Onko kukaan nähnyt?

Haahuilija...

Kerro oletko tavannut " Oikein viisasta ihmistä."

19

981

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haahuilija...

      Unohdin kertoa, että itse olen tavannut oikein viisaan ihmisen, joka ei kuitenkaan ollut käynyt kouluja varmaan kansakoulua pitemmelle, mutta kirjoja oli kyllä lukenut. Siis kuitenkin lukenut ihminen.
      Hän oli minusta viisas mies.

      • Pikku pirpana****

        Mummoni oli viisas ihminen, vaikka oikeastaan oli mummopuoli. Hän osasi käsitellä lasta paremmin kuin äitini.Viisautta ei ole kaikki opittu tai luettu. Elämänkokemuskin on viisautta, varsinkin jos sen osaa hyödyntää.


    • vilahteli

      muistissani:)Tavanneeni en uskalla oman mittapuuni varassa ketään asettaa siihen asemaan.

      Mutta toki--- hetkittäisiä täyden yhteisymmärryksen hetkiä,kokee monestikin.Onneksi kirjoihin on tallennettuna ajatuksia, joita voi sanoa viisaudeksi!Oma äiti ja isä olivat lapsena,ja monessa asiassa vieläkin
      esikuvina,parhain heistä tallennettuna muistiin.
      Samoin ankara,vaativa ja rakastettava kansakoulun opettajani on niiden viisaiden joukossa minulle.Työtovereissa on myös löytynyt antoisia ihmissuhteita,jolloin on voinut keskustella aiheesta kuin aiheesta.

      Olisiko se sitä "kollektiivistä" viisautta josta pidän:)

      • Petteri .. ..

        Erästä opettajaani pidän minä oikein viisaana ihmisenä, en hänen opettamisensa takia,vaan siksi, että hän osasi ottaa jokaisen oppilaan yksilönä huomioon.
        Olen jälkeenpäin kiittänyt häntä siitä , että hän osasi ohjata minuakin, vaikeaa oppilasta , oikeaan suuntaan.


      • Sinun, ja otsikossa mainitsemani viisaus, lienee parasta viisautta.

        Kaikkien aikojen viisain, ainakin filosofeista, on tietämäni mukaan Sokrates.

        Ei sen tähden, että hän tiesi niin paljon, vaan siksi, että hän ymmärsi kuinka vähän hän oikeastaan tiesi.

        Sokrateen oppilas, Platon, keskittyi ehkä vielä enemmän viisauden tutkimiseen.

        Oleellista viisaalle on olla tavoittelematta suurta rikkautta, menestystä eikä muutakaan maallista hyvää.

        Vain viisas voi siis elämässään tavoittaa sen onnen ja rauhan jota kaivataan.

        Nykypäivänä ei viisautta taida olla ollenkaan tai minimaalisen vähän.


      • Petteri .. .. kirjoitti:

        Erästä opettajaani pidän minä oikein viisaana ihmisenä, en hänen opettamisensa takia,vaan siksi, että hän osasi ottaa jokaisen oppilaan yksilönä huomioon.
        Olen jälkeenpäin kiittänyt häntä siitä , että hän osasi ohjata minuakin, vaikeaa oppilasta , oikeaan suuntaan.

        Oli vaatimattomista oloista, ja käynyt vain muutaman vuoden kansakoulua. Mutta osasi antaa sellaisia neuvoja ja ohjeita, että niillä kyllä pärjää maailmassa. Ja oli muutenkin käytännön ihmisenä oikea tuhat taituri.En ole tavannut ketään häntä viisaampaa!


      • Viisain
        Ruuneperi kirjoitti:

        Sinun, ja otsikossa mainitsemani viisaus, lienee parasta viisautta.

        Kaikkien aikojen viisain, ainakin filosofeista, on tietämäni mukaan Sokrates.

        Ei sen tähden, että hän tiesi niin paljon, vaan siksi, että hän ymmärsi kuinka vähän hän oikeastaan tiesi.

        Sokrateen oppilas, Platon, keskittyi ehkä vielä enemmän viisauden tutkimiseen.

        Oleellista viisaalle on olla tavoittelematta suurta rikkautta, menestystä eikä muutakaan maallista hyvää.

        Vain viisas voi siis elämässään tavoittaa sen onnen ja rauhan jota kaivataan.

        Nykypäivänä ei viisautta taida olla ollenkaan tai minimaalisen vähän.

        Lienee tämä Ruusunen, entinen..jotain entinen jotain ihan muuta...
        Osaa, toimii, elää, nauttii, esiintyy!
        Enkä sano kuka niistä..


      • Vieras mies
        Ruuneperi kirjoitti:

        Sinun, ja otsikossa mainitsemani viisaus, lienee parasta viisautta.

        Kaikkien aikojen viisain, ainakin filosofeista, on tietämäni mukaan Sokrates.

        Ei sen tähden, että hän tiesi niin paljon, vaan siksi, että hän ymmärsi kuinka vähän hän oikeastaan tiesi.

        Sokrateen oppilas, Platon, keskittyi ehkä vielä enemmän viisauden tutkimiseen.

        Oleellista viisaalle on olla tavoittelematta suurta rikkautta, menestystä eikä muutakaan maallista hyvää.

        Vain viisas voi siis elämässään tavoittaa sen onnen ja rauhan jota kaivataan.

        Nykypäivänä ei viisautta taida olla ollenkaan tai minimaalisen vähän.

        Olen eri mieltä kanssasi Ruuneberi. Uskon, että maailmassa löytyy vieläkin oikein viisaita ihmisiä, mutta usein he ovatkin niitä, jotka eivät tuo itseään medioissa esille, ja joiden viisaus ilmenee vain heidän elämäntaidoissaan.


      • Vieras mies kirjoitti:

        Olen eri mieltä kanssasi Ruuneberi. Uskon, että maailmassa löytyy vieläkin oikein viisaita ihmisiä, mutta usein he ovatkin niitä, jotka eivät tuo itseään medioissa esille, ja joiden viisaus ilmenee vain heidän elämäntaidoissaan.

        Jos sitä tosi viisasta ihmistä etsitään, niin siltä sektorilta se löytyy!


      • marja-liisa41 kirjoitti:

        Jos sitä tosi viisasta ihmistä etsitään, niin siltä sektorilta se löytyy!

        En tiedä, olisinko "oikein viisasta" tavannut. Viisaita kyllä, minun käsityksilläni. Pitäisi olla jo aika viisas, että todellisen viisauden erottaa ja tietää. Mitä silläkin tarkoitetaan? Onhan "yksipuolisia" neroja, lahjakkaita, lukeneita, kokeneita. Vieläpä hyvä muistisiakin.

        Mielestäni näistä ei mikään riitä yksinään viisauden titteliin, vain rakennuspuiksi. Lahjakkaan maineen voi saavuttaa kovalla työllä. Toinen kulkee kevyesti laiskansutjakkana ja pärjää luvuissa joten kuten, mutta myöhemmin osoittautuu varsin nerokkaaksi.
        Oppiarvot ja tittelit eivät tee yksinään "viisasta." Raha ja ahneudella epämääräisin keinoin hankittu omaisuus vielä vähemmän.

        Opeista ja kokemuksista on kyllä hyötyä, mutta niitä pitää osata erikoisella tavalla käyttää, kuunnella toisia. Ehkäpä viisaalla on on taito ajatella ja yhdistää monta asiaa samaan aikaan. Hän ei jää siihen, mitä on opetettu tai minkä on kokenut, vaan hakee "tuntematonta" ratkaisua ja usein löytää. On ikäänkuin keksijä esiin tulevissa kysymyksissä, olipa ne ihmissuhteita, työssä tapahtuvia ongelmia tai moraalisia kysymyksiä. Joillakin sitä taitoa on enemmän kuin keskimäärin, joskus ällistyttävän paljon.

        Vaikka pidänkin politiikkaa välttämättömänä yhteisten asioiden hoidossa, luulenpa että pienisieluisessa esiintymisen "teatterissa" eivät todella viisaat viihdy. Tiedä sitten, onko välttämätöntäkään. Keskimääräistä kansaahan edustajien pitäisikin kuvastaa. Vai pitätäisikö?

        Viisaita olen tavannut ihan työelämässäkin. On heitä, jotka tulevat juttuun erilaisten ihmisten kanssa ja ovat tarvittaessa avuliaita. On heitä, jotka ratkaisevat pienet propleemat ilman ohjekirjaa ja korjaavat vääriä ohjeita - järjellä.
        Liian vaikea aihe minulle, mutta menköön.


      • Haahuilija....
        ynnämuu kirjoitti:

        En tiedä, olisinko "oikein viisasta" tavannut. Viisaita kyllä, minun käsityksilläni. Pitäisi olla jo aika viisas, että todellisen viisauden erottaa ja tietää. Mitä silläkin tarkoitetaan? Onhan "yksipuolisia" neroja, lahjakkaita, lukeneita, kokeneita. Vieläpä hyvä muistisiakin.

        Mielestäni näistä ei mikään riitä yksinään viisauden titteliin, vain rakennuspuiksi. Lahjakkaan maineen voi saavuttaa kovalla työllä. Toinen kulkee kevyesti laiskansutjakkana ja pärjää luvuissa joten kuten, mutta myöhemmin osoittautuu varsin nerokkaaksi.
        Oppiarvot ja tittelit eivät tee yksinään "viisasta." Raha ja ahneudella epämääräisin keinoin hankittu omaisuus vielä vähemmän.

        Opeista ja kokemuksista on kyllä hyötyä, mutta niitä pitää osata erikoisella tavalla käyttää, kuunnella toisia. Ehkäpä viisaalla on on taito ajatella ja yhdistää monta asiaa samaan aikaan. Hän ei jää siihen, mitä on opetettu tai minkä on kokenut, vaan hakee "tuntematonta" ratkaisua ja usein löytää. On ikäänkuin keksijä esiin tulevissa kysymyksissä, olipa ne ihmissuhteita, työssä tapahtuvia ongelmia tai moraalisia kysymyksiä. Joillakin sitä taitoa on enemmän kuin keskimäärin, joskus ällistyttävän paljon.

        Vaikka pidänkin politiikkaa välttämättömänä yhteisten asioiden hoidossa, luulenpa että pienisieluisessa esiintymisen "teatterissa" eivät todella viisaat viihdy. Tiedä sitten, onko välttämätöntäkään. Keskimääräistä kansaahan edustajien pitäisikin kuvastaa. Vai pitätäisikö?

        Viisaita olen tavannut ihan työelämässäkin. On heitä, jotka tulevat juttuun erilaisten ihmisten kanssa ja ovat tarvittaessa avuliaita. On heitä, jotka ratkaisevat pienet propleemat ilman ohjekirjaa ja korjaavat vääriä ohjeita - järjellä.
        Liian vaikea aihe minulle, mutta menköön.

        Siunattua hulluutta katsellessani taas kerran, aloin itsekin miettiä, että olenko minä tavannut sitä oikein viisasta.


      • pilvi*
        Haahuilija.... kirjoitti:

        Siunattua hulluutta katsellessani taas kerran, aloin itsekin miettiä, että olenko minä tavannut sitä oikein viisasta.

        mieleeni toistakymmentä vuotta sitten intialainen elokuva,jossa Delhin katuvilinässä istui, väenpaljouden ohittamana, lanneriekaleeseen puettu laiha vanha mies.Sillä kohdalla oli vesiposti,josta vanhus täytti peltisen säilyketölkin ja peseytyi huolella,ja valeli vettä kuihtuneelle vartalolleen.

        Länsimaalainen turisti pysähtyi seuralaisensa kanssa katsomaan pitkäksi aikaa tätä peseytymistä
        kadulla.
        Viimein hän pyysi intialaista ystäväänsä kysymään vanhukselta, kuinka hän on niin iloisen näköinen?

        Ystävä tulkitsi pyynnöstä vastauksen: Koska olen onnellinen saadessani peseytyä,---- ja elää!
        Minusta siinä oli jotain hyvin kaunista,------


      • ynnämuu kirjoitti:

        En tiedä, olisinko "oikein viisasta" tavannut. Viisaita kyllä, minun käsityksilläni. Pitäisi olla jo aika viisas, että todellisen viisauden erottaa ja tietää. Mitä silläkin tarkoitetaan? Onhan "yksipuolisia" neroja, lahjakkaita, lukeneita, kokeneita. Vieläpä hyvä muistisiakin.

        Mielestäni näistä ei mikään riitä yksinään viisauden titteliin, vain rakennuspuiksi. Lahjakkaan maineen voi saavuttaa kovalla työllä. Toinen kulkee kevyesti laiskansutjakkana ja pärjää luvuissa joten kuten, mutta myöhemmin osoittautuu varsin nerokkaaksi.
        Oppiarvot ja tittelit eivät tee yksinään "viisasta." Raha ja ahneudella epämääräisin keinoin hankittu omaisuus vielä vähemmän.

        Opeista ja kokemuksista on kyllä hyötyä, mutta niitä pitää osata erikoisella tavalla käyttää, kuunnella toisia. Ehkäpä viisaalla on on taito ajatella ja yhdistää monta asiaa samaan aikaan. Hän ei jää siihen, mitä on opetettu tai minkä on kokenut, vaan hakee "tuntematonta" ratkaisua ja usein löytää. On ikäänkuin keksijä esiin tulevissa kysymyksissä, olipa ne ihmissuhteita, työssä tapahtuvia ongelmia tai moraalisia kysymyksiä. Joillakin sitä taitoa on enemmän kuin keskimäärin, joskus ällistyttävän paljon.

        Vaikka pidänkin politiikkaa välttämättömänä yhteisten asioiden hoidossa, luulenpa että pienisieluisessa esiintymisen "teatterissa" eivät todella viisaat viihdy. Tiedä sitten, onko välttämätöntäkään. Keskimääräistä kansaahan edustajien pitäisikin kuvastaa. Vai pitätäisikö?

        Viisaita olen tavannut ihan työelämässäkin. On heitä, jotka tulevat juttuun erilaisten ihmisten kanssa ja ovat tarvittaessa avuliaita. On heitä, jotka ratkaisevat pienet propleemat ilman ohjekirjaa ja korjaavat vääriä ohjeita - järjellä.
        Liian vaikea aihe minulle, mutta menköön.

        elämän täkeysjrjestysten ymmärtämistä, sanoo professori Uusitalo Jyväskylän Yliopistosta.


      • marja-liisa41 kirjoitti:

        Jos sitä tosi viisasta ihmistä etsitään, niin siltä sektorilta se löytyy!

        Olen luullut, että "siltä sektorilta" etsitään aivan muuta. Kun molemmat sukupuolet tuon vahvistavat niin pakko on uskoa.


      • pilvi*
        Ruuneperi kirjoitti:

        elämän täkeysjrjestysten ymmärtämistä, sanoo professori Uusitalo Jyväskylän Yliopistosta.

        viisana miehenä.Ja tuntuu hyvältä se myöntää:)


    • oikea viisaus on katsojan silmässä.

      Tarkoittaa kai sitä, että jos joku on jonkun mielestä viisas, niin se sitten on ja sillä siisti.

    • oli yksi

      Ne siunatun hulluuden pojat olivat yhden tavanneet.
      Harvassa lienevät.

      • viisas osaa ottaa huomioon myös kanssaihmisetkin ,olemmehan laumaihmisiä .
        Tekee niin mieleni sanoa että ei se Lilius ollut mikään viisas, kun otti ne hänelle kuulumattomat kansan rahat,-- vaikka kuinka sitä pohdin.
        Onko se nyt viisas kun laittaa perheensäkkin vaaralle alttiiksi vaikka saikin kaikenlaista mammonaa,
        niinkuin sen Svan 66 purjeveneenkin. Jollaista ei ole suomeen tehty kun se yksi ,muut on myyty ulkomaille.


    • sen ottaa

      Vanhuus ja viisaus tulee käsikädessä sanoi äitini,joka oli viisain ihminen mielestäni,samoin anoppini osasivat valittamatta elää elämänsä vaikka joskus oli vaikeaakin aikaa.Osasivat hyvin luovia päivän kerrallaan sairautta oli.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      349
      4201
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      280
      2384
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      136
      1703
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      102
      1485
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1433
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1287
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      60
      1265
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      56
      1142
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1084
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      343
      1026
    Aihe