välein on vaan melkoinen kustannuserä(satoja euroja). Mm. tuossa uudessa C5:ssä on sellainen investointi tehtävä muutaman vuoden välein. Kumma miten toiset valmistajat siirtyy vähitellen ketjuun vaan ei sitikka vieläkään.
Jakohihnan vaihto
27
17238
Vastaukset
- jos sovitaan
Vaihto tulee eteen 100.000:n välein. Minulla se tehtiin viime syksynä. Huollolle tuli hintaa vajaa 400 euroa, osineen ja öljynvaihtoineen. Ei siinä ammattimiehen nokka kauaa tuhise, kun hihna vaihtuu. Taas mennään muutama vuosi eteenpäin.
On minulla ollut ketjukoneitakin. Valitettavasti nekään eivät ole ikuisia. Laahaava kiristin on niissäkin kuluva osa, ja kerran on vaihdettu venynyt ketju ja kuluneet rattaat. Se vasta kalliiksi tulikin. - dieselissä
Ainakin 1.6 HDI -koneessa vaihtoväli 200.000 km (no, Ford suosittelee samalle koneelle 180.000 km mutta kuitenkin).
- hihnaveto buaah!
on kehityksestä noin 10v jäljessä,tehoton,juoppo ja heikkolaatunen.
- itse?
Ihanko itse keksit, vai kertoiko joku? Pikkaisen jos saisi faktaa väitteen tueksi. Mutu ei oikein kelpaa.
- noita..
moottoreita sitten muut merkit käyttävät???
Oon muuten samaa mieltä.
Oma C5:nen 2.0HDi kulutti seka-ajossa noin 7,5 litraa sadalla missä mun mielestä on dieselille 2litraa liikaa. Lisäks jakohihna katkesi noin 60tkm kohdalla vaihdosta (eilen kävin juuri kurkkaamassa pellinalle ja toteamassa vahingot).
- ei se nyt ihan heti tule
Bensamoottorin hihna vaihdetaan 100 000 km tai 10 vuoden välein. Itse ajan 15 000 - 20 000 km vuodessa, siitä voi laskea, että kuinka usein se tulee vaihdettavaksi.
- setami
100000 km tai 10 vuotta-niinhän se veho sanoo,mutta
10 v. tuntuu hurjalta-onko joku ajanut niin kauan
samalla hihnalla.itsellä xantiassa vm.2000 nyt 5 v
vaihdosta ja 80000 km (autolla ajettu 180000) ja meinaan
vaihdattaa huollon yhteydessä. - Elmeri
setami kirjoitti:
100000 km tai 10 vuotta-niinhän se veho sanoo,mutta
10 v. tuntuu hurjalta-onko joku ajanut niin kauan
samalla hihnalla.itsellä xantiassa vm.2000 nyt 5 v
vaihdosta ja 80000 km (autolla ajettu 180000) ja meinaan
vaihdattaa huollon yhteydessä.nuo 100.000 tai 10v tuntuu kyllä tosi hurjalta.
Tämmöisen selityksen olen kuullut, että tuossa ei ole otettu huomioon pohojalaasta talvea. Ns kylmissä maissa pakkaskäynnistykset ja aluksi kylmällä myllyllä ajaminen käy hihnan päälle.
50000 ja 5v niin ollaan kuulemma kutakuinkin varmalla pohjalla. Itse vaihdatin 50000 jälkeen.
Hihna, kiristimet ja vesipumppu töineen 520 Erkkiä. Tulee noin 1 sentti/kilometri kustannuksia. Katkennut hihna tulee taatusti kalliimmaksi.
Miekin ihmettelen, miksi noihin hihnoihin yleensä on menty. Itsellä kerran hihna katkennut 100:n vauhdissa. Sillä kertaa oli kone sellaista mallia, jossa se kestää katketa. Nykyinen 16v ei taida ihan niin helppo tapaus olla. - vaan....
Elmeri kirjoitti:
nuo 100.000 tai 10v tuntuu kyllä tosi hurjalta.
Tämmöisen selityksen olen kuullut, että tuossa ei ole otettu huomioon pohojalaasta talvea. Ns kylmissä maissa pakkaskäynnistykset ja aluksi kylmällä myllyllä ajaminen käy hihnan päälle.
50000 ja 5v niin ollaan kuulemma kutakuinkin varmalla pohjalla. Itse vaihdatin 50000 jälkeen.
Hihna, kiristimet ja vesipumppu töineen 520 Erkkiä. Tulee noin 1 sentti/kilometri kustannuksia. Katkennut hihna tulee taatusti kalliimmaksi.
Miekin ihmettelen, miksi noihin hihnoihin yleensä on menty. Itsellä kerran hihna katkennut 100:n vauhdissa. Sillä kertaa oli kone sellaista mallia, jossa se kestää katketa. Nykyinen 16v ei taida ihan niin helppo tapaus olla.nyt tuli hätä mittarissa 108000 eikä ole hihnaa vaihdettu.
- ei maksa turhasta
Elmeri kirjoitti:
nuo 100.000 tai 10v tuntuu kyllä tosi hurjalta.
Tämmöisen selityksen olen kuullut, että tuossa ei ole otettu huomioon pohojalaasta talvea. Ns kylmissä maissa pakkaskäynnistykset ja aluksi kylmällä myllyllä ajaminen käy hihnan päälle.
50000 ja 5v niin ollaan kuulemma kutakuinkin varmalla pohjalla. Itse vaihdatin 50000 jälkeen.
Hihna, kiristimet ja vesipumppu töineen 520 Erkkiä. Tulee noin 1 sentti/kilometri kustannuksia. Katkennut hihna tulee taatusti kalliimmaksi.
Miekin ihmettelen, miksi noihin hihnoihin yleensä on menty. Itsellä kerran hihna katkennut 100:n vauhdissa. Sillä kertaa oli kone sellaista mallia, jossa se kestää katketa. Nykyinen 16v ei taida ihan niin helppo tapaus olla.sama hihna ei mitään ongelmaa mutta se onkin eri tasolla laadussa
heh - setami
ei maksa turhasta kirjoitti:
sama hihna ei mitään ongelmaa mutta se onkin eri tasolla laadussa
hehminä luulin,että automerkit/citroen otsikon alla
keskustellaan citroenista, eikä accordeista ym.
ruostuvista japanilaisista kovista kotteroista.... - citroenissa
ei maksa turhasta kirjoitti:
sama hihna ei mitään ongelmaa mutta se onkin eri tasolla laadussa
heh140 tkm ja vaihto, ja kestää se 200tkm. Hondalla civi testattu 350 tkm ilman hihnan vaihtoa sitten paska levis. No ei tullut paljon korjaus kustannuksia.
- vaihtoa meillä näin
Elmeri kirjoitti:
nuo 100.000 tai 10v tuntuu kyllä tosi hurjalta.
Tämmöisen selityksen olen kuullut, että tuossa ei ole otettu huomioon pohojalaasta talvea. Ns kylmissä maissa pakkaskäynnistykset ja aluksi kylmällä myllyllä ajaminen käy hihnan päälle.
50000 ja 5v niin ollaan kuulemma kutakuinkin varmalla pohjalla. Itse vaihdatin 50000 jälkeen.
Hihna, kiristimet ja vesipumppu töineen 520 Erkkiä. Tulee noin 1 sentti/kilometri kustannuksia. Katkennut hihna tulee taatusti kalliimmaksi.
Miekin ihmettelen, miksi noihin hihnoihin yleensä on menty. Itsellä kerran hihna katkennut 100:n vauhdissa. Sillä kertaa oli kone sellaista mallia, jossa se kestää katketa. Nykyinen 16v ei taida ihan niin helppo tapaus olla.Oli 2 Xantiaa, jakopään remppa tehtiin 80 000 km välein. Kilometrejä tuli 20 000 - 50 000 km vuodessa. Nykyiseen C5:een tehtiin jakopään remppa ensimmäisen kerran 100 000 km huollossa, autolla ikää 3,5 vuotta.
- eskolla
ei maksa turhasta kirjoitti:
sama hihna ei mitään ongelmaa mutta se onkin eri tasolla laadussa
heholi ajettu 280tkm ja me ajoimme 220tkm ilman jakopään eli about 500tkm ennen kun meni vaihtoon et silleen, siis auto vaan ei jakopää
- Anonyymi
setami kirjoitti:
100000 km tai 10 vuotta-niinhän se veho sanoo,mutta
10 v. tuntuu hurjalta-onko joku ajanut niin kauan
samalla hihnalla.itsellä xantiassa vm.2000 nyt 5 v
vaihdosta ja 80000 km (autolla ajettu 180000) ja meinaan
vaihdattaa huollon yhteydessä.Kyllä mulla ainakin sarassa hihna kesti 10 vuotta ennenkuin se vaihdettiin.
- kestää?
Jos haikailee ketjukoneen perään niin voi käydä katsomassa opelclubin sivuilta 2.2 koneen ketjuongelmista...
- että citroën
epäonnistuisi ketjumoottorin teossa automaattisesti vähintään yhtä pahoin, kuin Opel? Eli etsitään muista merkeistä se kaikkein pahiten epäonnistunut ja kerrotaan vielä varmuuden vuoksi vikojen määrä piillä niin saadaan sitruuna.
Edellinen kirjoittaja (Ketju kestää?) yleistää yhden moottorimallin ongelmat siten, että ainakaan citroënin omistajien ei kannata haikailla ketjukoneen perään. Vähintään samat Opelin ongelmat tulisi myös sitruunaan, mikäli käytettäisiin ketjua. Kirjoittajan luotto sitikan tuotekehitystä kohtaan taitaa olla aikalailla nollilla. Ovatko tähän astiset kokemukset olleet karuja, vai mistä moinen epäluottamus johtuu?
Itse valitsisin ilman muuta ketjun, mikäli uutta autoa tilatessa olisi mahdollista valita, ottaako moottorin ketjulla vai hihnalla. Merkin valinnalla tähän voi tietysti vaikuttaa ja kyllä se ketju plussapisteitä tuo, mikäli sellaista käytetään. - sama ketju
että citroën kirjoitti:
epäonnistuisi ketjumoottorin teossa automaattisesti vähintään yhtä pahoin, kuin Opel? Eli etsitään muista merkeistä se kaikkein pahiten epäonnistunut ja kerrotaan vielä varmuuden vuoksi vikojen määrä piillä niin saadaan sitruuna.
Edellinen kirjoittaja (Ketju kestää?) yleistää yhden moottorimallin ongelmat siten, että ainakaan citroënin omistajien ei kannata haikailla ketjukoneen perään. Vähintään samat Opelin ongelmat tulisi myös sitruunaan, mikäli käytettäisiin ketjua. Kirjoittajan luotto sitikan tuotekehitystä kohtaan taitaa olla aikalailla nollilla. Ovatko tähän astiset kokemukset olleet karuja, vai mistä moinen epäluottamus johtuu?
Itse valitsisin ilman muuta ketjun, mikäli uutta autoa tilatessa olisi mahdollista valita, ottaako moottorin ketjulla vai hihnalla. Merkin valinnalla tähän voi tietysti vaikuttaa ja kyllä se ketju plussapisteitä tuo, mikäli sellaista käytetään.saksalaisessa autossa jo yli 31 vuotta ja onpahan kestänyt vaihtamatta.
- kestää?
että citroën kirjoitti:
epäonnistuisi ketjumoottorin teossa automaattisesti vähintään yhtä pahoin, kuin Opel? Eli etsitään muista merkeistä se kaikkein pahiten epäonnistunut ja kerrotaan vielä varmuuden vuoksi vikojen määrä piillä niin saadaan sitruuna.
Edellinen kirjoittaja (Ketju kestää?) yleistää yhden moottorimallin ongelmat siten, että ainakaan citroënin omistajien ei kannata haikailla ketjukoneen perään. Vähintään samat Opelin ongelmat tulisi myös sitruunaan, mikäli käytettäisiin ketjua. Kirjoittajan luotto sitikan tuotekehitystä kohtaan taitaa olla aikalailla nollilla. Ovatko tähän astiset kokemukset olleet karuja, vai mistä moinen epäluottamus johtuu?
Itse valitsisin ilman muuta ketjun, mikäli uutta autoa tilatessa olisi mahdollista valita, ottaako moottorin ketjulla vai hihnalla. Merkin valinnalla tähän voi tietysti vaikuttaa ja kyllä se ketju plussapisteitä tuo, mikäli sellaista käytetään.Sitä lähinnä vaan meinasin et ei ne ketjukoneetkaan mitään ikilikkujia oo..Ainakaan jos katsotaan juurikin tota opelin 2.2 konetta.On ollu käytössä -01 vuodesta asti ja ketjuongelmia ollut siitä asti..Vaikka kone on nykyään "uudempi" versio.Vagilla on tainnu olla myös jotain ongelmia FSI koneen kanssa.?En tarkoittanut että sitikka ei pystyisi tekemään kestävää ketjukonetta.
- Elmeri
kestää? kirjoitti:
Sitä lähinnä vaan meinasin et ei ne ketjukoneetkaan mitään ikilikkujia oo..Ainakaan jos katsotaan juurikin tota opelin 2.2 konetta.On ollu käytössä -01 vuodesta asti ja ketjuongelmia ollut siitä asti..Vaikka kone on nykyään "uudempi" versio.Vagilla on tainnu olla myös jotain ongelmia FSI koneen kanssa.?En tarkoittanut että sitikka ei pystyisi tekemään kestävää ketjukonetta.
Kyllä niitä ketjujakin joutuu uusimaan, mutta ketju yleensä juoruaa itse vaihtotarpeesta metelöimällä, ulvomalla tai rallattamalla. Hihnan pirullisuus on se kerralla katki ja venttiilit uusiksi. Jos vielä diisselistä napsahtaa hihna, niin saattaapi koko mylly mennä uusiksi. Tieän ainakin yhden BX:n diisselin jossa koneen aukaisun jälkeen koko auto suoraan paaliin. Hihna poikki ja korjauskelvoton kone.
- cit
Hajotaako hihnan katkeaminen citroen xsaran 1.8l bensakoneen. vm.2000, vai pysähtyykö vain matkanteko siihen.
- hajota
Kyllä se 1,8 on ei-vapaasti pyörivä eli tulee hihnan katketessa iso remontti. Paitsi jos on ihan käsittämätön jeesustuuri, niin teoriassa voi pysähtyä siten että männät ja venttiilit eivät kohtaa. Että eipä kannata suotta riskeerata vaan vaihtaa samalla hihnan lisäksi kiristinpyörät ja vesipumppu. Osaava vaihtaa ne itse, mutta jos ei ennen ole tehnyt tai ollut mukana tekemässä, niin ei muuta kuin pajalle vaan. Niin kuin joku sanoi, niin eipä tuo paljon kustanna per kilometri. Ja onhan muuten uusi Psa:n 1,6 jo ketjukone. Ihan vaan sillä muistutan, kun täällä muutamat ihmettelevät, että eikö löydy konsernista muka ketjukoneita. Ja voin itse kertoa (löytyy samasta taloudesta sekä Avensis että Xantia), että ei se ketjukaan ole aina huoleton. Alkoi edellisessä autossani Corollassa ketjun kotelo vuotaa öljyä. Takuuseen toki vaihtoivat tiivisteen ihan mukisematta.
- huolto...
hajota kirjoitti:
Kyllä se 1,8 on ei-vapaasti pyörivä eli tulee hihnan katketessa iso remontti. Paitsi jos on ihan käsittämätön jeesustuuri, niin teoriassa voi pysähtyä siten että männät ja venttiilit eivät kohtaa. Että eipä kannata suotta riskeerata vaan vaihtaa samalla hihnan lisäksi kiristinpyörät ja vesipumppu. Osaava vaihtaa ne itse, mutta jos ei ennen ole tehnyt tai ollut mukana tekemässä, niin ei muuta kuin pajalle vaan. Niin kuin joku sanoi, niin eipä tuo paljon kustanna per kilometri. Ja onhan muuten uusi Psa:n 1,6 jo ketjukone. Ihan vaan sillä muistutan, kun täällä muutamat ihmettelevät, että eikö löydy konsernista muka ketjukoneita. Ja voin itse kertoa (löytyy samasta taloudesta sekä Avensis että Xantia), että ei se ketjukaan ole aina huoleton. Alkoi edellisessä autossani Corollassa ketjun kotelo vuotaa öljyä. Takuuseen toki vaihtoivat tiivisteen ihan mukisematta.
onkin maankuulu siitä että eivät muksise turhista vaan vaihtavat jopa oma-aloitteisesti vialliset osat toisin kuin esim. eräässä toisessa valtamerkissä.
- cit
hajota kirjoitti:
Kyllä se 1,8 on ei-vapaasti pyörivä eli tulee hihnan katketessa iso remontti. Paitsi jos on ihan käsittämätön jeesustuuri, niin teoriassa voi pysähtyä siten että männät ja venttiilit eivät kohtaa. Että eipä kannata suotta riskeerata vaan vaihtaa samalla hihnan lisäksi kiristinpyörät ja vesipumppu. Osaava vaihtaa ne itse, mutta jos ei ennen ole tehnyt tai ollut mukana tekemässä, niin ei muuta kuin pajalle vaan. Niin kuin joku sanoi, niin eipä tuo paljon kustanna per kilometri. Ja onhan muuten uusi Psa:n 1,6 jo ketjukone. Ihan vaan sillä muistutan, kun täällä muutamat ihmettelevät, että eikö löydy konsernista muka ketjukoneita. Ja voin itse kertoa (löytyy samasta taloudesta sekä Avensis että Xantia), että ei se ketjukaan ole aina huoleton. Alkoi edellisessä autossani Corollassa ketjun kotelo vuotaa öljyä. Takuuseen toki vaihtoivat tiivisteen ihan mukisematta.
Kiitos vastauksesta! Tilasin ajan jakoremmin vaihtoon heti.
- vikalätti
mun remelillä on ajettu 52000 kilsaa . on se 2 litran 16i ,jokohan remeli ja pyörät olis aika uusia ? tuli luiston eston vjka mikä korjataan ?
- kanto_
Joku tarjuvaa TARJA ON RAUTAA. Miulle santiaa vaihdossa. Kannatata ottaaa vai ottaa vaa viinaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan aussikulta, missä?
Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!3652108- 571578
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?1521141Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi2771129Voisiko olla jopa niin
Että kumpikin vähän pelkää totaalista heittäytymistä, koska tiedetään että se olisi menoa sen jälkeen. Samaan aikaan hal67919- 84877
Varkaita kuhmossa
Miksi kuhmolaiset ei tee mitään varkaille ja huumehörhöille, teloittaa pitäisi kaikki.31855Saara Aalto ja Teemu Roivainen paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaus kietoi meidän kohtalomme..."
Oho! Ex-pari on palannut yhteen musiikin merkeissä. He tekevät Rakkaustarina-nimeä kantavan 20-vuotisjuhlakiertueen syks11837Arto Satonen ja kokoomus 2020: Poliittiset virkanimitykset ovat koruptiota
2025: Kokoomus on junttaamassa Arto Satosta Kelan johtoon ohi pätevämpien hakijoiden. https://www.hs.fi/politiikka/art-112830K&T: Harvinainen haastattelu: Susanna Laine avaa suhdetta Petri Nygårdiin: "Olin sinkku vuosia..."
Susanna Laine ei ole kertonut suhteestaan Petri Nygårdiin (Petri Laurila) julkisuudessa juurikaan. Aktiivisesti sosiaali8816