Yhteiskuntatieteiden vai kauppatieteiden maisteri

siirtoa hakeva

Hei.

Suoritan parhaillaan yhteiskuntatieteiden maisterin tutkintoa ja olen miettinyt opintojen siirtämistä eri yliopistoon. Olen lukenut sivuaineena markkinointia, jonka vaihtuu pääaineeksi, mikäli siirto toiseen yliopistoon onnistuu. Nykyisestä pääaineesta tulisi sitten sivuaine. Tutkintoni sisältö ei suuresti muuttuisi. Syventävät opinnot lukisin vain eri oppiaineesta.

Mitäs mieltä olette, kumpi parempi yhteiskuntatieteiden maisteri vai kauppatieteiden maisteri. Tietysti se, mitä lukenut pääaineena merkitsee, mutta itse koen, että silläkin on merkitystä mikä maisteri on! Ja eikä vaikuta myös palkkaan? Olisi mukava kuulla kommentteja jo valmistuneilta tai työelämässä olevilta..

3

2958

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on työttömänä

paljon, kuten muitakin maistereita. Esimerkiksi kauppatieteiden maistereita on yli 1000 työttömänä.

• VTM-KTM

Sanoisin, että KTM:n maine on huonontunut viimeisen kymmenen vuoden aikana roimasti. Jotain koulutuksesta kertoo sekin, että sieltä on mahdollista valmistua hyvin nopeassa ajassa verrattuna esimerkiksi yhteiskuntatieteelliseen/valtiotieteelliseen. Uskon, että VTM on nykyään kovempi kuin KTM, mutta tietenkin suurin osa on kiinni ihmisestä itsestään.

• höpönassu-

Maine on ehkä huonontunut, kuten varmaan kaikkien tutkintojen, kun meillä (ja muilla) roisisti ylikoulutetaan.

Sen sijaan on kyllä puppua, että kauppiksesta valmistuminen olisi mahdollista nopeammin kuin valtsikasta. Päinvastoin, kauppiksessa on yleensä paljon läsnäolopakkoja, kun taas valtsikan kurssit voi useimmiten kirjatenttiä. Itse teen yliopiston puolella yli 100 opintopistettä vuodessa, koska kursseja on helppo kirjatenttiä ja luentokurssejakin suorittaa itsenäisesti - pakollisia läsnäoloja on lähinnä seminaareissa. Jopa sellaiset aineet kuin matikka ja tilastotiede menevät kirjatentein. Valtsika on ehkä se kaikista eniten kirjatentteihin nojaava tiedekunta (esimerkkiaineita: valtio-oppi, yhteiskuntahistoria). Mitä se kertoo resurssien tasosta ja opetuksen (jos sitä ylipäätään järjestetään) laadusta?

Toisekseen, en usko hetkeäkään, että VTM olisi kovempi sana kuin KTM yleisesti ottaen työmarkkinoilla. Työ yliopiston ulkopuolella tuppaa olemaan käytännöllistä akateemiseen maailmaan verrattuna, ja KTM on tunnetusti lähempänä käytännön sovellusta ja työelämässä tarvittavia taitoja. Tiettyjä poikkeuksia voi toki olla, erityisesti julkisiin virkoihin toki VTM on omiaan. Ainakin yksityiselle sektorille lähtisin lähtökohtaisesti turvallisin mielin KTM:n papereilla, mutta epävarmana VTM:n papereilla.

Mutta taisitkin vain provoilla lämpimiksesi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      22
      5081
    2. Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r
      Oulainen
      2
      3733
    3. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      136
      1310
    4. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      101
      1292
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1210
    6. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1094
    7. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      17
      903
    8. viekää miehet naiset kunnon treffeille

Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      168
      855
    9. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      61
      773
    10. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      37
      759
    Aihe