Arkkityyppi kollektiivisessä alitajunnassa

pilvi*

Ihmiskunnan kollektiivisessa tiedostamattomassa on kokemuksia organisoivia muotoja tai voima kenttiä,joita kutsutaan arkkityypeiksi.

Arkkityyppi-idea on ollut jo antiikin Kreikassa jossa Platon käsitteli i d e o i t a ,joita hän piti alkukuvina ja jonkin laisina ilmiöiden taustavoimina.

Carl Gustac Jung sanoo arkkityypissä olevan peräti jotain pyhää,mitä kuvatakseen hän käyttää sanaa numinosum.

Arkkityypit tekevät ihmiseen syvän vaikutuksen ja herättävät voimakkaita tunnelatauksia.
Arkkityypit ovat yleismaallisia ja yleisinhimillisiä.Niitä esiintyy kaikilla ja kaikkialla,ja ne ovat geneettisesti määräytyneitä,ihmiskunnan yhteistä perimää ja omaisuutta.

Kyseessä on siis jonkinlainen perusmuoto,alkuidea,kuten kiteen hilamuoto.

Arkkityyppi on teoreettinen ja abstrakti käsite ,jonka määrittely on paradoksi:arkkityyppi muodostuu esikäsitteellisellä tasolla,eikä sitä voi selittää sanoin ,silti arkkityypit ovat todellisia ,jopa arkipäiväisiä.

56

1537

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 70nen

Taidetaan olla kaikki nk arkkityyppejä, joita ei voi selittää sanoin yrittä voi.
      Vaikeaa se on täällä kuvinkaan tehdä, joten guugletus kannatti.

• pilvi*

Monia elämää hallitsevia seikkoja on helpompi ymmärtää kuvauksin ja vertauksin kuin tarkoin määritelmin.

Yksinkertaistaen oikea aivopuoliskomme käsittelee ärsykkeitä pääosin kuvina,muotoina ja kokonaisuuksina,se on mytulogian aluetta,vasen aivopuoliskomme sen sijaan järkiperäisesti logiikan lakeja noudattaen.
        Näiden avulla me hahmotamme maailmaa:)

• eräs jonka nimi ei pysy peräs
        pilvi* kirjoitti:

Monia elämää hallitsevia seikkoja on helpompi ymmärtää kuvauksin ja vertauksin kuin tarkoin määritelmin.

Yksinkertaistaen oikea aivopuoliskomme käsittelee ärsykkeitä pääosin kuvina,muotoina ja kokonaisuuksina,se on mytulogian aluetta,vasen aivopuoliskomme sen sijaan järkiperäisesti logiikan lakeja noudattaen.
        Näiden avulla me hahmotamme maailmaa:)

Tuntuu kuin "pilvi" olis pikkusen pilvessä nyt.

Minä en jaksa pohtia näin yli luonnollisia.
        --mutta saapas nähdä mitä muut sanoo:=)

• pilvi*
        eräs jonka nimi ei pysy peräs kirjoitti:

Tuntuu kuin "pilvi" olis pikkusen pilvessä nyt.

Minä en jaksa pohtia näin yli luonnollisia.
        --mutta saapas nähdä mitä muut sanoo:=)

muuten kyllä korkealentoisissa ajatuksissa,jotka ovat aivan arkipäivää tiedostamatonta tutkiessa.

• jostain kopsattua
        pilvi* kirjoitti:

muuten kyllä korkealentoisissa ajatuksissa,jotka ovat aivan arkipäivää tiedostamatonta tutkiessa.

tekstiä, yrittää herättöö näin huomiota kun muut itsetehostuksen keinotkäytetty. missä se toinen kopsaaja viipyy?

• pilvi*
        jostain kopsattua kirjoitti:

tekstiä, yrittää herättöö näin huomiota kun muut itsetehostuksen keinotkäytetty. missä se toinen kopsaaja viipyy?

Ei mieleesi juolahda,että tämä on aihe joka kiinnostaa aloittajaa:)

On aina mielenkiintoista kuulla mitä muut ovat ajatelleet näistä ihan tutuista asioista! Ei kaikille ole uheilu,politiikka ec.tai fyysinen suorituskyky tarpeeksi!

• supernainen saatu
        pilvi* kirjoitti:

Ei mieleesi juolahda,että tämä on aihe joka kiinnostaa aloittajaa:)

On aina mielenkiintoista kuulla mitä muut ovat ajatelleet näistä ihan tutuista asioista! Ei kaikille ole uheilu,politiikka ec.tai fyysinen suorituskyky tarpeeksi!

palstalle, voi mitä älyn säkenöintiä, ja mikä miellyttävä vaatimattomuus ja ystävällisyys.

• ei pysty

vastaamaan kuin yks tyyppi, muut on liian tyhmiä. Se diaknoosi on saatu monasti.
      Mutta kyllä sieltä kuuklesta löytyy tähänki kohtaan tekstiä.

• pilvi*

Ei se ole älykkyydestä kiin
        ni,nyt vaan ihmiset ovat suuntautuneita eri
        kiinnostuksen kohteisiin.
        Minulla on aina ollut kiinnostus tähän olentoon ihminen.

• Tippaakaan
        pilvi* kirjoitti:

Ei se ole älykkyydestä kiin
        ni,nyt vaan ihmiset ovat suuntautuneita eri
        kiinnostuksen kohteisiin.
        Minulla on aina ollut kiinnostus tähän olentoon ihminen.

Enkä ole edes tyhmä

• pilvi*
        Tippaakaan kirjoitti:

Enkä ole edes tyhmä

Pysy niillä foorumeilla jotka sinua kiinnostavat,eikö se olisi järkevintä?

• on aivan
        pilvi* kirjoitti:

Pysy niillä foorumeilla jotka sinua kiinnostavat,eikö se olisi järkevintä?

kuvottavaa, sinun etsiä foorumi jolla sinusta oltaisiin kiinnostuneita. Siinäpä onkin etsimistä! Tervemenoa!

• pilvi*
        on aivan kirjoitti:

kuvottavaa, sinun etsiä foorumi jolla sinusta oltaisiin kiinnostuneita. Siinäpä onkin etsimistä! Tervemenoa!

sivuuttamista.

Kertoisit edes mikä Sinua tässä vaivaa. Aiheko on sinulle vieras?Pitäisi kuitenkin olla toleranssia ,jos et sitten kuvittele olevasi palstalla joku TEKIJÄ!

SUOMI 24 on kansalaisten vapaa foorumi:)

• niin vastataan sitten.

Mutta mitäs tuohon olisi lisättävää tai pois otettavaa, kun ei ymmärrä koko teksistä hölkkäsen pöläystä.
      Kyllähän sitä älykkäältä saa itsensä kuulostamaan, kun kopioi valmista tekstiä.

• pilvi*

tai muulla tavoin näiden arkkityyppien tai symboolien vaikutusta.

Et ehkä ole perehtynyt tai ollut kiinnostunut piilo tai alitajunnaan kuvakieleen?

• MietteliäsNainen
        pilvi* kirjoitti:

Et ehkä ole perehtynyt tai ollut kiinnostunut piilo tai alitajunnaan kuvakieleen?

Minä taidan olla arkkina koko A3!

• pilvi*
        MietteliäsNainen kirjoitti:

Minä taidan olla arkkina koko A3!

sainhan nauraa,melkein tulee mieleen Hintriikka:)

• se symbooli
        pilvi* kirjoitti:

oikein on? Tais mennä päähän!

• pilvi*
        se symbooli kirjoitti:

ei ilkeydellä paljoakaan saavuteta!

• kun niin fiksu olet
        pilvi* kirjoitti:

ei ilkeydellä paljoakaan saavuteta!

miten se kirjoitetaan!

• eräs typerys
        pilvi* kirjoitti:

piilo- tai alitajunnan kuvakieli?
        Onko sitten arkkityyppien ja symboolien vaikutus jotain, vaikka unissakävelyä? Jos on, niin sitten olen sen kokenut lapsena, harrastin nim. unissakävelyä.

• pilvi*
        eräs typerys kirjoitti:

Onko sitten arkkityyppien ja symboolien vaikutus jotain, vaikka unissakävelyä? Jos on, niin sitten olen sen kokenut lapsena, harrastin nim. unissakävelyä.

johonkin kypsymis vaiheeseen.

Tästä en tosin tiedä tutkimuksia,mutta olen kokenut sen tullessani uotsista sotalapsena.

Silloin kävelin muutaman kerran unissani.Itse tulkitsin sen,että etsin sitä kotia mikä jäi Ruotsiin:)

• kyllä mennä
        eräs typerys kirjoitti:

katsomaan Taalasmaan Seppoa.

• pilvi*
        eräs typerys kirjoitti:

Intian ,joka on hyvin vanha ihmiskunnan ns.tietopankki on täynnä kuvasymboleja.

Esimerkiksi Daavidin tähti,joka meidän kristinuskossamme on erittäin vahva arkkityyppi!
        löytyy sieltä,kaksi kolmiota jotka sulautuvat toisiinsa.Maa,ilma henki,aines!

Vielä on hyvin mielenkiintoista,että nämä arkkityypit ajoittain aktivoituvat!

• pilvi*
        se symbooli kirjoitti:

mutta tuostahan sain idean Juhannusbooliin!
        Runsautta kuin elämä itse (enkä tarkoita pelkästään aineellista)vaikka kesä onkin kyllä tulvillaan sitäkin!

• tutkimuksia

ei voi ilman tietolähteitä alkaa esittämään.
        Olen lukenut aihetta käsitteleviä kirjoja vuosia.

Nyt käytin parissa sitaatissa Marja-Liisa Niemi-Mattilan alkusanoja,kirjasta "ajattomat
        Arkkityypit",joka keskittyy Kreikan mytologian merkitykseen nykyihmiselle.

• uzma-m

vaitteesi kopiointi valmiista tekstista,voisitkos liittaa alkuperaisen tekstin linkin tanne ,kiitos

• pilvi*
        uzma-m kirjoitti:

vaitteesi kopiointi valmiista tekstista,voisitkos liittaa alkuperaisen tekstin linkin tanne ,kiitos

alan kirjallisuudesta.Valaisevin näistä alan kirjoista,jota en nyt siteerannut on:
        Carl Gustav Jungin teos:"Symbolit Piilotajunnan" kieli.
        Sen saa kyllä kirjastoista kautta maan. Upea kuvitettu teos:)

Ajattomat Arkkityypit, on Marja-Liisa Niemi-Mattilan teos,josta siteerasin lukijalle alkusanoja. Teos käsittelee Kreikan mytologiaa nykyajassa.
        Jungin teosta pidän tieteellisempänä.

• uzma-m
        pilvi* kirjoitti:

alan kirjallisuudesta.Valaisevin näistä alan kirjoista,jota en nyt siteerannut on:
        Carl Gustav Jungin teos:"Symbolit Piilotajunnan" kieli.
        Sen saa kyllä kirjastoista kautta maan. Upea kuvitettu teos:)

Ajattomat Arkkityypit, on Marja-Liisa Niemi-Mattilan teos,josta siteerasin lukijalle alkusanoja. Teos käsittelee Kreikan mytologiaa nykyajassa.
        Jungin teosta pidän tieteellisempänä.

vaan tuolle vastausta pyydetaan,joka vaitti etta olit kopioinut valmista tekstia,siksi pyysin hanela linkin,eipa ukko tieda mista puhuu.

• pilvi *
        eräs typerys kirjoitti:

Unien kautta.Alitajunnallamme ei ole puhekieltä,ainoastaan kuvakieli on sen viestintä mahdollisuus:)

Sen vuoksi unemme ovat joskus hämmentäviä,ennenkuin opimme tulkitsemaan,mitä tuo osa itsestämme haluaa viestittää.

Siihen löytyy paljon kirjallisuutta(enkä nyt tarkoita mitään Delfoin oraakkeleita) antiikin ajan temppelineitsyeistä? Tässä siteeraan Jungia:

Ja kautta koko tämän kirjan unta käsitellään unen näkijälle kohdistettuna suorana,personallisena ,merkitsevänä kommunikaationa---viestinä,joka käyttää koko ihmiskunnalle yhteisiä symboleja mutta käyttää niitä jokaisessa tapauksessa täysin yksilöllisellä tavalla,joka voidaan tulkita vain täysin yksilöllisen "avaimen" avulla.

Ote Carl Gustav Jungin Symbolit Piilotajunnan kieli.
        Kirja on hänen viimeisensä,saatuaan sen valmiiksi Jung kuoli.

Jungin osoitti piilotajunnan olevan loputtoman paljon laajempi,rikkaampi ja aivan yhtä vitaali ja todellinen osa yksilön elämää,kuin minän tietoinen maailma.

• arkkityypistä,mutta ilmeisesti koet sen taiteilijalle erilaisella tavalla.Oletko itse saanut vaikutteita Jungilta, Nietzschltä,Challilta,Schopenhauerilta maalauksissasi.
      Minusta olennaisinninta Jungille oli unitulkinnan kehittäminen.arkkityypit=symbolikieli unissa.Itse kehityn jo tämän oman minäni tulkinnan ennen Jungiin tutustumistani. Oma uniterapiani,täälläkin siitä kirjoittanut olen.
      Symbolina unimaailmassani olin minä talo,siihen aikaan ahdistava,sotkuinen,pimeä...minä itse.
      Opittuani tulkitsemaan omaa alitajuntaista unimaailmaani,unet vähentyivät,vain nykyisin enää krriisitilanteissa tiedän unien merkitsevän jotain,jos sen muistan.
      Unikirjassani kirjoitettuina lähes 200 unta,olen tutustunut itseeni.
      Olen ilmeisesti sen Jungin individuaation lähes läpikäynyt.

• tuossa tarkoitin.

• pilvi*

sitten vasta aloin tutkia asiaa.

Sain näyn,jossa sateenkaari laskeutui vasemalle puolelleni maatessani nurmikolla.

Sateenkaarenalaosassa oli neljä loistavaa Daavidin tähteä! Mitään niin täydellisempää en ollut nähnyt ennen.
        Tein siitä taulun joka oli Gallerissa:
        Uusi eurooppalainen ihminen.

Talo itsen symbolina on tunnettu ja tosi.

• pilvi*

se on ainoa tyyli jolla voin ilmaista itseäni!

Olin kahdeksantoistavuotias tehdessäni ensimmäisen öljyväri työni,en ollut silloin vielä tutustunut näihin klasssikoihin,paitsi oman maamme Topeliukseen, Runebergiin Sillanpäähän joitain nyt luetellakseni.Romaaneja kyllä ahmin siihen aikaan.

Minusta Jungin synkronisaatio on mielenkiintoinen otaksuma,uskon siihen sen kokeneena, niinkuin monet!

• minäkin uskon
        pilvi* kirjoitti:

Olin kahdeksantoistavuotias tehdessäni ensimmäisen öljyväri työni,en ollut silloin vielä tutustunut näihin klasssikoihin,paitsi oman maamme Topeliukseen, Runebergiin Sillanpäähän joitain nyt luetellakseni.Romaaneja kyllä ahmin siihen aikaan.

Minusta Jungin synkronisaatio on mielenkiintoinen otaksuma,uskon siihen sen kokeneena, niinkuin monet!

sympoolitasolla ja minun taiteessa se polarisoituu flatuksena.

• pilvi*
        minäkin uskon kirjoitti:

sympoolitasolla ja minun taiteessa se polarisoituu flatuksena.

musiikista varmaan on kyse,vaan näinhän se kaikesta ei voi olla tietoa,flatus ei sano tällä hetkellä mitään,mutta otanpa selvää!

• vieläkin typerys
        pilvi* kirjoitti:

sitten vasta aloin tutkia asiaa.

Sain näyn,jossa sateenkaari laskeutui vasemalle puolelleni maatessani nurmikolla.

Sateenkaarenalaosassa oli neljä loistavaa Daavidin tähteä! Mitään niin täydellisempää en ollut nähnyt ennen.
        Tein siitä taulun joka oli Gallerissa:
        Uusi eurooppalainen ihminen.

Talo itsen symbolina on tunnettu ja tosi.

liian viisaita ja käsittämättömiä asioita. Miten voi olla mahdollista nuo näkyjen näkemiset? Olen maannut nurmikolla monia kertoja ja katsellut taivaalle pilvien muodostamia kuvia, jotka sitten haihtuivat taivaan tuuliin.
        Onkohan Sinulla erikoisia kykyjä mystillisiin asioihin?

Taulusikin ovat varmaan erikoisia ja arvokkaita, kun oikein Galleriassa ovat näytteillä.

Itse en osaa edes piirtää, vielä vähemmän maalata tauluja. Olet taiteellinenkin vielä.
        Mitähän olet mahtanut tehdä työksesi?

• nauraa!
        pilvi* kirjoitti:

musiikista varmaan on kyse,vaan näinhän se kaikesta ei voi olla tietoa,flatus ei sano tällä hetkellä mitään,mutta otanpa selvää!

Yaisi olla hauskaa itselläsikin:D Mikäpäs siinä.
        Hyvää illanjatkoa vaan.

• ketjun aloitus
        nauraa! kirjoitti:

Yaisi olla hauskaa itselläsikin:D Mikäpäs siinä.
        Hyvää illanjatkoa vaan.

on, varren kanssa tullutta pierua.

• pilvi* kirjoitti:

että myuöhemmin huomaa "viisaampienkin" ajatelleen samoin kuin itse.
        Miyä ihmettä me funtsitaan....eletään vaan,taas ironinen sävy sanonnassani.Saiskin tään ajattelun päästään kauemmas,mutta kun se halonhakkuu oisi päässä parempi vaihtoehto...ei ole halkoja.
        Maalaos,oes,onko silla koivuhalkoja,muut ei kelpaa!
        Unillahan meille oma alitajunnallinen oma tärkeäkin merkityksensä,ei kukaan toinen voi omia unisymbolejamme tulkita.
        En taas malta olla kertomatta untani monenkymmenen vuoden takaa,melkein ainut,jota en ole osannut itselleni,selittää;
        Olin kuin Afrikassa,rakastunein tuntein ison käärmen kanssa läheisiä.Lopuksi käärme sanoi,otatko mut mukaas Eurooppaan.Kukas sen selittäisi!No Freud tietysti,mutta myös viisauden symboli on Itämaissa käärme.
        Ja toinen;äitini oli oven päällä lehmänä.no sen ymmärtää ken uymmärtää,vaikea oma elämäntilanne silloin,ei saanut keltään apua eikä silloin etsittykään,itse selviydyttiin.
        Mutta tässäkö olemme...ongelamiset vanh....ei minua vanhuksiksi sentään.

Olin kuin Afrikasssa ja rakastetun käärmeen kanssa

• pilvi*
        vieläkin typerys kirjoitti:

liian viisaita ja käsittämättömiä asioita. Miten voi olla mahdollista nuo näkyjen näkemiset? Olen maannut nurmikolla monia kertoja ja katsellut taivaalle pilvien muodostamia kuvia, jotka sitten haihtuivat taivaan tuuliin.

Taulusikin ovat varmaan erikoisia ja arvokkaita, kun oikein Galleriassa ovat näytteillä.

Itse en osaa edes piirtää, vielä vähemmän maalata tauluja. Olet taiteellinenkin vielä.

näillä ominaisuuksilla varustettu ihminen!

Työkseni kysyit.En usko,että täällä on tapana työelämää luetella,mutta olen joutunut työskentelemään monella eri alalla.
        Lähinnä toimistotyötä.Oman firman muutaman,vuoden,Kunnallispolitiikassa,vanhustyössä.Ihan tavallinen työrupeama.Kivan vaihteleva kylläkin. Maatalon emäntä mm.avioliiton myötä.

Tuo kuvallinen ilmaisu on myötäsyntyistä samoin musikaalisuus ihmisillä.Kaikilla on omat lahjansa:)

• susmorsian kirjoitti:

Miyä ihmettä me funtsitaan....eletään vaan,taas ironinen sävy sanonnassani.Saiskin tään ajattelun päästään kauemmas,mutta kun se halonhakkuu oisi päässä parempi vaihtoehto...ei ole halkoja.
        Unillahan meille oma alitajunnallinen oma tärkeäkin merkityksensä,ei kukaan toinen voi omia unisymbolejamme tulkita.
        En taas malta olla kertomatta untani monenkymmenen vuoden takaa,melkein ainut,jota en ole osannut itselleni,selittää;
        Olin kuin Afrikassa,rakastunein tuntein ison käärmen kanssa läheisiä.Lopuksi käärme sanoi,otatko mut mukaas Eurooppaan.Kukas sen selittäisi!No Freud tietysti,mutta myös viisauden symboli on Itämaissa käärme.
        Ja toinen;äitini oli oven päällä lehmänä.no sen ymmärtää ken uymmärtää,vaikea oma elämäntilanne silloin,ei saanut keltään apua eikä silloin etsittykään,itse selviydyttiin.

kun luettuani lähetetyn tekstin,huomaan mm.
        Maalaisamieheltä pyysin koivuhalkoja!
        Älysin vasta nyt sytyttää valot,pimeys jo koitti ja sininen hetki y7llättäen ohi.

• pilvi*
        susmorsian kirjoitti:

on oma voimakas seksuaalisuutesi symboli.
        Sen kanssa ovat asiasi hyvin!

Itse olen kokenut tuon saman.so musta käärme oli unessani,varsinkin pää näkyi,ja pelkäsin sitä ensin,mutta sitten hyväksyin sen:D

• susm.
        pilvi* kirjoitti:

on oma voimakas seksuaalisuutesi symboli.
        Sen kanssa ovat asiasi hyvin!

Itse olen kokenut tuon saman.so musta käärme oli unessani,varsinkin pää näkyi,ja pelkäsin sitä ensin,mutta sitten hyväksyin sen:D

sua hakkamassa halkoja kerrostalon pihassa,noohh...eivät ihmetelisi,kaikkee se hullu keksii.
        Hyvää yötä...unohdetaan jungit ja freudit ja mutkin hullut!

• pilvi*
        susm. kirjoitti:

sua hakkamassa halkoja kerrostalon pihassa,noohh...eivät ihmetelisi,kaikkee se hullu keksii.
        Hyvää yötä...unohdetaan jungit ja freudit ja mutkin hullut!

Kiva kun saaa päättää iloiseen nauruun tämän illan.

• susm.
        pilvi* kirjoitti:

Kiva kun saaa päättää iloiseen nauruun tämän illan.

Kuuntelape Charles Aznavourin Armenian-ranskalaisen La Boheme tai Domino....
        "Domino,Domino ....et ton coeurs doux et chaud,je anvie d´ etre aimer Domino...
        Bon nuit mon amie.

• pilvi*
        ketjun aloitus kirjoitti:

on, varren kanssa tullutta pierua.

tuntuu tuo kommentti kovin kovin,--- profaanilta!

• pilvi*
        susm. kirjoitti:

Kuuntelape Charles Aznavourin Armenian-ranskalaisen La Boheme tai Domino....
        "Domino,Domino ....et ton coeurs doux et chaud,je anvie d´ etre aimer Domino...
        Bon nuit mon amie.

Kuuntelin nyt aamulla,jolloin olen eniten boheemi,charmikas taituri ja lahjakas tulkitsija.

Kiitos.

• sitä kysymykseksi,
        pilvi* kirjoitti:

näillä ominaisuuksilla varustettu ihminen!

Työkseni kysyit.En usko,että täällä on tapana työelämää luetella,mutta olen joutunut työskentelemään monella eri alalla.
        Lähinnä toimistotyötä.Oman firman muutaman,vuoden,Kunnallispolitiikassa,vanhustyössä.Ihan tavallinen työrupeama.Kivan vaihteleva kylläkin. Maatalon emäntä mm.avioliiton myötä.

Tuo kuvallinen ilmaisu on myötäsyntyistä samoin musikaalisuus ihmisillä.Kaikilla on omat lahjansa:)

vaan aivan kuin itsekseni vaan ajattelin. Ei Sinun olisi tarvinnut vastata, mutta täällähän kerrotaan itsestään paljon muutakin, miksei sitten työhistoriastakin saisi kirjoittaa.

Toivottavasti et kovasti loukkaantunut, mutta en todella halunnut udella. Komeahan tuo näyttää olevan.

• pilvi*
        vieläkin typerys kirjoitti:

tosin niillä on kynnys kenen töitä he ottavat näyttelyyn.Galleristeille se on pelkää bisnestä,he saavat tulonsa Vuokrasta ja taulujen myynnistä n.30%.Riippuen kuinka sovitaan.

Ei se mikään meriitti ole laittaa pystyyn näyttely sinänsä.Sitä tapahtuu päivittäin satoja ympäri Suomen:)

• pilvi*
        pilvi* kirjoitti:

tosin niillä on kynnys kenen töitä he ottavat näyttelyyn.Galleristeille se on pelkää bisnestä,he saavat tulonsa Vuokrasta ja taulujen myynnistä n.30%.Riippuen kuinka sovitaan.

Ei se mikään meriitti ole laittaa pystyyn näyttely sinänsä.Sitä tapahtuu päivittäin satoja ympäri Suomen:)

oli Opetusministeriön kutsunäyttely johon sain osallistua Helsingissä. Taulu vain yksi oli juuri tuo: Uusi eurooppalainen ihminen.

Huvittavaa että silloin murtauduttiin näyttelytiloihin, ja ainoa taulu joka varastettiin oli juuri tuo minun. No,varas sai hälyytyksen ansiosta poliisit kimppuunsa ja taulu putosi rämähtäen katuun.

Yön aikana sai toimikunta kuitenkin uuden kehyksen teetettyä,ja näyttely sai jatkaa eheänä.

Tuossa se on työhuoneessani ,nuori tyttö ottaa lumpeenkukkia pieneltä tummalta pakolaispojalta ja hymyilee!
        Näin toivon uuden sukupolven oppivan kohtelemaan
        vierasmaalaisia kanssaihmisiämme.

• varmaan kaunis,
        pilvi* kirjoitti:

oli Opetusministeriön kutsunäyttely johon sain osallistua Helsingissä. Taulu vain yksi oli juuri tuo: Uusi eurooppalainen ihminen.

Huvittavaa että silloin murtauduttiin näyttelytiloihin, ja ainoa taulu joka varastettiin oli juuri tuo minun. No,varas sai hälyytyksen ansiosta poliisit kimppuunsa ja taulu putosi rämähtäen katuun.

Yön aikana sai toimikunta kuitenkin uuden kehyksen teetettyä,ja näyttely sai jatkaa eheänä.

Tuossa se on työhuoneessani ,nuori tyttö ottaa lumpeenkukkia pieneltä tummalta pakolaispojalta ja hymyilee!
        Näin toivon uuden sukupolven oppivan kohtelemaan
        vierasmaalaisia kanssaihmisiämme.

kuten sen viestikin.
        Minä olen 90 luvun alussa ollut aikuiskoulutuksessa sosiaalialan oppilaitoksessa ja siellä tein seminaarityön aiheena "Pakolaisuus Suomessa".
        Omalle paikkakunnalle saapuivat ensimmäiset pakolaiset noihin aikoihin Jugoslaavian Kosovasta. Sain haastatella tulkin välityksellä heitä.
        Minulla tässä kirjallisessa työssäni oli mm. kuva, jossa musta lapsi antaa tekohengitystä valkoiselle lapselle.
        Sain tästä työstä aikoinaan kiitettävän arvosanan ja kysyttiin lupaa saada ottaa siitä kopio, ihan opetusmateriaaliksi.

Nyt ovat nämä pakolaiset moninkertaistuneet ja niitä tapaa paikkakunnalla paljon.

• Luulen, että Maapallon kaikki ihmiset muodostaa yhteisen, eli kollektiivisen tajuntatilan.

"Lisenssit"ovat laskeskelleet, että Maapallolla olisi elänyt n. 800 miljardia ihmisenkaltaista olentoa.
      Jokainen sukupolvi jättää oman ajattelutapansa jälkeläisilleen.

Oli rankka päivä; ei näitä tällaisia jaksa käsitellä.

• pilvi*

se on kollektiivinen alitajunta!Se ilmaistaan symbolisesti " sieni metsän " kaltaisena,jossa maanalainen rihmasto muodostaa tuon kollektiivisen alitajunnan.

Kuvakieli,jota K.V.Laurikainen käytti luennoillaan.Se selittää sen tosiasian,että jokin uusi oivallus saattaa yhtäkkiä ilmetä eri puolilla maailmaa,tieteessä,taiteessa mm.

Jokin arkkityyppi aktivoituu eri yksilöissä samaan aikaan.
        Ne ovat perimässämme,niin varhaisista ajoista,jolloin ei ollut edes kirjoitustaitoa.

Kiinan kieli lienee myös niitä vanhimpia kirjoitettuja kieliä,perustuu paljolti juuri kuvakieleen.
        Mutta aikomukseni ei ollut kirjoittaa symboleista,vaan nimenomaan arkkityypeistä,jotka ovat kiteityneinä perimässämme.

• capt.cöpenick <
        pilvi* kirjoitti:

se on kollektiivinen alitajunta!Se ilmaistaan symbolisesti " sieni metsän " kaltaisena,jossa maanalainen rihmasto muodostaa tuon kollektiivisen alitajunnan.

Kuvakieli,jota K.V.Laurikainen käytti luennoillaan.Se selittää sen tosiasian,että jokin uusi oivallus saattaa yhtäkkiä ilmetä eri puolilla maailmaa,tieteessä,taiteessa mm.

Jokin arkkityyppi aktivoituu eri yksilöissä samaan aikaan.
        Ne ovat perimässämme,niin varhaisista ajoista,jolloin ei ollut edes kirjoitustaitoa.

Kiinan kieli lienee myös niitä vanhimpia kirjoitettuja kieliä,perustuu paljolti juuri kuvakieleen.
        Mutta aikomukseni ei ollut kirjoittaa symboleista,vaan nimenomaan arkkityypeistä,jotka ovat kiteityneinä perimässämme.

Mystikot, joilla on pitkäaikainen kokemus oman tietoisuustasonsa kohottamisesta puhuvat
        yhteyden saamisesta korkean tietoisuustason 'vyöhykkeeseen'.

Tilaan voi päästä meditaatiolla tai uskonnollisilla ihmisillä myös rukouksen avulla.
        Ilmiöhän on sama.

Itse en ole näin pitkällä, mutta jotain itsekin kokemaani 'pyhää' koen reikimeditaation
        yhteydessä.
        Eteeriseen, painottoman tilan autuaalliseen tilaan jää 'koukkuun'.
        Pidän tätä syvän rentoutumisen tilaa hyvin eheyttävänä, parantavana tilana.

Näin pääsin pysyvään painonhallintaan. Parasta kuitenkin mitä elämässäni on sattunut
        on pääseminen alkoholiriippuvuudesta. Voin ottaa sitä lääkkeenä esim. vilustumisissa.

• pilvi*
        capt.cöpenick < kirjoitti:

Mystikot, joilla on pitkäaikainen kokemus oman tietoisuustasonsa kohottamisesta puhuvat
        yhteyden saamisesta korkean tietoisuustason 'vyöhykkeeseen'.

Tilaan voi päästä meditaatiolla tai uskonnollisilla ihmisillä myös rukouksen avulla.
        Ilmiöhän on sama.

Itse en ole näin pitkällä, mutta jotain itsekin kokemaani 'pyhää' koen reikimeditaation
        yhteydessä.
        Eteeriseen, painottoman tilan autuaalliseen tilaan jää 'koukkuun'.
        Pidän tätä syvän rentoutumisen tilaa hyvin eheyttävänä, parantavana tilana.

Näin pääsin pysyvään painonhallintaan. Parasta kuitenkin mitä elämässäni on sattunut
        on pääseminen alkoholiriippuvuudesta. Voin ottaa sitä lääkkeenä esim. vilustumisissa.

mieheni sairauden aikana "turvautumaan" joskus pariin lasilliseen punaviiniä:)sen rauhoittavan vaikutuksen takia.

Toisen ihmisen tuskatiloihin on täytynyt suhtautua käytännön järjellä,yölläkin,laittaa pari hyvää voileipää,ja lasit punkkua ja jutella vaikeat asiat,vaikka kynttilän valossa!

Sitten on hyvä taas nukkua,eikä kovin raastavaa ole päässyt kummankaan elämään:D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      412
      9046
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      188
      3610
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      20
      2053
    4. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      82
      1270
    5. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1105
    6. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1090
    7. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      66
      1082
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      79
      1065
    9. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      1033
    10. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      66