liittopelti vs. ontelolaatta

Onko kukaan laskenut kustannuseroja liittopellillä tehty lattia vs. ontelolaatta ? Paikalla valettu lattia lienee äänieristykseltä parempi mutta jos normaali omakotitalo asumista niin tuskin siellä alhaalla kukaan yöunia menettää jos ylhäällä joku kävelee sukkasillaan ? Ontelo on ainakin nopeampi. Myös muut mielipiteet kiinostaa.

5

3214

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokenut

ja ei tarvitse nosturia, joka voi olla joskus merkittävä asia.
      Liittolaatan alle tarvitaan ehkä kantava seinä, joka ei lisää kustannuksia jos alle tulee kellari ja siihen väliseinä muutenkin.

• Kukkinen

Liittolaatan alle tarvitaan ehkä kantava seinä, joka ei lisää kustannuksia.-->Joo ei kantavat seinät mitään maksa nehän on ilmaisia, ei niille varmaan tarvitse anturaakaan laittaa, hohhoijakkaa.

• pha

Yksi ontelolaatan etu liittopeltiin verraen on että rakenne voi kuivua laspäin. Liittolaatan yläpuolinen valu ei voi pellistä johtuen kuivaa alaspäin. Lattialämmitytksessä irrotetaan pintalaatta eristeellä kantavasta laatasta ja pintallaatan betonin ylimääräinen vesi tai sadevesi jää kantavan holvin päälle eristeen alle ja miten se sieltä kuivuu vai kuivuuko koskaan.

• make

rakenteessa pitäisi oikeaoppisesti laittaa eristeet liittolaatan alapintaan, eli sinne kylmään tilaan, koska liittolaattahan toimii tavallaan höyrysulkuna ja se höyrysulkuhan on aina lämpöisellä puolella, kuten kaikki tietääkin mikä se kastepiste on.Onhan hyvät ontelolaatatkin eristetty alapuolelta jos ne jäävät kylmään tilaan

• pha
        make kirjoitti:

rakenteessa pitäisi oikeaoppisesti laittaa eristeet liittolaatan alapintaan, eli sinne kylmään tilaan, koska liittolaattahan toimii tavallaan höyrysulkuna ja se höyrysulkuhan on aina lämpöisellä puolella, kuten kaikki tietääkin mikä se kastepiste on.Onhan hyvät ontelolaatatkin eristetty alapuolelta jos ne jäävät kylmään tilaan

Jos lämmitysjärjestelmä oli vanha hyvä patterijärjestelmä ei eristeitä tarvittais lainkaan. Nehän on tarkoitettu sitä varten että lattialämmitystä yleensä pystytään säätämään huonekohtaisesti. Kysymys ei ole rakennusfysiikasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      76
      3418
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3137
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3012
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1689
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe