Mitkä rodulle ominaiset eleet...?

collie-haaveena

Mitä tarkoittaa monessa yhteydessä oleva lause, että "hanki collie vasta kun olet tutustunut sen eleisiin" yms. Mitä muista koirista poikkeavaa colliella on mitä ei ole muilla koirilla?

23

968

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eka kerran

      Enpä ole moista lausetta ennen kuullut saati sitten monessa yhteydessä.

    • Xisca

      Olen aikoinani kaksikin collaria omistanut ja nyt pää kuumeisena mietin että mitähän "eleitä" niillä nyt olikaan. Ok, jos vertaan collareitani nykyiseen sekarotuiseen pikkupiskiin, melkein omaan karjalankarhukoiraan ja dobermanniin joka mulla on myös ollut, niin collarit ovat mielestäni hyvinkin harkitsevia, ajattelevia, suorastaan super-älykkäitä! Eihän nuo muutkaan muutakaan ole tyhmiä (päinvastoin!), mutta collari on ehkä herkemmin asiat tajuava ja vaistoava, kuin myös omistajaansakin lukeva. Joskus nuo muut koiruudet oli/on aika kovapäisiä jääriä joiden kanssa on saanut tiukkanakin olla (otamme rautalangan ja väännämme!), mutta collieherrojen kanssa mentiin taas pehmeillä keinoilla kiitos ei-niin-tiukan-luonteen ja miellyttämishalun.
      Eipä tässä tämän kummempia tule mieleen. Ihania koiria ovat kaikki koirani olleet, ja jos nyt unohdetaan tämä itsepäinen pikku rakki, niin erittäin kelpo koulutettavia ja harrastuskoiria kaikki tyynni! Niin, collie on palveluskoira ja kaipaa paljon liikuntaa, koulutusta ja monipuolista aktiviteettia (fyysistä & psyykkistä).
      Muille varmaan tulee jotain muuta mieleen, toivotaan näin :)

    • Miako008

      tuon lauseen monta kertaa ja itse olen ymmärtänyt sen niin, että collie herkästi tulkitsee omistajansa eleitä, eli joskus esim. koulutustilanteissa voit käskeä koiraa tekemään jotain, mutta elekielesi on kertoo muuta koiralle.
      Esim. se, että käsket koiran tulemaan luoksesi, mutta olet itse ns. jännittynyt ja vaikkapa hermostunut, niin koira saattaa tulla liioitellun hitaasti luoksesi (rauhoittava ele), josta hermostut vielä enemmän ja noidankehä on valmis.

      Tämä on minun tulkintani.

    • collienomistaja

      Enpä ole eleissä juurikaan eroa huomannut. Mutta muista, että liian ankara ei saa olla collie on HERKKÄ koira.

      • collienomistaja

        siis tarkoitin tuolla ankaralla, että ei mitään armeijakoulutusta tarvitse.


    • luu--5

      Ennemmin tulee mieleen sellainen lause, että "tutustu koirien eleisiin ennen kuin hankit koiran". Ihmisellä ja koiralla on keskenään paljon väärinkäsityksiä, eikä koira voi opetella "puhumaan" ihmisen kieltä mutta ihminen voi opetella "puhumaan" koiraa. Elikkä lähinnä niin, että ihmisen tulee opetella mitä koira tarkoittaa mm. erilaisilla hännän tai korvan asennoilla, syrjään katsomisella, edessä sesiomisella... ym. ym. Jotkut herkät tai sitten muuten vaativammat rodut vaativat ihmiseltä enemmän koiran kielen osaamista. Koira esimerkiksi ahdistuu siitä, jos sitä rangaistaan jostain mitä se ei tajua tehneensä väärin. Jos se vaikka karkaa ja tulee sitten hetken huutelun jälkeen luoksesi, et saa rangaista sitä vaikka harmittaa. Koira yhdistää rangaistuksen luoksetuloon. Se ei ajattele kuin ihminen, että "nyt kun karkasin niin tuo on myöhemmin siitä vihainen". Kannattaa lukea Koira-aiheisia kirjoja ja kokeilla niiden ohjeita käytännössä. Niistä saa jatkuvasti ahaa-elämyksiä ja iloa huomatessaan että ne toimivat :) Sanoisin kyllä niin, että koira kuin koira, yhteinen elämänne on mukavampaa kun ymmärrätte toisianne.

      • Nimetön

        on collieilla oma maailmansa.sen huomaa parhaiten kun on esim.5 eri_ikäistä collieta.vanhemmat koulivat pennut lauman tavoille. colliet tarvitsevat vain johtajan johon voi luottaa.ja varmaan collien eleiksi voi sanoa senkin,jos torut collieta sen mielestä väärästä asiasta...se murjottaa...kunnes leppyy


      • ainakin ymmärtää
        Nimetön kirjoitti:

        on collieilla oma maailmansa.sen huomaa parhaiten kun on esim.5 eri_ikäistä collieta.vanhemmat koulivat pennut lauman tavoille. colliet tarvitsevat vain johtajan johon voi luottaa.ja varmaan collien eleiksi voi sanoa senkin,jos torut collieta sen mielestä väärästä asiasta...se murjottaa...kunnes leppyy

        mitä haluaa, silloin kun haluaa. Ei voi näyttää kuurommalta, vaikka vieressä olisit, kuin meidän hauveli, jos hän on sitä mieltä että nyt en kuule, niin se myös näytetään. Ja voi julmettu, että collie on VIISAS. Oikeasti. En nyt kehu omaa koiraani vaan se kertakaikkiaan on näin.


    • Koirahh

      Sopiiko collie 13v pojalle, ja on paljon koirista kokemusta?

    • Pelkkä kokemus koirista ei välttämättä kerro mitään collien suhteen. Minkälaiseen perheeseen koira tulisi? Paljonko se saisi liikuntaa päivittäin? Kuinka siistin koiran perhe haluaa? Colliesta lähtee jonkin verran karvaa melkein ympäri vuoden, joskin karvasatojen aikaan kahdesti vuodessa sitä irtoaa tolkuttomia määriä ja sitä karvaa on sitten joka paikassa. Se on myös pitkäkarvainen (no joo, onhan collieita lyhytkarvaisenakin versiona) joten kuraisilla keleillä se tuo karvoissaan hiekkaa, kuraa ja roskia sisälle ja se kannattaakin päästää sisälle kylppärin kautta kun karvat on huuhdeltu puhtaaksi.

      Minkälaisiin koiriin poika on tottunut? Collie on ns pehmeä koira, eli se ei kestä kovia otteita kuten esim dobermannit tai amstaffit. Jos collieta käsittelee samalla tavalla kuin esim edellämainittuja, siitä tulee helposti arka ja/tai vihainen.

      Sinänsä collie sopii kyllä lapsiperheisiin, mutta jos muulla perheellä ei ole kokemusta koirista ja poika on tottunut "koviin" koiriin, en välttämättä suosittelisi collieta. Osittain siksikin, että collie ei kaikilta osin ole ihan niin simppeli kuin useimmat muut koirat.

      Selitys vastaa myös ketjun ajat sitten aloittaneen kysymykseen:

      Collie poikkeaa lähes kaikista muista roduista ainakin siinä, että se ei tavallisesti murise. Se ei siis varoita äänellä jos ei pidä jostakin, ja sen takia sen ilmeitä ja ruumiinkieltä on osattava tulkita tarkemmin kuin muiden, ettei sattuisi harmeja.
      Tästä syystä collieta pidetään salakavalana koirana, koska ne ihmiset jotka eivät tunne collieta, eivät välttämättä huomaa jos koira on tyytymätön vaikkapa siihen että sitä silitetään. Koira ei murise, ja sen irvistyskin on usein sellainen, että ylähuulet kokoavat vain sen verran, että kulmahampaiden kärjet juuri ja juuri paljastuvat. Jos se jää ihmiseltä huomaamatta, collie voi antaa hammasta, eli puree. Varoittamatta, kuten moni tietämätön väittää.

      Minkälaista muu kehonkieli on, riippuu pitkälti koirasta, ja sen takia siihen on vaikea antaa tarkempia ohjeita. Jokaisen omistajan on vain opeteltava tunnistamaan colliensa eleet joka tilanteessa.

    • Collikkk

      Collieharrastajat tarkoittavat eleillä collie rotua yleisesti riivaavia koiran pelkotiloja ja heikkohermoisuutta. Jos et ole valmis ottamaan vuosikausien riesaa hermoheikosta koirasta tai et tunnista riskejä, joudut painimaan sen kanssa, kun normaalin täyspäisen koiran kanssa pääsisit vähemmällä.

    • Etpä näytä collieista paljon tietävän kun tuollaisia juttelet.

      Pelkotilat ja heikkohermoisuus eivät ole eleitä, vaan ominaisuuksia jotka todellakaan eivät ole ominaisia collieille. Collie on rodulleen tyypillisesti etäinen vieraita kohtaan ja ne jotka eivät collieta tunne, sen arkuudeksi tulkitsevat. Collie on aivan yhtä täysipäinen koira kuin muutkin, jos omistaja osaa niitä oikein käsitellä, kasvattaa ja kouluttaa. Collie on helppo pilata, se on totta, se ei anna virheitä anteeksi niin paljon kuin useimmat muut rodut, mutta asiallisissa käsissä se ei todellakaan ole yhtään sen huonompi kuin muutkaan!

      • Collikkk

        Minun näkemät ja omistamat (pitkäkarvaiset) colliet ovat olleet pehmeitä, alistuvia, lusmuja eivätkä kestä jos napakkaan ääneen kieltää vaikkapa varastamasta ruokaa pöydältä. Menevät lukkoon täysin ja menettävät toimintakykynsä kokonaan. Aina pitäisi olla lirkuttelemassa ja larkuttelemassa, namittamassa ja hyvällä tuulella.
        Raivostuttavia koiria. Pelokkaitakin collieita on nähty mtös. Sellaisia, jotka selvästi hermostuvat ja elekieli muuttuu niin että koiran epämukavat tuntemukset huomaa.

        Normaali koira on rentoutunut missä seurassa tahansa ja se on tosiaan hyvä, jos normaali koira ei tunge ihmisten syliin noin vain. Se ei ole arkuutta. Minulla on juuri nyt mastiffi, eikä sekään tunge ihmisten syliin ja on etäinen. Mutta arka, epävarma tai pehmeä se ei ole. Jämäkkä koira, kuten koiran kuuluu olla.

        Te "rotuihin rakastuneet" harrastajat ette vain jostain syystä halua kirveelläkään myöntää "omien rakkaiden rotujenne" ongelmia.
        Se ylenpalttinen pehmeys on tehnyt colliesta myös täysin epäkelvon palveluskoiran.


      • Collien rakas muisto
        Collikkk kirjoitti:

        Minun näkemät ja omistamat (pitkäkarvaiset) colliet ovat olleet pehmeitä, alistuvia, lusmuja eivätkä kestä jos napakkaan ääneen kieltää vaikkapa varastamasta ruokaa pöydältä. Menevät lukkoon täysin ja menettävät toimintakykynsä kokonaan. Aina pitäisi olla lirkuttelemassa ja larkuttelemassa, namittamassa ja hyvällä tuulella.
        Raivostuttavia koiria. Pelokkaitakin collieita on nähty mtös. Sellaisia, jotka selvästi hermostuvat ja elekieli muuttuu niin että koiran epämukavat tuntemukset huomaa.

        Normaali koira on rentoutunut missä seurassa tahansa ja se on tosiaan hyvä, jos normaali koira ei tunge ihmisten syliin noin vain. Se ei ole arkuutta. Minulla on juuri nyt mastiffi, eikä sekään tunge ihmisten syliin ja on etäinen. Mutta arka, epävarma tai pehmeä se ei ole. Jämäkkä koira, kuten koiran kuuluu olla.

        Te "rotuihin rakastuneet" harrastajat ette vain jostain syystä halua kirveelläkään myöntää "omien rakkaiden rotujenne" ongelmia.
        Se ylenpalttinen pehmeys on tehnyt colliesta myös täysin epäkelvon palveluskoiran.

        Ei meidän pk.collie-uros ainakaan mikään pehmeä ollut. Ihan kaksin käsin sai tehdä murrosiässä töitä, että herralle sai päähän kuka tätä laumaa johtaa.

        Loppuiän meillä asuikin sitten maailman ihanin ja viisain koira - sääli teitä jotka ette collien hyvyyttä ymmärrä.


      • tiiiiiiiiiii1
        Collien rakas muisto kirjoitti:

        Ei meidän pk.collie-uros ainakaan mikään pehmeä ollut. Ihan kaksin käsin sai tehdä murrosiässä töitä, että herralle sai päähän kuka tätä laumaa johtaa.

        Loppuiän meillä asuikin sitten maailman ihanin ja viisain koira - sääli teitä jotka ette collien hyvyyttä ymmärrä.

        Meillä ihan sama juttu vanhemman uroksen kanssa...on saanut todella napakasti t2hdä selväksi johtajuusasiat. Ja vieläkin kyseenalaistaa komentoja jos sille pääle sattuu :D
        Mutta todella viisas ja nopeasti oppiva koira...


    • Koirahh

      Juuu, tuon kaiken tiesin jo colliesta, naapurillakin on collie.. Mutta collieta meile ei tule, löydettiin meille sopivampi rotu..Mutta senhän takia kysyinki, että myöhemmin ei tarvis katua.

    • Collikkk: Jos kerran et pitänyt yhdestä pk colliesta, miksi otit toisen? Tai toiset? Hölmökö olet? Normaali ihminen tajuaa olla ottamatta uudestaan sellaista rotua josta ei ensimmäisellä kertaa ole pitänyt.

      Tuskinpa olet huonoa collieta nähnyt, olet vain tavannut collielle sopimattomia omistajia, mukaanlukien itsesi. Pelokkaita ja hermostuneita koiria löytyy mistä tahansa rodusta, ei ainoastaan colliesta. Joka ikistä tuntemaani collieta on voinut komentaa ihan normaalisti eivätkä ne ole siitä sätkyä saaneet. Namejakaan meillä ei ole koskaan käytetty mutta kummasti ovat koirat oppineet. Meillä molemmat pitkälle koulutettuja ja tuttujen joukossa montakin jotka ovat pärjänneet todella hyvin pk kisoissa. Collie on palveluskoira ja hyvästä syystä.

      Pysy sinä vain niiden kuolaavien lössyköidesi seurassa ja anna meidän colliefanien nauttia omista koiristamme.

      Koirahh: viisasta ottaa selvää ennen valintaa, kiva että löysitte sopivan rodun. Onnea koiran kanssa! :)

    • colllie

      Mielenkiintoista keskustelua täällä...

      Tehdäänpä heti yksi asia selväksi: collie on koirarotu, jota tulee aina kohdella koirana. Sillä ei ole mitään rodunomaisia eleitä, sillä nekin mistä tässä ovat muutavat puhuneet ovat aivan yleisiä monilla muillakin koiraroduilla. Collie ei ole ainoa herkkä, helposti pilattavissa oleva ja mahdollisesti salakavala rotu. Se ei ole näiltä osin ainutlaatuinen.

      Monet colliet ovat etäisiä ja välinpitämättömiä vieraita kohtaan, eikä tämä normaalisti ole arkuutta. On kuitenkin huolestuttavaa vähätellä rodun ongelmia, kun kaikki tietävät, että niiden mahtavien collieiden lisäksi maastamme löytyy edelleen paljon heikkoluonteisia yksilöitä, jotka ovat ihan oikeasti liian arkoja eivätkä tosiaan kestä edes sitä komentamista ilman lukkoon menemistä.

      Colliella on ykkösryhmässä toiseksi eniten kasvattajia (viimeisen viiden vuoden aikana: shetlanninlammaskoira 262 kpl, pitkäkarvainen collie 191 kpl, bordercollie 107 kpl) ja sen jalostus on määräytynyt suurelta osin näyttelymenestyksen perusteella. Paljolti tämän takia rodussa myös on niitä ongelmia. Kasvattajia saisi ihan hyvin olla vähemmänkin, sillä suurin osa nykyisistä kasvattajista ei ole tarpeeksi kiinnostuneita siitä oikeanlaisesta ja terveestä luonteesta. Oikeassa perheessä ja puhtaasti seurakoirina ne heikkoluonteisetkin voivat pärjätä ihan ok, mutta se on vain ongelmien piilottelua eikä vie rotua eteenpäin.

      Lampinajadi vaikutat ikävä kyllä vähän Collikkk:n kuvailemalta rotuun rakastuneelta, joka ei halua myöntää rotunsa ongelmia. Ne ongelmat on pakko tiedostaa eikä väittää, ettei huonoja collieita olisi olemassa, vaan että niillä on ollut vain huonot omistajat. En kuitenkaan epäile, etteikö moni ongelmallisista collieista olisi tasapainoisempia kasvettuaan toisenlaisessa perheessä.. Se ei silti poista sitä faktaa, että on paljon myös niitä ihan oikeasti huonoluontoisia yksilöitä, joiden kanssa ei täydellisessäkään perheessä kasvaminen estä ongelmia.

      Kaiken tämän jälkeen huomautan, että minä rakastan collieita. Se on elämäni rotu ja vaikka tiedostan laajatkin ongelmat mitä niillä on, niin toivoani en ole menettänyt. Collie tuskin ikinä palaa PK-lajien kuninkaaksi, mutta vielä on mahdollista viedä rotua nykyistä parempaan suuntaan.

    • Asiallista tekstiä. Minun suhteeni et aivan oikeassa ole, joskaan et täysin väärässäkään sen perusteella mitä aiemmin olen kirjoittanut. Rakastan collieta rotuna, kyllä, ja puolustan sitä, kyllä, mutta en sen takia etten haluaisi myöntää rodun huonoja puolia, vaan sen takia, että minua ärsyttää, että jotkut leimaavat koko rodun kelvottomaksi sen takia että ovat itse muutaman kelvottoman yksilön tavanneet ja luettelevat ainoastaan rodun huonoja puolia. Vastapainoksi minä luettelen niitä hyviä puolia, ja varmaankin se saa aikaan väärän käsityksen suhtautumisestani collieen. Omalle kohdalleni ei tosin ole näitä kelvottomia koiria koskaan sattunut, mutten koskaan ole sanonut ettei niitä collieiden joukossa olisi.

      Olet oikeassa siinä että collie on jossain määrin pilattu Lassie-huuman takia, mutta rodun ominaisuudet etenkin luonnepuolella ovat parantuneet sen jälkeen kun lassiehuuma haihtui. Olet oikeassa siinäkin, että collieiden joukossa on huonoluonteisiakin yksilöitä, sitä en ole koskaan kieltänytkään, mutta niitä huonoluonteisia löytyy muistakin roduista, ja kokemukseni mukaan aivan yhtä paljon. Ja sen takia torjun jyrkästi väitteen, että collie olisi rotuna jotenkin heikkohermoinen ja arka, koska minun nähdäkseni collie ei ole sen arempi kuin muutkaan rodut.

      Hyvä että tarkensit tuota elepuolta. En kylläkään sanonut ettei mainittuja eleitä esiintyisi millään muulla rodulla, vaan että olen tavannut niitä vain harvoilla muilla roduilla. Puhun omien kokemusteni perusteella kuten luullakseni kaikki muutkin täällä, ja kokemuksethan vaihtelevat.

      Monelta osin, mitä tässä ketjussa on puhuttu, olen tietoinen piirteistä joita esiintyy muillakin koirilla kuin collieilla, mutta olen silti colliesta puhunut kun ketjun aloitus nimenomaan collieta koski. Kuten tuo pehmeys. Tiedän oikein hyvin, että moni muukin koira on pehmeä, mutta sanoin collien olevan sellainen, koska kerran colliesta kyseltiin ja collie on herkkä. En oikeastaan katso tarpeelliseksi luetella kaikkien maailman koirien ominaisuuksia silloin kun on puhe jostakin tietystä rodusta. ;)

      Arvelen myös, että jos collie olisi niin kelvoton rotu kuin jotkut väittävät, se tuskin olisi niin suuressa suosiossa kuin sanoit. En tosin tuosta kasvatuspuolesta niin paljon tiedä joten en tiedä mikä tuo "ykkösryhmä" oikeastaan on ja miten nuo luvut sijoittuvat suhteessa muihin rotuihin, mutta nuo kasvattajamäärät kuulostavat aika korkeilta. Ja paljonko sitten niiden lisäksi on epävirallisia kasvattajia, ei aavistustakaan. Olen joka tapauksessa aika varma, että jos collie olisi niin huono rotu kuin jotkut väittävät, niin tuskinpa ihmiset niitä hankkisivat vain sen takia että se on kaunis katsella. Vaikka mistäpä sitäkään koskaan tietää... Ihmiset ovat joskus kummallisia.

    • Koirafani.

      Ja tuosta arkuus hommasta, sehän riippuu paljon siitäkin että minkälaisessa ympäristössä pentu kasvaa, ja kuinka paljon sille osoitetaan huomiota esimerkiksi koskettelemalla..

    • Anneli65

      Onpas uskomattomia kokemuksia Collieista; arkoja...hermostuneita...en tiedä mitä olette tehneet ja/tai miksi...minulla on ollut 4 kpl uroksia ja kyllä ne on olleet kaikkea muuta kun arkoja..Colliet ovat hienoja ja tilannetajuisia koiria..suht helppoja kouluttaa ja no mutta uroksilla on tietysti aika uppiniskaiset otteet, mutta ei mielestäni mitenkään hankalia koulutettavia yleisesti ottaen..Suosittelen kaikille, vaan en kyllä ehkä ekaksi koiraksi..

    • Collie poika

      Minulla oli onni saada aikuinen collie poika n. 6kk sitten. Olin tuntenut sen kylläkin jo muutaman vuoden ajan ennekuin se siirtyi olosuhteiden pakosta minulle.
      En voi muuta kuin sanoa, että ihanteellinen koira. Iloinen, leikkisä, reipas, tottelevainen, nopea oppimaan uutta, tulee kaikken kanssa toimeen, niin ihmisten kuin koirien kanssa. Kulkee aina nätisti hihnassa, ei meuhkaa muille koirille, ei kisko eikä vedä. Herkkä joillekkin asioille, mutta ei ollenkaan negatiivisessa mielessä. Myös hyvin viisas, sen huomaa monen eri asian ja tilanteen yhteydessä. Minulla on kotona toinenkin koira, erirotuinen, jonkan kanssa collie on ylin ystävä. Mistään asiasta ei tule ikinä riitaa toisen kanssa. Olen kyllä todella iloinen, että olen saanut tutustua Collien elämään ja saanut sen osaksi elämääni. Ihana koira.

    • teeeeeeeee

      -Eleet on erittäin vähäisiä.(neg.) Ja koira on "omasta mielestään" älykkäämpi ( :D ) KUIN SINÄ :)). Collie on mitä tasapainoisin koira. Mut sekin tarvitsee rajat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10682
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3033
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2849
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1709
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1656
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1478
    Aihe