Tietääkseni on olemassa sekä kantarellejä että valekantarellejä. En kyllä erota niitä toisistaan, mutta sanotaan, että "vale" olisi vaaleampi. Kysynkin nyt viisaammilta, voiko tätä valemuunnosta syödä ja laittaa samalla tavoin kuin tavallista kantarellia? Ja onko maussa eroja? Voi olla, että meikäläinen on kuitenkin vahingossa popsinut molempia.
kantarelli ja vale
2
4530
Vastaukset
- uk-ko
Olen tainnut itsekin nuorena tehdä siitä muhennoksen. En nyt lähde pläräämään sienikirjoja, mutta muistaakseni se ei ole suorastaan myrkyllinen, kuitenkin "syömäkelvoton". Se on subjektiivinen ilmaus, koskapa olen itsekin sitä ainakin kerran syönyt. Sienten kanssa on niin, että ei kannata ruveta kokeilemaan. Sienissä on rutkasti myrkkyjä, vaarallisiakin. Sienikirjan ohjeita kannattaa noudattaa ja rajoittua niihin, jotka siellä ruokasieniksi mainitaan. Sieniä on tutkittu melko vähän, eikä kaikkien sienten kaikkia ominaisuuksia tunneta. Siksi on turvallisempaa rajoittua niihin, jotka on suunnilleen tutkittu.
Valheellinen vahvero on väriltään paljon oranssimpi kuin kanttarelli: siitä tunnistaa heposti, samoin jalasta. Kanttarellin jalka on alaspäin kapeneva, kun taas valheella lyhyt. (valheella on lyhyet jäljet). Kanttarelli on värilttään kun s-marketin muovipussi, kirkkaan keltainen. Myös valkoista versiota tavataan paikallisesti. Kantarellin lakin reuna on mutkainen, valevahverolla säännöllinen ja sen malto on sitkeää, kanttarellistä voi repiä irti jouheisia paloja. Valevahvero on mitätön ruokasieni; ei myrkyllinen mutta ei järjin syötäväkään. Miinus yhden tähden ruokasieni. Oikean kanttarellin tunnistaa helposti kanelimaisesta tuoksusta. Enpä laittaisi valevahveroa pannulleni, parhaimmillaan se on sienimetssä väriläiskänä...samoissa paikoissa kasvavat kuitenkin, joten sotkee helposti toisiinsa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 503854
- 1053425
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj342791Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262458- 201879
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan51809- 1851766
- 271497
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3861459Huomenta kulta
En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo91238