Renault kirii ADAC:in tilastossa

Meksu ykkönen

http://www.adac.de/Auto_Motorrad/pannenstatistik_maengelforum/pannenstatistik_2008/tab.asp?ComponentID=250016&SourcePageID=250114 Renault on kohentanut selvästi laatuaan myös ADACin tilaston mukaan. Corolla/Auris häviää Meganelle ja Avensis häviää Lagunalle. Megane saavuttanut Corollan jo vuonna 2006 ja nyt mennyt selkeästi ohi. Samoin Laguna vuonna 2006 Avensiksen kannoilla ja nyt selkeästi ohi. Toyota-miehet vaan rohkeasti Renault ostoksille tehän tunnetusti arvostatte laatua. Nyt samalla saa myös ajo-ominaisuuksia ja ruosteettomuutta kaupan päälle. Nyt odotellaan sitten Helsinkin-Sanomien juttua, jota provot innokkaasti linkittävät Renault-palstalle, kuten olemme huomanneet ;)

33

2057

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opel-mies

      Kyseessä taitaa olla autonvalmistajien omien tiepalvelujen tilasto? Tässä tilastoa Suomesta, objektiivista katsastustilastoa siis: https://www.a-katsastus.fi/sauk/tilasto2.pdf Laguna nyt vaan on selvästi epäluotettavin automalli, jota meillä on markkinoilla. Näkyy jälleenmyyntiarvossa, joka on aivan naurettavan alhainen.

      • OnniKi

        Nyt kyllä karisi viimeinenkin toivo siitä, että minä milloinkaan koskisin Renaultiin. Miten jonkun automallin yksilöistä voidaan hylätä 41 prosenttia katsastuksessa 5-vuotiaana? Ja jo ensikatsastuksessa noin 30 prosenttia?


      • Meksu ykkönen

        Eikös tilastot näytä hyvin samankaltaisilta. Katsastustilastossa uusimmat olivat vuodelta 2005 ja ADAC:in tilastonkin mukaan Renault pärjää selvästi paremmin vuodesta 2006 alkaen, kuten alunperin kirjoitinkin. Vertaa esim. Avensiksen ja Corolla/Auris tulosta jotka ovat menossa huonompaan suuntaan. Näyttää Vectrakin painivan samassa sarjassa Lagunan kanssa molemmissa tilastoissa. Opelilla oltiin kuitenkin viisampia uuden mallin kanssa joka ymmärrettiin nimetä uudelleen, niin Vectran taakka ei paina uutta mallia. Renaultilta oli suuri virhe jatkaa Laguna-nimen käyttöä. Esson-baarissa kaikki Laguna-mallit laitetaan samaan kastiin ja aina kaivetaan vanhat tilastot esiin vaikka kyseessä on eri auto. Nimenvaihdolla ei vanhat tilastot kummittele.


      • ErkkiEsiamerkki
        Meksu ykkönen kirjoitti:

        Eikös tilastot näytä hyvin samankaltaisilta. Katsastustilastossa uusimmat olivat vuodelta 2005 ja ADAC:in tilastonkin mukaan Renault pärjää selvästi paremmin vuodesta 2006 alkaen, kuten alunperin kirjoitinkin. Vertaa esim. Avensiksen ja Corolla/Auris tulosta jotka ovat menossa huonompaan suuntaan. Näyttää Vectrakin painivan samassa sarjassa Lagunan kanssa molemmissa tilastoissa. Opelilla oltiin kuitenkin viisampia uuden mallin kanssa joka ymmärrettiin nimetä uudelleen, niin Vectran taakka ei paina uutta mallia. Renaultilta oli suuri virhe jatkaa Laguna-nimen käyttöä. Esson-baarissa kaikki Laguna-mallit laitetaan samaan kastiin ja aina kaivetaan vanhat tilastot esiin vaikka kyseessä on eri auto. Nimenvaihdolla ei vanhat tilastot kummittele.

        Tuo ooppelipooppelimiehen tilasto ei vain ollut "vanha tilasto". Uusin mitä Suomessa on tarjolla. Kyllä Rellu(kin) saattaa uutena hyvä olla, mutta mitä enemmän vuosia tulee, sitä vähemmän se esittäytyy edukseen muihin merkkeihin nähden. Esimerkiksi harvoin sitä näkee enää liikenteessä 90-luvun alun (tai edes puolivälin) relluja.


      • ErkkiEsiamerkki kirjoitti:

        Tuo ooppelipooppelimiehen tilasto ei vain ollut "vanha tilasto". Uusin mitä Suomessa on tarjolla. Kyllä Rellu(kin) saattaa uutena hyvä olla, mutta mitä enemmän vuosia tulee, sitä vähemmän se esittäytyy edukseen muihin merkkeihin nähden. Esimerkiksi harvoin sitä näkee enää liikenteessä 90-luvun alun (tai edes puolivälin) relluja.

        90-luvulta mieleen muutaman vuoden vanhat ruostekukkasilla ja jakopään hihna poikki olevat Opel Kadetit/Astrat.


      • Pentsooli
        kanosmn kirjoitti:

        90-luvulta mieleen muutaman vuoden vanhat ruostekukkasilla ja jakopään hihna poikki olevat Opel Kadetit/Astrat.

        Varmasti totta... Opel ei ole se kaikkein kestävin merkki, eikä ole kyllä Rellukaan. Älkää nyt tapanne mukaan provosoituko, mutta valitettavasti Toyota on pidemmän päälle luotettavampi kuin oikeastaan mikään muu merkki. Mersu on pirun luja auto (esimerkiksi), mutta pikkuvikoja jopa niissä on enemmän kuin Tojoissa. Ajan itse muuten Mazdalla, koska niitä saa käytettynä selvästi halvemmalla kuin tojoja. Ylihintaa minusta noissa Toyotoissa, kaikesta huolimatta.


      • viittii ajaa
        Pentsooli kirjoitti:

        Varmasti totta... Opel ei ole se kaikkein kestävin merkki, eikä ole kyllä Rellukaan. Älkää nyt tapanne mukaan provosoituko, mutta valitettavasti Toyota on pidemmän päälle luotettavampi kuin oikeastaan mikään muu merkki. Mersu on pirun luja auto (esimerkiksi), mutta pikkuvikoja jopa niissä on enemmän kuin Tojoissa. Ajan itse muuten Mazdalla, koska niitä saa käytettynä selvästi halvemmalla kuin tojoja. Ylihintaa minusta noissa Toyotoissa, kaikesta huolimatta.

        vanhoilla p.. jos ajelee paljon oma vaihtuu 3v välein.


      • Sepisesppo
        viittii ajaa kirjoitti:

        vanhoilla p.. jos ajelee paljon oma vaihtuu 3v välein.

        Ota huomioon, ettei kaikilla ole varaa vaihdella koko ajan uuteen :) Halvalla pystyy ajelemaan, kun on alla joku Carina E tai vaikkapa 626 matukka. Renkaat kun välillä ostaa ja jotain kulutusosia menee. Teille, jotka tähän väliin kommentoitte jotain Carina E:n ajettavuudesta: yksikään teistä ei ole varmasti edes koittanut kyseistä autoa :)


      • Meksu ykkönen
        Sepisesppo kirjoitti:

        Ota huomioon, ettei kaikilla ole varaa vaihdella koko ajan uuteen :) Halvalla pystyy ajelemaan, kun on alla joku Carina E tai vaikkapa 626 matukka. Renkaat kun välillä ostaa ja jotain kulutusosia menee. Teille, jotka tähän väliin kommentoitte jotain Carina E:n ajettavuudesta: yksikään teistä ei ole varmasti edes koittanut kyseistä autoa :)

        Toyota Carina E on varmaan suomen ylihinnoitelluin auto käytettynä, no ehkä se on jonkun mielestä halpa ;) On käsittämätöntä millaisia hintapyyntejä yli kymmenen vuotta vanhoilla autoilla on ja vielä käsittämättömämpää että joku niitä ostaa. Samalla rahalla saa uudemman ja ihan yhtä hyvin toimivan auton jos vain uskaltaa ostaa muutakin kuin "varmoja" melkein japanilaisia autoja: Kommenteista puheen ollen, eiköhän tämänkin palstan viisaimmat ole niitä joilla itsellään ei ole koskaan rellua ollutkaan? Terveisin kahdeksas vuosi meganella ja matka jatkuu.....


      • Seppo ykkönen
        Meksu ykkönen kirjoitti:

        Toyota Carina E on varmaan suomen ylihinnoitelluin auto käytettynä, no ehkä se on jonkun mielestä halpa ;) On käsittämätöntä millaisia hintapyyntejä yli kymmenen vuotta vanhoilla autoilla on ja vielä käsittämättömämpää että joku niitä ostaa. Samalla rahalla saa uudemman ja ihan yhtä hyvin toimivan auton jos vain uskaltaa ostaa muutakin kuin "varmoja" melkein japanilaisia autoja: Kommenteista puheen ollen, eiköhän tämänkin palstan viisaimmat ole niitä joilla itsellään ei ole koskaan rellua ollutkaan? Terveisin kahdeksas vuosi meganella ja matka jatkuu.....

        Mutta etkös sinä selvästi kirjoittanutkin tämän vähän niinkuin provosoidaksesi ;)? Ihan kohtuu asiallisiahan nuo tojota- ja ooppelimiesten kommentit tuossa ovat olleet... Enkä nyt tiedä, onko se Carina E nyt kaikkein ylihinnoitelluin. On niitä muitakin :) Tuo Eemeli-carina kun kuitenkin oli monena vuonna saksalaisten KATSASTUStilastojen vähävikaisin henkilöauto. Korjatkaa, jos olen väärässä. Carina II ainakin saavutti tuon aseman... Mutta mutta, rauha maahan.


      • 1990-luvun alun malli
        ErkkiEsiamerkki kirjoitti:

        Tuo ooppelipooppelimiehen tilasto ei vain ollut "vanha tilasto". Uusin mitä Suomessa on tarjolla. Kyllä Rellu(kin) saattaa uutena hyvä olla, mutta mitä enemmän vuosia tulee, sitä vähemmän se esittäytyy edukseen muihin merkkeihin nähden. Esimerkiksi harvoin sitä näkee enää liikenteessä 90-luvun alun (tai edes puolivälin) relluja.

        Ja mitäköhän 1990-luvun alun mallia näkyy vielä liikenteessä mainittavia määriä? Ehkä 700-sarjan volvoa ja väyrystä mutta aika tarkkaan ovat tuon ikäiset siellä minne kuuluvatkin eli paalissa. 1990-luvun alussa maassa sattui olemaan lama ja uusien autojen myynti romahti muutaman vuoden ajaksi todella pieneksi joten noilta vuosilta ei alunperinkään ollut suurta autokantaa. 1990-luvun puolivälin jälkeistä ykköslagunaa ja ykkösmekanoa näkee sen sijaan liikenteessä suuria määriä.


      • 1990-luvulta
        1990-luvun alun malli kirjoitti:

        Ja mitäköhän 1990-luvun alun mallia näkyy vielä liikenteessä mainittavia määriä? Ehkä 700-sarjan volvoa ja väyrystä mutta aika tarkkaan ovat tuon ikäiset siellä minne kuuluvatkin eli paalissa. 1990-luvun alussa maassa sattui olemaan lama ja uusien autojen myynti romahti muutaman vuoden ajaksi todella pieneksi joten noilta vuosilta ei alunperinkään ollut suurta autokantaa. 1990-luvun puolivälin jälkeistä ykköslagunaa ja ykkösmekanoa näkee sen sijaan liikenteessä suuria määriä.

        - Toyota Corollat (80-luvunkin autoja paljon) - Toyota Carina II (sama pätee näihin) - Mazda 626 - 740 Volvot - Mercedekset Varmaan jotain lisättävää vielä näihin. Ranskalaisia ei kuitenkaan näy.


      • suhteessa myyntiin
        1990-luvulta kirjoitti:

        - Toyota Corollat (80-luvunkin autoja paljon) - Toyota Carina II (sama pätee näihin) - Mazda 626 - 740 Volvot - Mercedekset Varmaan jotain lisättävää vielä näihin. Ranskalaisia ei kuitenkaan näy.

        En tiedä missä maalla asut mutta täällä pääkaupunkiseudulla noita 1990-luvun taitteen japseja ei ole jäljellä käytännössä yhtään suhteessa siihen miten paljon niitä aikoinaan myytiin. Teiden suolaus on tehnyt selvästi tehtävänsä. Ihan sama mitä tekniikka kestää kun kori murenee ympäriltä kymmenessä vuodessa. Kerran kuukaudessa voi silmään osua 1988-89 626 mazda ja sekin vain siksi että kori on lähes kaikkialta läpiruosteessa. Carina II on kadonnut jokseenkin täysin mutta ehkä ne on myyty maakuntiin joissa tuon ympärille on kehittynyt käytännössä uskonlahko. 1980-luvun gorillat ruostuivat paalauskuntoon viimeistään 2000-luvun alussa tai sitten nekin on myyty lappiin. 1990-luvun alun Rellu 19 tai Clio I näkyy liikenteessä yllättävän usein kun muistaa miten vähän rellua myytiin ennen kuin volvo-auto rupesi kauppaamaan sitä tosissaan 1990-luvun laman jälkeen.


      • Asko_askolin
        suhteessa myyntiin kirjoitti:

        En tiedä missä maalla asut mutta täällä pääkaupunkiseudulla noita 1990-luvun taitteen japseja ei ole jäljellä käytännössä yhtään suhteessa siihen miten paljon niitä aikoinaan myytiin. Teiden suolaus on tehnyt selvästi tehtävänsä. Ihan sama mitä tekniikka kestää kun kori murenee ympäriltä kymmenessä vuodessa. Kerran kuukaudessa voi silmään osua 1988-89 626 mazda ja sekin vain siksi että kori on lähes kaikkialta läpiruosteessa. Carina II on kadonnut jokseenkin täysin mutta ehkä ne on myyty maakuntiin joissa tuon ympärille on kehittynyt käytännössä uskonlahko. 1980-luvun gorillat ruostuivat paalauskuntoon viimeistään 2000-luvun alussa tai sitten nekin on myyty lappiin. 1990-luvun alun Rellu 19 tai Clio I näkyy liikenteessä yllättävän usein kun muistaa miten vähän rellua myytiin ennen kuin volvo-auto rupesi kauppaamaan sitä tosissaan 1990-luvun laman jälkeen.

        No en itse myöskään noita 626 hirveästi ole nähnyt, mutta että Corollat ja Carinat olisivat pk-seudulla harvinaisia? Eivät kyllä ole, siis nuo vanhatkaan.


      • eipä näy enää
        Asko_askolin kirjoitti:

        No en itse myöskään noita 626 hirveästi ole nähnyt, mutta että Corollat ja Carinat olisivat pk-seudulla harvinaisia? Eivät kyllä ole, siis nuo vanhatkaan.

        Sattumalta ajoin viikko sitten Carina II:n perässä kehällä. Vieressä istunut työkaveri ehti kuitenkin avata suunsa ennen minua ja hämmästellä ääneen mihin nuo kaikki ovat kadonneet vaikka yhteen aikaan corollaa ja carinaa tuntui olevan puolet kaikista tien päällä olleista autoista Mietittiin siinä yhdessä koska kumpikaan oli nähnyt moista edellisen kerran. Ei tullut äkkiseltään mieleen. Kesälomalla maakunnassa kierrellessä noita kuitenkin näkee liikenteessä sellaisia määriä että luulee eksyneensä 1980-luvulle.


      • VaariWaari
        eipä näy enää kirjoitti:

        Sattumalta ajoin viikko sitten Carina II:n perässä kehällä. Vieressä istunut työkaveri ehti kuitenkin avata suunsa ennen minua ja hämmästellä ääneen mihin nuo kaikki ovat kadonneet vaikka yhteen aikaan corollaa ja carinaa tuntui olevan puolet kaikista tien päällä olleista autoista Mietittiin siinä yhdessä koska kumpikaan oli nähnyt moista edellisen kerran. Ei tullut äkkiseltään mieleen. Kesälomalla maakunnassa kierrellessä noita kuitenkin näkee liikenteessä sellaisia määriä että luulee eksyneensä 1980-luvulle.

        Silti moninkertaisesti verrattuna ikäluokkansa ranskalaisiin :) En tiedä, notta miksei niitä siellä pk-seudulla näy? Meillä päin (Alajärvi) niitä ainakin on paljon. Maakunnissa ei ole varaa jäädä tien päälle (etäisyydet pitkiä), joten täällä ajellaan paljon Toyotoilla ja Volkkareilla. Niin se vain on. Eikä meistä kaikki ole farmareita (maajusseja), jotka ovat itsensä työnantajia.


      • kun täällä...
        VaariWaari kirjoitti:

        Silti moninkertaisesti verrattuna ikäluokkansa ranskalaisiin :) En tiedä, notta miksei niitä siellä pk-seudulla näy? Meillä päin (Alajärvi) niitä ainakin on paljon. Maakunnissa ei ole varaa jäädä tien päälle (etäisyydet pitkiä), joten täällä ajellaan paljon Toyotoilla ja Volkkareilla. Niin se vain on. Eikä meistä kaikki ole farmareita (maajusseja), jotka ovat itsensä työnantajia.

        pk-seudulla on niin paljon uutta autokantaa kun on näitä lähes oikeetä töitä tekeviä ihmisiä (kuten itsekkin olen, paitsi ettei ole omassa käytössä liisaria kun tulee liikaa kilometrejä että olis järkevän hintanen) jotka on onnellisena ottamassa itelleen käyttöön leasingauton ku sellasen firmalta kerran saa...


      • suhteessa uuteen
        VaariWaari kirjoitti:

        Silti moninkertaisesti verrattuna ikäluokkansa ranskalaisiin :) En tiedä, notta miksei niitä siellä pk-seudulla näy? Meillä päin (Alajärvi) niitä ainakin on paljon. Maakunnissa ei ole varaa jäädä tien päälle (etäisyydet pitkiä), joten täällä ajellaan paljon Toyotoilla ja Volkkareilla. Niin se vain on. Eikä meistä kaikki ole farmareita (maajusseja), jotka ovat itsensä työnantajia.

        Jäikö vaarin kaavasta nyt uupumaan sellainen fakta että jaappanilaisia pitäisi ollakin kymmenkertainen määrä käytettyinä koska niitä myytiin uutenakin kymmenen kertaa enemmän kuin rellua 1980-luvun lopussa ja 1990-luvun alussa. Silloin rellulla ei ollut kunnollista jälleenmyyntiverkostoa ja merkin kauppa oli pienen yksityisen ketjun näpertelyä. Oikeastaan jaappanilaisia pitäisi näkyä liikenteessä satakertainen määrä jotta voisi väittää niiden olevan kymmenen kertaa parempia vielä käytettynäkin. 1990-luvun taitteen relluja näkee täällä pk-seudulla ihan yhtä harvoin kuin vaikkapa tojotaa joten tuommoista johtopäätöstä on vaikea vetää mutta ehkä kaikki japsit on tosiaan rahdattu maakuntaan ja ranskikset paalaamoon.


      • syynsä
        OnniKi kirjoitti:

        Nyt kyllä karisi viimeinenkin toivo siitä, että minä milloinkaan koskisin Renaultiin. Miten jonkun automallin yksilöistä voidaan hylätä 41 prosenttia katsastuksessa 5-vuotiaana? Ja jo ensikatsastuksessa noin 30 prosenttia?

        Eli Lagunan ohjausnivelet väljistyvät melko nopsaan. Mutta kuski ei sitä huomaa. Ajoin tutun kaverin Lagunan nivelten vaihtoon (siis itsellä ei ole Lagunaa), koska korjaamo on mukavasti minun työpaikan lähellä ja tutun taas ei. En huomanut eroa kuluneiden ja uusien nivelien välillä ohjaustunnossa tai suuntavakavuudessa. Auto meni katsastuksesta lävitse, koska väljyys oli havaittu määräaikaishuollossa vähän ennen katsastusta.


      • paljonajava
        ErkkiEsiamerkki kirjoitti:

        Tuo ooppelipooppelimiehen tilasto ei vain ollut "vanha tilasto". Uusin mitä Suomessa on tarjolla. Kyllä Rellu(kin) saattaa uutena hyvä olla, mutta mitä enemmän vuosia tulee, sitä vähemmän se esittäytyy edukseen muihin merkkeihin nähden. Esimerkiksi harvoin sitä näkee enää liikenteessä 90-luvun alun (tai edes puolivälin) relluja.

        I korimallin Lagunaa, 19 eri versiot ja I Clio ovat hyvin tavanomainen näky maantiellä. Siis ovat yhä ajossa ja hyvällä menestyksellä. Ei ole ruostetta, joten niveliä kyllä kannattaa vaihtaa kun on vahva kori, johon ne kiinnittää. Toisin on japseilla tai vaikkapa WW:llä.


      • Auto-miäs
        kanosmn kirjoitti:

        90-luvulta mieleen muutaman vuoden vanhat ruostekukkasilla ja jakopään hihna poikki olevat Opel Kadetit/Astrat.

        Minä taas kuulin, että 70-luvulla rapeat ranskalaiset tarkoitti ennemmin autoja kuin ranskanperunoita.

        Vuodet vierii ja autot muuttuu. Automiesten "tiedot" hyvistä ja huonoista merkeistä vanhenee, mutta legendat jatkaa omaa elämäänsä.


    • Laatikon_ulkopuolelta

      Herätkää nyt vitun pahvit, jälleenmyyntiarvo kertoo paljon! Verratkaa vaikkapa vuoden 2000 tai 2001 avensisten ja lagunoiden hintoja. Jos otetaan vaikkapa 200 tkm ajettu 8-9 vuotta vanha Laguna ja samoilla ehdoilla Avensis, niin jännästi huomataan, että Avensiksella on jälleenmyyntiarvoa AINAKIN 2 kertaa enemmän...

      • mitä ???

        Siis jälleenmyyntiarvo kertoo paljolti myös asiakkaiden mielikuvista, riippumatta siitä, perustuvatko ne luuloon vai tietoon; laajempaan tilastoon tai yksittäiskokemukseen. Sitäpaitsi kyse oli Renaultin 2003 aloittamasta laatukampanjasta ja sen tuloksista. Vielä myös ADAC Pannenstatistik tilastoistakin näkyy hyvin syy Rellun laatukampanjalle. 2003 vuoden mallit ovat häntäpäässä, ja olivat siellä myös vuonna 2004 julkaistuissa tilastoissa. Jos olisit perehtynyt asiaan, niin olisit muutaman vuoden tilastoista havainnut, että alun jutussa mainittu käännekohta on ihan oikeasti olemassa. Ja siihen eivät sinun mielipiteesi vaikuta. Vastaava käännekohta on havaittavissa Toyotan luotettavuudessa, muutamassa tapauksessa jonain vuonna tuoreempi malli on ollut vanhempaa huonompi. Eihä ko. tilasto kerro kuin yhden osuuden laadusta, mutta muita puolueettomia tilastoja ei 2006 ja tuoreemmista vuosimalleista ei ole saatavilla. Tuoreimmat katsastustilastot ovat vuosimalleista 2005 ja 2003. Valmistajien takuukorjaustilastot olisivat mannaa, mutta ne eivät ole saatavissa ja tuskin edes vertailukelpoisia. Mutta, kunhan täälläkin saadaan julkistaa ko. ADAC:n tilastoja, niin todennäköisesti saamme suomalaisista lehdistä lukea, että Rellu oli heikoin. Toimittaja kun lukee vain sitä yhtä ja samaa 2003 vuoden saraketta, aivan kuten hän on edelliset neljä vuottakin tehnyt.


      • Meksu ykkönen
        mitä ??? kirjoitti:

        Siis jälleenmyyntiarvo kertoo paljolti myös asiakkaiden mielikuvista, riippumatta siitä, perustuvatko ne luuloon vai tietoon; laajempaan tilastoon tai yksittäiskokemukseen. Sitäpaitsi kyse oli Renaultin 2003 aloittamasta laatukampanjasta ja sen tuloksista. Vielä myös ADAC Pannenstatistik tilastoistakin näkyy hyvin syy Rellun laatukampanjalle. 2003 vuoden mallit ovat häntäpäässä, ja olivat siellä myös vuonna 2004 julkaistuissa tilastoissa. Jos olisit perehtynyt asiaan, niin olisit muutaman vuoden tilastoista havainnut, että alun jutussa mainittu käännekohta on ihan oikeasti olemassa. Ja siihen eivät sinun mielipiteesi vaikuta. Vastaava käännekohta on havaittavissa Toyotan luotettavuudessa, muutamassa tapauksessa jonain vuonna tuoreempi malli on ollut vanhempaa huonompi. Eihä ko. tilasto kerro kuin yhden osuuden laadusta, mutta muita puolueettomia tilastoja ei 2006 ja tuoreemmista vuosimalleista ei ole saatavilla. Tuoreimmat katsastustilastot ovat vuosimalleista 2005 ja 2003. Valmistajien takuukorjaustilastot olisivat mannaa, mutta ne eivät ole saatavissa ja tuskin edes vertailukelpoisia. Mutta, kunhan täälläkin saadaan julkistaa ko. ADAC:n tilastoja, niin todennäköisesti saamme suomalaisista lehdistä lukea, että Rellu oli heikoin. Toimittaja kun lukee vain sitä yhtä ja samaa 2003 vuoden saraketta, aivan kuten hän on edelliset neljä vuottakin tehnyt.

        Olet ainoa tässä keskustelussa, joka on ymmärtänyt (tai halunnut ymmärtää) aloitukseni. Taulukosta tosiaan näkee Relluissa tapahtuneen muutoksen, sitä onko muutos kuinka pysyvä kun autot vanhenevat ei tiedä vielä kukaan. Jos Rellu olisi kyseisessä tilastossa uusimpien autojen osalta menestynyt huonosti, niin sitä tilastoa kyllä "osattaisiin" lukea.


      • jo pitkään
        Meksu ykkönen kirjoitti:

        Olet ainoa tässä keskustelussa, joka on ymmärtänyt (tai halunnut ymmärtää) aloitukseni. Taulukosta tosiaan näkee Relluissa tapahtuneen muutoksen, sitä onko muutos kuinka pysyvä kun autot vanhenevat ei tiedä vielä kukaan. Jos Rellu olisi kyseisessä tilastossa uusimpien autojen osalta menestynyt huonosti, niin sitä tilastoa kyllä "osattaisiin" lukea.

        Kaikissa saksalaisissa tilastoissa ja tutkimuksissa pienemmät rellut ovat menestyneet Clio III:n ja Megane II:n lanseerauksen jälkeen melkoisen hyvin. Uusi Clio on ollut huippua alusta lähtien samoin kuin siihen perustuva Modus. Saksassa Megane II on kiivennyt selvästi keskitason paremmalle puolelle samoin kuin sen Scenic-versiot. Laguna II on ollut sakumaassakin järkyttävän huono. Jostain ihmeen syystä Suomessa Meganekin on menestynyt huonosti mutta tämä voisi selittyä paikallisella ns. "merkkihuollolla". Jokainen rellun omistaja välttää viimeiseen saakka huollossa asiointia jos auto on edes jotenkin ajokunnossa. Tuon takia autot pomppaavat helposti katsastuksessa raidetangon päiden tai koiranluiden takia vaikka kummankaan vaihto ei maksaisi montaa kymppiä. Siis jossain muualla kuin merkkiliikkeessä.


      • paljonajava

        Se on kulloisenkin trendin ja vahvan myyjän aikaansaama illuusio. Mikäli auto vaihdetaan melko uutena ovat muutamat merkit ottaneet käytäntöön uuden auton ylihinnoituksen (Virossa Toyotat myydään nykyään -20-25% alennuksella), jolloin vaihtoautoon voidaan lisätä riskihintaa - siis omaan merkkiin. Muut liikkeet jotuvat maksamaan saman. Olkoon auto mikä tahansa niin yli 200000km ajetusta en sellaisia hintoja maksaisi mitä esim. Toyotasta pyydetään. Herää pahvi sillä nekin on kuluvia vimpaimia ja korjaaminen maksaa omaisuuksia. Syy miksi aikoinaan luovuin Toyotasta on nimenomaan sen älyttömät varaosahinnat, kun niitä kuitenkin tarvitaan.


    • ikinä

      pääsemään Toyota laatuun!

      • ohittanut

        2006 ja uudemmissa renault on jo vähävikaisempi kuin tojota.Tämä on fakta sori.


      • ranskalaisten kannattaja
        ohittanut kirjoitti:

        2006 ja uudemmissa renault on jo vähävikaisempi kuin tojota.Tämä on fakta sori.

        Totuus on se, että Toyotat ovat kaikkein luottettavimpia autoja. Tosin eivät tojotkaan ole enään niin luotettavia kuin aiempina vuosina. Esimerkiksi ensimmäisen suokupolven Avensiksissa hajosi vauhtipyöriä 200 000 kilometrin kohdalla ja ne söivät öljyä venttiilinojauskumien takia. Huono valmistuserä korjattiin takuuseen kaikessa hiljaisuudessa. Toyota ei siis ole viaton auto, mutta takuu pelaa niin hyvin, että asiakkaat ovat tyytyväisiä eikä merkin mainen mene muutaman maanantaimallin takia. Nykyisin on vaikea saada enää mitään hyvää tuotetta, sillä kestävän valmistaminen ei kannata. Tämä näkyy selkeimmin nykeajan kodinkoneissa.
        Ranskalaiset autot ovat selvästi mainettaan parempia. Esimerkiksi Citroenit ovat olleet merkin maineeseen nähden yllättävän luotettavia autoja. Citroen Xantiat ovat pärjänneet katsastustilastoissa aika hyvin. Yleensä Ranskisten viat ovat olleet kiusallisia ja vähemmän kiusallisia pikkuvikoja, jotka eivät jätä tielle. Opeleissa on sen sijaan ollut paljon tielle jättäviä vikoja. Ranskalaiset ovat parantaneet ruostesuojaustaan myös paljon. Muun muassa peugeot 405 autot ovat todella hyväkuntoisia ja niitä näkee paljon liikenteessä, ainakin tällä pääkaupungin ympäristössä. Toyotat eivät myöskään ruostu enää, joten myytti tojojen ruostumisesta on syytä haudata. Tämä myytti perustuu 80-luvun lopun ja 90-luvun alun corollaan, joka ruostuin "sekunnissa". TM:n 30 000 km:n kestotestissä ruoste oli alkanut koteloista. Sen sijaan E-carinat eivät ole ruosteherkkijä autoja.
        Autoasioista väitteleminen on kakaroiden puuhaa. Toinen tykkää Tojoista, toinen Renuista ja kolmas Volvoista. Jokainen ajakoon sillä, mistä itse tykkää. Tietyistä tosiasioista ei voi kiistellä. Väärinkäsityksiä on syytä kuitenkin oikaista. Itse kannatan Ranskalaisia ja Ruotsalaisia autoja, japseista Subaru on ehdoton ykkönen:)!
        Aurinkoisia ajosäitä ja hyvää kesää kaikille automerkistä riippumatta!


      • KonjamiBenjami
        ranskalaisten kannattaja kirjoitti:

        Totuus on se, että Toyotat ovat kaikkein luottettavimpia autoja. Tosin eivät tojotkaan ole enään niin luotettavia kuin aiempina vuosina. Esimerkiksi ensimmäisen suokupolven Avensiksissa hajosi vauhtipyöriä 200 000 kilometrin kohdalla ja ne söivät öljyä venttiilinojauskumien takia. Huono valmistuserä korjattiin takuuseen kaikessa hiljaisuudessa. Toyota ei siis ole viaton auto, mutta takuu pelaa niin hyvin, että asiakkaat ovat tyytyväisiä eikä merkin mainen mene muutaman maanantaimallin takia. Nykyisin on vaikea saada enää mitään hyvää tuotetta, sillä kestävän valmistaminen ei kannata. Tämä näkyy selkeimmin nykeajan kodinkoneissa.
        Ranskalaiset autot ovat selvästi mainettaan parempia. Esimerkiksi Citroenit ovat olleet merkin maineeseen nähden yllättävän luotettavia autoja. Citroen Xantiat ovat pärjänneet katsastustilastoissa aika hyvin. Yleensä Ranskisten viat ovat olleet kiusallisia ja vähemmän kiusallisia pikkuvikoja, jotka eivät jätä tielle. Opeleissa on sen sijaan ollut paljon tielle jättäviä vikoja. Ranskalaiset ovat parantaneet ruostesuojaustaan myös paljon. Muun muassa peugeot 405 autot ovat todella hyväkuntoisia ja niitä näkee paljon liikenteessä, ainakin tällä pääkaupungin ympäristössä. Toyotat eivät myöskään ruostu enää, joten myytti tojojen ruostumisesta on syytä haudata. Tämä myytti perustuu 80-luvun lopun ja 90-luvun alun corollaan, joka ruostuin "sekunnissa". TM:n 30 000 km:n kestotestissä ruoste oli alkanut koteloista. Sen sijaan E-carinat eivät ole ruosteherkkijä autoja.
        Autoasioista väitteleminen on kakaroiden puuhaa. Toinen tykkää Tojoista, toinen Renuista ja kolmas Volvoista. Jokainen ajakoon sillä, mistä itse tykkää. Tietyistä tosiasioista ei voi kiistellä. Väärinkäsityksiä on syytä kuitenkin oikaista. Itse kannatan Ranskalaisia ja Ruotsalaisia autoja, japseista Subaru on ehdoton ykkönen:)!
        Aurinkoisia ajosäitä ja hyvää kesää kaikille automerkistä riippumatta!

        Onpa järkevä kommenntti nimimerkiltä "Ranskalaisten kannattaja". Itselläni ollut auto tai parmminkin jonkun sortin nelipyöräinen kulkuneuvo jo vuodesta 1981 lähtien ja nykyinen auto laskujeni mukaan 15. omistamani auto. Mulla on ollut melkein yhtä monta eri merkkistä autoakin, joskin volkkareita ennemmistö.
        Itselläni on kyllä hyvin samanlainen näkemys kuin arvon nimimerkillä "Ranskalaisten kannattaja".
        Olen ajatellut vaihtaa kohta autoa ja kysynkin lukijoilta mitä autoa suosittelette jos kriteerit ovat seuraavat:

        Auto saa maksaa max. Euro 30000,00 uutena ja sen pitää kestää normaalia maantieajoa ainakin seuraavat 6 vuotta ja arviolta 400 000 kilometrin ajoa?
        Onko sellaista autoa olemassakaan???


      • auto markkinoilla
        KonjamiBenjami kirjoitti:

        Onpa järkevä kommenntti nimimerkiltä "Ranskalaisten kannattaja". Itselläni ollut auto tai parmminkin jonkun sortin nelipyöräinen kulkuneuvo jo vuodesta 1981 lähtien ja nykyinen auto laskujeni mukaan 15. omistamani auto. Mulla on ollut melkein yhtä monta eri merkkistä autoakin, joskin volkkareita ennemmistö.
        Itselläni on kyllä hyvin samanlainen näkemys kuin arvon nimimerkillä "Ranskalaisten kannattaja".
        Olen ajatellut vaihtaa kohta autoa ja kysynkin lukijoilta mitä autoa suosittelette jos kriteerit ovat seuraavat:

        Auto saa maksaa max. Euro 30000,00 uutena ja sen pitää kestää normaalia maantieajoa ainakin seuraavat 6 vuotta ja arviolta 400 000 kilometrin ajoa?
        Onko sellaista autoa olemassakaan???

        jo olemassa. ja sehän on Volvo S40 tai V50 1.6D Drive. Menepä koeajolle, niin saman tein teet takuulla tilauksen. Itselleni ainakin kävi näin, vaikka olin vannonut, etten ikinä aja dieseliä, mutta näin nyt vain kävi.


      • KonjamiBenjami
        auto markkinoilla kirjoitti:

        jo olemassa. ja sehän on Volvo S40 tai V50 1.6D Drive. Menepä koeajolle, niin saman tein teet takuulla tilauksen. Itselleni ainakin kävi näin, vaikka olin vannonut, etten ikinä aja dieseliä, mutta näin nyt vain kävi.

        Ok, saatapa olla hyvinkin oikeaasa. Mulla on ollut kerran työsuhdeautona Volvo S40
        ( vuonna 2000-2001) ja ajoin vuodessa lähes satatuhtatta kilsaa. Tämä auto oli bensakoneella ja keskikulutus oli kyllä aika korkea, mutta kun kerran oli täysi autoetu niin enhän minä niistä bensakuluista välittänyt. Auto muuten toimi ihan hyvin eikä tottapuhuen pahemmin ollut remppaa...saattaa nämä uudet Volvon dieselit muuten sen 600000 km kestää. Täyypä käydä mulkasemassa.


    • 2003

      kun tippuu pois listoilta niin rellun sijoitus nousee rajusti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1827
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1213
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe