Hei, olen menossa rv:lla 38 ja nyt loppu- raskaudessa aina aamuisin sormet ovat olleet jäykät ja kipeät. Sormet eivät ole paljon turvonneet mutta ehkä jonkin verran. Onko normaalia loppuraskaudesta ja lähtee ilmeisesti synnytyksen jälkeen nivelkivut pois?
kipeät sormien nivelet
4
15283
Vastaukset
- Rv 32+3
Samaa olen pohtinut. Nyt parina yönä herännyt,että kädet oikein särkee ja sormia ei saa koukkuun. Ajattelin ensin,että kun loukkasin tämän käden töissä vuosi sitten,että alkaako nyt vihottelemaan uudestaan. Mutta ilmeisesti se voi kuulua raskauteen,kun muillakin sitä on.
Minulla nyt rv32 3, mutta kaksosia odotan,joten aika loppu tässä häämöttää itselläkin.
Toivotaan,että tämä kipu lähtisi synnytyksen jälkeen! - ei syytä huoleen
Juu, itselläni on jo nyytti maailmassa, mutta osui silmääni tuo otsikkosi, joten pakko kommentoida.
Eli siis itselläni oli ihan sama juttu loppuraskaudesta ja aloin jo ajatella, ettei vain olisi joku nivelsairaus iskenyt.
Sitten luin jostain, että samat hormonit, jotka valmistavat esmes lantiota tulevaan synnytykseen ja aiheuttavat mm. liitoskipuja pehmetessään, aiheuttavat ihan samalla tavalla muuallekin kehoon nivelten ja luiden pehmenemistä. Keho ei osaa ihan niin täsmällisesti pelkästään lantiota pehmentää, vaan vaikutus tuntuu muuallakin kehon osissa.
Ja tämä aiheuttaa sitä, että nestettä kertyy niihin sormien niveliin, varsinkin yön aikana ja tuntuvat siksi aamuisin kipeiltä ja jäykiltä. Itselläni suorastaan pelottavasti "lonksahteli" nuo sormien nivelet, ennenkuin nousi ylös ja liikutteli käsiään, jotta nesteet lähti kiertämään. Eli neste ei ole kudoksissa, mikä aiheuttaisi sitä "normi" turvotusta, vaan nivelissä, siksi sormet eivät ulkoisesti näytä turvonneilta.
Ja siis, mulla kesti lantion kivut vielä noin viikon pari synnytyksestä, mutta sormista lähti kyllä nopsempaan tuo vaiva, ehkä viikon verran sillälailla pikku hiljaa hiipuen. Ja nyt 5 vkoa synnytyksestä ei ole mikään paikka kipeänä.
Eli vaiva on vaaraton ja menee kyllä ohi synntyksen jälkeen.
Ja lisäksi kun kävin lääkärissä liitoskipujen vuoksi, hän sanoi, että jotkut äidit olivat jopa saaneet sorminivelensä sijoiltaan kannettuaan painavaa ruokakassia, kun sormet antavat helposti periksi "väärään suuntaan", juuri sen vuoksi, että nivelet on niin pehmoiset.- kirjoittaja
kiitos huojentavasta vastauksesta, ajattelin jo, että onko tässä juuri jokin nivelsairaus iskenyt mutta arvelin sen liittyvän raskauteen. Aiheesta ei netistä löytynyt mitään kunnon tietoa.
- sama ongelma
kirjoittaja kirjoitti:
kiitos huojentavasta vastauksesta, ajattelin jo, että onko tässä juuri jokin nivelsairaus iskenyt mutta arvelin sen liittyvän raskauteen. Aiheesta ei netistä löytynyt mitään kunnon tietoa.
Neuvolasta kerrottiinkin sen johtuvan nimenomaan tästä nivelten pehmentymisestä. Mulla on ollut myös vasemman käden ranteessa kipua varsinkin jos rannetta pyörittää tai tekee sellaista kiertyvää liikettä. Kipu tuntuu ranteen oik. puolella, päältä katsottuna. Eli tavallaan sisäsyrjällä. Tajusikohan kukaan tuosta nyt mitään? :) Sekin kuulemma normaalia, neuvolassa sanottiin rannekanavan ahtaumaksi ja johtuu samoista syistä kuin tuo sormi/nivelvaivakin. Lisäksi aiheuttaa myös sen, että veri ei kierrä kunnolla sormiin ja varsinkin öisin useasti tulee herättyä siihen että sormet ovat aivan puutuneet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216565Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552261- 1471857
- 831235
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971032- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.81915Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 32830
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147757