Juoksupyörä

rotalle??

Pitääks rotalle olla juoksupyörä?? Ja saisko ruokinta-ja häkin sisustusvinkkejä?? Voiko kahta toisilleen tuttua rottaa laittaa aika isoon akvaarioon?? Miten voisin tehä rotille kaikkia virikkeitä häkkiin/akvaarioon?? Vastaajille kiitos jo etukäteen!!!!!

15

2712

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MuikkunenNuuska

      Moips! Juoksupyörä ei ole rotalle pakollinen. Voi olla että rotta tykkää siitä, mutta se ei välttämättä ole rotan mieleen. Meillä ei ole juoksupyörää, eikä sitä ole tarvittu. Mutta jos välttämättä haluat ostaa rotallesi juoksupyörän, niin sen pitää olla muovinen, ei metallinen! Rotan pitää mahtua juoksemaan pyörässä selkä suorassa, ei köyryssä. Ja sen sitten pitää olla melko isohko. Akvaario ei ole rotille tarkoitettu asumus. Rotat tarvitsevat ison häkin kaltereilla, kiipeilläkseen, sillä he rakastavat kiipeilyä. Ja kalterit kuluttaa kynsiä. Akvaariossa ei ole kiipeiltävää, eikä mitään kiinnostavaa rotille. Ruoka-asioista. Rotat ovat pääasiassa kaikkiruokaisia, mutta se ei tarkoita sitä, että niille saa mennä syöttämään mitä itse haluaa. Aamuin-illoin ruoka. Päivittäin saa antaa porkkanaa,salaattia,omenaa,päärynää.. Elikkä vihanneksia, kasviksia, hedelmiä. Kurkkua ei kuitenkaan kannata ihan päivittäin antaa, sillä se poistaa nesteitä mahasta, ja aamuin-illoin käytöllä voi lemmikki kuivua, ja heikentyä. Minä annan aina iltaisin sitten juustoa myös, muiden ruokien ohella. Kerran viikossa-kahdessa. Kerran viikossa tai kahdessa viikossa saa antaa keitettyä kananmunaa,puuroa,koiran raksuja. Ja sitten pitää antaa kerran viikossa lihaa, sitä rotat tarvitsevat saadakseen proteiineja, yms. Raaka jauheliha on siihen hyvä ratkaisu. Meillä sitä rakastetaan, ja syötäisiin vaikka koko ajan. Minulla on viisi rottaa, ja niille annan hieman yli teelusikallisen raakaa jauhelihaa. Myös keitetty kala kelpaa. Sitten virikkeistä. Niitähän voi keksiä mistä vain. Voit hakea puista oksia, esim. Paju,Koivu. Tai sitten laittaa vessapaperirullia. Erilaisista riippareista/lötköpötköistä rotat pitävät. Voit leikata vaikka vanhasta pyyhkeestä nelikulmion, ja laittaa sen jotenkin roikkumaan kaltereihin. Myös huuto.net on myynnissä hyviä riippareita rotille. Missä rottasi nyt asuvat? Minkä kokoinen häkki niillä on?

      • tosi palio!!

        Mulla ei oo viel rottia(mut aion hankkia kaks toisilleen ennestään tuttua, todennäköisesti urosta) ja ku kysyin noi nii ajattelin kysyä jo etukäteen ettei sit hankinnan jälkee tuu kovi ongelmii:)


      • MuikkunenNuuska
        tosi palio!! kirjoitti:

        Mulla ei oo viel rottia(mut aion hankkia kaks toisilleen ennestään tuttua, todennäköisesti urosta) ja ku kysyin noi nii ajattelin kysyä jo etukäteen ettei sit hankinnan jälkee tuu kovi ongelmii:)

        Ja onnea rottien hankintaan! Ihastut niihin aivan varmasti! :)Ja veljekset kannattaa hankkia, ei miel. eläinkaupasta, siellä voi levitä tauteja, rotat arkoja, yms. :) Kasvattajalta saat terveet ja kesyt veljekset!


      • Juoksupyörä

        Tota,tota,Meillä on METALLINEN juoksupyörä.ja muovisen ne nagersivat rikki ja yksi meinasi tukehtua siihen muovinn palaseen.


    • rottalainen

      näkyi kasvattajat ja jotkut harrastajat ostavan suuria juoksupyöriä, jotka oli nimenomaan rotille tarkoitettuja! = ) Itselläni on 200-300 l terra käytössä rotilla, jossa on myrkyttömällä akvaario silikoonilla kiinitetyt tasot ja myös omppupuiden oksia jne...viihdykettä rotille ja terrassa on verkkokatto josta kulkuaukko yläkerrokseen 3 kerros jyrsijähäkkiin! -joten mielikuvituksen käyttö on sallittu rottaasumusta tehdessä! : ) Rotat rakastavat riippukeinuja, voit tehdä vaikka pyyhkeistä tai vanhoista lakana/tyynyliinakankaista tai vanhasta t-paidasta?! = ) Täältä löydät hyvää rottatietoja ja rottakasvattajia! http://www.kesyrottayhdistys.fi/ Kasvattajia tosin on myös epävirallisia, joita täältä ei löydä... -mutta esim. keltasen pörssin vapaa aika - muut lemmikkieläimet, osastolta löytyy myynnistä! www.keltainenporssi.fi

      • aivan älynä!!!

        Kiitti hyvistä vinkeistä!! Käynpä vilkasee niiltä sivuilta:) Keltasesta pörssistä oon käynykki jo kattelee!! Mut ei oo viel löytyny:( Mut etsin vaikka ikuisuuksiin että löydän hyvät rotat!! Oon kertakaikkiaan ihastunu rottiin!!! Tykkään koirista ja itellän on yks(tulee ehkä toinenki) ja rottia vois melkeempä verrata koiriin!! Ne on niinku minikoiria, vilkkaita, söpöjä ja nopeesti oppivia!! Ku on sitä rotta-agilityäki!! Osaatteks te sanoo et kuinka isosta reiästä täyskasvuinen rotta pääsee?? TOSI ISO KIITOS KAIKILLE VASTANNEILLE JA VASTAAJILLE!!!!!!!!!!!


      • MuikkunenNuuska
        aivan älynä!!! kirjoitti:

        Kiitti hyvistä vinkeistä!! Käynpä vilkasee niiltä sivuilta:) Keltasesta pörssistä oon käynykki jo kattelee!! Mut ei oo viel löytyny:( Mut etsin vaikka ikuisuuksiin että löydän hyvät rotat!! Oon kertakaikkiaan ihastunu rottiin!!! Tykkään koirista ja itellän on yks(tulee ehkä toinenki) ja rottia vois melkeempä verrata koiriin!! Ne on niinku minikoiria, vilkkaita, söpöjä ja nopeesti oppivia!! Ku on sitä rotta-agilityäki!! Osaatteks te sanoo et kuinka isosta reiästä täyskasvuinen rotta pääsee?? TOSI ISO KIITOS KAIKILLE VASTANNEILLE JA VASTAAJILLE!!!!!!!!!!!

        Mä en oo varma. Mutta kyllä ne semmosesta pääsee, mistä päänsä saa mahtumaan. Pää kun on reiästä mennyt, niin muu ruumis muotoutuu, ja pääsee minkä kokoisesta vaan!


      • Heimolainen

        Moi TIINA! ;)


    • muumis_

      Rotalle ei tarvitse juoksupyörää. Jotkut rotat voivat siitä toki innostuakin, mutta tarpeeksi isoa pyörää on hyvin vaikea löytää ja useimmat, jotka rotalleen sellaisen haluavat, tekevät sen itse. Kuitenkin itse pidän rottaa sen verran älykkäänä eläimenä etten laittaisi sille juoksupyörää. Rotalle on paljon mielekkäämpää päästä juoksentelemaan useammaksi tunniksi vapaaksi huoneeseen, niin että omistajakin on siellä ja samalla voit itse tietysti nauttia lemmikkiesi seurasta ja ne sinun, rotat kiintyvät omistajiinsa :)

      Rotille ei kannata hankkia akvaariota. Vaikka akvaarion pohjapinta-ala olisi tarpeeksi suuri, se voi olla jopa vaarallinen rotille. Akvaario/terraario nimittäin ei vaihda pohjaltaan kunnolla ilmaa, ja kun rotat pissaavat paljon ja niiden virtsa haiseekin runsaasti ammoniakille, ammoniakki voi höyrystyä terraarioon ja sitten seurauksena on ainakin tosi pahan hajun lisäksi mahdollisia terveysvaikutuksia rotille. Parasta on hankkia jostakin korkea, iso lintuhäkki. Meillä oli vanha hamsterinhäkki, jonka päälle rakentelimme itse tiheästä kanaverkosta vielä korkeamman häkkiosan tasoineen. Yhteensä häkille tuli kokoa 70 cm leveyttä, 45 cm leveyttä ja 165cm korkeutta. Ei ollut vaikea rakentaa ja häkki toimi aivan mainiosti. Urosrotat kyllä pärjäävät vähän matalammassakin häkissä mutta erityisesti naaraat suorastaan rakastavat kiipeilyä.

      Parhaiten rotat tulevat toimeen kun ne ovat sisaruksia ja luonnollisestikin samaa sukupuolta. Kannattaa mennä kasvattajan luo ja kysyä miten poikaset ovat tulleet toimeen keskenään ja valita sopuisa kaksikko. Eläinkaupasta ei rotan kaltaista eläintä kannata lähteä hankkimaan, luultavammin saat silloin käsittelemättömän villikon jonka suvusta ja terveydestä ei ole takuita.

      Rotan perusruokaa on vähärasvainen jyväseos tai rottapelletti. Meillä annettiin Supa Rat-ruokaa rotille. Jyväseosta tulee siis aina olla saatavilla. 1-2 kertaa viikossa voi antaa maustamatonta jauhelihaa/kanaa, pienen nokareen vähärasvaista mietoa juustoa, maustamatonta jogurttia, rasvatonta kermaviiliä tms proteiininlähteeksi. Mutta ei joka päivä. Ruoassa ei saa olla mausteita ja kannattaa tietenkin käyttää maalaisjärkeä noissa, vaikka itse pitäisi sipseistä sun muista, rotta ei niistä nauti.. Myös pilttejä voi antaa. Isommille lapsille on pilttejä joissa on mukana kunnon pureskeltavia paloja, rotat tykkää. Ja herkutteluun näitä hedelmä- ja marjapilttejä. Kurkkua, tomaattia, vesimelonia ja salaattia VAIN makupaloiksi silloin tällöin, koska ovat hyvin vetisiä ja siksi diureetteja, eli nestettä poistavia - liikaa syötettynä voivat aiheuttaa rotalle helpostikin nestehukan. Rotille voi myös silloin tällöin antaa häkkiin jyvätangon, saavat näistä tekemistä. Kannattaa kuitenkin varoa, nämä voivat lihottaa rottaa paljon ja silloin pitää ottaa pois.

      Rotille ei ole vaikea keksiä virikkeitä. Jonkinlainen pesämökki on ainakin ehdottomasti oltava, piilopaikkoja rotille. Lisäksi voi laittaa vaikkapa pringles-tuubin, sisältä vain vetää irti sen foliokelmun mikä siellä on ja laittaa jäljelle jäävän pahviosan häkkiin. Rotat tykkää myös riippumatoista. Näitä saa ostettua kaupasta, mutta kun rotat pissaavat ne niin ovat helposti pilalla sitten. Meillä otettiin vanhoja vaatteita ja verhoja ja pyyhkeitä. Nämä vain kulmistaan sopiville paikoille tukevasti häkin kattoon roikkumaan ja voila, riippumatto valmis. Rotat tykkää näistä varmasti :) Voi laittaa häkin pohjalle myös vaikka kukkaruukun. Meillä oli tasoilta toisille meneviä jykeviä oksia. Oksat ei saa olla myrkyllistä puuta ja ne kannattaa pestä ennen rotille antamista. Ja laittaa häkkiin huolella, niin etteivät pääse vahingossakaan lipsahtamaan irti kun rotta kiipeilee ja aiheuttamaan vahinkoa eläimelle. Näistäkin kuitenkin tykättiin paljon :) Itse keksittiin myös sellainen, että laitettiin rotannameja vessapaperirullan hylsyyn. Sitten hylsyn molemmat päät taiteltiin kiinni. Tuloksena sellainen rapiseva herkkukätkö, rotat saavat tekemistä kun pohtivat miten saavat namit ulos ja rapiseva piilo on hauska! Rotan pesämökin saa tehtyä vaikka kenkälaatikosta. Meillä saatiin useampia tällaisia aina kun haluttiin, paikallisesta kenkäkaupasta. Ilmaiseksi ja näihin vain leikeltiin koloja ja laitettiin rotille.

      Täysikokoinen rotta myös mahtuu yllättävän pienistä koloista. Ja jos kolo ei rotanmentävä ole, niin mahdollisuuksien mukaan nämä fiksut talttahampaat alkavat äkkiä suurentelemaan kulkureittejään... :)

    • Rottatyttö 99

      Rottia ei saa pitää AKVAARIOSSA!!!!!!

    • Muumipeikkko

      Mun kahdelle tyttö rotalle oon myös tehnyt pahvista tasoja. Mutta mun toinen rotta on aika laiha vaikka koko ajan on ruokaa tarjolla. Pitäiskö sitä yrittää lihottaa ja miten?

      • Zedä

        Käytä lääkärissä näytillä ettei ole esim. loisia.


    • Rottatar

      Rotalle ei suositella juoksupyörää sillä sen häntä voi jäädä sen väliin ja murtua :/ eli ei todellakaan tarvitsisi.

      • Zedä

        Turvallinen juoksupyörä on umpinainen, esim puinen johon ei voi jäädä mitään väliin, ja tarpeeksi suuri että rotta voi juosta selkä (ja häntä!) suorana.


    • Rottakokenut

      Rotalla ei missään nimessä saisi olla juoksupyörää! Oli sitten metallinen tai ei vaikka rotta sitten pitäisi siitä niin on todella riskialtista ja mahdollista että yksilön häntä murtuu, rotan häntä on todella heikko ja ne pitävät siitä itse huolta mutta siinä vaiheessa kun häntä murtuu niin se voi laukaista rotalle vakavan ahdistuksen yms. :) ja Rottia pitöisi aina olla väh. 2kpl sillä rotat ovat seuraeläimiä.

      Rotilla pitää olla iso kalterihäkki jossa niiden on mahdollista kiipeillä ja juoksennella vapaasti ja isossa tilassa. Virikkeitä voi tehdä ihan mistä vain haluat :) pahveista, pyyhkeistä vaikka vanhoista vaatteista, virkata/tehdä itse yms :) ja itse ruokin rottiani aina iltaisin ja annan niille välipalan aamuisin, yms maustamatonta jukraa, hedelmiä, juustoa ja kerran viikossa annan yhden munan ja lihaa :) annan toki muutakin!! Itselläni on siis neljä tytsyä :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      71
      3250
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2842
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2658
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2618
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2486
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2335
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1793
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1737
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1610
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1456
    Aihe