Menee jo hysterian puolelle.

Atwa

Punkkikeskustelussa on mopo karannut käsistä. Joistakin teksteistä voi päätellä että punkkeja tippuu joka paikasta niskaan Ahvenanmaalla.

Itse olen käynyt kymmeniä kertoja Ahvenanmaalla enkä ole punkin punkkia nähnyt. Minulla on ollut borrelioosi ja se tuli punkin puremasta Lappeenrannassa. Menin heti lääkäriin, kun se ihottuma tuli. Sain antibioottikuurin ja se oli sillä selvä. Ei jälkioireita tms.

Eikä tuo punkki nyt ainoastaan Ahvenanmaan riesa ole. Kumlingen tautia on tavattu punkeissa Turun alueella ja saaristossa, Kokkolan saaristossa, Lappeenrannassa, Kemiössä, Närpiössä, Varkaudessa, Helsingin edustalla Isosaareessa ja niinkin pohjoisessa kuin Simossa. Asiasta oli koko sivun juttu Ilta-Sanomissa 14.4.-09. Ja niitä on myös Virossakin.

Mitä borrelioosiin tulee, niin paarmatkin sitä levittävät ja niitä löytyy koko maasta.

Ei sitä punkin puremaa saa, jos vaan suojautuu oikein ja huolehtii vaatteiden putsaamisesta jne. kunnolla, jos metsässä on ollut. Ja tarkistaa suihkussa ollessaan itsensä ettei niitä ole kuitenkin päässyt iholle. Kaveria voi pyytää tarkistaa selän.

Ja jos jotain punkkia pelkää niin paljon että ei uskalla Ahvenanmaalle mennä, ei sitten myöskään parane mennä em. paikkoihinkaan, jotka listasin.

Kun ulos menee, täytyyhän jo suojautua paarmoilta, hyttysiltä, ampiaisilta ja kyykäärmeiltäkin. Ja metsässä voi törmätä karhuun taikka suteen. Työkaverini kuoli, kun törmäsi karhuun metsässä.

Tuossahan on jo niin paljon vaaratekijöitä, että jos noita nyt pelkää, on parempi pysyä kotona.

Ja ihmiset käyvät reissuillaan ulkomailla, joissa on vieläkin pahempia tauteja kuin borrelioosi.

Lisäksi on väitetty että joku olisi kuollut Kumlingen tautiin. Asiaa ei ole täysi todistettu. Ja vaikka olisikin, on vain yksi tapaus.

Euroopassahan voi saada ekinokokkoosin ja siihen verratuna noi punkin aiheuttamat taudit yhdessäkin ovat pipettikamaa.
Miksei tästä sitten ole mitään meteliä pidetty?

4

276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nainen saaristosta

      Tuossa litaniassa ei ole minkäänlaista totuutta, jokainen tervejärkinen jo tajuaa mitä hän tarkoittaa noilla sepitetyillä valheillaan.

      • Mantereelta

        On sinulla otsaa väittää aloittajan litaniaa valheeksi, koska hänhän laittoi todisteet asiasta ja minä luin aloittajan mainitseman jutun Ilta-Sanomista.
        Missä sinun todisteet ovat?

        Ja kyllä jokainen tervejärkinen jo tajuaa mitä sinä ajat takaa tuollaisella mollaamisella.


      • luunyrkki

        Taidat olla se kahjo Seurannut joka on nyt nähtävästi salvettu.


    • Mies Hiittisistä

      Borrelioosin ensioireena tulee noin puolelle potilaista puremakohdasta alkava leviävä ihottuma, erythema migrans. Tyypillisimmillään ihottuma leviää rengasmaisesti jättäen vaalenevan ja jo rauhoittuvan keskusalueen. Ihottuma voi kuitenkin vaihdella muodoltaan ja ulkonäöltään runsaasti. Kaikki punkin pureman jälkeiset muutamaa senttiä laajemmat ihottumaläiskät on hyvä näyttää lääkärille. Hoidotta bakteeri leviää verenkierron välityksellä muualle elimistöön ja aiheuttaa ensin yleisoireina flunssan kaltaista lämmön nousua, särkyä ja väsymystä. Myöhäisvaiheen borrelioosin tavallisimpia oireita ovat erilaiset neurologiset oireet, kuten hermosäryt ja toimintahäiriöt (erityisesti kasvohermon halvaus), nivelsäryt ja –tulehdukset ja pitkäaikaiset ihottumaläiskät.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2803
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2380
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2160
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1944
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1796
    6. 152
      1782
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1767
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      131
      1510
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe