Miten puuvillapyykin saa pehmeäksi ilman kuivausrumpua? Hienopesupyykit matalissa asteissa ja hienopesuaineella tuntuvat tulevan paljon pehmeämmiksi. Puuvillapesussa LV-pesuaineella tulee hitusen pehmeämpää kuin Persil-pesuaineella, mutta kun pyyhkeetkin ovat niin onnettoman kovia aina :(. Ei auta huuhteluaineet...tai ehkä hieman, mutta silti...
miten pyykistä pehmeää
6
4280
Vastaukset
- silitys auttaa
kovapintaista. En voi käyttää allergian vuoksi hajusteita, pehmennysaineita jne
- Huuhteluaine on turha
ne siitä käytössä pehmenee. Pyyhkeet ja lakanat voi vaik mankeloida. Ja oon huomannut kun lakanat ja pyyhkeetki kuivaa ulkona, ne jää pehmeiksi vaikka mitään huuhteluainetta ei käytäkään. J a sitäpaitsi mun mielestä pyyhkeet menettää kuivaustehonsa huuhteluainetta käytettäessä.
- käytä liikaa
pesuainetta? Minä käytän aina vähemmän kuin mitä pakkauksessa neuvotaan ja silti puhdasta tulee. Suomalaisten helmasynti on kuulemma pesuaineen liika-annostelu, joka mm. saattaa aiheuttaa pyykin kovuutta. Pesuainetta tulisi annostella veden kovuuden mukaan. Suomessa yleisimmin vesi on pehmeää, joten pesuainettakaan ei tosiaan tarvita paljon. Toinen mikä saattaa olla syynä, on pesuaineen mahdollisesti sisältämä zeoliitti. Ainakin jauhemainen Persil sitä muistaakseni sisältää, LV käsittääkseni tosin ei. Ajan kanssa zeoliitti voi pakkautua koneen osiin ja heikentää pesutehoa. Se voi myös pakkautua tekstiilien kuituihin, varsinkin jos annostelu on liiallista. Pesukone tulisi puhdistaa aika-ajoin sitruunahapolla, jotta mahdolliset pesuaineiden jäämät poistuvat sen osista. Sitruunahappoa saa apteekista 100 gramman annospusseissa. Ohessa ohje pesukoneen sitruunahappopuhdistukseen: http://www.vitabalans.com/fi2.php?k=6267 Sinuna toimisin varmaan seuraavasti: ensin hankkisin zeoliititonta pesuainetta (esim. LV, Erisan, Serto, Pirkka). Sitten putsaisin koneeni sitruunahapolla. Sitten kokeilisin pestä pyykin normaalisti ja annostelisin pesuainetta annosteluohjetta niukemmin. Käyttäisin pesun jälkeen vielä ylimääräisen huuhtelun läpi ja kuivumaan. Pyyhkeisiin ei suositella yleensä huuhteluaineen käyttöä, koska se heikentää sen imutehoa. Mutta jollet kerrassaan tykkää kovista pyyhkeistä, niin laita sitten vielä huuhteluainettakin. Silittämällä tai mankeloimalla tietty saa pyyhkeetkin pehmenemään, mutta itse kestän mieluummin sen kovuuden sen ekan käyttökerran ajan. Kyllähän se seuraavalla kerralla on jo pehmentynyt kuitenkin...
- Sorsakainen
"Huuhteluaineeksi" kannattaa kokeilla ruokalusikallista tai paria etikkaa, ihan sitä tavallista. Ja normaalisti vaan huuhteluainelokeroon. Kestovaippoja käyttäessäni lapsillani törmäsin tähän vinkkiin ja on luonnonmukainen ja ihoystävällinen keino pehmentää pyykkiä ;) .
- minä vain
se on ainakin meillä tehnyt pyykin pehmeämmäksi. Sopii allergisille
- jospa kokeilisit
Lueppas, mitä sanotaan pesupähkinästä pyykinpesussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4573908Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501276
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047