Syötättekö koirillenne pelkästään kuivamuonaa vai annatteko myös muuta ruokaa ja jos, niin mitä? Ja onko koiranomistajia jotka eivät annan kuivamuonaa laisinkaan tai ainoastaan satunnaisesti?
Kuivamuona vai ei?
14
801
Vastaukset
Omistajahan aina päättää millä ja miten koiransa ruokkii. Osa antaa pelkkää kuivamuonaa, osa ei anna kuivamuonaa lainkaan. Barffaavia tai puoli-barffilla olevia on valtavan paljon. BARF tarkoittaa Bones And Raw Food, siis koira syö raakaruokaa; lihaisia luita, lihaa, kalaa, kanaa, mahaa, kasviksia soseena jne. Barfista löytyy kuukkelin avulla lukuisia linkkejä eri artikkeleihin ja ohjeisiin. Meillä koira on semi-syöjä. Siis nappulaa ja raakaruokaa. Päiväruoka on nappulaa, mutta iltasapuska sisältää vain hieman nappulaa (jos lainkaan) ja kasviksia soseena, riisiä, lihoja (kalaa, kanaa, nautaa jne.) ja saa tuo luitakin aika ajoin.
- nappuloita raakaruuan lisänä
Ihmettelen kovasti, kuinka syötät nappuloita osana päivän ravinnosta. Koiran suolisto sulattaa ruokansa ihan eri tavalla. Miksi syötät nappulaa ensin päivällä ja sitten teet kuitenkin raakaruokaa? NIin no.. Tämä yleisin vastaus ehkä olisi, kun se on vaivattomampaa. Toki teet kyllä sen toisen puoliskan päiväruuasta mutta jos alkaisit tehdä kaikki? Ei ollenkaan kovaa hommaa. Ja kuvittelisi, että sinullekin on jossain tullut tästä asiasta tekstiä vastaan jos olet tutustunut aiheeseen.
Meillä koirat on syöneet vain kotiruokaa.Nappuloita korkeintaan joskus makupaloina,kun joku pussukka on jostain saatu. Enkä pahemmin vois kuvitellakaan itseasiassa teollisen syöttämistä.Haiseekin pahalle :D
- mä kyl tiien paremmin
Kotiruuasta ei saa ainakaa paljoa mitään hivenaineita eikä vitamiinejä jos ei lisää. ja kotiruuasta lihoo
- juspin
mä kyl tiien paremmin kirjoitti:
Kotiruuasta ei saa ainakaa paljoa mitään hivenaineita eikä vitamiinejä jos ei lisää. ja kotiruuasta lihoo
Hatarat ovat tietosi. Kotiruokakin voi olla laadukasta, mutta voi myös olla vähemmän laadukasta.
mä kyl tiien paremmin kirjoitti:
Ja mistäs noin hyvin tiiätkin ;D Jospa äitisi ei olekkaan niin kovin hyvin koiriin perehtynyt :) Ja kaikki nykypäivän useat lihavat koirat on sitten kotiruualla ruokittuja vai? Tää onkin melko hauska aamunavaus :D
- Nimetön
molossi kirjoitti:
Ja mistäs noin hyvin tiiätkin ;D Jospa äitisi ei olekkaan niin kovin hyvin koiriin perehtynyt :) Ja kaikki nykypäivän useat lihavat koirat on sitten kotiruualla ruokittuja vai? Tää onkin melko hauska aamunavaus :D
silti kotiruoka ei oo tod. ravitsemuksellinen!!!! sen takia en syötäkään. Mieluummin tuhlaan koiran ruokaan rahaa ku syötän omaa ruokaa, höhlä!!!!!
- vaatii todella
Nimetön kirjoitti:
silti kotiruoka ei oo tod. ravitsemuksellinen!!!! sen takia en syötäkään. Mieluummin tuhlaan koiran ruokaan rahaa ku syötän omaa ruokaa, höhlä!!!!!
paljon paneutumista ja tarkkuutta että koira saa kaiken tarvitsemansa päivittäisen ruoan mukana. Teollisissa kuiva/märkäruoissa on se hyvä puoli että ne on suunniteltu kattamaan koiran normaali ravintotarve, eikä itse tarvitse laskea onko kaikki tarvittava saatu. Enkä tässä tarkoita markettiruokia vaan erikoisliikkeissä myytäviä laadukkaita (ja kalliimpia) ruokia. Koiria on monenlaisia ja mikä toiselle sopii ei välttämättä toiselle sovikaan. Eli paha on yleistää tätä ruoka-asiaa.
- tutkijaneuvos
vaatii todella kirjoitti:
paljon paneutumista ja tarkkuutta että koira saa kaiken tarvitsemansa päivittäisen ruoan mukana. Teollisissa kuiva/märkäruoissa on se hyvä puoli että ne on suunniteltu kattamaan koiran normaali ravintotarve, eikä itse tarvitse laskea onko kaikki tarvittava saatu. Enkä tässä tarkoita markettiruokia vaan erikoisliikkeissä myytäviä laadukkaita (ja kalliimpia) ruokia. Koiria on monenlaisia ja mikä toiselle sopii ei välttämättä toiselle sovikaan. Eli paha on yleistää tätä ruoka-asiaa.
Näinhän se tietysti on. Koiranmuonissa on laatueroja kuten kotiruuissakin. Kuitenkin aika vähän on ns. korkealaatumuonista puolueetonta tutkimustietoa, ja se jos mikä on kennelalan heikkous.
Nimetön kirjoitti:
No mistäs tiedät ettei ole ravitsemuksellista ;) Kun et edes näytä tietävän mitä tarkoitetaan koiran kotiruualla.No ehkä sitten vanhempana osaat etsiä tietoa,ettei sinun tarvi itsesi olla sellainen,miksi muita nimittelet ;D
vaatii todella kirjoitti:
No barffista en tiedä,mutta kotiruokinta ei mitään ydinfysiikkaa ole.Eli ei siinä muuta tarvi laskea,kuin koiran paino.Senkin hoitaa masiina sitä varten ;) Perusasiat kun on hallussa,eli siihen puoleen kannattaa perehtyä jonkun kokeneemman avulla,niin ei se sen ihmeempiä ole :)
- ku kemmikkieläintarv liik. ...
juspin kirjoitti:
Hatarat ovat tietosi. Kotiruokakin voi olla laadukasta, mutta voi myös olla vähemmän laadukasta.
jälkimmäisis aina paljo vitamiinii ja hivenaineita
- tykkään antaa,,,
juu olen kotiruuan kannattaja.koirani olleet melko terveitä ja eläneet vanhaksi ovat syöneet hyvin ja ovat iloisa vielä vanhoinakin.ei ylipainoa. ei allergiaa.perusruokana käytän vaal.riisiä.kasviöljyä,nautaj.liha sopii koirilleni,joskus kanaa maustamatonta hyvin paloiteltu,keit.porkkanaa/sos,vähän.vanhemmalle annan kauralesettä joka pvä.ei korvatulehduksia ,tosi harvoin)kurkkua välillä,salaattia vähän 2x vkossa. vitamiini/hivenaine tietty. mustikkasoppaa,annan vähän appelsiinimehua 13v tytölleni aina välillä)ei suolaa,ei makeita,ei kaupan makupaloja)suoria brigette luita ilman solmuja välillä,tuovat loput mulle kun 3cm jäljellä,ettei mene kurkkuun,pikku koiria:)olen opett.ell.nappulat varmasti hyviä jos terveysong.mutta nappula ruokaa syövät juovat paljon-ei kiva!!!ellei virtsakivi ong.jolloin kai hyväkin asia...teen 2x vkossa uuniss yl.ison satsin kotiruokaa,,,,,:)
- Fieldin emäntä
Minulla on 11 vuotias Field spaniel, joka sairasti yli 2 vuotta varpaanväli tulehduksia.El. ei keksinyt monista yrityksistä huolimatta parannusta. Sitten kyllästyin juosemaan eläinlääkäreillä.Ajattelin, että koira on tottatotisesti "eläin" ja tarvitsee eläimille kuuluvaa ruokaa, eikä mitään "nappuloita".Ostin jauhelihaa ja sen jälkeen siirryin lampaaseen ja olen syöttänyt sitä raakana nyt jo 2 vuotta. Ja kas kummaa ei märkiviä varpaanvälejä ja muutenkin hän on terve ja turkki kiiltää. Joukkoon voi keittää riisiä tai perunaa ja porkkanaa, jotka muusataan lihan joukkoon. Kannattaa yrittää jos koira on esim. allerginen tai on muita iho ongelmia.Meillä voidaan hyvin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 232401
- 951526
- 1181264
- 751130
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa18959- 52862
Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa249861Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo19840MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil209840- 34795