Hei, kysymys lähinnä niille, jotka opiskelevat Joensuussa psykologiaa. Onko opiskelu kuinka kiivastahtista vai voiko tahdin määrätä itse? Onko luennoilla oltava ehdottomasti paikalla vai voiko opintojaksoja suorittaa myös etänä? Kuinka "tiukkoja" tai joustavia opettajat ovat?
Tilanteeni on se, että asun Joensuusta 400 km:n päässä, minulla on perhe (aviopuoliso ja kaksi alle kouluikäistä lasta) ja vakituinen työpaikka, jossa en viihdy. Haluaisin opiskella työ- ja organisaatiopsykologiaa edetäkseni uralla. Toki, psykologia on kiinnostanut lukioajoista lähtien, mutta yliopisto-opinnot eivät innostaneet lukion jälkeen, joten ajauduin teknilliselle alalle, jota en ole päivääkään katunut, mutta nyt tarttis hieman uutta suuntaa työuralle.
Kommentteja toivoisin teiltä nuoremmilta ja mielellään tietenkin samassa elämäntilanteessa olevilta opiskelijoilta, jos heitä siis edes on olemassa.
Hautaanko haaveet vai laitanko hakupaperit vetämään...
Psykologian opisk. joensuussa
4
1125
Vastaukset
- TKK ja avoin
Opiskelen itse psykologiaa, mutta en Joensuussa. Tuli tuossa mieleeni, että missä ilmansuunnassa asustelet sen 400 km Joensuusta... Mm. TKK:llä voi tuotantotalouden puolella opiskella työpsykologiaa. :) Psykologin pätevyyttä ei toki siitä saa, mutta jos se ei ole tarkoituskaan, niin siinäpä yksi vaihtoehto. Myös avoimen yliopiston puolella on työ- ja organisaatiopsykologian peruskokonaisuuksia eri paikkakunnilla toteutettuina, mutta myös etänä.
- SallaMt
Kiitos tuosta TKK:n vinkistä. Olen kuitenkin jo koulutukseltani tuotantotalousinsinööri, joten en halua enää lähteä tekniikan puolelle opiskelemaan. Avoimen kurssitarjonnan olenkin jo kartoittanut lähialueelta ja jotain on mahdollisesti löytynytkin. Avoimessa työ- ja organisaatiopsykologian opiskelu on aika vahvoilla tällä hetkellä. Asun siis Vaasan lähistöllä ja täältä on luultavasti todella hankalat kulkuyhteydet Joensuuhun...
- Mmmm
Mulla on melko pitkälle saman tyyppinen tilanne kuin sinulla. 2 alle kouluikäistä on ja asumme nyt Oulussa. Ikää on 30 ja risat. Koulutus on kaupalliselta alalta, määräaikaisia työpaikkoja alla ja entistä huonommalta näyttää työtilanne tällä hetkellä. Hain pari vuotta Joensuuhun psykologiaan ja viime kesänä paikka irtosi. Lykkäsin aloitusta vuodella jotta saisin mietiskellä miten asiat saisin järjestymään. Päätös on nyt se että syksyllä on Joensuuhun muutto lasten kanssa, mies jää Oulun seudulle. Kauheaa sumplimista tämä on ja tulevaisuus hirvittää ajan puutteineen ja rahan puutteineen. Mutta jotain on tehtävä, tuleen ei voin jäädä makaamaan. Olen yliopistolle soitellut ja kysellyt samoista asioista jotka suakin askarruttavat. Vastaus on ollut että etänä on vaikea opiskella muita kursseja kuin niitä muutamia netissä opiskeltavia. Jotain kursseja joiden suoritustapa on vain tentti, voi sopia erikseen jos tekeekin kirjallisen työn sen sijasta. Pääsääntöisesti on kuitenkin niin, että aika paljon on kursseja joissa on ns. läsnäolopakko osittain, ryhmätöitä ja "käytännön harjoituksia" ja sen sellaisia. Ja opintoneuvojan ehdoton vinkki oli että aina kannattaa ehdottomasti istua luennoilla, helpottaa kurssien läpipääsyä 10-0. Elämä ei ole helppoa, eikä sen aina tarvikaan olla. Jos muutaman vuoden kestää vähän rankempaa elämänvaihetta, uskoisin että se maksaa itsensä moninkertaisena takaisin myöhemmin. Eli mun neuvo sulle on että anna palaa vaan!! Olisi mukava saada vähän vanhempi opiskelukaveri, ja vielä samassa elämäntilanteessa oleva :)
- opiskelen
Moi! Itse opiskelen psykologiaa Joensuussa, ja vastoin "virallisia" neuvoja, joita olet saanut yliopistolta voisin kannustaa opiskeluun täällä, vaikka asutkin vähän kauempana.
Itse asun kyllä Joensuussa, mutta mielestäni on kyllä mahdollista järjestää opiskelunsa niin, ettei tarvitse asua paikkakunnalla ainakaan kokoaikaisesti. Tämä voi kyllä vaatia opiskeluajan venyttämistä, jos ei esim. pysty jatkuvasti reissaamaan tentteihin ja muihin lähiopetustilaisuuksiin.
Verrattuna joihinkin muihin opiskelualoihin, Joensuun psykologian opinnoissa on mielestäni aika vähän sellaisia läsnäolopakollisia juttuja. Joku muu voi olla toista mieltä tietysti, mutta lähinnä vasta syventävien opintojen ja harjoittelun aikana täytyy käydä yliopistolla useammin. Mielestäni tiedän mistä puhun, koska olen opiskellut toisiakin aloja, joilla läsnäolopakkoja on jatkuvasti erilaisissa harjoituksissa ym. joita psykologiassa ei niin paljon tai usein ole.
Välillä minusta on tuntunut jopa hieman irtaantuneelta, kun opiskelu on kotona kirjoittamista ja lukemista. Tsemppiä pääsykokeisiin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446