Pohjan korjaus

Jooseppi Käki

Nyt olisi hyvät neuvot kalliit.Kesä tulossa ja tossa paattia pestessä huomasin jotain ikävää.
Vene on FinnSpeed -86 mallia tuulilasi.Pohjasta oli irronnut pieni pala vesirajan alapuolelta ja lasikuitu pilkotti esiin. Aikomus oli vain kitata kolo umpeen epoksilla kunnes huomasin lasikuidun olevan kosteaa ja pintaan ilmestyi tippoja.Mitähän olisi tehtävä että tulisi paikattua kunnolla ja pysyisi pinnalla?

17

9284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on tässä

      että me muut otamme makeat naurut.

      HAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHHAAHAHHAHAHA

      • kirjoittajalle sanoisin

        "Kyllä räkänokastakin mies tulee,vaan ei tyhjän naurajasta"


      • osoitteesta
        kirjoittajalle sanoisin kirjoitti:

        "Kyllä räkänokastakin mies tulee,vaan ei tyhjän naurajasta"

        On se kumma että noita räkänokkia löytyy, jotka ovat omasta mielestään varmaan kovinkin vitsikkäitä..

        Tässä yksi sivusto, jossa on korjausohjeita.
        http://www.terpol.fi/ohjeet.htm

        Aineet korjaukseen löytyvät samasta paikasta.


      • Jooseppi Käki
        osoitteesta kirjoitti:

        On se kumma että noita räkänokkia löytyy, jotka ovat omasta mielestään varmaan kovinkin vitsikkäitä..

        Tässä yksi sivusto, jossa on korjausohjeita.
        http://www.terpol.fi/ohjeet.htm

        Aineet korjaukseen löytyvät samasta paikasta.

        Sisäpuolelta paikkaus ei onnistu.Pitääkö kaikki kostea lasikuitu poistaa?.Entä paikkaus lasikuidulla vai epoksilla?.Hirvittää ruvetä rälläköimään pohjaa auki kun ei varsinaista reikää ole.


      • Joskus tehnyt
        Jooseppi Käki kirjoitti:

        Sisäpuolelta paikkaus ei onnistu.Pitääkö kaikki kostea lasikuitu poistaa?.Entä paikkaus lasikuidulla vai epoksilla?.Hirvittää ruvetä rälläköimään pohjaa auki kun ei varsinaista reikää ole.

        Aineet 1 Epoksi hartsi hempel 2.Light primer hempel Hio irto lasikuidut pois jollain. Vedä 4-10 kerrosta lasikuitumattoa päälle tuon epoksi hartsi kanssa sinne .Muista käyttää ilmaus telaa niin ei jää ilmaa sinne tämän on tärkein asia koko projektissa . 2-3 kerrosta light primeria sinne pohjaan.Tuo light ei kuvaa kamaa kovin hyvin ,melkoista myrkkyä "sulaa" sinne lasikuidun pintaa ja antaa kosteus sulun. Gel/Top Coatit eivät kuulu aiheeseen lähde karkuun siitä liikkestä joka näin suosittelee näitä paikkaukseen .Tuotteet ovat luokiteltu maaleiksi ei mitään tekemistä korjauken kanssa ,yleinen virhe käsitys. Anna kuivaa ,vesille.


      • sitä mieltä
        Joskus tehnyt kirjoitti:

        Aineet 1 Epoksi hartsi hempel 2.Light primer hempel Hio irto lasikuidut pois jollain. Vedä 4-10 kerrosta lasikuitumattoa päälle tuon epoksi hartsi kanssa sinne .Muista käyttää ilmaus telaa niin ei jää ilmaa sinne tämän on tärkein asia koko projektissa . 2-3 kerrosta light primeria sinne pohjaan.Tuo light ei kuvaa kamaa kovin hyvin ,melkoista myrkkyä "sulaa" sinne lasikuidun pintaa ja antaa kosteus sulun. Gel/Top Coatit eivät kuulu aiheeseen lähde karkuun siitä liikkestä joka näin suosittelee näitä paikkaukseen .Tuotteet ovat luokiteltu maaleiksi ei mitään tekemistä korjauken kanssa ,yleinen virhe käsitys. Anna kuivaa ,vesille.

        että kun olen veneeni pohjan putsannut hiomalla ja sieltä sun täältä tullut lasikuitua ja vanhoja pakkeli paikkauksia esille, niin riittää että maalaisi vain epoxiprimerin 3kerrosta pintaan. tuleeko primeristä kova pinta jos verrataan esim. topcoatiin??


      • Tehnyt
        sitä mieltä kirjoitti:

        että kun olen veneeni pohjan putsannut hiomalla ja sieltä sun täältä tullut lasikuitua ja vanhoja pakkeli paikkauksia esille, niin riittää että maalaisi vain epoxiprimerin 3kerrosta pintaan. tuleeko primeristä kova pinta jos verrataan esim. topcoatiin??

        Eli tuo primer on se kova pinta ei top/gel coat ne on maaleja käytännössä. Kestää. T:edellinen kirjoittaja


    • siellä on

      josta vettä tihkuu. hio hiukan laajemmalta alalta lasikuitu esille, kuivattele jollain puhaltimella niin kauan ettei vettä enää tule, laminoi 3-4 milliä lasikuitua paikaksi, epoksi päälle ja ei kun menoksi. tutkit uudelleen kohdan vuoden päästä, tuskin se mikään isompi halkeama on kun ei ole viime kesänä potski uponnut.

      • Jooseppi Käki

        Kiitos neuvoista.Varmistan vielä että teen oikein. 1.Lasikuitu ja polyesterihartsi. 2.Päälle Marine epoxy. 3.Primer. Annetaanko lasikuidun kuivua kokonaan ennen kuin epoxy levitetään?.Entä epoxy ja primeri?. Voiko tolla primerillä vetää koko veneen alaosan eli tuleeko siisti pinta vai vaatiiko muuta maalia päälle?


      • tulee,,
        Jooseppi Käki kirjoitti:

        Kiitos neuvoista.Varmistan vielä että teen oikein. 1.Lasikuitu ja polyesterihartsi. 2.Päälle Marine epoxy. 3.Primer. Annetaanko lasikuidun kuivua kokonaan ennen kuin epoxy levitetään?.Entä epoxy ja primeri?. Voiko tolla primerillä vetää koko veneen alaosan eli tuleeko siisti pinta vai vaatiiko muuta maalia päälle?

        tietysti kovettaja, 1,5-2%, kovettuu sitten suht koht nopeasti kun reaktio lähtee liikkeelle. Mieluummin väh 10 asteen lämpötila. Älä laminoi auringon paisteessa, uv on sellainen "katalyytti" että voi "jämähtää hartsi käsiin". en tiedä oletko laminoinut aiemmin, jos et ole, niin jätä ammattilaiselle.... laminoitaessa laitetaan lasikuitumattoa joka kastellaan sillä hartsilla johon on kovetin laitettu, telataan alumiinitelalla ilmat pois, annetaan kovettua, kevyt hionta, epoxyprimeriä pari kolme kerrosta päälle ja paikka on siinä! Epoxyprimeriä käytetään vesilinjan alapuolella, joten riittävän siisti pinta tulee, eihän se näy sieltä veden alta. Myrkkymaalin voit laittaa epoxyprimerin päälle mikäli tarve vaatii.


      • hartseja on
        tulee,, kirjoitti:

        tietysti kovettaja, 1,5-2%, kovettuu sitten suht koht nopeasti kun reaktio lähtee liikkeelle. Mieluummin väh 10 asteen lämpötila. Älä laminoi auringon paisteessa, uv on sellainen "katalyytti" että voi "jämähtää hartsi käsiin". en tiedä oletko laminoinut aiemmin, jos et ole, niin jätä ammattilaiselle.... laminoitaessa laitetaan lasikuitumattoa joka kastellaan sillä hartsilla johon on kovetin laitettu, telataan alumiinitelalla ilmat pois, annetaan kovettua, kevyt hionta, epoxyprimeriä pari kolme kerrosta päälle ja paikka on siinä! Epoxyprimeriä käytetään vesilinjan alapuolella, joten riittävän siisti pinta tulee, eihän se näy sieltä veden alta. Myrkkymaalin voit laittaa epoxyprimerin päälle mikäli tarve vaatii.

        tietysti monenlaisia, esim tuolla ylempänä joku on neuvonut käyttämään epoksihartsia, on varmasti parasta, muta kyllä käy nuo polyesterihartsitkin, niistähän ne veneet on tehty. Tärkeää on laittaa lopuksi se epoksiprimeri kosteussuluksi!


      • Jooseppi Käki
        hartseja on kirjoitti:

        tietysti monenlaisia, esim tuolla ylempänä joku on neuvonut käyttämään epoksihartsia, on varmasti parasta, muta kyllä käy nuo polyesterihartsitkin, niistähän ne veneet on tehty. Tärkeää on laittaa lopuksi se epoksiprimeri kosteussuluksi!

        Kyllä lasikuidun kanssa on tullut pelattua mutta riittääkö tohon paikkaukseen lasikuitu polyesterihartsi ja päälle primeri.Eikö tota marine epoxya tarvii ollenkaan väliin tunkee?.


      • ne primerit
        Jooseppi Käki kirjoitti:

        Kyllä lasikuidun kanssa on tullut pelattua mutta riittääkö tohon paikkaukseen lasikuitu polyesterihartsi ja päälle primeri.Eikö tota marine epoxya tarvii ollenkaan väliin tunkee?.

        jotka on veneen pohjaan tarkoitettu, ovat epokseja. Jos purkissa lukee jotain "epoxyprimer" (taitaa olla kolmasosapurkki kovettajaa mukana, jos oikein muistan), niin riittää!!!!, laitat vaan riittävästi, esim 2-3 kertaa,(välillä kovettuen, purkin kyljessä ohjeet). Tämä epoksi on KOSTEUSSULKU, tavalliset hartsit imevät pitkällä aikavälillä hiukan vettä, vettyvät siis! 1. laminointi, esim 4 x 450g/neliö mattoa, yhdestä 450:sta tulee noin 0,9 milliä, joten 4 kerroksesta 3,6 milliä. 2. hiot kevyesti (karhennat) ja epoksiprimeri päälle (ns teollisuusepoksit käyvät myös, jos purkin pohjalla sattuu olemaan)


      • Jooseppi Käki
        ne primerit kirjoitti:

        jotka on veneen pohjaan tarkoitettu, ovat epokseja. Jos purkissa lukee jotain "epoxyprimer" (taitaa olla kolmasosapurkki kovettajaa mukana, jos oikein muistan), niin riittää!!!!, laitat vaan riittävästi, esim 2-3 kertaa,(välillä kovettuen, purkin kyljessä ohjeet). Tämä epoksi on KOSTEUSSULKU, tavalliset hartsit imevät pitkällä aikavälillä hiukan vettä, vettyvät siis! 1. laminointi, esim 4 x 450g/neliö mattoa, yhdestä 450:sta tulee noin 0,9 milliä, joten 4 kerroksesta 3,6 milliä. 2. hiot kevyesti (karhennat) ja epoksiprimeri päälle (ns teollisuusepoksit käyvät myös, jos purkin pohjalla sattuu olemaan)

        No nyt meni perille tähänkin kaaliin vaikka koville otti. Thanks.


      • laminointiamatööri minäkin
        Jooseppi Käki kirjoitti:

        No nyt meni perille tähänkin kaaliin vaikka koville otti. Thanks.

        Kaikkiin lasikuitukorjauksiin tulee käyttää 2k-epoksia EI polyesterihartsia. Muuten tartunta on riittämätön jo kovettuneen lasikuituun polyesterihartsiin. Uuden veneen teossa polyesterihartsi on ok. Eikä se epoksi nyt niin hillittömästi kalliimpaa ole. Älä osta pienissä ruiskuissa makasiinista vaan käy vaikka Arsalin Oy:n kotisivulta katsomassa. Lisäetuna on, että ei tarvitse styreenin katkua haistella.


      • Kuitumies
        laminointiamatööri minäkin kirjoitti:

        Kaikkiin lasikuitukorjauksiin tulee käyttää 2k-epoksia EI polyesterihartsia. Muuten tartunta on riittämätön jo kovettuneen lasikuituun polyesterihartsiin. Uuden veneen teossa polyesterihartsi on ok. Eikä se epoksi nyt niin hillittömästi kalliimpaa ole. Älä osta pienissä ruiskuissa makasiinista vaan käy vaikka Arsalin Oy:n kotisivulta katsomassa. Lisäetuna on, että ei tarvitse styreenin katkua haistella.

        Polyesterihartsi ja katkokuitumatto käy varsin hyvin korjauksiin ja tarttuu varmasti, jos vaurio-alueen viistää hyvin.
        Nyrkkisääntönä: n. 10mm syvä vaurioalue viistetään joka puolelta ainakin 10cm.
        Ennen laminointia puhdistus asetonilla ja mattoa täyttää sen verran, että alue on suurinpiirtein samassa linjassa vanhan kanssa.
        Laminoidessa kannattaa aina käyttää hengitys-suojainta.

        Kitin määrä pitäisi olla mahdollisimman vähäinen, että käytännössä vain huokoset täytetään ja sen jälkeen minim. 4x primeri kerros.


    • xo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1536
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

      Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      21
      1035
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

      Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

      viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      825
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

      Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      759
    Aihe