Pohjan korjaus

Jooseppi Käki

Nyt olisi hyvät neuvot kalliit.Kesä tulossa ja tossa paattia pestessä huomasin jotain ikävää.
Vene on FinnSpeed -86 mallia tuulilasi.Pohjasta oli irronnut pieni pala vesirajan alapuolelta ja lasikuitu pilkotti esiin. Aikomus oli vain kitata kolo umpeen epoksilla kunnes huomasin lasikuidun olevan kosteaa ja pintaan ilmestyi tippoja.Mitähän olisi tehtävä että tulisi paikattua kunnolla ja pysyisi pinnalla?

17

9658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on tässä

      että me muut otamme makeat naurut.

      HAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHHAAHAHHAHAHA

      • kirjoittajalle sanoisin

        "Kyllä räkänokastakin mies tulee,vaan ei tyhjän naurajasta"


      • osoitteesta
        kirjoittajalle sanoisin kirjoitti:

        "Kyllä räkänokastakin mies tulee,vaan ei tyhjän naurajasta"

        On se kumma että noita räkänokkia löytyy, jotka ovat omasta mielestään varmaan kovinkin vitsikkäitä..

        Tässä yksi sivusto, jossa on korjausohjeita.
        http://www.terpol.fi/ohjeet.htm

        Aineet korjaukseen löytyvät samasta paikasta.


      • Jooseppi Käki
        osoitteesta kirjoitti:

        On se kumma että noita räkänokkia löytyy, jotka ovat omasta mielestään varmaan kovinkin vitsikkäitä..

        Tässä yksi sivusto, jossa on korjausohjeita.
        http://www.terpol.fi/ohjeet.htm

        Aineet korjaukseen löytyvät samasta paikasta.

        Sisäpuolelta paikkaus ei onnistu.Pitääkö kaikki kostea lasikuitu poistaa?.Entä paikkaus lasikuidulla vai epoksilla?.Hirvittää ruvetä rälläköimään pohjaa auki kun ei varsinaista reikää ole.


      • Joskus tehnyt
        Jooseppi Käki kirjoitti:

        Sisäpuolelta paikkaus ei onnistu.Pitääkö kaikki kostea lasikuitu poistaa?.Entä paikkaus lasikuidulla vai epoksilla?.Hirvittää ruvetä rälläköimään pohjaa auki kun ei varsinaista reikää ole.

        Aineet 1 Epoksi hartsi hempel 2.Light primer hempel Hio irto lasikuidut pois jollain. Vedä 4-10 kerrosta lasikuitumattoa päälle tuon epoksi hartsi kanssa sinne .Muista käyttää ilmaus telaa niin ei jää ilmaa sinne tämän on tärkein asia koko projektissa . 2-3 kerrosta light primeria sinne pohjaan.Tuo light ei kuvaa kamaa kovin hyvin ,melkoista myrkkyä "sulaa" sinne lasikuidun pintaa ja antaa kosteus sulun. Gel/Top Coatit eivät kuulu aiheeseen lähde karkuun siitä liikkestä joka näin suosittelee näitä paikkaukseen .Tuotteet ovat luokiteltu maaleiksi ei mitään tekemistä korjauken kanssa ,yleinen virhe käsitys. Anna kuivaa ,vesille.


      • sitä mieltä
        Joskus tehnyt kirjoitti:

        Aineet 1 Epoksi hartsi hempel 2.Light primer hempel Hio irto lasikuidut pois jollain. Vedä 4-10 kerrosta lasikuitumattoa päälle tuon epoksi hartsi kanssa sinne .Muista käyttää ilmaus telaa niin ei jää ilmaa sinne tämän on tärkein asia koko projektissa . 2-3 kerrosta light primeria sinne pohjaan.Tuo light ei kuvaa kamaa kovin hyvin ,melkoista myrkkyä "sulaa" sinne lasikuidun pintaa ja antaa kosteus sulun. Gel/Top Coatit eivät kuulu aiheeseen lähde karkuun siitä liikkestä joka näin suosittelee näitä paikkaukseen .Tuotteet ovat luokiteltu maaleiksi ei mitään tekemistä korjauken kanssa ,yleinen virhe käsitys. Anna kuivaa ,vesille.

        että kun olen veneeni pohjan putsannut hiomalla ja sieltä sun täältä tullut lasikuitua ja vanhoja pakkeli paikkauksia esille, niin riittää että maalaisi vain epoxiprimerin 3kerrosta pintaan. tuleeko primeristä kova pinta jos verrataan esim. topcoatiin??


      • Tehnyt
        sitä mieltä kirjoitti:

        että kun olen veneeni pohjan putsannut hiomalla ja sieltä sun täältä tullut lasikuitua ja vanhoja pakkeli paikkauksia esille, niin riittää että maalaisi vain epoxiprimerin 3kerrosta pintaan. tuleeko primeristä kova pinta jos verrataan esim. topcoatiin??

        Eli tuo primer on se kova pinta ei top/gel coat ne on maaleja käytännössä. Kestää. T:edellinen kirjoittaja


    • siellä on

      josta vettä tihkuu. hio hiukan laajemmalta alalta lasikuitu esille, kuivattele jollain puhaltimella niin kauan ettei vettä enää tule, laminoi 3-4 milliä lasikuitua paikaksi, epoksi päälle ja ei kun menoksi. tutkit uudelleen kohdan vuoden päästä, tuskin se mikään isompi halkeama on kun ei ole viime kesänä potski uponnut.

      • Jooseppi Käki

        Kiitos neuvoista.Varmistan vielä että teen oikein. 1.Lasikuitu ja polyesterihartsi. 2.Päälle Marine epoxy. 3.Primer. Annetaanko lasikuidun kuivua kokonaan ennen kuin epoxy levitetään?.Entä epoxy ja primeri?. Voiko tolla primerillä vetää koko veneen alaosan eli tuleeko siisti pinta vai vaatiiko muuta maalia päälle?


      • tulee,,
        Jooseppi Käki kirjoitti:

        Kiitos neuvoista.Varmistan vielä että teen oikein. 1.Lasikuitu ja polyesterihartsi. 2.Päälle Marine epoxy. 3.Primer. Annetaanko lasikuidun kuivua kokonaan ennen kuin epoxy levitetään?.Entä epoxy ja primeri?. Voiko tolla primerillä vetää koko veneen alaosan eli tuleeko siisti pinta vai vaatiiko muuta maalia päälle?

        tietysti kovettaja, 1,5-2%, kovettuu sitten suht koht nopeasti kun reaktio lähtee liikkeelle. Mieluummin väh 10 asteen lämpötila. Älä laminoi auringon paisteessa, uv on sellainen "katalyytti" että voi "jämähtää hartsi käsiin". en tiedä oletko laminoinut aiemmin, jos et ole, niin jätä ammattilaiselle.... laminoitaessa laitetaan lasikuitumattoa joka kastellaan sillä hartsilla johon on kovetin laitettu, telataan alumiinitelalla ilmat pois, annetaan kovettua, kevyt hionta, epoxyprimeriä pari kolme kerrosta päälle ja paikka on siinä! Epoxyprimeriä käytetään vesilinjan alapuolella, joten riittävän siisti pinta tulee, eihän se näy sieltä veden alta. Myrkkymaalin voit laittaa epoxyprimerin päälle mikäli tarve vaatii.


      • hartseja on
        tulee,, kirjoitti:

        tietysti kovettaja, 1,5-2%, kovettuu sitten suht koht nopeasti kun reaktio lähtee liikkeelle. Mieluummin väh 10 asteen lämpötila. Älä laminoi auringon paisteessa, uv on sellainen "katalyytti" että voi "jämähtää hartsi käsiin". en tiedä oletko laminoinut aiemmin, jos et ole, niin jätä ammattilaiselle.... laminoitaessa laitetaan lasikuitumattoa joka kastellaan sillä hartsilla johon on kovetin laitettu, telataan alumiinitelalla ilmat pois, annetaan kovettua, kevyt hionta, epoxyprimeriä pari kolme kerrosta päälle ja paikka on siinä! Epoxyprimeriä käytetään vesilinjan alapuolella, joten riittävän siisti pinta tulee, eihän se näy sieltä veden alta. Myrkkymaalin voit laittaa epoxyprimerin päälle mikäli tarve vaatii.

        tietysti monenlaisia, esim tuolla ylempänä joku on neuvonut käyttämään epoksihartsia, on varmasti parasta, muta kyllä käy nuo polyesterihartsitkin, niistähän ne veneet on tehty. Tärkeää on laittaa lopuksi se epoksiprimeri kosteussuluksi!


      • Jooseppi Käki
        hartseja on kirjoitti:

        tietysti monenlaisia, esim tuolla ylempänä joku on neuvonut käyttämään epoksihartsia, on varmasti parasta, muta kyllä käy nuo polyesterihartsitkin, niistähän ne veneet on tehty. Tärkeää on laittaa lopuksi se epoksiprimeri kosteussuluksi!

        Kyllä lasikuidun kanssa on tullut pelattua mutta riittääkö tohon paikkaukseen lasikuitu polyesterihartsi ja päälle primeri.Eikö tota marine epoxya tarvii ollenkaan väliin tunkee?.


      • ne primerit
        Jooseppi Käki kirjoitti:

        Kyllä lasikuidun kanssa on tullut pelattua mutta riittääkö tohon paikkaukseen lasikuitu polyesterihartsi ja päälle primeri.Eikö tota marine epoxya tarvii ollenkaan väliin tunkee?.

        jotka on veneen pohjaan tarkoitettu, ovat epokseja. Jos purkissa lukee jotain "epoxyprimer" (taitaa olla kolmasosapurkki kovettajaa mukana, jos oikein muistan), niin riittää!!!!, laitat vaan riittävästi, esim 2-3 kertaa,(välillä kovettuen, purkin kyljessä ohjeet). Tämä epoksi on KOSTEUSSULKU, tavalliset hartsit imevät pitkällä aikavälillä hiukan vettä, vettyvät siis! 1. laminointi, esim 4 x 450g/neliö mattoa, yhdestä 450:sta tulee noin 0,9 milliä, joten 4 kerroksesta 3,6 milliä. 2. hiot kevyesti (karhennat) ja epoksiprimeri päälle (ns teollisuusepoksit käyvät myös, jos purkin pohjalla sattuu olemaan)


      • Jooseppi Käki
        ne primerit kirjoitti:

        jotka on veneen pohjaan tarkoitettu, ovat epokseja. Jos purkissa lukee jotain "epoxyprimer" (taitaa olla kolmasosapurkki kovettajaa mukana, jos oikein muistan), niin riittää!!!!, laitat vaan riittävästi, esim 2-3 kertaa,(välillä kovettuen, purkin kyljessä ohjeet). Tämä epoksi on KOSTEUSSULKU, tavalliset hartsit imevät pitkällä aikavälillä hiukan vettä, vettyvät siis! 1. laminointi, esim 4 x 450g/neliö mattoa, yhdestä 450:sta tulee noin 0,9 milliä, joten 4 kerroksesta 3,6 milliä. 2. hiot kevyesti (karhennat) ja epoksiprimeri päälle (ns teollisuusepoksit käyvät myös, jos purkin pohjalla sattuu olemaan)

        No nyt meni perille tähänkin kaaliin vaikka koville otti. Thanks.


      • laminointiamatööri minäkin
        Jooseppi Käki kirjoitti:

        No nyt meni perille tähänkin kaaliin vaikka koville otti. Thanks.

        Kaikkiin lasikuitukorjauksiin tulee käyttää 2k-epoksia EI polyesterihartsia. Muuten tartunta on riittämätön jo kovettuneen lasikuituun polyesterihartsiin. Uuden veneen teossa polyesterihartsi on ok. Eikä se epoksi nyt niin hillittömästi kalliimpaa ole. Älä osta pienissä ruiskuissa makasiinista vaan käy vaikka Arsalin Oy:n kotisivulta katsomassa. Lisäetuna on, että ei tarvitse styreenin katkua haistella.


      • Kuitumies
        laminointiamatööri minäkin kirjoitti:

        Kaikkiin lasikuitukorjauksiin tulee käyttää 2k-epoksia EI polyesterihartsia. Muuten tartunta on riittämätön jo kovettuneen lasikuituun polyesterihartsiin. Uuden veneen teossa polyesterihartsi on ok. Eikä se epoksi nyt niin hillittömästi kalliimpaa ole. Älä osta pienissä ruiskuissa makasiinista vaan käy vaikka Arsalin Oy:n kotisivulta katsomassa. Lisäetuna on, että ei tarvitse styreenin katkua haistella.

        Polyesterihartsi ja katkokuitumatto käy varsin hyvin korjauksiin ja tarttuu varmasti, jos vaurio-alueen viistää hyvin.
        Nyrkkisääntönä: n. 10mm syvä vaurioalue viistetään joka puolelta ainakin 10cm.
        Ennen laminointia puhdistus asetonilla ja mattoa täyttää sen verran, että alue on suurinpiirtein samassa linjassa vanhan kanssa.
        Laminoidessa kannattaa aina käyttää hengitys-suojainta.

        Kitin määrä pitäisi olla mahdollisimman vähäinen, että käytännössä vain huokoset täytetään ja sen jälkeen minim. 4x primeri kerros.


    • xo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7748
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3722
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1160
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1013
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      973
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      772
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

      1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      739
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

      Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      268
      703
    Aihe