Alkuraskaus ja järkyttävä selkäkipu

onnellinen ja kipeä

Juups, tiedetään, että alkuraskauden selkäkipu voi olla huono merkki mutta tiedetään myös se, ettei se sitä välttämättä ole. Mutta asiaan. Tein juuri raskaustestiin plussan. Plussaa aavistelin jo aivastusten jälkeisistä vihlaisuista paljon aiemmin. Mutta tuo alaselän kipu. Mitä ihmettä teen sen kanssa? Se alkoi eilen. Yöllä ja aamulla oli ok, mutta kun erehdyin vauhdikkaasti kumartumaan alas (kun en muistanut varoa) en meinannut päästä ylös ja sen jälkeen olen ollut lähes liikuntakyvytön. Tietyt asennot vihlaisee niin että meinaa lähteä jalat alta. Vihloo pakaroihin ja myös kohtuun. Eihän tässä muuten mitään, mutta kun esikoinen on vielä niin pieni, että vaatii nostelua, kumartelua ja muuta. Pari panadolia nappasin, ei vaikutusta. Myös yhden buranan (alkuraskaudesta saa satunnaisesti käyttää, loppuraskaudesta ei), se auttoi ehkä vähän muttei ratkaisevasti. Onko kellään kokemusta vastaavasta? Kuinkahan kauan tässä saa kärvistellä ennen kuin on toivoa helpotuksesta? Onkohan lääkärilläkään tarjota muuta kuin lämmintä kättä, ei kai se lääkärissä käynti vahvempia kipulääkkeitä turvallisemmiksi tee... Nyt kyllä kaduttaa, että päästin itseni ekan raskauden ja imetyksen aikana rapakuntoon. Mutta toisaalta, mitäpä en olisi valmis kestämään pikkuiseni eteen:) Kaipaisin kokemuksia, tylyä tai lohduttavaa faktaa, mitä vaan. Kiitos, jos joku viitsii vastata.

11

33563

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mulla oli sama juttu

      Mulla oli alkuraskaudessa sama juttu (varmaan jotain viikot 6-7 suunnilleen),alaselkään ja toiseen pakaraan koski niin hemmetisti. Valitettavasti itsekään en löytänyt siihen parannuskeinoa,vaan urheasti taistelin sen reilun viikon mitä sitä kesti.Sen jälkeen ei ole ollut selän kanssa sen suurempia ongelmia (kaikkea muuta pahoinvoinnista kamalaan äksyilyyn on kyllä ollut ja on edelleen..nyt rv 13) =P Jotkut ovat täällä ehdottaneet lämpimän kaurapussin käyttöä tai kylmägeeliä (ja myös kevyttä liikuntaa kivusta huolimatta).Kantsii kokeilla,saattavat auttaa! Valitettavasti en usko,että sillä lääkärilläkään on mitään sen ihmeempiä poppakonsteja tuohon selkäkipuun, paitsi ne vahvemmat kipulääkkeet.. Tsemppiä!!

    • loppua kohden

      Alussa selkä oli todella kipeä ja koko vasen jalka välillä aivan tunnoton. Mutta se meni ohi kyllä joskus viikolla 15...nyt viikkoja kasassa 36 eikä vielä ole selkäkipu takaisin tullut!

    • vaivaantunut

      kokemusta, 7. viikon lopulla alkoi koskea selkään kovasti, ja sitten olinkin yhtäkkiä semmoisessa kunnossa että kesken liikkeen tuli ihan järkyttävä kipu, vedet silmiin ja en pystynyt liikkumaan. olin sairaalassa ja sain siellä kipulääkitystä (pahalta tuntui piikkiä ottaa mutta pakko oli, sellaisessa kivussa kärvistelykään ei oikein vauvalle hyvää tee jos äiti ei pysy tajuissaan..)nyt menossa 11. viikko ja kävely on vielä hankalaa, ontuvaa, vasen jalka hieman tunnoton ja voimaton.. välillä koskee vähemmän, välillä enemmän.. ja sitten valtava pahoinvointi päälle vielä, esikoinen kovassa flunssassa.. huoh. Ei oikein osaa nyt nauttia rakaudesta eikä mistään! Ja en tiiä siitä rapakunnosta onko sillä sit miten vaikutusta, kun en itse kyllä koe olevani mitenkään hirmuisen rapakuntoinen.. Pitää varoa vaan kaikkia nosteluita ja virheliikkeitä.. Se kun on niin helppoa kun on 2v kiipeilijä kotona:) Mutta, tsemppiä ja koitetaan jaksella kipuilla:) Ja toivotaan kivutonta huomista:)

    • on myös

      Eilen just manasin ett joko se alkaa. Ekassa raskaudessa tuli alaselkä kipeeks ja iskiaskipuja...iskias oli ainaski loppuraskaudessa, en muista kyllä enää milloin selkäkipu alkoi. Nyt on tossa ristiselässä vasemman pakaran yläosassa sellanen kämmenen kokonen alue johon sattuu välillä hemmetisti. Jotkut asennot tekee sellasen vihlasun että täytyy ihan irvistää. Onneks ei oo koko aikasta särkyä sentään. Toivottavasti ei pahene. Koitahan pärjäille ja toivottavasti sulla kipu hellittäisi. Niinhän ne sanoo että liikuntaa vaan ja mulla kävelylenkki kyllä helpottaa. Selkälihasliikkeitä en oo tehnyt (mulla vasta 9 3) kun ei tunnut kyllä hyvältä olla mahallaan eikä ne varmaan auttaiskaan...Eiköhän se tästä. Helpottaa viimeistään synnytyksen jälkeen=)=)=)

    • onnellinen ja kipeä

      Kiitos vastauksista. Huojentavaa kuulla että en ole vaivoineni ainut. Silti en tietenkään ole iloinen, että olette saaneet kärsiä samoista vaivoista... kipu on niin pirullinen ettei sitä kellekään toivoisi. Tätä saattaa siis jatkua vielä vaikka kuinka kauan. Täytyy siis hakea sisäistä asennetta hommaan niin kauan, kun jotenkin pystyy vähän liikkumaan. Nyt pystyn hieman lyllertämään kivassa etukumarassa, ulos en kehtaa lähteä (sopisi rollaattori eteen). Rapakuntoani manailin siksi, kun ekassa raskaudessa ei ollut mitään tällaista ollenkaan ennen synnytystä (siellä tuntui myös selässä ja pakaroissa) ja nyt on jäänyt liikakiloja ja muutenkin on kuntoilu ollut nollassa, niin ajattelin että jos siitä johtuisi. Tietenkään en kuvittele, että kaikki selkävaivaiset olisivat huonokuntoisia muuten. Mies toi lämmitettävän vehnätyynyn. Tuntuu ihan mukavalta selässä ollessaan mutta ei se kyllä muuten auta. Suoraksi en pääse ja pystyssä olo ottaa kumarassa koville, kun kaikki lihakset on sitten niin jännittyneet. Josko tää tästä. Kiitos vielä ihanan kannustavista vastauksista:)

      • vaivaantunut

        mulla ainakin oli aluks niin, että lämmin tuntui auttavan, mutta sitten se rupesi pahentamaan tilannetta. Minulle on sanottu etä kylmä auttaisi paremmin siihen kovaan kipuun, mutta en tiedä, en oikein itse ole sitä huomannut. Varmaan ihmisiä on erilaisia ja riippuu varmaan mistä vaiva johtuu. Kannattaa välttää myös vetoa - mulla ainakin pahenee vaivat jos jossakin on ovi auki, ikkuna tms. Kotona kuljen viltti vyötärön ympärillä:) antaa vähän tukea ja on suojana mahdolliselta vedolta.. Ja kyynärsauvoja saa terveyskeskuksesta jos tuntuu ettei muuten pääse kävelemään.. vaikka hankalaahan se niilläkin on mutta on ainakin tukena (jos ei sitä rollaattoria kehtaa käyttää;) ) tsemppiä!


    • Ja yhä selkäkipuja. Välillä en meinaa päästä sängystä ylös. Eli kaikilla ei mene ohi ihan tuosta vaan nuo kivut, miulla on ollut koko raskauden ajan, ja neuvolassa sanottiin, ettei tilanne luultavasti tule muuttumaan.

    • ~Aurora~

      Itsellänikin alkoi tuo selkäkipu jo hyvin pienillä viikoilla. Ensin se vaikutti enemmänkin issiakselta, sitten se välillä oli parempi välillä taas huonompi. Yhtenä päivänä (silloin viikkoni alkoivat jo 3:lla) kun oli neuvolalääkärin aika ja siinä tehtiin tarkastus, niin lääkäri joutui pukemaan minulle housut takaisin jalkaan, sillä selkäni oli niin jumalattoman kipee. Mutta kyllä se siitä lähti... Eipä siihen oikein muuta lääkäri eikä terveydenhoitaja osannu sanoa muuta kuin hierontaa, panadolia, lämpötyynyjä (esim. kauratyyny), eikä saa jäädä vaan makoilee, vaikka liikkuminen sattuisi. Noilla olen jaksanut kohta koko raskauden. Onnea!

    • =).

      Mulla ihan sam juttu alkuraskaudessa... Lääkäri määräsi yöksi panacodia mikä jonkunverran auttoi. Lääkäri kertoi ettei panacod ole haitaksi raskauden aikana oikein annosteltuna. Eihän lääkkeet ikinä ole hyväksi raskauden aikana mutta onko sekään että äiti ei saa nukutuksi hirveissä kivuissa ja on väsynyt ja stressaantunut hirveän kivun takia? Toivottavasti sinulla olisi jo kivut hellittäneet... =)

      • onnellinen ja kipeä

        Tuntuu, niin kuin oireet vähän helpottaisivat, kun olen oikein varovainen liikkeissäni. Olen koittanut saada kivusta tulevia lihasjumeja auki ja liikkunut hitaasti mutta kuitenkin. Nyt siis saan itseni jo suoraksi. Eiköhän tämä tästä. Muutaman päivän ajattelin vielä kärvistellä ja käydä sitten juttelemassa lääkärille, jos ei muu auta. Kiitos kaikille ihanista vastauksista!


      • Anonyymi

        Panacod ei ole hyvä lääke. Jos on sattumoisin geeneissä jokin taipumus, että muuttaa Panacodin kodeiinin morfiiniksi kehossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5600
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3557
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1682
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1670
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      83
      1126
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      27
      1107
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      818
    Aihe