Vakava-asteinen rasvamaksa

hh82

Kiirastorstaina kotiin tullessani 10 vuotias tyttökissani kukoi ja yritti oksentaan. Ajattelin heti; matoja. Lauantaina kissani oli todella apaattinen ja täysin ruokahaluton sekä laihtunut. Turkkikin oli aivan nuhjuinen. Omassa kopassaan vaan halusi nukkua. Katselin suuhun ja koitin masua, onko turvonnut tai jotain patteja. Ei ihmeempiä. Sunnuntaina suuntarkistuksessa huomasin ikenien kellertävän. Toisena pääsiäispäivänä, maanantaina lähdin viemään ruokahalutonta, voipunutta kissaa hätäpäivystykseen. Kissa tuli kuitenkin minua vastaan, hyppäsi itse koppaan ja oksentelua ei enää ollut. Eläinlääkäri koittii kuumeen ja nipisteli nahkaa nesteytyksen tarkistuksessa. Sitten lääkäri halusi rauhoittaa kiltin ja vastaanpistämättömän kissan tutkimusten ajaksi. Kissa voi pahoin ja nukahti. (Heräsi sitten 12 tunnin kuluttua.)Lääkäri huomasi korvien, ikenien ja silmien pahan keltaisuuden. Yrittivät ottaa verikoetta, tuloksetta. Kuvasivat, tukosten poissulkemiseksi, ei erityisempää. Antoivat antibiootin ja nestettä tipalla. Neste valuikin sitten päivän ja yön aika ulos. Olen pakkoruokkinut kissaani Nutriplussalla ja juottanut pipetillä. Tiistaina käytiin saamassa kortisoonipiikki ja kaksi isoa ruutallista sokeriliuosta. Tänään päätin viedä kissani melkoisen kallille mutta ammattititaitoiselle klinikalle, selvittääkseni mahdollisuudet ja tilanteen. Kissani jäi nyt tiputukseen, koska on pahasti kuivunut ja syömättömyyden aiheuttamissa tiloissaan. Kissani on kokoajan ollut kuitenkin vastaanottavainen, kirkassilmäinen ja kävellyt omin jaloin, jos pakko. Oma tahto liikkua on mitätön. Nyt luen näitä selviytymistarinoita ja odotan ja mietin ja puntaroin ja itken lohduttomasti. Kisaani on tiputuksessa tänään seitsemään, jonka jälkeen se haetaan kotiin. Annamme aikaa huomiseen ja sitten viideltä tarkistuskäynnillä päätämme mitä tehdä. Onko kissa vironnut tämän päivän tiputuksen ansiosta yhtään, jolloin jatkamme sitkeästi hoitoa, ainakin hetken. Vai näyttääkö tilanne siltä, että pistämme Jasminelle siivet selkään..Olin paikalla kun Jasmine syntyi, sain sen hengittämään froteepyyhkeen avulla. Se on ollut hyväntahtoinen höpsöttelia, joka ei tee pahaa kellekkään, rinnallani 10 vuotta. Nyt minun on kai oltava paikalla kun Jasmine nukkuu pois.

9

5969

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itsekin

Toivottavasti kissasi on selvinnyt tiputuksesta ja on saanut uutta "virtaa".
      Lemmikit kun ovat yhtä rakkaita kuin lapset ja niiden eteen tekee lähes mitä vain, että tulisivat kuntoon.

Toivotan voimia Jasminelle ja tietty koko muulle perheelle.

• isannoitsija

mun mutsilta ottamani kissalle kävi ihan samal taval se oli 12 mut sama se ei toipunu.oli täski ny kannustus.en osaa sanoo mitään en sano et kyl se siitä koska eise koskaan unohdu.eikä pidäkään

• hh82

Kiitos jo pelkästään siitä, että joku täysin vieras ihminen voi olla niin empaattinen, että tuntee toisen murheen. Tiputuksesta Jasmine pääsi eilen kotiin. Ohjeina; tunnin välein pakkoruokintaa aamuun asti. Vastahakoisesti mutta päättäväisesti toteutin ohjeen. Onnistuinkin vielä. Äsken kissa meni takaisin tiputukseen. Tämän kahden päivän tehohoidon ja avun tulosten perusteella sitten tehdään lääkärin kanssa jatkopäätös viideltä. Toivotaan parasta mutta pelkään kyllä pahinta. Jasmine oli ihan hurjan kipee. Viimeisillä voimilla kuitenkin raahautui hiekkalaatikolle pisulle neljä kertaa eilisen illan ja yön aikana. Loppuun asti sisäsiisti ressukka.

• kissanomistaja helsingistä
        hh82 kirjoitti:

Kiitos jo pelkästään siitä, että joku täysin vieras ihminen voi olla niin empaattinen, että tuntee toisen murheen. Tiputuksesta Jasmine pääsi eilen kotiin. Ohjeina; tunnin välein pakkoruokintaa aamuun asti. Vastahakoisesti mutta päättäväisesti toteutin ohjeen. Onnistuinkin vielä. Äsken kissa meni takaisin tiputukseen. Tämän kahden päivän tehohoidon ja avun tulosten perusteella sitten tehdään lääkärin kanssa jatkopäätös viideltä. Toivotaan parasta mutta pelkään kyllä pahinta. Jasmine oli ihan hurjan kipee. Viimeisillä voimilla kuitenkin raahautui hiekkalaatikolle pisulle neljä kertaa eilisen illan ja yön aikana. Loppuun asti sisäsiisti ressukka.

voi kun surullista lukea tälläistä.... kamalaa sanoa mutta varmasti olisi parempi jos kisusi pääsisii nyt paremmille metsästysmaille juoksentelemaan.itse menetin ,viimenen piikki annettiin rakkaalle pojalleni vuosi sitten,11v, pahanlaatuinen syöpä ja ei ollut toivoa paremmasta .kova paikkahan se on mutta täytyy ajatella lemmikin parasta ja päästää tuskista pois. tiedän että pojallani on hyvä nyt olla,ei kipuja enään.ikävä silti on edelleen kova.toivotan sinulle ja kisullesi kaikkea hyvää ,ja jaksamista ,mutta jos on ikävästi käynyt ,niin lähetän halauksen ja voimia sinulle ja enkeleitä kisullesi**

• Xisca

kaikkea hyvää sinulle ja kissallesi! Ja toivotaan että Jasmine vielä kuitenkin kuntoutuisi, sillä ihmeitäkin tapahtuu.

Jos joskus suinkin jaksat, niin osaatko kertoa että onko tietoa siitä mistä tuo rasvamaksa aiheutui?
      Asia kiinnostaa sikäli, että itselläni on maksasairas 16-vuotias ja sisarellani 15-vuotias kissa joilla ko. elin alkaa olla jo aika finaalissa, tosin kummallakaan ei ole rasvamaksadiagnoosia.
      Oma kissani alkoi myös oksentelemaan ruokansa ja lopulta laihtui lähestulkoon luurangoksi. Olimme täysin varmoja että kissa tulee menehtymään hyvinkin nopeasti, mutta ihme tapahtui ja nyt sama kissa on jo suht normaalipainoinen ja ikäisekseen pirteä katti.
      Kissallani on myös FUS, joten maksasairaan kissan erikoisruokia se ei valitettavasti saa syödä, mutta avun on ainakin toistaiseksi tuonut maksan toimintaa tukeva Zentonil 100 -valmiste. Sisarenikin kissa söi alkuun ko. tabletteja, mutta on nyt onneksi lopultakin suostunut syömään noita "maksaruokia" vaikka alku olikin hankalaa.
      Mutta sitähän se on että päivä kerrallaan tässä mennään, kun ei voi koskaan tietää että milloin kissa/kissat menee taas huonompaan kuntoon ja alkaa oksennella päivittäin. Nykyisin ruuan oksentaminen on suht harvinaista, mutta eihän sitä koskaan tiedä milloin maksa-arvot taas alkavat heittää kun kunnon lääkitystä ei sen FUS-sairauden takia voi antaa.

• Mikaeela

Voimia toivotan sinulla ja toivottavasti tilanne on kuin ihmeen kaupalla kääntynyt parempaan. Tiedän tasan tarkkaan miltä tuntuu. Itselläni 11-vuotias kissa, jonka vuoksi monet itkut itkenyt... Vielä tuossa kuitenkin porskuttaa... Haleja sinne!

• hh82

Kiitos tsempistä, sitä tarvitaan. Eli ensin Jasminelle on todennäköisesti kehittynyt kissoille melko tavallinen sappitietulehdus, jonka takia ruoka on lakannut maistumasta. Päivänkin paasto aiheuttaa kuulemma varinkin vanhemmalle kissalle hallaa. Ravinnon ja nesteen puute on alkanut pikkuhiljaa aiheuttaa rasvamaksaa, joka taas on vuorostaan aiheuttanut syömättömyyttä ja okesentelua. Kierre on valmis. Meillä kissoja on kolme ja Jasmine aina ollut arvojärjestyksessa ns. viimeinen ja syönyt siten viimeisenä. Kiireisen elämän rytmin takia en ole edes ihmeemmin tarkkaillut syökö kaikki ja paljonko, koska oletus on ollut tietysti että ruoka maistuu normaaliin tapaan. Noh, tuhrasin aikaa turhiin lääkärikäynteihin ja tila meni huonompaan. Jasminehan sai ensimmäseltä lääkäriltä vain ensiapua nesteytyksellä ja seuraavalta kahdelta lääkäriltä lopetustuomion. Vasta Tampereen Veterissä löytyi lääkäri, joka suostui edes tutkimaan asiaa. Verikokeet, kuvat ja ultraus kertoi tilan ja lääkäri ehdotti jatkohoitoa, josta maailmalla tiedetään paljon mutta suomessa ei juurikaan. Eli kisssalle asennettaisiin ruokintaletku, jonka avulla kivuttomasti voisin alkaa ravitsemaan ja neteyttämään kissaa. Näin antaen keholle jatkoaikaa alkaa parantumaan. Rasvamaksa on kuulemma parannettavissa oleva tauti. Nyt minulla on työkalut ja kaikki on kiini siitä alkaako keho parantamaan itseään vaiko eikö. Aluksi asennettiin vääränlaista materiaalia oleva. liian pieni letku ja taisteltuani yön, kiid´ätin kissan taas lääkäriin. Lääkäri otti medät ylimääräisenä vastaan ja vaihtoi letkun isompaan ja kovempaan. Ainoana ongelmana, että tuota letkua ei voisi pitää kuin max.2vko. parantumisaika yleensä vähintään 3-4vkoa! Perjatai-iltapäivästä olen sitten lahden tunnin välein, ympäri vuorokauden ruokkinut kissaa, joka tuntuu vain nauttivan saamstaan huomiosta. Ihmettelee vain, miksi minulla yölläkin soittaa herätyskello määrävälein häntä silittämään. Kissa on virkistynyt selvästi ja hiukan painoakin on kertynyt. Annokset ovat vielä pieniä mutta isonnetaan koko ajan. Pisut ja muut tuntuu sujuvan hyvin ja kiltti luonne mahdollistaa hoidon. Eli kaksi tuntia kerrallaan.. Toivon sinun ja siskosi kisuleille oikein nautinnollisia kissanpäiviä, hyvin vähäisellä sairastelulla. Koiraihmiset tuskin ymmärtävät sitä kuinka kissa voi olla sielukumppani, joka omasta tahdostaa tulee luokse ja valikoi ne joista pitää.

• on maailman
        hh82 kirjoitti:

Kiitos tsempistä, sitä tarvitaan. Eli ensin Jasminelle on todennäköisesti kehittynyt kissoille melko tavallinen sappitietulehdus, jonka takia ruoka on lakannut maistumasta. Päivänkin paasto aiheuttaa kuulemma varinkin vanhemmalle kissalle hallaa. Ravinnon ja nesteen puute on alkanut pikkuhiljaa aiheuttaa rasvamaksaa, joka taas on vuorostaan aiheuttanut syömättömyyttä ja okesentelua. Kierre on valmis. Meillä kissoja on kolme ja Jasmine aina ollut arvojärjestyksessa ns. viimeinen ja syönyt siten viimeisenä. Kiireisen elämän rytmin takia en ole edes ihmeemmin tarkkaillut syökö kaikki ja paljonko, koska oletus on ollut tietysti että ruoka maistuu normaaliin tapaan. Noh, tuhrasin aikaa turhiin lääkärikäynteihin ja tila meni huonompaan. Jasminehan sai ensimmäseltä lääkäriltä vain ensiapua nesteytyksellä ja seuraavalta kahdelta lääkäriltä lopetustuomion. Vasta Tampereen Veterissä löytyi lääkäri, joka suostui edes tutkimaan asiaa. Verikokeet, kuvat ja ultraus kertoi tilan ja lääkäri ehdotti jatkohoitoa, josta maailmalla tiedetään paljon mutta suomessa ei juurikaan. Eli kisssalle asennettaisiin ruokintaletku, jonka avulla kivuttomasti voisin alkaa ravitsemaan ja neteyttämään kissaa. Näin antaen keholle jatkoaikaa alkaa parantumaan. Rasvamaksa on kuulemma parannettavissa oleva tauti. Nyt minulla on työkalut ja kaikki on kiini siitä alkaako keho parantamaan itseään vaiko eikö. Aluksi asennettiin vääränlaista materiaalia oleva. liian pieni letku ja taisteltuani yön, kiid´ätin kissan taas lääkäriin. Lääkäri otti medät ylimääräisenä vastaan ja vaihtoi letkun isompaan ja kovempaan. Ainoana ongelmana, että tuota letkua ei voisi pitää kuin max.2vko. parantumisaika yleensä vähintään 3-4vkoa! Perjatai-iltapäivästä olen sitten lahden tunnin välein, ympäri vuorokauden ruokkinut kissaa, joka tuntuu vain nauttivan saamstaan huomiosta. Ihmettelee vain, miksi minulla yölläkin soittaa herätyskello määrävälein häntä silittämään. Kissa on virkistynyt selvästi ja hiukan painoakin on kertynyt. Annokset ovat vielä pieniä mutta isonnetaan koko ajan. Pisut ja muut tuntuu sujuvan hyvin ja kiltti luonne mahdollistaa hoidon. Eli kaksi tuntia kerrallaan.. Toivon sinun ja siskosi kisuleille oikein nautinnollisia kissanpäiviä, hyvin vähäisellä sairastelulla. Koiraihmiset tuskin ymmärtävät sitä kuinka kissa voi olla sielukumppani, joka omasta tahdostaa tulee luokse ja valikoi ne joista pitää.

ihanin ja tosi pätevä ell eli Jaana!! Vie kissasi hänelle niin takuulla saat hyvää hoitoa kissallesi ja tapaat todella mukavan ihmisen. Ja tämä ei ole mainos sillä en asu lähelläkään Tamperetta! Olen vain entinen tyytyväinen asiakas! http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=4500000000001987&posting=22000000043227282

• Xisca
        hh82 kirjoitti:

kuulla että teillä on jo hieman valoa tunnelin päässä! Kyllä se eläimen sairastaminen on niin ahdistavaa jotta tuntuu että sydän puristuisi rinnassa kasaan. Oma veitikka teki tänään tepposet ja oksensi ruokansa nojatuolin selkänojalle. Kissoilla kun on se mukava tapa että paljaalle lattialle ei voi oksentaa, vaan aina oksennetaan matolle tai huonekaluille. Onneksi herra oksentaa ruokaansa nykyisin vain harvoin, mutta karvapalloja sitten pullautetaan senkin edestä sillä ko. katti on kova poika nuolemaan niin kissakamunsa kuin koiratkin. Itselläni on pieni sekarotuinen piski ja veljeni karjalankarhukoira on laumaamme aina viikonloppuisin ja lomien aikaan. Toinen kissoistani (mullakin niitä 3kpl) sairastaa kilpirauhasen liikatoimintaa, ja senkin maksa-arvoja täytyy seurata koko ajan, sillä ko. sairaus rasittaa juurikin maksaa (ja ihmisten kuuloa sillä pahimmillaan katti huutaa 24/7). Ainakin toistaiseksi on hänen maksansa ihan ok vaikka välillä arvot ovat heitelleetkin, mutta onneksi tällä hetkellä kissan kilpparilääkitys on kohdillaan ja kissa voi ihan hyvin eikä hötkyilekkään niin paljoa. Kilpparin liikatoiminta kun aiheuttaa ylivilkkautta ja sitä riivatun huutamista! Ja Jasminelle oikein mojova suukko nenänpäähän! Täällä ollaan hengessä mukana, minä ja karvakorat :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe