Lattia /seinä eristys kohta??

kosteusvaurio taas

Olen kunnostamassa hirsitalon eteistä. Vanha rossilattia oli lahonut seinän vierestä. Kaikki vanha tavara on poistettu. Kysymys kuuluu, Miten laitan eristeet uuteen rossilattiaan? Alle olen ajatellut 50 mm kovavillaa ja sen päälle 125 normaali eistys villan. Uusi koolaus on 50x220 joten jää vähän ilmarakoa eristeen ja lattia lankkujen väliin. Onko rako suotavaa? Eniten huolettaa tuo seinän ja lattian liitos kohta. Voiko lattia eriste mennä kiinni seinään,ilman mitään vaikka, tervapaperia? Onko tervapaperia parempaa? Koska sinä on kylmä ja latia ajottain lämmin. Taloa käytetään vain ajoittain ,niin tuo kosteus pitäisi saada hallintaan. Vanha lattia oli 55 vuotta palvellut. Kivijalka kiertää ympäri talon, jossa on tuuletus aukkoja . Kosteus on tullut katolta ,talo ilman rännejä,toivottavasti ensi kesänä sekin korjataan? Lisäksi kertynyt liikaa maata kivijalan vierustaan.

12

4464

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä mönjää

Voiko seinään /alahirsiin laittaa tervaa tai jotakin lahon tojunta ainetta? Alimmainen hirsi oli vähän pinnasta laho ,jonka poistin. Kivijalan ja hirren välissä on pitumi kaistale tai jokin sen tapainen suilale.

• sinne

Älä jätä rakoa lattialaudan ja eristeen väliin. Jos jätät, seurauksena kylmä lattia. Entinen kosteusongelma johtuu puuttuvista ränneistä ja pihamaan korkeudesta. Sokkelia pitää olla riittävästi paljaana, pintavesien pitää juosta talosta pois päin, salaojituksen on oltava kunnossa ja sokkelin vieressä on oltava eristelevyt maan sisässä, nekin sokkelista pois päin kallellaan. Alustan tuuletus pitää olla esteetön ja lattian alle maan pinnalle ei saa jäädä humuspitoista maata, eikä mitään jätepuuta tai muuta ylimääräistä. Jos lattian eristykset ovat riittävät, ei tarvitse edes sulkea tuuletusaukkoja talveksi tai laittaa lunta sokkelin suojaksi, kuten varsinkin entisaikaan oli usein tapana.

• völjari

Ei rossipohjaan tyhjää onkaloa: joko enemmän eristettä tai eristeen alle esim. tuulensuojalevy. Jotkut laittaa laitimmaisen vasan suoraan seinään kiinni, oikeaoppiseksi on sanottu että pitää jättää 50 mm väliä vasan ja seinän väliin, joka täytetään normaalisti eristeellä. Minä olen tehnyt "kylmiin" rakennuksiin suoraan vasan kiinni hirteen, tiivistänyt pellavahuopanauhalla.

• pystyhirsinikkari

Ainakin reunoille laittaisin täyteen eristettä. Täällä yksi talotehdas esitteli sellaisen passiivitalorakenteen jossa oli myös tyhjä tila sisäpuolen rakenteessa.Kysyin sitä että miksi sellainen.Sanoivat että tutkimuksissa sellainen on osoittautunut hyväksi. Tavallaan kyllä näinkin koska liikkumaton ilma eristää myös. Harkitsisin myös puhallettavan selluvillan käyttöä ainakin se on puusta tehty vaikkakin paperiksi välillä jalostettu.Puhallettu villa sopii joka rakoon ja helppo levittää. Olen ihmetellyt monesti sitä että miksi vaakahirsirakenteessa monesti on alimmainen ehjä puu saitettu suoraan kivijalalle ilman mitään "tippanokkaa".Kun sateella hirren pintoja pitkin vesi valuu alas niin se menee pyöreää selkää pitkin hirren ja kivijalan väliin ja tekee tuhojaan.Tämän takia joudutaan alahirsiä uusimaan. Puolikashirrellä tämä on kyllä otettu huomioon.

• völjari

Kokonaiseen vaakahirteen on vaikea sahata tippauraa pontin takia. Useissa ponttityypeissä hirrestä lohkeaisi tai jäisi tyhjän päälle jopa kolmannessa. Mutta kokohirrenkin reuna voidaan 10-15 mm vetää ulos sokkelista oikealla mitotuksella. Ja sokkelikaistaa ei pidä jättää lepattamaan ulkopuolelle.

• sinne mitään
        völjari kirjoitti:

Kokonaiseen vaakahirteen on vaikea sahata tippauraa pontin takia. Useissa ponttityypeissä hirrestä lohkeaisi tai jäisi tyhjän päälle jopa kolmannessa. Mutta kokohirrenkin reuna voidaan 10-15 mm vetää ulos sokkelista oikealla mitotuksella. Ja sokkelikaistaa ei pidä jättää lepattamaan ulkopuolelle.

Oletteko laittaneet mitään paperia tai vastaavaa , seinän ja lattia eristeen yhtymä kohtaan? Alunperin oli laitettu tervapahvia,oisko samanlainen ratkaisu hyvä? Ainakin oli toiminut hyvin, koska hirret oli muualta tosi hyvässä kunnossa,paitsi tuossa ulkoseinän sokkelin kohdalla. Syy oli tuo maan nousema ja rännien puute ja salaojatkin ja eristeet ulkopuolella puuttuu. Joten on pientä puuhastelua ensi kesäksi.

• völjari
        sinne mitään kirjoitti:

Oletteko laittaneet mitään paperia tai vastaavaa , seinän ja lattia eristeen yhtymä kohtaan? Alunperin oli laitettu tervapahvia,oisko samanlainen ratkaisu hyvä? Ainakin oli toiminut hyvin, koska hirret oli muualta tosi hyvässä kunnossa,paitsi tuossa ulkoseinän sokkelin kohdalla. Syy oli tuo maan nousema ja rännien puute ja salaojatkin ja eristeet ulkopuolella puuttuu. Joten on pientä puuhastelua ensi kesäksi.

Jos muuten tuulee suoraan lattianraosta niin mikä ettei. Bitumivuorauspaperia tai -kreppiä.

• völjari
        sinne mitään kirjoitti:

Alapohja ei ole niin haastava kuin yläpohja/kattorakenteet hirsirakennuksessa erillaisten paperien suhteen. Ongelmanahan on se tiivis ja pitävä kiinnitys, jotta ko. materiaalin hyöty tarkoitukseensa saavutetaan. Tässä pätee vähän sama kuin taannoin kuulemani kasku: Porkkana olisi parasta potenssin hoidossa kunhan kiinnitysongelmat ratkaistaisiin.

• pystyhirsinikkari
        völjari kirjoitti:

Ehkä helpompi tehdä tippanokka. Joskus kun puuhastelin vielä vaakahirsien parissa tein elun urajyrsimellä pyöreään käsinveistettyyn hirteen uran johon isttutin peltiliuskan joka ohjasi valumavedet sokkelin ulkopuolelle. Ulkonäkö ei ehkä kovin hyvä mutta kuitenkin asiansa ajoi eikä pelkoa sadevesien valumisesta hirren ja sokkelin väliin lahottamaan alimmaista hirttä. Pystyhirsirakenteesakin olen tämän kohdan ottanut huomioon ja estän veden pääsyn sokkelin ja hirren alapään väliin.

• Hongalla
        völjari kirjoitti:

on asia ratkaistu niin, että alimmasta hirrestä on pontti poistettu ja perustus mitoitetaan siten, että hirren parin sentin ylitys perustuksesta muodostaa sen tarvittavan tippanokan. Näin ainakin minun omassa talossani, jonka pystytin toissa vuonna.

• völjari
        pystyhirsinikkari kirjoitti:

Ehkä helpompi tehdä tippanokka. Joskus kun puuhastelin vielä vaakahirsien parissa tein elun urajyrsimellä pyöreään käsinveistettyyn hirteen uran johon isttutin peltiliuskan joka ohjasi valumavedet sokkelin ulkopuolelle. Ulkonäkö ei ehkä kovin hyvä mutta kuitenkin asiansa ajoi eikä pelkoa sadevesien valumisesta hirren ja sokkelin väliin lahottamaan alimmaista hirttä. Pystyhirsirakenteesakin olen tämän kohdan ottanut huomioon ja estän veden pääsyn sokkelin ja hirren alapään väliin.

Minä olen vetänyt yleensä tuollaiset pellinpaikat (käsi)sirkkelillä... pitää tietysti laittaa ennen kun hirren asentaa. Tärkeintä on todella että hirren reuna on reilusti sokkelin ulkopuolella, luokkaa puolitoista senttiä.

• Nestor1
        Hongalla kirjoitti:

on asia ratkaistu niin, että alimmasta hirrestä on pontti poistettu ja perustus mitoitetaan siten, että hirren parin sentin ylitys perustuksesta muodostaa sen tarvittavan tippanokan. Näin ainakin minun omassa talossani, jonka pystytin toissa vuonna.

Tuo onkin varmaan teknisesti paras ratkaisu, siinä on lisäksi se hyvä puoli, että tasainen hirren pohja on paras tapa saada hirsirungon ja laatan tai sokkelin välinen sauma tiiviiksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      76
      3418
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3137
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3012
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1689
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe