Tarvitsen tietoa

Matkaopas-96

Haluaisin isona kotimaan matkaoppaaksi. Oikeastaan kohdeoppaaksi museoon. Te kaikki kohde- tai matkaoppaat, jotka tiedätte alasta, voisitte antaa minulle neuvoja =) Alla on muutama kysymys, joihin haluaisin vastaukset.

1. Missä voin opiskella matkaoppaaksi? Voinko opiskella erikseen kohdeoppaaksi? Kauanko koulutus kestää?

2. Pitääkö minulla olla esimerkiksi korkeakoulututkinto tai yliopistotutkinto, jos haluan tähän ammattiin? Pitääkö lukio käydä?

3. Paljonko matka- tai kohdeopas suunnilleen tienaa kuussa. Verot ja muut jätetään pois.

4. Miten kauan tätä työtä suunnilleen tehdään? (Esim. 5 vuotta) Miten pitkiä päivät ovat?

5. Jos teen työtä esimerkiksi 5 vuotta ja lopetan sitten, minkälaiset mahdollisuudet minulla on sen jälkeen? Voinko lähteä vielä opiskelemaan vai menenkö vain toiseen paikkaan töihin?

Kiitos kaikille, jotka osaavat edes jotenkin auttaa =)

6

2598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matkaopas-96

      Olisi ihan kiva saada vastauksia, kun en tunne alaa juuri yhtään =( Eli jos tiedät edes jotain niin sekin on hyvä.

      • vastaus tässä

        Valitettavasti en osaa vastata yhteenkään kysymykseesi, mutta laita googleen hakusanaksi "matkaoppaaksi", niin tietoa löytyy alasta :)


      • Matkaopas-96
        vastaus tässä kirjoitti:

        Valitettavasti en osaa vastata yhteenkään kysymykseesi, mutta laita googleen hakusanaksi "matkaoppaaksi", niin tietoa löytyy alasta :)

        Elikkä siis. Te kaikki, jotka olette aikeissa vastata, ÄLKÄÄ vastatko, sillä minusta ei tule matkaopasta!


      • Miksi ei?
        Matkaopas-96 kirjoitti:

        Elikkä siis. Te kaikki, jotka olette aikeissa vastata, ÄLKÄÄ vastatko, sillä minusta ei tule matkaopasta!

        Miksi muutit mielesi? :)


    • museo-opas

      Yritän vastata muutamiin kysykmyksiin.... Olen itse toiminut ulkomailla kohdeoppaana, kaupunkioppaana, kotimaan matkailuoppaana, matkanjohtajana ja museon oppaana yli 15 vuotta ja edelleenkin näitä töitä teen kaiken muun ohessa. Seuramatkatoimistot kouluttavat itse ( tai sitten Päivölän kansanopisto 1v) kohdeoppaansa. Työpäivät ovat pitkiä ja palkka surkea, mutta kokemus on mahtava. Työ on rankkaa ja useimmat viihtyvät siinä 3-4 vuotta. Suomessa matkailuoppaaksi voit kouluttautua erilaisilla kursseilla ja suorittaa ammattitutkinnon ja pätevyyskokeen... toimit freelancerina eli mitään kuukausipalkkaa et tule saamaan vaan töidesi mukaan tienaat. Käytännössä suomessa se tarkoittaa että kesällä tulet toimeen ok ja talvella näet nälkää / teet muita töitä. Museoiden oppaat yleensä palkkaa museovirasto tai kyseinen museo suoraan. Monet oppaat ovat taideopiskelijoita tms. Työ on tuntipalkkaista ja yleensä huonolla palkalla noin 9-11€/h ... eli tämäkään ei ehkä sinua elätä. Jos todella haluat työtä tehdä, kannattaa hankkia mahdollisimman monipuolinen koulutus ja pyrkiä toimimaan monella sektorilla.

      • Matkaopas-96

        Muutin mieleni, koska olen alkanut harkitsemaan vähän muita aloja, jotka kiinnostavat enemmän. Tuo palkkakin tuossa tuli mainittua, niin aika huono on (9-11e/h). Tämän takia siis =)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      1906
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1316
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1242
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1206
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1182
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1171
    10. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1166
    Aihe