Opiskelu ilman kirjaa

järkevä pihi

Eli siis olisi tämmöinen tilanne: pari viikkoa sitten alkoi viimeinen jakso koulussa ja täten myös viimeinen historian pakollinen kurssi. Aiemmista 3 kurssista minulla on kaikista 7 eli päättöarvosana olisi 7 vaikka saisin 5 kurssista ja minun täytyisi saada 9, jotta numero nousisi ja siihen ei tosiaan oo mahiksii näillä aivoilla :D

En ostanut kirjoja, koska 5 saa lukemalla pelkät muistiinpanot ja uusi kirja maksaisi vajaa 40 euroa, koska siinä on syventäviäkin kursseja, mutta en kirjoita historiaa niin sillä ei ole mitään väliä ja lisäksi pitäisi ottaa joku lisä kirja joka sekin maksaa jonkun 20 euroa. Eli siis ymmärrätte varmaan pointin miksi en ostanut niitä :)

Mutta viime tunnilla opettaja alkoi valittaa, että pitäisi ostaa kirjat, joten tähän liittyen kysymys että voiko maikka pakottaa ostamaan kirjat esim. sillä että heitetään pois kurssilta tai jollain muulla tavalla vai onko oikeus opiskella ilman kirjaa? onko jollain kokemusta?

15

2886

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HAA141414

      Koko lukio on vapaaehtoinen asia, joten sinulla on kurssilla kirja tai ei. Jokainen päättää itse omasta opiskelustaan. Ei kukaan opettaja voi sinua pakottaa ostamaan kirjaa. Voithan toki kysäistä ensi kerralla että haluaakko opettaja sitten ostaa minulle sen kirjan, kun niin kovasti näyttää vaivaavan, mutta arvelen ettei sieltä paljon aktiivisuutta sen suhteen löydy. Olen sitä mieltä että itse päätät onko kirja mukana vai ei.

      • oikeuksia ja velvollisuuksia

        Just just.

        Toivottavasti et ole yksi niistä ihmisistä, jotka luulevat, että hänellä on vain oikeuksia eikä yhtään velvollisuuksia.

        Juu, lukio on vapaaehtoinen, mutta jos sinne vapaaehtoisesti menee, niin sitten kyllä ottaa velvollisuudekseen hankkia asiaankuuluvat opiskeluvälineet.

        Ja mitä järkeä on opiskella, jos ei ole sen vertaa kiinnostunut, että haluaisi tehdä parastaan. Vaan on ottamassa vapaaehtoisesti huonon arvosanan! Aika käsittämätöntä. Moisella alisuoriutuja-asenteella ei kyllä jatko-opinnoissa ja työelämässä menesty.


      • ssgaga
        oikeuksia ja velvollisuuksia kirjoitti:

        Just just.

        Toivottavasti et ole yksi niistä ihmisistä, jotka luulevat, että hänellä on vain oikeuksia eikä yhtään velvollisuuksia.

        Juu, lukio on vapaaehtoinen, mutta jos sinne vapaaehtoisesti menee, niin sitten kyllä ottaa velvollisuudekseen hankkia asiaankuuluvat opiskeluvälineet.

        Ja mitä järkeä on opiskella, jos ei ole sen vertaa kiinnostunut, että haluaisi tehdä parastaan. Vaan on ottamassa vapaaehtoisesti huonon arvosanan! Aika käsittämätöntä. Moisella alisuoriutuja-asenteella ei kyllä jatko-opinnoissa ja työelämässä menesty.

        Siis tuo on juuri se asenne millä tullaan menestymään. Etenkin työelämässä. Lukiossa on luettavaa niin vähän, että kaiken ehtii lukea. Tyhmä kuitenkin lukee kaiken, koska siitä ei ole hyötyä. Jos jättää itselleen turhat asiat lukematta voi panostaa niihin, jotka eivät itselle ole turhia. Lukiossa tämä ei ole pakollista, mutta työelämään astuttaessa on pakko priorisoida asioita. Kaikkeen ei yksinkertaisesti ole aikaa, joten kelkasta joudutaan pudottamaan osa asioista. Erittäin fiksua toimintaa tältä lukiolaiselta.

        Mitä kirjoihin tulee, niin kyllä sulla ne pitäisi olla. Tunneilla saat olla ilman kirjoja ja osallistua, mutta sellanen fiilis, että opettajan ei ole pakko antaa kurssia sulle. Hanki jostain kaverilta tai kirjastosta lainaan, niin ei tuu kuluja?


      • kirjat best
        oikeuksia ja velvollisuuksia kirjoitti:

        Just just.

        Toivottavasti et ole yksi niistä ihmisistä, jotka luulevat, että hänellä on vain oikeuksia eikä yhtään velvollisuuksia.

        Juu, lukio on vapaaehtoinen, mutta jos sinne vapaaehtoisesti menee, niin sitten kyllä ottaa velvollisuudekseen hankkia asiaankuuluvat opiskeluvälineet.

        Ja mitä järkeä on opiskella, jos ei ole sen vertaa kiinnostunut, että haluaisi tehdä parastaan. Vaan on ottamassa vapaaehtoisesti huonon arvosanan! Aika käsittämätöntä. Moisella alisuoriutuja-asenteella ei kyllä jatko-opinnoissa ja työelämässä menesty.

        Ymmärrän, ettei kirjojen hankinta rahallisesti ole kannattavaa. Itse kuitenkin olen aikuislukiolainen lukiossa, jossa ei välttämättä tarvitse kirjoja lainkaan hankkia. Kuitenkin olen jokaikiselle kurssille hankkinut, koska olen mennyt sillä meiningillä lukioon, että myös opin ne aineet joita luen ja haluan päästä jatko-opinnoihin. Jos sinulla ei ole varaa, yritä lainata joltain tai osat vanhana. Tietysti netin kautta saa myös paljon tietoa asioista, jopa niin paljon, ettei välttämättä tarvitse kirjattomanakaan tyytyä 5 arvosanaan. Kannattaa miettiä oletko lukiossa siksi, että se on niin siistiä tai siksi, että haluat oikeasti mahdollisuuden jatko-opintoihin.


      • Hggghgg
        oikeuksia ja velvollisuuksia kirjoitti:

        Just just.

        Toivottavasti et ole yksi niistä ihmisistä, jotka luulevat, että hänellä on vain oikeuksia eikä yhtään velvollisuuksia.

        Juu, lukio on vapaaehtoinen, mutta jos sinne vapaaehtoisesti menee, niin sitten kyllä ottaa velvollisuudekseen hankkia asiaankuuluvat opiskeluvälineet.

        Ja mitä järkeä on opiskella, jos ei ole sen vertaa kiinnostunut, että haluaisi tehdä parastaan. Vaan on ottamassa vapaaehtoisesti huonon arvosanan! Aika käsittämätöntä. Moisella alisuoriutuja-asenteella ei kyllä jatko-opinnoissa ja työelämässä menesty.

        Herääs nyt, miks keskittyy aineeseen jolla ei oo mitään merkitystä/roolia sun tulevaisuuden kannalta? Mielummin panostaa sitten niihin joilla on väliä, kaikesta ei tarvii saada hyvää arvosanaa pärjätäkseen työelämässä jne. Kyllähän lakimies vois opetella vaikka kokkaamaan mutta onko se olennaista hänen ammattinsa kannalta?


      • se_on_joko_tai

        Miksi pitäisi ostaa kirjoja? Meillä oli aikanaan kirjastossa viisi kirjaa jokaisesta kurssikirjasta ja opettaja kehotti niitä lainaamaan ja kierrättämään. Pysyivät myös kirjat hyvässä kunnossa, koska jos ne meni huonoon kuntoon joutui korvaamaan! Kummallista touhua nykyään. Toisaalta, sitä ei koskaan tiedä, mikä alkaa vanhemiten kiinnostaa. Minä löysin vaimon, joka peruskoulupohjalta ahmi heti kaikki historian kirjat mitä nurkista sattui löytymään. Itse en niitä juuri avannut. Eikä muuten vieläkään satu juuri kiinnostamaan..


      • historiaopettaa
        Hggghgg kirjoitti:

        Herääs nyt, miks keskittyy aineeseen jolla ei oo mitään merkitystä/roolia sun tulevaisuuden kannalta? Mielummin panostaa sitten niihin joilla on väliä, kaikesta ei tarvii saada hyvää arvosanaa pärjätäkseen työelämässä jne. Kyllähän lakimies vois opetella vaikka kokkaamaan mutta onko se olennaista hänen ammattinsa kannalta?

        "Kyllähän lakimies vois opetella vaikka kokkaamaan mutta onko se olennaista hänen ammattinsa kannalta?"

        Kokkaustaidoilla ei ole merkitystä monenkaan ammatin kannalta. Mutta se olisi hyödyllistä ihan jokaisen itsensä kannalta ammatista riippumatta.

        Moni on sitä mieltä, ettei lukiolainen vielä edes tiedä tulevaa ammattiaan. Moni opiskelee useamman tutkinnon ja ammatin. Typerää on keskittyä vain yhteen asiaan lukiossa.

        Minusta historia on yleissivistävä aine, josta on hyötyä ja iloa koko elämän ajan kaikissa vaiheissa. En viitsisi ottaa siitä vitosta, kun siitä saa helposti 9-10. Minusta opettajalla on oikeus ottaa arvostelussa huomioon oppilaan välinpitämättömyys aineesta riippumatta.


      • Anonyymi
        oikeuksia ja velvollisuuksia kirjoitti:

        Just just.

        Toivottavasti et ole yksi niistä ihmisistä, jotka luulevat, että hänellä on vain oikeuksia eikä yhtään velvollisuuksia.

        Juu, lukio on vapaaehtoinen, mutta jos sinne vapaaehtoisesti menee, niin sitten kyllä ottaa velvollisuudekseen hankkia asiaankuuluvat opiskeluvälineet.

        Ja mitä järkeä on opiskella, jos ei ole sen vertaa kiinnostunut, että haluaisi tehdä parastaan. Vaan on ottamassa vapaaehtoisesti huonon arvosanan! Aika käsittämätöntä. Moisella alisuoriutuja-asenteella ei kyllä jatko-opinnoissa ja työelämässä menesty.

        No onko jollain tietoa asiasta, että onko kirjan ostaminen sääntöjen mukaan pakollista vai ei. Tällainen turhanpäiväinen paskanajauhanta siitä, että jos yhdestä kurssista (jonka ainetta ei ole siis kirjoittamassa) saa vitosen niin on säälittävä vätys ja tulevaisuus pilalla. Ketään ei kiinnosta sinun mielipiteesi asiasta, vaan vastaus kysymykseen. Kiitos


    • dippadaa

      Hahahaha! Mulla ei ole ollut millään historian neljästä pakollisesta kurssista kirjaa. Eikä lukion opettaja voi vaatia ketään ostamaan kirjaa! Eiköhän se ole jokaisen oman harkinnan varassa, ostaako kirjan vai pärjääkö ilman. "En ostanut kirjoja, koska 5 saa lukemalla pelkät muistiinpanot" Tähän kommenttiin on vielä pakko lisätä, että kyllä aika pölkkypää saa olla, jollei VIITOSTA saa tekemättä YHTÄÄN mitään.

    • Sullonhuonoasenne

      Sulla on huono asenne. Ite meen lukioon sillä ajatuksella, et nyt teen parhaani ja 7 ei oo vaihtoehto. Vain täydellinen on ok ja kaikki muu anteeksiantamatonta laiskuutta. Kaikki pärjää, jos vaan viittii yrittää tarpeeks.

    • Etkö voi käyttää kirjastoa.sieltä on löytynyt ainakin aikuislukioon lukio kirjat ainut juttu on että kannattaa lukea hyvin ja tehdä hyvät muistiinpanot että päätyy nopeasti seuraavalle lainaajalle.

    • Muropoika

      Tietääkseni lukiolaissa on pykälä jossa opiskelijaa ei velvoiteta ostamaan kirjaa kurssin suorittamiseksi

    • Entinen_maikka

      Asia riippuu lukion itsensä laatimasta opetussuunnitelmasta ja arvosteluohjeista ja voi siis vaihdella lukiosta toiseen. Opetin itse ennen eläkkeelle jäämistä lukiossa, jossa oppilas ei voinut saada kurssiarvosanaa, jos hänellä ei ollut tunneilla tarvittavia välineitä, eli esimerkiksi oppikirjaa. Opettaja ei siis pakottanut oppilasta ostamaan kirjaa, mutta kylläkin pakotti hänet pois kurssilta, jos kirjaa ei ollut.

      Kerran kävi niin, että eräällä hyvin tunnollisella yksin asuvalla oppilaalla ei heti kurssin alkaessa ollut rahaa kirjan ostoon. Hän kertoi tunnilla kaikkien kuullen saavansa rahaa vasta aika myöhäisessä vaiheessa — liian myöhäisessä. Kysyin porukalta, miten paljon kirja maksaa ja lainasin oppilaalle kirjarahat. Muussa tapauksessa minun olisi ollut pakko noudattaa lukiomme sääntöjä ja potkia oppilas kurssilta. Hän oli niin yritteliäs ja sympaattinen, että se olisi särkenyt sydämeni.

    • Anonyymi

      Tein vähän tutkiskelua netissä ja lukio.fi sivulla kerrottiin, että lukiolain mukaan kirjaa ei ole pakko olla, mutta sen puuttumisella voi olla kurssinumeroa alentavia vaikutuksia, jos et pysty tekemään opettajan antamia tehtäviä jne. Itsellä siis sama tilanne tällä hetkellä :P. Case closed
      lähde: https://lukio.fi/kysy-lukiolaiselta/kirjat-ja-materiaalit/

    • Anonyymi

      Kirjaa ei ole pakko olla. Kotitehtäviä ei ole pakko tehdä. Kaikilla tunneilla ei ole pakko olla. Mitä tämä kertoo oppilaan asenteesta oppiainetta kohtaan? Tuskin on kympin oppilas.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1632
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1369
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1212
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1076
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      828
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      713
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      707
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      644
    Aihe