Äitiyspväraha 1kk:n tulojen mukaan

Ulalla

Onko kukaan saanut äitiyspvärahaa 1kk:n tulojen mukaan?

Siis,

laskettu aika on syyskuussa. Olen juuri aloittanut uudessa vakituisessa työpaikassa.

Olen ollut työtön 30.12.08- 13.4.09 välisen ajan. Viime vuoden alussa olin 6kk töissä. Loppuvuoden olin työttömänä ja myös pari kuukautta kotihoidontuella kotona.

LUULIN että saan nyt äitiyspäivärahan tämän uuden työn mukaan, jossa ehdin olla noin 4kk ennen äitiyslomaa. MUTTA voiko sittenkään tällaisessa tilanteessa laskea päivärahan määrää tuon 1kk:n "säännön" mukaan, vai kertooko Kela nuo 4kk:n tulot kahdella vuosituloksi ja laskevat sen mukaan (silloin saisin minimin..).

Vai kaivellaanko noita viime vuoden alun palkkoja tähän matkaan, myös silloin saisin minimin koska tulot oli niin pienet.

Olisin todella kiitollinen jos kertoisitte minkälaisissa tilanteissa Kela on teille laskenut päivärahat 1kk:n tulojen mukaan.

11

591

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • absd s

      otetaan osa tuloista ennen työttömyyttä ja loput uudesta työstä. yhteensä 6 kk ja tämä kerrotaan 2:lla.

      • kht

        Mutta entä tuo aika kun olen ollut työttömänä ja kotihoidontuella kotona (=en ole ollut työkkärin kirjoilla)

        Työttömyysaikahan voidaan hypätä yli ja laskea edellisen työsuhteen mukaan, mutta miten tuo aika vaikuttaa siihen kun olen ollut kotona lasta hoitamassa. Olen ollut yhteensä juuri 2 kuukautta viime vuoden lopulla kotihoidontuella. Kiva jos laskevat sille ajalle tulot 0e/kk ja sitten laskevat ne tähän nyt alkaneeseen työhön mukaan siihen puolen vuoden tuloksi.


    • kouraan

      Kannattaisiko kysyä Kelalta asiaa ?
      Voivat vaikka tietääkkin.

      • ihanko totta

        Kas kun en keksinyt itse että Kelasta kysyisin. Virkailija ei osannut sanoa asiaan vastausta kun sinne soitin. Päätös voidaan tehdä vasta kun hakemus on siellä käsittelyssä.

        Toiveena olis jos joku sattuis täällä olemaan semmonen jolla ois kokemusta samanlaisesta tilanteesta ja osaisi asiasta kertoa.


    • mutta...

      Mulla on itsellä sellainen tilanne, että la on kesäkuussa, eli ä-raha katsottaisiin vuoden 2007 verotuksen mukaan. Tienasin vuonna 2007 palkkaa 9000 euroa ja olin työttömänä osan ajasta, jolloin sain ansiosidonnaista 8800 euroa.

      Vuonna 2008 tienasin palkkaa 32000 euroa ja sain ansiosidonnaista 1500 euroa.

      Vuonna 2009 kerkesin olla kuukauden töissä, jolloin sain 3000 euroa ja lopun aikaa työttömänä, jolloin sain ansiosidonnaista 1500 e / kk.

      Viimeisen 6 kk työtulot ovat 3000 euroa x 6 = 18000 euroa => 36000 euroa kuussa. Toisaalta taas vuoden 2007 verotettava työtulo on 9000 euroa - sillä tuskin saisi kuin minimin.

      Olen menossa kelaan tänään. Nimen omaan siksi, että haluan tottakai, että äitiysrahani lasketaan viimeisen 6 TYÖSSÄOLOkuukauden mukaan, ei viimeisen 6 kuukauden mukaan. Saa nähdä miten käy - kelan sivuilla joka tapauksessa on tieto, että tällainen on mahdollista.

      • sama......

        "Viimeisen 6 kk työtulot ovat 3000 euroa x 6 = 18000 euroa => 36000 euroa kuussa."

        Tarkoitin tietenkin 36000 euroa vuodessa :)


      • sama....

        Joo, kävin tänään kelassa ja minun kohdallani sanoivat, että hyväksytään nimen omaan nuo viimeisen 6 TYÖSSÄOLOkuukauden tulot, eli siis tulot ajalta 1.8.08-31.1.09. Normaalistihan tällaista vaihtoehtoa ei edes tarjota, ei esim. tarjottu kaverilleni, vaan hänellä meni suoraan edellisen verotuksen mukaan, vaikka viimeisen 6 työssäolokuukauden palkka olisi ollut paljon paljon parempi. Pitää kai vaan osata ite vaatia.


    • minä vaan

      kela ei maksa yhden kuukauden mukaan sitä muuta kuin sellaisessa tilanteessa ettei viimeisen kahden vuoden tarkastelujakson ajalta löydy mitään palkkatuloja.ja silloinkin vain jos voidaan todistaa että jos ei äitiyspäivärahakausi katkaisisi työsuhdetta, työt jatkuisi yli kuusi kuukautta. ja siltikin minulla ei ollut tuloja kahden vuoden sisään,työsuhde oli kestänyt kolme kuukautta,laskivat sen kertoen kuudeksi kuukaudeksi,ja sitten kertoen vuosituloiksi ja omavaltaisesti vähensivät puolet pois vuositulostani ja se jäi minun palkkatuloikseni,olisin tienannut vuoden aikana lähemmäs 30 000 e ja kela silti laski sen että olisin vain tienannut 15 000e. sain silti ihan kivaa päivärahaa. eli en valittanut, käytännössä tällaisia kuukauden parin työpestejä yleensä tehdään vain ahneuksissaan ja päivärahojen toivossa,käytännön tasolla kela on tämän tehnyt kohtuullisen mahdottomaksi. sinulla lasketaan siis niin että tämä kuukauden tulo plus viisi muuta työkuukautta kuluneelta kahdelta vuodelta. pahoittelen mutta näin se menee.....

      • mä vaan

        eli jos sinä ehdit olla neljä kuukautta töissä ennen äitiysrahakauden alkua niin sitten otetaan vain kaksi kuukautta vanhaa tuloa mukaan,mutta ei kela ikinä laske tukia miksikään vain palkasta saadut tulot eli älä murehdi kyllä se siitä saat varmasti vähän enemmän kuin minimin...


    • muitten vastauksis

      mutta et voi saada ä-rahaa 1kk työtulojen perusteella!

      • sama tilanne

        Eli Kela ei ota huomioon kumpaakin eli kotihoidontukeasi tai palkkatuloasi, vaan toisen niistä. Tapauksessasi äitiyspäivärahasi lasketaan tuon 4kk työtulon mukaan joka kerrotaan kahdella josta muodostuu vuosityötulosi, josta Kela sitten laskee äitiyspäivärahasi. Itse olin samassa tilanteessa tosin töissä 5kk ja sitä ennen kotihoidontuella, äippärahani laskettiin tuon 5kk työtulojen mukaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 171
      5042
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4563
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2921
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1710
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe