Kurkkurefluksia?

mietin.

Voikohan mulla olla kurkkurefluksi, kun palan tunnetta kurkussa ja välillä kipua? Myös suurentuneita imusolmukkeita kaulalla. On epäilty refluksia, ja gastroskopiassa olen käynyt. Minulla on Zolt 30 mg. Limaisuutta ja limaisia valkoisia proppuja tulee välillä. Tuntuu, että kurkkuun kertyy limamöykky, mikä sitten aiheuttaa nielemisen hieman hankalaksi. Kun saan enimmät limat syljettyä, nieleminen toisaalta helpottuu.

Mikä auttaisi parhaiten tähän, mahdolliseen kurkkurefluksiin? Vai kenties onko minulla muu/muitakin sairauksia? Granuloomia löytyi myös gasrtoskopiassa.

12

5894

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • refluksi

Mulla ois myös kysymys et onko kurkkurefluksi semmoinen et siinä on vähemmän oireita?Tai käsittääkseni se aiheuttaa kurkkukipua yms.

• Laryngo

eli laryngofaryngeaalisessa refluksissa (englanniksi LPR - valtavasti lähdekirjallisuutta)oireet on tosiaan keskittyneet ruokatorven ulkopuolelle(esim kurkku, nielu, keuhkot, suu, korva, ontelot).

Välttämättä niitä ruokatorven refluksiin liitettäviä oireita ei siis ole (esim ruokatorvessa tapahtuvaa perinteistä närästyksen tunnetta ei useinkaan ehdi syntyä, koska ruokatorven yläsulkija päästää aineksen suoraan kurkun puolelle).

• ap.
        Laryngo kirjoitti:

eli laryngofaryngeaalisessa refluksissa (englanniksi LPR - valtavasti lähdekirjallisuutta)oireet on tosiaan keskittyneet ruokatorven ulkopuolelle(esim kurkku, nielu, keuhkot, suu, korva, ontelot).

Välttämättä niitä ruokatorven refluksiin liitettäviä oireita ei siis ole (esim ruokatorvessa tapahtuvaa perinteistä närästyksen tunnetta ei useinkaan ehdi syntyä, koska ruokatorven yläsulkija päästää aineksen suoraan kurkun puolelle).

saisi parhaan mahdollisen hoidon? Käytännössä, mitä itse voi asialle tehdä, aina kun lääkärit eivät osaa oikeaa lääkettä määrätä.

• refluksi
        Laryngo kirjoitti:

asian ytimeen,eli juuri noin minullakin.
        Vaiva kurkussa,tähystyksess' todettu ruokatorvi terveeksi.
        Mutta kurkussa refluksin aiheuttamia muutoksia on.
        Mutta,miten tämä on mahdollista,eikö haponsalpaajat voi hoitaa myös kurkkua,jos hoituu ruokatorvi.
        Sitä minä tässä refluksisairaudessa olen aina ihmetellyt.

• Laryngo
        refluksi kirjoitti:

asian ytimeen,eli juuri noin minullakin.
        Vaiva kurkussa,tähystyksess' todettu ruokatorvi terveeksi.
        Mutta kurkussa refluksin aiheuttamia muutoksia on.
        Mutta,miten tämä on mahdollista,eikö haponsalpaajat voi hoitaa myös kurkkua,jos hoituu ruokatorvi.
        Sitä minä tässä refluksisairaudessa olen aina ihmetellyt.

Peruskuvio (eri refluksilääkäri-tutkijoiden mukaan) tuon ilmiön takana on se, että ruokatorvi kestää huomattavan paljon enemmän hapon ym nousua kuin kurkun herkempi kudos. Joten vähäisellä nousulla ruokatorvi ei välttämättä ärsyynny kun taas kurkku jo oireilee (kurkun oireiluun ylipäätänsä tarvitaan sen ruokatorven ylemmän sulkija epätavallista toimintaa). Jossakin vanhassa refluksitutkimuksessa oli laskettu jopa keskiarvolukuja tähän, joista saa käsityksen tästä suhteesta (3 nousua kurkkuun, 17 vai 21 nousua ruokatorveen - melkoinen ero kuitenkin!).

Sen lisäksi happosalpaajien (oletuksena että ph nousee kuten pitäisikin näillä lääkkeillä) kanssa usein unohdetaan/ei ajatella/(lääkäri ottaa liian itsestään selvyytenä eikä selitä), että suolahappo vain minimoituu, mutta lääke ei estä sitä ylösnousemista - eli refluksi jatkuu.

No miten sitten se suht hapoton aines voikin aiheuttaa oireita kurkussa? Aikaisemmin ajateltiin, että happo on se ärsyttävin ainesosa ja senpä takia meillä on hyviä happosalpaajia nykypäivänä. Nyt tutkimus on vaan edennyt siihen pisteeseen, että nykyään ei enää ensijaisena ärsyttäjänä pidetäkään happoa vaan nimenomaan pepsiini-hapon ( sappi) yhdistelmää,
        johon taas ei ole vielä oikein ratkaisua löytynyt.

Lievittävät ainekset tähän nousuun ovat liittyneet lähinnä limakalvojen suojaamiseen (alginaatit) tai nousun fyysiseen estoon "vaahtotulpan" avulla (Gaviscon, erityisesti positiviisia tuloksia antanut Gaviscon Advance).

(Ylläoleva kirjoitus on yksinkertaistettu perusinfo eikä sisällä eri painotuksia eri "tahojen" välillä ym)

• refluksi
        Laryngo kirjoitti:

Peruskuvio (eri refluksilääkäri-tutkijoiden mukaan) tuon ilmiön takana on se, että ruokatorvi kestää huomattavan paljon enemmän hapon ym nousua kuin kurkun herkempi kudos. Joten vähäisellä nousulla ruokatorvi ei välttämättä ärsyynny kun taas kurkku jo oireilee (kurkun oireiluun ylipäätänsä tarvitaan sen ruokatorven ylemmän sulkija epätavallista toimintaa). Jossakin vanhassa refluksitutkimuksessa oli laskettu jopa keskiarvolukuja tähän, joista saa käsityksen tästä suhteesta (3 nousua kurkkuun, 17 vai 21 nousua ruokatorveen - melkoinen ero kuitenkin!).

Sen lisäksi happosalpaajien (oletuksena että ph nousee kuten pitäisikin näillä lääkkeillä) kanssa usein unohdetaan/ei ajatella/(lääkäri ottaa liian itsestään selvyytenä eikä selitä), että suolahappo vain minimoituu, mutta lääke ei estä sitä ylösnousemista - eli refluksi jatkuu.

No miten sitten se suht hapoton aines voikin aiheuttaa oireita kurkussa? Aikaisemmin ajateltiin, että happo on se ärsyttävin ainesosa ja senpä takia meillä on hyviä happosalpaajia nykypäivänä. Nyt tutkimus on vaan edennyt siihen pisteeseen, että nykyään ei enää ensijaisena ärsyttäjänä pidetäkään happoa vaan nimenomaan pepsiini-hapon ( sappi) yhdistelmää,
        johon taas ei ole vielä oikein ratkaisua löytynyt.

Lievittävät ainekset tähän nousuun ovat liittyneet lähinnä limakalvojen suojaamiseen (alginaatit) tai nousun fyysiseen estoon "vaahtotulpan" avulla (Gaviscon, erityisesti positiviisia tuloksia antanut Gaviscon Advance).

(Ylläoleva kirjoitus on yksinkertaistettu perusinfo eikä sisällä eri painotuksia eri "tahojen" välillä ym)

varmaan syy,eli odotan vaan,että tulee lääke myös kurkkurefluksiin,sillä mitkään haponsalpaajat ei poista vaivaani.
        Lääkäritkään ei voi auttaa jos ei ole keinoa,miten auttaa.
        Mutta,odotellaan.

• refluksi
        Laryngo kirjoitti:

Eli pitkittynyt kurkkukipu on siis osa kurkkurefluksin kuvaa?Eli siis voi olla myös sillä tavalla että oireita ei huomaa?Koska ruokatorvessa ei ehdi tapahtua mitään.

• refluksi
        Laryngo kirjoitti:

Aiheuttaakos tää kurkkurefluksi sit mitää ruokatorveen?

• Muut kommentoi niitä

Muut kommentoikin noita refluksiasioita.

Mutta kerroit sulla olevan suurentuneita imusolmukkeita. Minä kyllä kävisin näyttämässä niitä lääkärille. Varsinkin jos ne ovat tulleet vastikään. Voivat olla vakavampaakin.

• mietin.

että ne pitäisi tutkia, vastaajana sisätautilääkäri. No, omalääkärini sanoi niistä vain että kun eivät ole kumimaisia tms. Viime kesänä huomasin niistä toisen, tosin pienempänä kuin nyt. Mutta se on suurentunut. Mielestäni viime marraskuussa taudin yhteydessä suureni. Ei niitä niin vain saa tutkitettua. Sisätautilääkärille kyllä olis tulossa aika, mutta menee 4-5 kk:n päähän. Ellei sitten tule joku peruutusaika. Niin ja vielä minulla on ärsyttävä palan tunne kurkussa sekä tulee sitkeää valkoista limaa, nousee kurkkuun. Hiivatulehdusta ollut kurkussa ja kielessä ja siihen olen syönyt lääkkeitä, mutteipa ne kyllä oikein ole auttaneet.

• ylsityisellä
        mietin. kirjoitti:

että ne pitäisi tutkia, vastaajana sisätautilääkäri. No, omalääkärini sanoi niistä vain että kun eivät ole kumimaisia tms. Viime kesänä huomasin niistä toisen, tosin pienempänä kuin nyt. Mutta se on suurentunut. Mielestäni viime marraskuussa taudin yhteydessä suureni. Ei niitä niin vain saa tutkitettua. Sisätautilääkärille kyllä olis tulossa aika, mutta menee 4-5 kk:n päähän. Ellei sitten tule joku peruutusaika. Niin ja vielä minulla on ärsyttävä palan tunne kurkussa sekä tulee sitkeää valkoista limaa, nousee kurkkuun. Hiivatulehdusta ollut kurkussa ja kielessä ja siihen olen syönyt lääkkeitä, mutteipa ne kyllä oikein ole auttaneet.

alle 100e.

• Laryngo
        mietin. kirjoitti:

refluksikoilla on ollut samaa. Googlaa esim "swollen glands reflux". Tällä palstalla (6 vuoden takaa) puhuttiin ainakin asiasta: http://forums.heartburn-help.com/archive/index.php/t-1992.html

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5983
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3764
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2597
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2131
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1902
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      45
      1878
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1775
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1478
    Aihe