Tarvitsen tietoa

Matkaopas-96

Haluaisin isona kotimaan matkaoppaaksi. Oikeastaan kohdeoppaaksi museoon. Te kaikki kohde- tai matkaoppaat, jotka tiedätte alasta, voisitte antaa minulle neuvoja =) Alla on muutama kysymys, joihin haluaisin vastaukset.

1. Missä voin opiskella matkaoppaaksi? Voinko opiskella erikseen kohdeoppaaksi? Kauanko koulutus kestää?

2. Pitääkö minulla olla esimerkiksi korkeakoulututkinto tai yliopistotutkinto, jos haluan tähän ammattiin? Pitääkö lukio käydä?

3. Paljonko matka- tai kohdeopas suunnilleen tienaa kuussa. Verot ja muut jätetään pois.

4. Miten kauan tätä työtä suunnilleen tehdään? (Esim. 5 vuotta) Miten pitkiä päivät ovat?

5. Jos teen työtä esimerkiksi 5 vuotta ja lopetan sitten, minkälaiset mahdollisuudet minulla on sen jälkeen? Voinko lähteä vielä opiskelemaan vai menenkö vain toiseen paikkaan töihin?

Kiitos kaikille, jotka osaavat edes jotenkin auttaa =)

6

2658

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matkaopas-96

Olisi ihan kiva saada vastauksia, kun en tunne alaa juuri yhtään =( Eli jos tiedät edes jotain niin sekin on hyvä.

• vastaus tässä

Valitettavasti en osaa vastata yhteenkään kysymykseesi, mutta laita googleen hakusanaksi "matkaoppaaksi", niin tietoa löytyy alasta :)

• Matkaopas-96
        vastaus tässä kirjoitti:

Valitettavasti en osaa vastata yhteenkään kysymykseesi, mutta laita googleen hakusanaksi "matkaoppaaksi", niin tietoa löytyy alasta :)

Elikkä siis. Te kaikki, jotka olette aikeissa vastata, ÄLKÄÄ vastatko, sillä minusta ei tule matkaopasta!

• Miksi ei?
        Matkaopas-96 kirjoitti:

Elikkä siis. Te kaikki, jotka olette aikeissa vastata, ÄLKÄÄ vastatko, sillä minusta ei tule matkaopasta!

Miksi muutit mielesi? :)

• museo-opas

Yritän vastata muutamiin kysykmyksiin.... Olen itse toiminut ulkomailla kohdeoppaana, kaupunkioppaana, kotimaan matkailuoppaana, matkanjohtajana ja museon oppaana yli 15 vuotta ja edelleenkin näitä töitä teen kaiken muun ohessa. Seuramatkatoimistot kouluttavat itse ( tai sitten Päivölän kansanopisto 1v) kohdeoppaansa. Työpäivät ovat pitkiä ja palkka surkea, mutta kokemus on mahtava. Työ on rankkaa ja useimmat viihtyvät siinä 3-4 vuotta. Suomessa matkailuoppaaksi voit kouluttautua erilaisilla kursseilla ja suorittaa ammattitutkinnon ja pätevyyskokeen... toimit freelancerina eli mitään kuukausipalkkaa et tule saamaan vaan töidesi mukaan tienaat. Käytännössä suomessa se tarkoittaa että kesällä tulet toimeen ok ja talvella näet nälkää / teet muita töitä. Museoiden oppaat yleensä palkkaa museovirasto tai kyseinen museo suoraan. Monet oppaat ovat taideopiskelijoita tms. Työ on tuntipalkkaista ja yleensä huonolla palkalla noin 9-11€/h ... eli tämäkään ei ehkä sinua elätä. Jos todella haluat työtä tehdä, kannattaa hankkia mahdollisimman monipuolinen koulutus ja pyrkiä toimimaan monella sektorilla.

• Matkaopas-96

Muutin mieleni, koska olen alkanut harkitsemaan vähän muita aloja, jotka kiinnostavat enemmän. Tuo palkkakin tuossa tuli mainittua, niin aika huono on (9-11e/h). Tämän takia siis =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      34
      2735
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      36
      2581
    3. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      53
      2564
    4. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      96
      2084
    5. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      40
      1951
    6. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      312
      1732
    7. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      150
      1526
    8. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      73
      1388
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1158
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      27
      1113
    Aihe