Moi,
Eli auto on vuoden 89 ratakisko,ajettu 433 tkm, kone on b200f.
Ongelmana on autossa ei kestä lambda-anturit. Yksi anturi kestää noin 8000-12000 kilometriä. Olen kokeillut tarvikeantureilla ja Boschin anturilla, mutta kummatkaan ei kestä tuon kauempaa, nyt on jo viides anturi menossa tuolla n. 10 000 km vaihtovälillä. Auto ei syö lainkaan öljyä, joten ei pitäisi sen vuoksi karstoittua. Vaihdettaessa anturit olleet ihan puhtaan näköisiä. Vikakoodin nollaaminen ei siis auta, vaan valo syttyy pian uudestaan kojetauluun. Katoaa sitten, kun osan vaihtaa ja nollaa vikakoodin, eli vaikuttaa selvälle, että anturi on tosiaan aina viallinen Moottorin tukikumit on olleet aika pitkään huonossa hapessa, mutta voisiko tuo johtua tärinästä? Ei kai sen anturin niin herkästi pitäisi rikkoontua.
Toinen juttu. Pyyhkijöistä katosi tihkuasento, kun roplasin siellä pyyhkijän moottorin vieressä olevaa kosketuskärkisysteemiä. Kaikki pitäisi olla oikein, mutta tihkun tilalla lätkyttää perusvauhtia. Rele on kunnossa, tarkistin sen toisella releellä. Missähän tässä voisi olla vika?
240 - Lambda ja pyyhkijät, olisko Purasella neuvoja, tai muillakin?
9
2264
Vastaukset
- volvo_puranen
Vai ei lamdat kestä.Tässä linkki kannataa lukea
http://www.hessumobiili.fi/tiedostot/Happianturi(lambda).pdf
Mistä johtuu kerroit tästä moottorin kiinnitysjutuista varmakin kannattaa laittaa tukikumit kuntoon kun vika tiedossa.
Toinen seikka miksi lamda menee rikki oletko testannut ilmamassamittarin kunnon jos vaikka antaa liian rikasta seosta sinne männänpäälle.
Tämä nykynen eletroninen systeemi on haavoittuva jos jokin viallinen osa on tässsä järjestelmässä.Kuinka olet testannut lamda anturin onko se viallinen tässä yksi kikka 2 tee-se-itse miehelle.
Lamda-anturin testausvinkki;
1) Anturi irti
2) jännitemittari anturijohtimiin (siis tunnistinjohtimiin, ei lämmitysjohtimiin)
3) puhalluslampun liekki tunnistinosan ympärille
Liekki syö tunnistimen ympäriltä hapen. Kunnollinen anturi käyttäytyy, kuten seos olisi rikas ja näyttää alle minuutissa noin 0,9 voltin jännitettä.
4) liekki pois
Kunnossa olevan anturin jännite laskee 0,1 volttiin tai alle kolmessa sekunnissa.
Tuulilasinpyyhin juttu jos releet ja tihkukytkin on kunnossa samoin ne sulakkeet ja niin jää hommaksi jää että singaali ei kulje joten tarkista liitokset ettei hapettumaa osta tarvikeliikkeestä sähkömiehen ihme ainettaa joka poistaa ne hapettumat ja sen päällee ohut rasvakerros vaikka aseöljyä suihkaus ,ja tarkista johdosta volttimittarillaa tihkuasenossa tuleeko se virta sinne moottorille.Jos moottori kunnossa ja ne muut kanssa niin onko varmasti se tihkurele toimiva ja sopiva.Ilmoittele kuinka kävi- Halpisautoilija
Moi,
Eipä ole tullut testailtua ilmamassamittaria. Autossa tuntuisi olevan jokseenkin tehot tallella ja kulutus on tavanomaista 8,5 litraa matka-ajossa luokkaa. Voisiko massamittarissa silti olla vikaa? Anturiakaan en ole muutoin testannut, mutta jos vikakoodin nollaa, niin vikavalo syttyy aika pian uudestaan ja koodi sanoo, että lambda-anturi viallinen. Sitten valo ei enää syty kun laittaa uuden anturin ja nollaa vikakoodin.
Pyyhkijöistä, niin tosiaan virta tulee tihkuasennossakin moottorille, koskapa ne pyyhkijät läpsyttää siinäkin asennossa normaalinopeudella. Mietin vain, että olisko siinä kosketuskärkihässäkässä joku niistä kielekkäistä hujahtanut väärään rakoseen, ja aiheuttaisi tämän. No, kattelen asiaa ja ilmoittelen jos jotain selviää.
Moottorin tukikumitkin on jo ostettu, muttei mokomat näy ittekseen menevän paikoilleen. - volvo_puranen
Halpisautoilija kirjoitti:
Moi,
Eipä ole tullut testailtua ilmamassamittaria. Autossa tuntuisi olevan jokseenkin tehot tallella ja kulutus on tavanomaista 8,5 litraa matka-ajossa luokkaa. Voisiko massamittarissa silti olla vikaa? Anturiakaan en ole muutoin testannut, mutta jos vikakoodin nollaa, niin vikavalo syttyy aika pian uudestaan ja koodi sanoo, että lambda-anturi viallinen. Sitten valo ei enää syty kun laittaa uuden anturin ja nollaa vikakoodin.
Pyyhkijöistä, niin tosiaan virta tulee tihkuasennossakin moottorille, koskapa ne pyyhkijät läpsyttää siinäkin asennossa normaalinopeudella. Mietin vain, että olisko siinä kosketuskärkihässäkässä joku niistä kielekkäistä hujahtanut väärään rakoseen, ja aiheuttaisi tämän. No, kattelen asiaa ja ilmoittelen jos jotain selviää.
Moottorin tukikumitkin on jo ostettu, muttei mokomat näy ittekseen menevän paikoilleen.Oletko ottanut ne vikoodit sieltä autosta kun se lamda valo palaa ,mitäs koodia pukkaa.
Tässä yleisimpiä
1-2-1 ilmamassamittari viallinen
2-1-2 lamda-anturi viallinen
2-2-1 lamdasäädin ei toimi
2-3-1 lamdasäätö ei toimi (mukautuva)
2-3-2 lamdasäätö ei toimi (mukautuva)
Osaat ottaa ne vikakoodit sieltä diagnoosiyksiköstä.
Niistä pyyhkijöitä joku mättää kun ei toimi se tihkuasento.Toimiko ennen kuin koskit niihin kärkiin joten katsele kuuntele jos vaikka tihku löytyy tai osta uusi niin sitten sillä ajetaan taasen se 400tkm. - Halpisautoilija
volvo_puranen kirjoitti:
Oletko ottanut ne vikoodit sieltä autosta kun se lamda valo palaa ,mitäs koodia pukkaa.
Tässä yleisimpiä
1-2-1 ilmamassamittari viallinen
2-1-2 lamda-anturi viallinen
2-2-1 lamdasäädin ei toimi
2-3-1 lamdasäätö ei toimi (mukautuva)
2-3-2 lamdasäätö ei toimi (mukautuva)
Osaat ottaa ne vikakoodit sieltä diagnoosiyksiköstä.
Niistä pyyhkijöitä joku mättää kun ei toimi se tihkuasento.Toimiko ennen kuin koskit niihin kärkiin joten katsele kuuntele jos vaikka tihku löytyy tai osta uusi niin sitten sillä ajetaan taasen se 400tkm.Koodin antaa 2-1-2. Joku aiempi kerta, kun oli tätä kränää, antoi myös tuon lisäksi koodin 2-3-1. Tällä kertaa kuitenkin vain tuo 2-1-2. Soitin kokemukseni mukaan aika asiantuntevaan korjaamoon jo aikaa rempalle, niin siellä arveltiin, että vika on todennäköisesti moottorinohjausyksikössä tai ilmamassamittarissa. Tuon massamittarin vielä kärsisi ostaa (Biltemassa 100 €), mutta tuota ohjausyksikköä saa vain siniseltä hintaan 1260 €. Ottaen huomioon, että maksoin autosta pari vuotta sitten 800€, niin taitaa jäädä ohjausyksikkö ostamatta. Mutta ensi viikon perjantaina toivottavasti viisaampi tämän suhteen. Sitäkin olen miettinyt, että jos ajais vaan, vaikka tuo valo palaa, mutta lieneekö tuo pidemmän päälle viisasta?
Tihkun tapaus oli sellainen, että pyyhkijät toimi tosi hitaasti ja juuttuivat välillä keskellä lasia. No eihän sillä voinut sateella ajaa. Purin moottorin, putsasin ja rasvasin, samalla roplasin ja rasvasin ne kärjet. Tämän jälkeen pyyhki taas hyvin, mutta siinä yhteydessä se tihkuasento katosi, ajattelin ensin, että olisin onnistunut polttamaan releen siinä, muttei se niin ollutkaan. Täytyy availla tuota, kunhan tuo auton kohtalo selviää.
Onneksi on pihassa 940:nen, niin pääseepi liikenteeseen. - volvo_puranen
Halpisautoilija kirjoitti:
Koodin antaa 2-1-2. Joku aiempi kerta, kun oli tätä kränää, antoi myös tuon lisäksi koodin 2-3-1. Tällä kertaa kuitenkin vain tuo 2-1-2. Soitin kokemukseni mukaan aika asiantuntevaan korjaamoon jo aikaa rempalle, niin siellä arveltiin, että vika on todennäköisesti moottorinohjausyksikössä tai ilmamassamittarissa. Tuon massamittarin vielä kärsisi ostaa (Biltemassa 100 €), mutta tuota ohjausyksikköä saa vain siniseltä hintaan 1260 €. Ottaen huomioon, että maksoin autosta pari vuotta sitten 800€, niin taitaa jäädä ohjausyksikkö ostamatta. Mutta ensi viikon perjantaina toivottavasti viisaampi tämän suhteen. Sitäkin olen miettinyt, että jos ajais vaan, vaikka tuo valo palaa, mutta lieneekö tuo pidemmän päälle viisasta?
Tihkun tapaus oli sellainen, että pyyhkijät toimi tosi hitaasti ja juuttuivat välillä keskellä lasia. No eihän sillä voinut sateella ajaa. Purin moottorin, putsasin ja rasvasin, samalla roplasin ja rasvasin ne kärjet. Tämän jälkeen pyyhki taas hyvin, mutta siinä yhteydessä se tihkuasento katosi, ajattelin ensin, että olisin onnistunut polttamaan releen siinä, muttei se niin ollutkaan. Täytyy availla tuota, kunhan tuo auton kohtalo selviää.
Onneksi on pihassa 940:nen, niin pääseepi liikenteeseen.Siitä tuuliasinpyyhkimestä huoltovinkki muistakaa aina Volvoilijat rasvata ne nivelet sieltä syystemistä joka liikkutaa niitä tuulilasin vivustoa .Suolavesi ja muut epäpuhtaudet aiheuttaa takkuamistamista joka vaikeuttaa vivuston liikuntaa Vaseliini spray on kova sana jolla saame kaikki osat liikkuviksi myös kovemassa vesisateessa.
Jos otsat sen ialmamassamittarin katso se numerosarja sieltä niin tulee oikea osa sieltä biltemasta.Muuten mitkä on päästöarvot autossa? se kattikin jos ajettu 430tkm voi ruveta jo olemaan vaihtokunnossa.Onko tästä huoltohistoriassa tietoa. - Halpisautoilija
volvo_puranen kirjoitti:
Siitä tuuliasinpyyhkimestä huoltovinkki muistakaa aina Volvoilijat rasvata ne nivelet sieltä syystemistä joka liikkutaa niitä tuulilasin vivustoa .Suolavesi ja muut epäpuhtaudet aiheuttaa takkuamistamista joka vaikeuttaa vivuston liikuntaa Vaseliini spray on kova sana jolla saame kaikki osat liikkuviksi myös kovemassa vesisateessa.
Jos otsat sen ialmamassamittarin katso se numerosarja sieltä niin tulee oikea osa sieltä biltemasta.Muuten mitkä on päästöarvot autossa? se kattikin jos ajettu 430tkm voi ruveta jo olemaan vaihtokunnossa.Onko tästä huoltohistoriassa tietoa.Moi,
Päästöarvoja en muista muuten kuin, että katsastusmies kehui niitä ihan hyviksi, eli ei niissä pahemmin vikaa ole ollut. Katin vaihdosta ei ole tietoa. On päällepäin sen näköinen, että voisin sen kuvitella olevan alkuperäisen.
Pitäisikö tuon auton muuten mennä jonkinlaiseen "vikatilaan", kun tuo Lambdavalo palaa? Jostakin kuulin tämmöstä, että sen pitäisi säätyä rikkaalle vikatilanteessa ja tuntua ajossa. Nyt en kyllä huomaa mitään tämmöistä, eli pelaa kuin ennenkin, mutta valo loistaa kojetaulussa. - volvo_puranen
Halpisautoilija kirjoitti:
Moi,
Päästöarvoja en muista muuten kuin, että katsastusmies kehui niitä ihan hyviksi, eli ei niissä pahemmin vikaa ole ollut. Katin vaihdosta ei ole tietoa. On päällepäin sen näköinen, että voisin sen kuvitella olevan alkuperäisen.
Pitäisikö tuon auton muuten mennä jonkinlaiseen "vikatilaan", kun tuo Lambdavalo palaa? Jostakin kuulin tämmöstä, että sen pitäisi säätyä rikkaalle vikatilanteessa ja tuntua ajossa. Nyt en kyllä huomaa mitään tämmöistä, eli pelaa kuin ennenkin, mutta valo loistaa kojetaulussa.Sinun tapauksessa tämä lamda-anturi haistelee niitä pakokaasuja onko päästöarvot sallituissa rajoissa.Jos menee yli niin vikavalo alkaa palamaan(kuinka on pakosarjan ,pakoputken liitokset ei mistään vuoda ja ei muuta kuin kenkä 45 pakoputken eteen ja kaveri kaasua koneeseen suhiseeko putki missään vai sammuuuko kone).Jos ei vaikuta käyntiin lahtöön ,bensakulutuksen eikä kiihtyvyyteen eikä polta kattia sisältä jos "rikasseos" on putken sisässä niin antaa auton kulkea.Nämä on näitä asioita joita näin nettikorjamossa ei voi korjata.Sinun pitää tehdä itselle selväksi haluatko sellaisen auton joka pelaa hyvin ettei tarvitse öljyvaihdon yhteydessä vaihtaa sitä lamda ja oletko ostanut Volvon varaostiskiltä siihen malliin sopivan lamdan.Nämä Volvot on erittäin tarkkoja tämän asian suhteen.Morjesta
- Halpisautoilija
volvo_puranen kirjoitti:
Sinun tapauksessa tämä lamda-anturi haistelee niitä pakokaasuja onko päästöarvot sallituissa rajoissa.Jos menee yli niin vikavalo alkaa palamaan(kuinka on pakosarjan ,pakoputken liitokset ei mistään vuoda ja ei muuta kuin kenkä 45 pakoputken eteen ja kaveri kaasua koneeseen suhiseeko putki missään vai sammuuuko kone).Jos ei vaikuta käyntiin lahtöön ,bensakulutuksen eikä kiihtyvyyteen eikä polta kattia sisältä jos "rikasseos" on putken sisässä niin antaa auton kulkea.Nämä on näitä asioita joita näin nettikorjamossa ei voi korjata.Sinun pitää tehdä itselle selväksi haluatko sellaisen auton joka pelaa hyvin ettei tarvitse öljyvaihdon yhteydessä vaihtaa sitä lamda ja oletko ostanut Volvon varaostiskiltä siihen malliin sopivan lamdan.Nämä Volvot on erittäin tarkkoja tämän asian suhteen.Morjesta
Kiitokset, Puranen, hyvästä keskustelusta. Tämä vahvisti käsityksiäni siitä mitä kannattaa tehdä. Ilmottelen sitten, kun asia selviää.
- Halpisautoilija
volvo_puranen kirjoitti:
Sinun tapauksessa tämä lamda-anturi haistelee niitä pakokaasuja onko päästöarvot sallituissa rajoissa.Jos menee yli niin vikavalo alkaa palamaan(kuinka on pakosarjan ,pakoputken liitokset ei mistään vuoda ja ei muuta kuin kenkä 45 pakoputken eteen ja kaveri kaasua koneeseen suhiseeko putki missään vai sammuuuko kone).Jos ei vaikuta käyntiin lahtöön ,bensakulutuksen eikä kiihtyvyyteen eikä polta kattia sisältä jos "rikasseos" on putken sisässä niin antaa auton kulkea.Nämä on näitä asioita joita näin nettikorjamossa ei voi korjata.Sinun pitää tehdä itselle selväksi haluatko sellaisen auton joka pelaa hyvin ettei tarvitse öljyvaihdon yhteydessä vaihtaa sitä lamda ja oletko ostanut Volvon varaostiskiltä siihen malliin sopivan lamdan.Nämä Volvot on erittäin tarkkoja tämän asian suhteen.Morjesta
Moottorinohjausyksikkö oli kastunut! Ilmeisesti vuotavan tuulilasin takia. Eli se on pilalla ja vielä lisäksi katalysaattorin pönttö ruostunut puhki. Nyt sitten etsitään uutta menopelia akselilta 940,960,S70,S90,V70,V90 ja vieläpä ehkä 850.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281488- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541149- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi254954Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei193934- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää16830Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818