Tarvitsen apuja ja neuvoja!
vuosien ajan on huonekasveja vaivannut ilmeisestikin vihannespunkki, enkä pääse siitä eroon. olen etsinyt neuvoja netista,kuitenkin muutama kysymys:
- pesiikö se multaan? eli pitäisikö vaihtaa mullat ja pestä ämpärissä juuripaakut?
-olen käyttänyt provado-puikkoja, jotka näyttävät hillitsevän tilannetta, eli pitäiskö käyttää vaan agressiivisemmin? riittäkö?
-mitkä onko kasveja joihin punkki ei tule? näyttäisi siltä ettei ole kiinnostunut liuska-araliasta, anopinkielestä, sulkavehkasta tuoksuköynnöksestä; tosin näihinkin on tullut, kun tilanne on ollut paha..mutta siis pesiikö multaan joka tapauksessa?
- on myös pesiytynyt varsimaiseksi riesaksi etelä-parvekkeelle kesäisin. onko munat kuolleet pakkasilla lattian lautapaneloinnissa tai seinustan puurimakehikossa? entäpä talvehtineet tuoksukuusama, laventeli ja salvia??
Olisin kovasti kiitollinen vastauksista ja tiedoista!!! voiko jooku auttaa? en haluaisi heittää kakkea roskiin...
kiitos
VIHANNESPUNKKI??
15
12801
Vastaukset
- Onttomukulakiurunkannus
Ainakaan liisankukkaan ei meillä ole vihannespunkki koskaan kynsiään iskenyt, ei tiettävästi uskaltanut edes yrittää. Likimain kaikki muut kasvit se on kyllä käynyt läpi, vaikka tällä hetkellä onkin tapettu joka ainoa yksilö - luulisin... Vihannespunkkihan elää mielellään kuivassa, mikä suo sille talven mittaan ihanteelliset olosuhteet. Kasvien ahkera sumuttelu siis haittaa vihannespunkin elämää, mutta ei niitä kyllä sumuttamalla kokonaan pois saa - pahalle päälle kyllä tulevat! Helpoiten punkkisemme tuntuu iskevän rönsyliljaan, krotoniin, fiikukseen, sitruksiin, liuska-araliaan ja herra ties mihin muihin. On ollut joulukaktuksessakin. Tämän huushollin toistaiseksi viimeinen vihannespunkki menehtyi ämpäriin mäntysuopaliuokseen, johon upotin punkin vaivaaman kasvin ruukkuineen päivineen noin kymmeneksi minuutiksi. Meilläkin oli 2006 ja -07 kesällä eteläpartsilla vihannespunkkeja niin, että osa kasveista kuoli. Karhunköynnös talvehtii partsilla ja viime kesänä vihannespunkkeja ei juurikaan ollut. Esiintyminen on siis vähän satunnaista. Toisaalta voi olla niinkin, että viime kesänä karhunköynnöstä tuli hoidettua paremmin ja se lisäsi vastustuskykyä...
- Mummeli 66
Oletko ihan varma että kyseessä on vihannespunkki? Siihen pitäisi kyllä tepsiä mäntysuovalla tai muulla saippuapitoisella aineella suihkuttelu. Tuleeko kasveihisi seittejä? Vai onko lehdet vaan "imetty" harmaiksi? Punkki elää vain lehdissä mutta jos kyseessä onkin ripsiäinen? Ripsiäinen on sellainen pitkulainen raidallinen "tyyppi" joka liikkuu kasvien alalehdillä ja munii multaan. Se se vasta hankala kaveri onkin. Kerro tarkemmin vaurioista, ehkä osaan antaa vinkkejä.
- kyllästynyt tappelija
kiitos vastauksista! ei ole pitkään aikaan päässyt seittiasteelle,kun olen kiikuttanut vuostolkulla suihkuun ruukkuja ja suihkuttanut toluvedellä, parinkin viikon välein. ja tosiaan käyttänyt satunnaisesti provado-puikkoja. mutta kutovat harsomaista seittiä jossa liikkuu pisteennäköisiä eliöitä edestakas. kuvittelen myös niistä pöllähtävän pienenpiieniä pölyhiukkasen näköisiä ilmaan koskettaessa.tosin enää en ole varma mikä on pölyä, mikä ei. ja lehdet myös ilmeisesti imetään kellahatvan harmaisiin läikkiin kunnes tippuvat. huolestuttaa myös tuo parvekkeen tilanne. eli selviävätkä helsingin pakkkasista? en ole mielestäni nähnyt pitkulaista,ilm. silminnähtävää?
- provado
kyllästynyt tappelija kirjoitti:
kiitos vastauksista! ei ole pitkään aikaan päässyt seittiasteelle,kun olen kiikuttanut vuostolkulla suihkuun ruukkuja ja suihkuttanut toluvedellä, parinkin viikon välein. ja tosiaan käyttänyt satunnaisesti provado-puikkoja. mutta kutovat harsomaista seittiä jossa liikkuu pisteennäköisiä eliöitä edestakas. kuvittelen myös niistä pöllähtävän pienenpiieniä pölyhiukkasen näköisiä ilmaan koskettaessa.tosin enää en ole varma mikä on pölyä, mikä ei. ja lehdet myös ilmeisesti imetään kellahatvan harmaisiin läikkiin kunnes tippuvat. huolestuttaa myös tuo parvekkeen tilanne. eli selviävätkä helsingin pakkkasista? en ole mielestäni nähnyt pitkulaista,ilm. silminnähtävää?
ei tehoa
- Mummeli 66
Koita tähdätä Tolu-suihku lehtien alapinnalle siellä ne punkit "pesii". Punkit elelee myös luonnossa, joten pakkanen ei niitä varmaan tapa kokonaan(ikävä kyllä). Kurkistele vielä sinne lehtien alle jos siellä onkin ripsiäisiä(näkyy silmillä). Harmaankeltainen vioitus lehdissä viittaa siihen. Ripsiäisiin tepsii Malationi, mutta se on aika vahva myrkky jos on kotona lapsia tai lemmikkejä. Voimia taisteluun!
- @--->----->--
jos ne kutovat harsomaista seittiä. Ripsiäiset ei tee seittiä,ja ne on isompia kun punkit. Hankalia tuholaisia molemmat. Minä olen joutunut muutaman pahasti punkkien saastuttaman kasvin hävittämään,enää en ole huomannut kasveissani niitä olevan.
- väsynyt tappelija
@--->----->-- kirjoitti:
jos ne kutovat harsomaista seittiä. Ripsiäiset ei tee seittiä,ja ne on isompia kun punkit. Hankalia tuholaisia molemmat. Minä olen joutunut muutaman pahasti punkkien saastuttaman kasvin hävittämään,enää en ole huomannut kasveissani niitä olevan.
pestä kaikista juuripaakut, leikata mahdollisimman tyngäksi, repiä lehdet ja upottaa mäntysuopa (tolu) liukseen,mutta minkä suhteen liuos ja kuinka pitkään? jotta siis kuolevat. ja pestä ruukut kloritella. oliskos tää hyvä keino? parveke mua huolettaa , siellä jo tuoksuköynnöskuusama versoaa. olen tavannut viedä osan kasveista sinne kesällä? en tiennyt että vihannes punkki on suomen luonnossa?!!! kaamea, sittenhän se on varsinainen vitsaus!!!! inhottavaa! kiitos kaikille viherpeukuille, antakaa lisää vinkkeja jos on.!
- väsynyt tappelija
väsynyt tappelija kirjoitti:
pestä kaikista juuripaakut, leikata mahdollisimman tyngäksi, repiä lehdet ja upottaa mäntysuopa (tolu) liukseen,mutta minkä suhteen liuos ja kuinka pitkään? jotta siis kuolevat. ja pestä ruukut kloritella. oliskos tää hyvä keino? parveke mua huolettaa , siellä jo tuoksuköynnöskuusama versoaa. olen tavannut viedä osan kasveista sinne kesällä? en tiennyt että vihannes punkki on suomen luonnossa?!!! kaamea, sittenhän se on varsinainen vitsaus!!!! inhottavaa! kiitos kaikille viherpeukuille, antakaa lisää vinkkeja jos on.!
viestiiini viitaten: miltä kuulostaa? ja onko mäntysuopaliuos parempi kuin tolu? entätpä minkälainen liuos? entä jätetäänkö liuos kasvin päälle eikähuuhdella?
- punkkeja täälläkin
väsynyt tappelija kirjoitti:
viestiiini viitaten: miltä kuulostaa? ja onko mäntysuopaliuos parempi kuin tolu? entätpä minkälainen liuos? entä jätetäänkö liuos kasvin päälle eikähuuhdella?
Raid toimii hyvin. Eli tuo "kukka-Raid", aineena pyretriini. Ei ole haitallista esim. ihmisille. Pitää vain muistaa suihkutella usein (sama pätee mäntysuopaan). Ongelmana on se, ettei mikään aine tehoa punkin muna-asteisiin. Ainoastaan aikuiset kuolevat, ja n. viikon päästä kuoriutuu uusi sukupolvi. Ja meillä Provado-puikot ovat tehonneet myös punkkeihin. Tikkujen määrä menee ruukun koon mukaan ja vaikutusaika on 4-8 viikkoa, jonka jälkeen uudet. Paketissa on ohjeet kyllä.
- väsynyt tappelija
punkkeja täälläkin kirjoitti:
Raid toimii hyvin. Eli tuo "kukka-Raid", aineena pyretriini. Ei ole haitallista esim. ihmisille. Pitää vain muistaa suihkutella usein (sama pätee mäntysuopaan). Ongelmana on se, ettei mikään aine tehoa punkin muna-asteisiin. Ainoastaan aikuiset kuolevat, ja n. viikon päästä kuoriutuu uusi sukupolvi. Ja meillä Provado-puikot ovat tehonneet myös punkkeihin. Tikkujen määrä menee ruukun koon mukaan ja vaikutusaika on 4-8 viikkoa, jonka jälkeen uudet. Paketissa on ohjeet kyllä.
mustakin on näyttänyt että provao tikut ovcat vaikuttaneet hillitsevästi punkki tilanteeseen. täytyykö kasvit huuhdella puhtaallaa suihkulla mäntysuopa (tai muun) suihkun jälkeen?
- väsynyt tappelija
punkkeja täälläkin kirjoitti:
vinkeistä! munkin mielestä provadopuikot on toimineet jonkinverran, mutten ymmärrä miksi punkit tulevat takaisen, vaikka pouikkojen vaikutusajan pitäisi olla 6-8 viikkoa?? kun upotan tai suihkutan mäntysuopaliuokseen, kuinka kauaksi aikaa, ja huuhdotaanko kasvit sen jälkeen?? ilm. kannattaisi toistaa käsittely vajaan 2 viikon kuluessa?
- ärsyttävää
Mulla on haaveena ollut jo monta kesää saada päivänsini tai keisarin elämänlanka menestymään lasitetulla länsi parvekkeella. Olisikohan ollut nyt neljäs kesä kun yritän ja nyt saa riittää. Viime kesänä suihkutin köynnökset joka päivä kahteen kertaan ja pääsin jopa heinäkuuhun ennenkö punkit iskivät. Ensimmäiset havainnot on aina päivänsinissä ja jos sitä ei samantein leikkaa alas, parissa viikossa kaikissa kasveissa on seittiä vaikka torjunta puikot olisi joka ruukussa ja sekä raidin että substralit muita merkkejä kokeiltu. Ainoa joka on joka kesäisestä invaasioista selvinnyt on petunia tai japaninkello?! Viimekesänä samassa ruukusssa ruusun kanssa olleeseen lumihiutaleeseenkaan ei mitään tullut, vaikka ruusu saastunut olikin. Sisäkukissa olen n.2kertaa vuosessa tavannut 1-2 yksilöä, joista on helposti päässyt eroon syihkussa käyttämällä. Miten ihmeessä noitten öttiäisten invaasion voisi estää? Voiko ne tulla parvekelasien tahana olevista puista (asutaan 2.kerroksessa)?
- O-mukulakiurunkannus
Miten sinä voit havaita 1-2 punkkiyksilöä sisäkukissa? Minä en havaitse koskaan mitään ennen kuin näkyy ensimmäiset seitit.
Ei nuo mäntysuovat ja tolut kyllä mitään auta. Niitä saa suihkutella maailman tappiin ja punkit tulevat vaan pahalle päälle. Ainoa mikä niihin todella tuntuu tehoavan, on oikea Raid (ei mikään lälläri "kukka"-versio). Silloin pitää kyllä kukkien suihkuttamisen ja myrkyttämisen kanssa samanaikaisesti myrkyttää niiden asuinpaikka perusteellisesti. Muuten siellä on esimerkiksi verhoissa uuden sukupolven alku kytiksellä. - stalinin lehmä
O-mukulakiurunkannus kirjoitti:
Miten sinä voit havaita 1-2 punkkiyksilöä sisäkukissa? Minä en havaitse koskaan mitään ennen kuin näkyy ensimmäiset seitit.
Ei nuo mäntysuovat ja tolut kyllä mitään auta. Niitä saa suihkutella maailman tappiin ja punkit tulevat vaan pahalle päälle. Ainoa mikä niihin todella tuntuu tehoavan, on oikea Raid (ei mikään lälläri "kukka"-versio). Silloin pitää kyllä kukkien suihkuttamisen ja myrkyttämisen kanssa samanaikaisesti myrkyttää niiden asuinpaikka perusteellisesti. Muuten siellä on esimerkiksi verhoissa uuden sukupolven alku kytiksellä.nykyään ei tolu ole niin tehokasta kuin ennen. ympäristösyistä sen valmistusaineet on muutettu ja just ne kirvoihin ja punkkeihin tehoavat aineet on niin olemattomat, että ei siitä hirveästi hyötyä ole..
- vihannespunkki
Kirjatietojen ja kokemuksen mukaan kuivan lisäksi nauttii myös lämmöstä. Energiaa ja punkeilta säästyy jos pystyy laskemaan kasvien talvipaikan lämpötilaa 17-18C. Parvekelasitus nostaa lämmöt punkeille ihanteellisiksi....Kasvihuoneet käyttävät biologista torjuntaa.. googlaa petopunkeista..Raidin kanssa pysyy kauhun tasapaino taistelussä...Välillä punkit voitolla välillä tappiolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931738
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581159Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181158- 941019
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam34783Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6724- 46706
Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42670