Mitä maksaa

talvisäilytys

9x3 metrisen talvisäilytys sisähallissa Turun seudulla? Nimimerkki homeeseen kyllästynyt. Mitä hintoihin yleensä sisältyy?

13

1549

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M. Makkonen

Säilytys lämpimässä hallissa 55-60 €/m2 per talvi ja mittoihin lisätään tyypillisesti puoli metriä suuntaansa. Eli 9,5 x 3,5 x 60 on aika tarkkaan pari tonnia. Joissain paikoissa hintaan sisältyy säilytyspukit, joissain niistä rokotetaan lisää. Sähköä yleensä saa käytellä pikku huoltohommiin mutta on hyvä huomata että isommat, pölyävät tai muuten sotkuiset remontit on tyypillisesti kiellettyjä.

• jos homehtuu

Ei tule homeita, jos hoitelee talvisäilytyksen huolella ohjeitten mukaisesti. Jokin nyt mättää. Kyllä paritonnia on melkoinen hinta säilytyksestä. Itse en maksaisi.

• M. Makkonen

Niin, tämä on ihan arvostuskysymys. Minulla sisäsäilytys maksaa reilun prosentin veneen arvosta enkä missään tapauksessa seisottaisi kohtuullisen arvokasta investointia puolta vuotta loska-Suomen säiden ja termiittien armoilla. Mutta jokainen tyylillään, ehdottomasti.

• mulla sitä hometta

ainakin tulee, vaikka mielestäni hoidan homman niin kuin pitää. Olen rakentanut kiinteän pressukatoksen, jossa tuuli käy läpi, joten ilmanvaihdosta ei ole puutetta. Kaiken irtonaisen eli patjat yms. olen vieny sisätiloihin. Tällä hetkellä vene on avo-ohjaamo mallia, mutta kokemusta on myös umpiveneistä ja samalla lailla ovat homehtuneet, vaikka kaikki avattavat luukut ja lokerot on jätetty auki. Olisko sillä merkitystä, että kunnon pakkastalvia ei enää Turun seudulla ole. Jatkuvasti on niin helvetin kosteaa ja se, että säilytyspaikka on meren äärellä lisää ilmankosteutta edelleen. Jos jotain hyviä vinkkejä olisi homeen estämiseksi, niin otan kiitollisena vastaan. Jostain muistan lukeneeni aineesta jota suihkitaan pinnoille syksyllä. Onkos sellaisesta kokemusta?

• hometta vastaa
        mulla sitä hometta kirjoitti:

ainakin tulee, vaikka mielestäni hoidan homman niin kuin pitää. Olen rakentanut kiinteän pressukatoksen, jossa tuuli käy läpi, joten ilmanvaihdosta ei ole puutetta. Kaiken irtonaisen eli patjat yms. olen vieny sisätiloihin. Tällä hetkellä vene on avo-ohjaamo mallia, mutta kokemusta on myös umpiveneistä ja samalla lailla ovat homehtuneet, vaikka kaikki avattavat luukut ja lokerot on jätetty auki. Olisko sillä merkitystä, että kunnon pakkastalvia ei enää Turun seudulla ole. Jatkuvasti on niin helvetin kosteaa ja se, että säilytyspaikka on meren äärellä lisää ilmankosteutta edelleen. Jos jotain hyviä vinkkejä olisi homeen estämiseksi, niin otan kiitollisena vastaan. Jostain muistan lukeneeni aineesta jota suihkitaan pinnoille syksyllä. Onkos sellaisesta kokemusta?

Itse pyyhin pinnat syksyllä ja keväällä tolulla ja ei ole hometta tullut, vaikka ulkosäilytyksessä etelä-rannikolla vene onkin. Kosteaahan sitä sisällä on näillä "talvikeleillä", mutta home on pysynyt poissa. Kunnon siivous vaan kauden alussa, lopussa ja keskellä niin pitäisi pysyä homeen poissa.

• saattaa olla avain
        hometta vastaa kirjoitti:

Itse pyyhin pinnat syksyllä ja keväällä tolulla ja ei ole hometta tullut, vaikka ulkosäilytyksessä etelä-rannikolla vene onkin. Kosteaahan sitä sisällä on näillä "talvikeleillä", mutta home on pysynyt poissa. Kunnon siivous vaan kauden alussa, lopussa ja keskellä niin pitäisi pysyä homeen poissa.

Luulen, että useimmat eivät tee syksyllä varsinaista siivousta veneessä. Tavarat ja patjat kyllä kannetaan pois (jos kannetaan), mutta imurointi ja pesu jätetään kevääseen. Pintoihin jää silloin väistämättä rasvaa (ihmisten ihosta kesän aikana ja ruoanlaiton kärystä ja ehkä vähäsen dieselin pakokaasukäryistäkin), joka käy homeelle kasvualustaksi. Ikävää puuhaahan se siivous on ja syyskeleillä ei välttämättä innosta, kun muutenkin kauden päättyminen on niin masentavaa.

• varaa
        M. Makkonen kirjoitti:

Niin, tämä on ihan arvostuskysymys. Minulla sisäsäilytys maksaa reilun prosentin veneen arvosta enkä missään tapauksessa seisottaisi kohtuullisen arvokasta investointia puolta vuotta loska-Suomen säiden ja termiittien armoilla. Mutta jokainen tyylillään, ehdottomasti.

Se on justiin niin että vähintään prosentti veneen arvosta talvisäilytykseen pitää olla varaa. Jos minäkin saisin sisäpaikan tuolla prosentin hinnalla, niin veisin ehdottomasti sisälle. Kävin katsomassa yhtä 200k€ venettä ostotarkoituksella, en itselleni, mutta oli säilytetty 5 talvea ulkona ilman katosta ja voin sanoa että oli hurjan näköinen ulkoa. Sisälläkin jo homeläiskiä 6 vuotta vanhassa veneessä. Pitää olla todella varaa, että säilyttää niinkin arvokasta venettä ilman asiallista suojaa.

• B.F.

Tuli mieleen tässä n 10 vee sitten kun ostin veneen jota oli aina ennen pidetty ulkona talvisin. No tunnollisena uutena omistaja kun olin niin päätin viedä veneen lämpimään "avaimet käteen" sisähalli säilytykseen seuraavana syksynä. Hämmästys oli melkoinen kun jouluntienoina kävin katsomassa venettä hallissa, jotkin jyrsijät, hiiret rotat entiedä olivat mutustelleet kaikki pehmusteet sisätoloissa täyteen reikiä.

• arska

säilytys lämpimässä hallissa ei ole halpaa,mutta helpottaa kyllä aika paljon kun ei tarvitse nuohota kaikkia vesiä pois ja säästää muutenkin venettä ja varsinkin kaikkia elektronisia laitteita.Niitähän on veneet nykyään täynnä.Pikkasen isomman veneen säilytys Raisiossa maksaa n.3500 euroa pesuineen,pukkeineen,kuljetuksineen yms.Lisäksi moottorien huollot tarpeen mukaan.Kulut saa takaisin parempana jälleenmyyntihintana ja omakin veneily on aina keväisin turvallisempaa ja mukavampaa!

• kyseenalaista on

saada 3500 euron vuosittaisia talvisäilytyskuluja takaisin jälleenmyyntihinnassa. Meinaat, että saisit 10 vuoden päästä veneestä 30 000 euroa paremman hinnan, jos on säilytetty sisällä? Enpä usko.

• arska
        kyseenalaista on kirjoitti:

saada 3500 euron vuosittaisia talvisäilytyskuluja takaisin jälleenmyyntihinnassa. Meinaat, että saisit 10 vuoden päästä veneestä 30 000 euroa paremman hinnan, jos on säilytetty sisällä? Enpä usko.

Kyllä se veneen säilytys maksaa vartioidulla ulkopaikallakin ja vaatii pesut ja pukit eli hinnanero saattaa olla noin puolet!Lisäksi moottorien huollot ja muut tarvittavat hommat on mukava tehdä lämpimässä hallissa talven aikana silloin kun sopii ja on edullisempaa.

• flaikkaritäkkäri
        arska kirjoitti:

Kyllä se veneen säilytys maksaa vartioidulla ulkopaikallakin ja vaatii pesut ja pukit eli hinnanero saattaa olla noin puolet!Lisäksi moottorien huollot ja muut tarvittavat hommat on mukava tehdä lämpimässä hallissa talven aikana silloin kun sopii ja on edullisempaa.

Noissa on niin iso haitari tee-se-itse-miehestä kaiken-ostavaan, ulkotilasta lämpimään halliin ja kaikki siltä väliltä, ettei vertailu ole oikein järkevää. Jo toi "vartiointi" on itsessään "lisävaruste". Ulkosäilytys seuran telakointialueella, itse tehdyt kattamiset sun muut voi mennä esmes 40-jalkaisella veneellä alle 500 euron. Tai sitten 4000 euroon täyden palvelun sisähallisäilytyksessä. Se on taivahan tosi, että lämpimässä hallissa on kivempi tehdä huoltohommia.

• TOP MARINE

TOP MARINE,Salon joen varrella, hinta noin 40 egee/neliö plus lisätila kantiinsa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      348
      2805
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1549
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1046
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      997
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      958
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      933
    8. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      908
    9. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe