Sotilaspoliisi

-inttiin(kö?)

Kertokaa mitä vaaditaan että pääsee sotilaspoliisiksi? Onko naisilla vaikeampi päästä kuin miehillä? millaista sotilaspoliisina olo on? :) yms. Itseä kiinnostaisi sotilaspoliisiksi ja armeijaan menemistä suunnittelen, vaikkakin vasta parin vuoden kuluttua :)

16

8565

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sp.

      Vaihtelee valtavasti. Joissakin joukko-osastoissa spol-halukkaita on paljon ja alokasaikana järjestetään pieniä pääsykokeita, muutamissa paikoissa täytyy nakittaa vastahakoisia tyyppejä joiden taso on kirjava. Lisäksi on varuskunnat, joissa alokasaikainen yksikkö rajaa jatkomahdollisuudet. Esim. Kaartin jääkärirykmentissä spol-koulutukseen pääsee käsittääkseni vain jos aloittaa palveluksen SPOLKissa tai 2.JK:ssa. Tuolloin spol-koulutus on melkein itsestäänselvyys koska juuri muuhun ei kyseisistä yksiköistä tietääkseni kouluteta, lukuunottamatta pientä määrää huollon väkeä. Näissä tapauksissa pitäisi siis vakuuttaa ennen palvelusta valintatilaisuudessa olemuksella ja kiinnostuksella että sinut kannattaa sinne sijoittaa.

      Vaatimustaso ei ole mahdoton. Rikoksia tai pienempiä rikkeitä ei saisi kovin paljoa olla. Periaatteessa sanotaan että kohtalaisen pitkä (175cm ja yli) olisi hyvä olla, mutta kyllä siellä ihan 160-senttisiäkin näkyy enkä ole huomannut että pituudesta olisi käytännössä paljon välitetty. Kohtalainen fyysinen kunto olisi suotava, mutta ihan rapakuntoisiakin spol-jätkiä on nähty niissä joukko-osastoissa missä homma ei ole suosittua. Kamppailulajiharrastukset ovat plussaa, mutta ei todellakaan mitenkään välttämätöntä.

      Naisille pääsy ei ole vaikeampaa, suurin piirtein samoilla kriteereillä valitaan. Oma lukunsa on tosin nuo varuskunnat missä alokasaikainen yksikkö on ratkaiseva; naisia on vähän eikä heitä yleensä ripotella yksitellen joka komppaniaan. Tavallisesti tällöin alokasnaisia on ehkä 1-3 perusyksikössä, joissakin varuskunnissa joku näistä on spol-koulutusta antava komppania ja joissakin ei. Ja se mihin yksiköihin naisia kussakin paikassa laitetaan vaihtelee toisinaan, eli edellisinä vuosina palvelleiden tiedot eivät takaa mitään vaikka suuntaa voivat antaa.

      Millaista sotilaspoliisina olo on? Sekin vaihtelee, jossain joukko-osastoissa pääsee harjoittelemaan paljon asutuskeskustaistelua ja toisissa ollaan enempi metsässä kuten muutkin varusmiehet. Vartiointitehtäviä on joka tapauksessa paljon. Eli porttien ja puomien luona saa viettää paljon aikaa lupia kyselemässä, ja kiertää varuskuntaa tarkistelemassa että paikat ovat kunnossa ja lukot kiinni. Ihan ok hommaa jos sellaisesta tykkää, tosin ei sen kummempaa kuin monet intin tehtävät ylipäänsä. Ei tätä kummoisena meriittinä voi siviilissä hyödyntää kun tämän koulutuksen käyneitä on reservissä vaikka kuinka paljon. Mielestäni ei käy minään poliisin esikoulunakaan, sillä koulutus ja (ainakin rauhanaikainen) toiminta on lähempänä vartijan työtä.

      • -inttiin(kö?)

        Kiitos paljon tiedosta! Itse siis olen juuri valmistumassa vartijaksi että saattaisi olla minulle sopiva tuo ;)


      • sp.
        -inttiin(kö?) kirjoitti:

        Kiitos paljon tiedosta! Itse siis olen juuri valmistumassa vartijaksi että saattaisi olla minulle sopiva tuo ;)

        Kannattaa tosin miettiä haluatko tehdä intissä päivärahalla samankaltaisia hommia kuin töissä (vaikka toki spol-koulutukseen paljon muutakin kuuluu) vai tehdä intistä mieluummin välivuotena ihan erilaisen kokemuksen. PV:n kannalta on toki hyvä saada ihmiset tehtäviin jotka ovat mahdollisimman lähellä siviiliosaamista.


    • pätemään

      menossa! Mieti nyt vielä!

      • -inttiin(kö+)

        miksi sen saisi sinne pätemään mennä jos tahdon?


      • GrBr

        Ihan hyvä - niin kauan kuin on tuollaisia "akattelevia" yhteiskunnan munattomia pummeja.


    • ressu-79

      Kannattaa hakeutua aina johtaja koulutukseen luulen että spollena olosta on hyötyä tulevassa ammatissasi..vartiointi hommaahan se lähinnä on..

    • intti on jees

      -Hyvä fyysinen ja psyykkinen kunto. -Palveluskelpoisuusluokka A. -Minkäännäköistä väkivallan ihannointia ei sallita. Tuossapa muutama vaatimus. Ja palvelusaika spolleillahan on 9 kuukautta.

      • -inttiin(kö?)

        kiitos teille :--) tulihan sieltä mukaviakin vastauksia : >


      • res.tkm 2/08

        hyvä kunto -> ittelläni palveluksen jälkeen fyysinen kunto huono, lihaskunto huono ja 12 min juoksutesti 2270 m. Palveluskelpoisuusluokka A -> ittelläni B. Ei ne siel pahemmin kato ketä hommaan valitaan. kaikki jotka papruun skriivaa spol ni sinne pääsee nii kauan ku tilaa riittää. Tosin asia voi olla eri toisissa varuskunnissa mis kehitetää über sotapollareita... en tiiä ku en oo kaikis varuskunnis ollu koulutettuna.


      • ffffwwwr
        res.tkm 2/08 kirjoitti:

        hyvä kunto -> ittelläni palveluksen jälkeen fyysinen kunto huono, lihaskunto huono ja 12 min juoksutesti 2270 m. Palveluskelpoisuusluokka A -> ittelläni B. Ei ne siel pahemmin kato ketä hommaan valitaan. kaikki jotka papruun skriivaa spol ni sinne pääsee nii kauan ku tilaa riittää. Tosin asia voi olla eri toisissa varuskunnissa mis kehitetää über sotapollareita... en tiiä ku en oo kaikis varuskunnis ollu koulutettuna.

        ainakin siellä missä itse olen, niin spolleaukkiin joutuu, eikä pääse


      • qwad
        ffffwwwr kirjoitti:

        ainakin siellä missä itse olen, niin spolleaukkiin joutuu, eikä pääse

        Missä sä sitten oot?


    • wufwufwuf

      Koirakoulun vaatimukset:

      -Hyvä fyysinen kunto (koirakoulussa juostaan paljon)

      -Kykenee suorittamaan ylileveän haara-asennon samalla, kun katsoo tuimasti eteenpäin (Tätä kannattaa harjoitella peilin edessä mieluiten useita tunteja päivässä, jottei kariudu harmittavasti pääsykokeessa.)

      -Ei liian voimakastahtoinen individualistinen luonne (koiran pitää totella kysymättä eikä kyseenalaistaa auktoriteettejä!)

    • käskytystä111

      V..mäinen luonne ja pirullinen ilme riittää yleensä erittäin hyvin.
      " -Minkäännäköistä väkivallan ihannointia ei sallita"
      Ei saa siis sanoa ääneen, mutta muuten jos osaa mukiloida tarvittaessa, se on erinomainen haave tälle(kin) uralle. Sanoi muut mitä hyvänsä, niin ne sitten valehtelee, kuten yleensä ...

    • SpolletOnHomoja

      Hyvä kunto ja kusta päässä. Siinä vaatimukset. Jos kusta ei ole riittävästi sitä lisätään.

    • Kepin-Imijät

      Kunnon perseennuolenta ja pääset heti spolliin...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4519
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe