juu olin tossa 8 pv sitten leikauksessa ja kurkku oli muutama päivä sitten niin jumalattoman kipeä ja korviinkin sattui rutosti. kysyisin miten nämä "peiteet" irtoavat tuskin samalla tavalla kuin joku laastari? eli onko se sellaista limaa joka vain lähtee pois siitä päältä itellä on nytr tullu tällästä keltasta/ruskehtavaa limaa poijes ja tuntuu että se helpottaa mutta vielä on kurkku kuitenkin valkoinen. ja kauanko menee että peiteet ovat kokonaan lähteneet?
nielurisaleikkaus ja peitteiden lähtö?
19
7521
Vastaukset
olin itsekin kahdeksan päivää sitten nielurisaleikkauksessa ja mietin ihan samaa.. että kauan nuo peitteet vielä roikkuvat tuolla kurkussa. Onkohan se verenvuotovaara jo ohi tässä vaiheessa? tsemppiä sinne, onneksi meillä on takana tuo kauhea koettelemus.
- ...
..ajankanssa ne peitteet lähtevät, ja juu itselläni tuli syljen mukana "peitteen palasia" kurkusta, itselläni myös 2 kertaa alkoi kurkku vuotamaan kun peitteet lähtivät, ei mukava kokemus :S mutta paljon tsemppiä teille :)
- melkein pari vkoa
Muistaakseni kesti likelle paria viikkoa, ja kun en syönyt mitään sellaista joka olisi raapinut nielua, niin vuotoa ei ollut yhtään, olin lähinnä puuro ym. velliruuilla ja jogurttia, ei bulgaria se on liian hapanta. Eihän sitä paljoa muutenkaa voi purtavaa syödä kun on kipeänä. Kyllä se siitä lähtee ajan kanssa. Tsempit mukaan!!!!!
- Nielurisat lähti....
Mulla leikattiin nielurisat 22.4.2009 Nyt aikaa 8vuorokautta leikkauksesta. 2 päivää leikkauksesta alko suusta vuotaa verta tosi vauhdilla ja ambulanssilla sairaalaan yöksi. Tasasta kipua ollu kokoajan. Tällä hetkellä nielussa on peitteet ja erityisesti aamulla/yöllä kurkku ja korvat ovat todella kipeät. Päivät menee hyvin. Eniten tässä koko leikkauksessa ottaa päähän ruokailun puute. Pystyn kyllä syömään mitä tahansa ja nielemään,mutta ongelma on se että ruokaan tulee nielussa joku ihan hirvee maku mukaan(sellanen sokerinen, mätä) ja haarukallistakaan sellasta ei pysty syömään.Aivan hirveen makunen. Mehujäät,mustikkakiisseli ja vesi ovat ainoat ruuat mihin ei tule sitä pahaa makua suussa. Tänään on vappuaatto ja ajattelin juoda viinaa ja polttaa tupakkaa,kävi miten kävi. Vittumainen leikkaus aikuisiällä kaikenkaikkiaan.
- nielurisa
Nielurisat lähti.... kirjoitti:
Mulla leikattiin nielurisat 22.4.2009 Nyt aikaa 8vuorokautta leikkauksesta. 2 päivää leikkauksesta alko suusta vuotaa verta tosi vauhdilla ja ambulanssilla sairaalaan yöksi. Tasasta kipua ollu kokoajan. Tällä hetkellä nielussa on peitteet ja erityisesti aamulla/yöllä kurkku ja korvat ovat todella kipeät. Päivät menee hyvin. Eniten tässä koko leikkauksessa ottaa päähän ruokailun puute. Pystyn kyllä syömään mitä tahansa ja nielemään,mutta ongelma on se että ruokaan tulee nielussa joku ihan hirvee maku mukaan(sellanen sokerinen, mätä) ja haarukallistakaan sellasta ei pysty syömään.Aivan hirveen makunen. Mehujäät,mustikkakiisseli ja vesi ovat ainoat ruuat mihin ei tule sitä pahaa makua suussa. Tänään on vappuaatto ja ajattelin juoda viinaa ja polttaa tupakkaa,kävi miten kävi. Vittumainen leikkaus aikuisiällä kaikenkaikkiaan.
Moi! Minut leikattiin 27.4 ja odotan innolla koska tämä pahamaku tulee ruokiin mukaan :S Kivut ovat alkaneet olla lähes sietämättömiä mutta onneksi panacod-poreet ja ketorin helpottavat! Tupakkaa en ole uskaltanut polttaa
- ruokiin
nielurisa kirjoitti:
Moi! Minut leikattiin 27.4 ja odotan innolla koska tämä pahamaku tulee ruokiin mukaan :S Kivut ovat alkaneet olla lähes sietämättömiä mutta onneksi panacod-poreet ja ketorin helpottavat! Tupakkaa en ole uskaltanut polttaa
Paha maku tulee ruokiin noin 5-6 päivän päästä leikkauksesta, sillo ku peitteitä on todella paksu kerros nielussa. Ja se maku on todella kamala, sellanen makea,sokerinen oksettava. Kaikille sitä pahaa makua ei tule laisinkaan.
- eräspotilas
Noista peitteistä sen verran, että minulle ainakin sanottiin sairaalassa, että peitteiden irtoaminen kokonaan saattaa kestää yli sen kaksi viikkoakin. MUTTA lenkille,kuntosalille tai pyöräilemään EI SAA lähteä ennen kuin KAIKKI peitteet ovat kokonaan irronneet. Ja kaikkea saa syödä mikä menee kurkusta alas, mutta mtn repivää/karheaa ei saa syödä. Ja lisäksi suositeltiin juomaan PALJON vettä ja nesteitä, koska ne kosteuttavat limakalvoja ja näin ollen auttavat niitä paranemaan nopeammin.
- Jeppulis..
Mulla 11 vrk:tta leikkauksesta ja vieläkin peitteet nielussa.Urheilemaan tekisi kovasti mieli.Pikkuhiljaa alkaa ruoka maistumaan taas normaalilta. Eilen juopottelin ja polttelin tupakkaa. Tupakin poltto sattuu hieman nieluun mutta onnistuu ihan kivasti kuitenkin.
- nelli-
Minulla on nyt tasan seitsemän päivää kulunut leikkauksesta, ja peitteitä on jo jonkin verran lähtenyt.. mietiskelen itsekin, kun kolmas kirvelevän tuskainen päivä on meneillään, että kuinka kauan tämä voi vielä jatkua. Vinkki niille, joilla tämä on vielä edessä: Yöllä kannattaa ihan oikeasti laittaa kello herättämään, ainakin kivuliaimpina aikoina (n. 5 pvän tienoilla ->) lääkkeen ottoa varten kahden tunnin välein, sillä heräät kipuun kuitenkin. Huomattavasti miellyttävämpää eloa kun pysyt kivun edellä edes hieman! Ja koska kurkkua kirvelee aivan tosissaan etenkin peitteiden lähtiessä pienikin vesimäärä, itse tein niin että esim. yöllä kostutin suuta pikkuhiljaa vedellä, ikeniä ja kieltä myös, sekä imeskelin jääpalaa ENNEN KUIN nielaisin pienen hörpyn vettä lääkkeet. Näin kurkku ja suu hieman turtuvat ja lääkkeet ja vesi on helpompi saada alas. Ja tässäkin vaiheessa kannattaa olla kylmäpussi niskassa / kurkulla, helpottaa.
- kkaisakaisa
Aika vanha ketju, mutta pakko tulla sanoman, että itselläni on vasta 5 päivää kulunut leikkauksesta ja suurin osa peitteistä lähtenyt ja kipu myös on ihan järkyttävää. En pysty nukkumaan, juomaan saati olemaan edes pystyssä ja soitin päivystykseen mutta siellähän ne kehotti vain ottamaan lisää lääkettä. Olen ylittänyt tänään jo sen suosituksen reilusta. Onko mahdollsita, että mulla lähtee nyt jo peitteet, ja siksi järkyttävän kipeä tänä yönä?
- aikainen mato
Sama kiinnostaisi minua. Vasta 4. päivä menossa ja peitteitä irtoaa hieman. ne roikkuvat rämmäleet kurkussa ovat ihan kamalia. Haju on kamala ja kipu myös lisääntynyt, ei meinaa kipulääkkeet riittää.
Voiko olla jo niin, että lähtevät vai onko kyse jostain väliaikaisesta nahanluonnista ja peitteet vielä kasvavat takaisin?
- Saa nähä
siis minkä näköstä se on ko ne peitteet lähtee.. Minkä näköstä mömmöä sieltä siis tulee syljen mukana..? Että tietäis..
Itsellä on nyt takana 3 ½ päivää leikkauksesta. Tänään on ollut melkeinpä iisein päivä. Ketoriinia napsin 2-3 x päivään ja panacodia menee noin 7 pilleriä päivässä. Ruokavaliona on kalinka jogurtit, mustikkasoppa ja piltit.. Kylmää mehua ja vettä tulee myös litkittyä kiitettävästi. Tarkotus ois lähtä ulkomailla tässä 16 päivän päästä leikkauksesta.. Onnistuukohan? - janne85-25
Itellä on nyt 8 päivää leikkauksesta, ja vasta nyt alkaa näkemään tonne kurkkuun, kun kieli on ollut niin turvoksissa.. vähän sielä näkyy valkoista, mutta ei syvälle nää vieläkään... 6 päivänä tuli syljen mukana verta varmaan tunnin ajan, niin kai sieltä jotain on irronnutkin,nytkin välillä kirvelee ja polttelee kurkkua vasemmalta puolen,niin lähteeköhän ne peitteet poies?... Kipu ei ainakaan tällä hetkellä oo niin paha.. ekaa päivää meen pelkällä buranalla.. kyllä se eka viikko oli pahin.. panacodia ei eilenkään enää pystynyt ottamaan,toissapäivänä otin,illalla viidennen ni oli lähellä ettei laatta lentänyt.. normaalisti sen 8 panacodia päivässä 4buranaa... Tunteeko sitä mitenkään kun ne peitteet lähtee? onko se just sitä kirvelyä/polttelua? Ainiin eilen oli vasta eka päivä,kun pystyin puhumaan kunnolla,mutta aika hiljaa tietenkin,ettei satu...
- Saa nähä
Mikset oo sitte panacodia enää pystyny ottaa?
- janne85-25
Kyllä niitä just sen yhen tai kaks pystyy päiväs ottaa.. muuten tulee kauhee vapina ja heikotus ja joutuu pidättelemään oksennusta.... ei o varmaa kiva oksentaa ku on kurkku muutenki noi kipee...
- 2200202ff
edelleen.. Miten ne peitteet lähtee irti..? Syletää pois, miltä näyttää..?
- janne85-25
Nii,kertokaa nyt joku.? valkoista näkyy kurkun molemmin puolin vieläkin,eikä kurkku ole ees kipee(pientä kipua niellessä),paitsi aamuisin sika kipee (9pvä leikkauksesta)... voiko ne peitteet niellä huomaamatta?
- risaton 36v
Peitteet voi niellä huomaamatta. Itselläni peitteet liukeni pois huomaamatta noin kolmessa viikossa. Muutaman kerran kurkussa tuntui olevan jotain ylimääräistä.. ja kun kävin sylkemässä niin tuli kellertäviä/rusehtavia limaklönttejä. (Näytti samalta kuin poskiontelotulehduksessakin..) Mutta sanoisin että suurin osa peitteistä tuli nieltyä huomaamatta ja hämmästys oli suuri kun yksi aamu ei peitteitä enää ollutkaan, eikä kipua :)
- Haisulinielu
Onko muilla peitteet olleet TODELLA pahanhajuiset? Siis ei mitään tuoksahtavaa,kuten potilasohjeissa sanotaan vaan ihan järkyttävä mädän haju ja maku koko ajan suussa. viitisen päivää leikkauksesta... Onko normaalia?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1532984Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3702069- 411825
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii391796Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321421Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328975Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles112956Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53792