Niin kuinka moni on ollut nenämahaletkussa? Kauanko se piti olla, ja paljonko sillä nousi paino? Laitetaanko se takaisin heti jos paino sen jälkeen lähtee laskuun?
Nenämahaletkusta
8
3527
Vastaukset
- alyaah
Itselläni se laitettiin, koska en suostunut aluksi syömään. Käytin sitä muutaman päivän, jonka jälkeen aloin syömään vapaaehtoisesti ja letku poistettiin. Ei sitä olisi edes laitettu, jos olisin suostunut syömään normaalisti. Sen kautta laitettiin sama energiamäärä kuin mitä olisi pitänyt sairaalassa syödäkin eli 2100 kaloria. Siis joko syöt itse määrätyn määrän tai syöt pakolla letkun kautta. Suosittelen ensimmäistä vaihtoehtoa!
PS. Energiamäärää yleensä joudutaan nostamaan. Itsekin piti syödä ensimmäisten parin viikon ajan 2100 kaloria päivä, mutta sitten määrä nostettiin 2500 kaloriin. Oli kiva syödä aina seitsemän kertaa päivässä!- edellinen
Niin ja sen painon piti nousta osastolla 0.5-1 kg/viikossa, jos ei noussut, energiamäärää lisättiin ja vuodelepo määrättiin.
Ei kiva.
Voimia! XOXO - ja hoitajat
vähän Afrikan ihmisiä! Joka minuutti joku kuolee siellä nälkään samaan aikaan kun Suomessa lihotetaan osastoilla!!! Todella epäreilua, syöttäis ruokaa niille ketkä ovat kuolemassa nälkään eikä niille ketkä eivät ole vaarassa kuolla nälkään!!!!
- Elohopealusikka
ja hoitajat kirjoitti:
vähän Afrikan ihmisiä! Joka minuutti joku kuolee siellä nälkään samaan aikaan kun Suomessa lihotetaan osastoilla!!! Todella epäreilua, syöttäis ruokaa niille ketkä ovat kuolemassa nälkään eikä niille ketkä eivät ole vaarassa kuolla nälkään!!!!
Mitenhän lääkärit voivat olla niin vähä-älyisiä, etteivät ole tuollaista ymmärtäneet. Hoitajista vielä uskoisi, mutta että arvostetut lääkäritkin...no, nykypäivänä kaikki on mahdollista.
Parasta mielestäni olisi, että jokainen osastohoitoon joutunut koppava anorektikko lähetettäisiin vanhempiensa, eli sairauden pääaiheuttajien, laskuun johonkin Afrikan hökkelikylään maistamaan vähän sitä ns. Oikeaa Elämää. Tällä viittaan siihen, kuinka normaalin hengissäpysymisen yksilön ja lajin puolesta tulisi olla aivan riittävä tehtävä ihmiselle. Anorektinen itsetuhoisuus on mielen autoimmuunisairaus ja pitkälti länsimaisen kulttuurin absurdi ilmentymä.
Mutta: joku onnekas musta luuranko puolestaan saisi paikan syömishäiriöpolilla. Hän tuskin letkuja tarvitsisi. Voi olla, ettei hän kuitenkaan viihtyisi. Meillä on niin pahanmakuista ruokaa, kylmä ilmasto ja välinpitämättömiä ihmisiä. - en vaan
ja hoitajat kirjoitti:
tiedä mitä ne lääkärit ja hoitajat oikeen miettii, mutta miettiikö ne koskaan että on todella epäreilu ja paha paikka tämä maailma?
Tosiaan miks ruokaa ei anneta niille ketkä ovat kuolemassa nälkään? Miks sitä annetaan ja vähän liikaakin niille ketkä eivät ole hengenvaarassa? Tosi epäreilua. Miks Suomessa lihotetaan väkisin, mutta Afrikassa ei anneta tarpeeksi ruokaa vaikka siellä halutaan sitä ja ollaan hengenvaarassa? Miks siellä Afrikassa ei syötetä?
- ja hauskaa ei ollu
ensimmäisen kerran kun olin osastohoidossa. söin suhteellisen hyvin, mutta kun kuulin, että mut siirrettäisiin toiseen paikkaan, niin lopetin pariks päiväks syömisen ja jouduin letkuun. söin sen jälkeen sitten kunnolla ja revin itse letkun pois, eikä ne laittanu takas. :D
toisen kerran sain letkun kun olin kuolemaisillani psyk.osastolla. en saanu sinne mennessä ees mahdollisuutta syödä, muhun ei luotettu yhtään kun en ollu syöny edelliseskään paikas. siel kökötin kaks viikkoo ja sit jouduin yksityiseen sh-keskukseen. siel edetään helvetin hitaasti joka asias ja jouduin olee letkun kaa n. kuukauden vaik vakuuttelin et alkaisin safkaa. sain onneks juoda ne ravintoliuokset, joten en ollu mitenkään riippuvainen letkust. lopult sitten kyllästyin jahkaialuun ja revin ite letkun nenäst. eikä laitettu takas.
psyk.osastol mua pidettiin vaan hengis, eli paino ei noussu siellä, mut tääl ne laitto heti 2500kcal ja paino nous aika nopeesti kun oli niin aliravittu. mut määrää en osaa sanoo koska tääl ei sitä kerrota.
sanosin, et letku laitetaan sillon, jos ei suostu syömään tarpeeks. painon takia se laitetaan vaan, jos laskee tosi paljon lyhyes ajas tai jos on hengenvaaras. - Ki-ra
otetaanko nenämahaletkua laitettaessa huomioon esim. jos potilas on ollut koko ikänsä kasvissyöjä? Siis onko ravinto silloin täysin kasviperäistä, vai pakottavatko hoitajat käyttämään myös eläinperäisiä aineita? Siis tarkoitan nyt lähinnä lihaa ja kalaa, en maitotuotteita. Sori, mut tuli mieleen tällänen kyssäri :)
- siiisshh
mulle on ainakin annettu sellasta keinotekoista ravintovalmistetta letkun kautta (nutrison), joka ei tietääkseni oo mitenkään eläinperästä. joillekkin laitetaan letkun kautta energiajuomia, kuten fortimel tai nutridrink, eivätkä nekään mun mielest oo muuta kun keinotekoista litkuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku504154Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt351959Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1531346- 1541232
Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti421024- 192992
Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.229976- 80947
- 55820
Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm122815