muurahaiset

tuhoavat

esim.krassit jotka istutan siemenistä ruukkuun. Mitä pitäs tehdä?

13

3759

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä en ole kuullutkaan että muurahaiset tuhoais jotenkin kasveja. Päinvastoin käyvät syömässä ötökät ja kirvat pois. Minusta muurahainen on täysin harmiton. Onko väärä tieto?
      ps. Meillä on keittiön ikkunan alla iso tuomi, ja sinne menee oikein leveä muurahaisten polku, kun ne menevät kirvoja lypsämään!

• ne minusta

kyllä näyttää:), mutta en nyt päätäni siitä pantiksi pistä. Kuhina käy ruukuissa, mutta voikai ne sitten olla jotain muitakin.

• ne minusta kirjoitti:

kyllä näyttää:), mutta en nyt päätäni siitä pantiksi pistä. Kuhina käy ruukuissa, mutta voikai ne sitten olla jotain muitakin.

Onko ne sokerimuurahaisia, siis pieniä mustia, vai keko muurahaisia, ruskeita isoja?

• Onttomukulakiurunkannus

Kyllä ainakin ne mustat muurahaiset tuhoavat kasveja tekemällä kasvin juuristoalueen itselleen sopivaksi, jos juuri siihen päättävät mökkinsä pystyttää. Ilmastoivat siis ja yrittävät pitää kuivana. Enpä hämmästyisi, vaikka salaojittaisivat, ettei mökkinsä kastu. Minulta ovat tuhonneet ainakin yhden jaloruusun ja pihasyreenin. Ja jos nyt eivät ihan hengiltä saa, ainakaan jatkuvasta kuivuudesta kärsivää kasvia ei juuri voi nimittää koristekasviksi!

• Siru
        Onttomukulakiurunkannus kirjoitti:

Kyllä ainakin ne mustat muurahaiset tuhoavat kasveja tekemällä kasvin juuristoalueen itselleen sopivaksi, jos juuri siihen päättävät mökkinsä pystyttää. Ilmastoivat siis ja yrittävät pitää kuivana. Enpä hämmästyisi, vaikka salaojittaisivat, ettei mökkinsä kastu. Minulta ovat tuhonneet ainakin yhden jaloruusun ja pihasyreenin. Ja jos nyt eivät ihan hengiltä saa, ainakaan jatkuvasta kuivuudesta kärsivää kasvia ei juuri voi nimittää koristekasviksi!

Niin , tavallinen ruokamauste , kaneli , on minulla tepsinyt sekä sokerimuurahaisten että tavallisten muurahaisten karkoitukseen . Joka kevät ne yrittävät hakea pesäpaikkaa laattakivien alta.Katson mistäpäin tulevat ja sitte kanelia reitille , johan muuttaavat suuntaa !Niin ja esim.pensaan juureltahan ne saa pois kun pitää jonkun aikaa sen hyvin kosteana,nehän viihtyvät kuivassa paikassa .

• Tina S
        Siru kirjoitti:

Niin , tavallinen ruokamauste , kaneli , on minulla tepsinyt sekä sokerimuurahaisten että tavallisten muurahaisten karkoitukseen . Joka kevät ne yrittävät hakea pesäpaikkaa laattakivien alta.Katson mistäpäin tulevat ja sitte kanelia reitille , johan muuttaavat suuntaa !Niin ja esim.pensaan juureltahan ne saa pois kun pitää jonkun aikaa sen hyvin kosteana,nehän viihtyvät kuivassa paikassa .

auttaisikohan kaneli kasvihuoneessakin. Mulla on noin 10 m2 kasvihuone jonka toisen puolen ovat muurahaiset vallanneet. En viitsisi tappaa millään myrkyllä. Niitä on kyllä nyt niin paljon että tomaattien, paprikoiden ja chilien istuttaminen vaikeaa vaikka kasveille itselleen eivät tekisi mitään. Onhan niitä tullut sinne joka vuosi kesän aikan mutta eivät ole mullan siirämisen lisäksi vaivanneet kasveja joten en ole häätänyt pois. Onko kellään muita kikkoja ?

• tykkää
        Tina S kirjoitti:

auttaisikohan kaneli kasvihuoneessakin. Mulla on noin 10 m2 kasvihuone jonka toisen puolen ovat muurahaiset vallanneet. En viitsisi tappaa millään myrkyllä. Niitä on kyllä nyt niin paljon että tomaattien, paprikoiden ja chilien istuttaminen vaikeaa vaikka kasveille itselleen eivät tekisi mitään. Onhan niitä tullut sinne joka vuosi kesän aikan mutta eivät ole mullan siirämisen lisäksi vaivanneet kasveja joten en ole häätänyt pois. Onko kellään muita kikkoja ?

Minä karkotan muurahaiset kukkapenkeistä kahvinporoilla. Kuivatan porot ja sitten ripottelen reunakivien juureen ja penkkien reunoille.

• on......
        tykkää kirjoitti:

Minä karkotan muurahaiset kukkapenkeistä kahvinporoilla. Kuivatan porot ja sitten ripottelen reunakivien juureen ja penkkien reunoille.

...ihan perus-ruokasooda. Sisällä pitää muurahaiset poissa 100%:lla varmuudella, tarttee vain vähän ripolella siihen kohtaan mistä ne sisälle kulkevat niin ei sen jälkeen enää näy.

Tosin jokainen voi itse miettiä että mitä vaikutusta sillä on jos kaataa kukkapenkkiin kahvinporoja/ruokasoodaa: ei varmasti pysy pH entisellään... Ehkä tuo aiemmin mainittu kaneli on turvallisin vaihtoehto.

• turvallisempi
        on...... kirjoitti:

...ihan perus-ruokasooda. Sisällä pitää muurahaiset poissa 100%:lla varmuudella, tarttee vain vähän ripolella siihen kohtaan mistä ne sisälle kulkevat niin ei sen jälkeen enää näy.

Tosin jokainen voi itse miettiä että mitä vaikutusta sillä on jos kaataa kukkapenkkiin kahvinporoja/ruokasoodaa: ei varmasti pysy pH entisellään... Ehkä tuo aiemmin mainittu kaneli on turvallisin vaihtoehto.

kuin kahvinporot?

Ei minun kukkapenkissäni ainakaan ole mitään vahinkoa tullut, vain kusiaiset kiertävät porot kaukaa eivätkä rupea pesiään tekemään kukkapenkkiin.

Ennen olivat niin hurjina vastassa, jos vaikka kitkemään yritti mennä.

• toimii*

Meillä rappusten edessä jokakesäinen riesa, valtava muurahaiskolonia joka kyllä ottaa hatkat viimeistä iikkaa myöten kun sirottelemme valkopippuria koko alueelle, erittäin tehokas ja halpa muurahaisten karkoitin!

• varjoratsu84

Hyvän kuuloisia ohejita, onko noi sellasia jotka ei vahingoita kasvia?

Äidillä on isossa (siis ISOSSA) ruukussa pihalla multaa ja kukkia ja sinne on sokerimurkut pesän tehtaillu. Äiti kokeili jonkinlaista raparperivettä, sai vinkin netistä ja nyt kaksi kolmesta ruukkuun istutetusta (kukkia molemmat) kuolee kovaa vauhtia. Kolmas, joku muratti, saattaa selvitä.

• kysyy x

eivat nämä ole niitä murkkuja mitä on ruukkujen alla ja purkeissa, minulla on
      selliaisia mustia kanssa, mutta ne ovat krassien lehtihangoissa ihan mattona ja ne ovat iljettävän limaisia kun yrittää poistaa ja tappaa niitä. En ole muissa kasveissa
      ainakaan vielä huomannut.....apuaa?

• O-mukulakiurunkannus

Limaisia muurahaisia? Enpä ole ennen kuullutkaan! Kyseessä on pakko olla joku muu ötökäinen, väittäisin... Jos muurahaisia tulee krasseihin tai muihin kasveihin, ne todennäköisimmin ovat siellä hoitamassa kirvakarjaansa. Poikkeuksena pionin nuput, jotka erittävät muurahaisia miellyttävää makeaa lientä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4609
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2341
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2217
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2069
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1632
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe