mopon vuokraus phan thietissä

kalakastike

kuulin että vietnamissa ei saa ulkomaalainen vuokrata yli 50 kuutioista mopoa. pitääkö paikkansa ja löytyykö 50 kuutioisia sieltä ja mitä vuokraus maksaa.

17

1932

Vastaukset

  • Kuutioista en mittaa tieda, mutta skootterit jolla oon ajanut lahtee kylla sen verran paremmin ku suomalainen mopo, etta luulis takana olevan ainakin enemman heppoja kuin suomalaisissa mopoissa. Huiput on siina jossain 80km/h kohdalla. Hinnat 50000-150000vnd paivassa. Kokemukseni ei siis ole Phan Thietista, jossa en ole ollut vaan muualta Vietnamista. Mut jos oikein kunnon moottoripyorista puhut, niin niista en tieda mitaan.

  • Hotelli varmaan jarkkaa mopon kun kysyy..Joku 50000 varmaan pitaa pulittaa mutta sita ei tieda minka tasoisen ajopelin saa. Yleensa kuitenkin vaan joku aika pikku mopo 80-120cc ja kunnosta ei takuuta. Kuutiosta en tosiaan tieda mutta kai isommat on harvinaisempia ja laittomiakin. Phan thietin alueella on aika turvallista ajaa ainakin viimeksi kun kavin.

  • En uskaltaisi kyllä koko Vietnamissa mennä vuokraamaan minkäänlaista moottoroitua ajopeliä! Siellä kun ei näy pätevän meikäläiset liikennesäännöt (ei sinne päinkään!!) ja meitä ainakin opas varoitti vuokraamasta skootteria/mopoa, koska liikenneonnettomuuksia sattuu turisteille usein, ja maksumiehenä on lähes aina turisti, oli syyllinen tai ei. Ja kuulinpa sellaistakin, että joka päivää kuolee liikenneonnettomuuksissa nelisenkymmentä ihmistä. Eli mopon päälle vaan... Joopa joo!

    • En suosittele kenellekään mitään, mutta mielestäni tilastot antavat asiasta turhan karun kuvan. Ensinnäkin on totta, että tilastojen mukaan Vietnamissa kuolee päivittäin lähes neljäkymmentä ihmistä liikenteessä. Nämä tilastot ovat kuitenkin ennen vuotta 2007, jolloin esimerkiksi kypärästä tuli pakollinen. Mitään uutta tilastoa en löytänyt, mutta jostain luin, että tuo laki on vähentänyt huomattavasti kuolemanntapauksia. No, joka tapauksessa koska useimmat kuolemantapaukset ovat moottoripyöräilijöitä ovat ne useinmiten itselle aiheutettuja vahinkoja. 85% kuolonkolareista on aiheutunut Vietnamissa henkilökohtaisesta törttöilystä, tarkemmin sanottuna rajusta ylinopeudesta, huolimattomasta ohittelusta tai tankojuoppoudesta. Viimeksi mainittua ei oman kokemukseni mukaan pidetä edes kovin vakavana asiana. Nämä ovat onnettomuuksia joiden syntyyn on itse hyvin helppo vaikuttaa.
      Löysä liikennekuri ja tähän lisättynä se, että näiden tilastojen aikana ei ollut kypäräpakkoa on osaltaan syynä siihen, että onnettomuuksissa kuolleisuus on Vietnamissa aivan järkyttävästi suurempi kuin länsimaissa. Kypärän käyttöön on myös itse hyvin helppo vaikuttaa.
      Liikennesäännöt ovat tietysti hieman kummalliset, mutta pääsääntönä voisi olla, että jokainen pitää huolta omasta etusektoristaan, eikä aiheuta nopeilla ennakoimattomilla liikkeillä ongelmia takana tuleville.
      Itsellä ei ole Suomesta minkäänlaista mopo/moottoripyöräkokemusta ja käytännössä olen ajanut ensimmäisen kerran moottoroidulla kaksipyöräisellä Vietnamissa. Pienen totuttelun jälkeen en ole kokenut liikennettä mitenkään uhkaavaksi. aluksi voi ajaa vain virran mukana ja huolehtia siitä ettei törmää edessä oleviin. Seuraava vaihe on kun yksin "uhmaa" vastaantulijoita vasemmalle kääntyessä. Eteen vain, ei ne päälle aja (siis skootterit ja henkilöautot). Isompien autojen eteen en kuitenkaan menisi ;-)
      Pointti on kuitenkin, että järkevällä ajolla ja kypärän käytöllä voi riskit minimoida kohtuulliselle tasolle. Varsinkin kun puhutaan vielä kohtuullisen kokoisista kaupungeista kuten Phan Thiet, joissa liikenne ei ole niin kaaottista kuin vaikka Hanoissa.


    • Missä sitten uskaltasit vuokrata mopon? Tuskin missään??? Vuokraisitko Thaimaassa? Se on vähintään yhtä vaarallista kuin vietnaimsa ellei varallisempaa. Kävely ja katujen ylittäminen on muuten vaaraallisuus asteikoilla saman veroinen mopon ajmisen kanssa vietnamissa ellei vaarallisempaa.


    • ChangRum kirjoitti:

      Missä sitten uskaltasit vuokrata mopon? Tuskin missään??? Vuokraisitko Thaimaassa? Se on vähintään yhtä vaarallista kuin vietnaimsa ellei varallisempaa. Kävely ja katujen ylittäminen on muuten vaaraallisuus asteikoilla saman veroinen mopon ajmisen kanssa vietnamissa ellei vaarallisempaa.

      Olen käynyt sekä Thaimaassa että Vietnamissa. Kummassakaan en vuokraisi mopoa, mutta tämä on vain minun mielipiteeni. Vietnamista olin kuullut, että siellä on paljon mopoja liikenteessä, mutta en voinut kuvitella, että niitä on "ihan oikeesti niin paljon". Totuus iski heti lentokentältä Saigoniin mennessä, olimme reippaasti myöhässä, koska kaduilla vallitsi täydellinen "hallittu" kaaos. Mopoja oli enemmän kuin voi painajaisissakaan kuvitella olevan. Ensimmäiset kadun ylitykset jalkaisin olivat järkyttäviä, mutta siitä sitten rohkeus kasvoi ja välillä onnistuttiin pääsemään toiselle puolelle katua :)


    • Mie vaan kirjoitti:

      Olen käynyt sekä Thaimaassa että Vietnamissa. Kummassakaan en vuokraisi mopoa, mutta tämä on vain minun mielipiteeni. Vietnamista olin kuullut, että siellä on paljon mopoja liikenteessä, mutta en voinut kuvitella, että niitä on "ihan oikeesti niin paljon". Totuus iski heti lentokentältä Saigoniin mennessä, olimme reippaasti myöhässä, koska kaduilla vallitsi täydellinen "hallittu" kaaos. Mopoja oli enemmän kuin voi painajaisissakaan kuvitella olevan. Ensimmäiset kadun ylitykset jalkaisin olivat järkyttäviä, mutta siitä sitten rohkeus kasvoi ja välillä onnistuttiin pääsemään toiselle puolelle katua :)

      Joo sehän on jokaisen henkilökohtainen asia vuokraako vaiko ei. Me emme todella vuokranneet mopoa Saigonissa..aattele jos olis ottanu lapsen kyytiin niin huhhuh et sitte muinessa vuokrattiin pieneksi hetkeksi että mies kyytsäsi likkoja pikku lenkin..siel liikentees ku saattaa kestää ambilanssilla toista tuntia päästä kolaripaikalle kun ne pääsee sellasta 10km tuntivauhtii liikkumaan jos jono sattuu kulkemaan.Hui, mut hyvinhän ne paikalliset siinä liikenteessä ajeli et jos aattelee et muutama miljoona mopoo laitetaan samanaikaisesti kaupunkiin ajelee niin kuin siellä eikä siellä ole minkään valtakunnan liikennesääntöjä ni voi kyl turistille olla naurussa pitelemistä,hehheh..


  • ulkomaalainen ei saa ajaa "motoa" Vietnamissa ellei hänellä ole vietnamilaista ajokorttia. Kansainvälinen tai suomalainen ei siis kelpaa. Kortin saaminen kestää 2 - 3 viikkoa ja maksaa noin 100 USD. Ensin tarvitaan kansainvälinen kortti, joka käännetään vietnamiksi ja sen jälkeen pitää löytää joku firma, joka sen hankkii sinulle. Voit myös tehdä paperihommat itse, mutta tarvitset lähetystöstä leiman hakemukseen, 700 000 VND, ja jos olet vaikka Saigonissa niin leiman hakeminen Hanoista ei ole taloudellisesti järkevää. Jos olet täällä töissä niin silloin työnantajan todistus riittää.

    Käytännössä aika harvoin poliisit pysäyttelevät ulkomaalaisia, mutta hiljattain oli Muinen ja Nha Trangin alueella poliiseilla joku rahankeruukampanja. Pysäyttivät ulkomaalaisia ja takavarikoivat mopot, jotka sitten vuokraaja joutui lunastamaan takaisin. Samoin Saigonissa on pysäytelty länkkäreitä viime aikoina.

    Vuokramopot ovat pääsääntöisesti Honda Waveja tai niiden klooneja, kuutioita noin 110. Nyttemmin saa ainakin Saigonista ja Nha Trangista vuokralle myös automaatteja, esim. Yamaha Nouvo maksoi helmikuussa 100 000 dongia per päivä. Nuo Wavet maksavat paikkakunnasta riippuen 60 000 - 100 000 VND.

    Liikennesäännöt ovat yksinkertaisia, edellä ajavalla on etuajo-oikeus kaupunkialueella ja maantiellä isommalla. Useimmat kolarit johtuvat siitä, kun ajetaan väärään suuntaan yksisuuntaisella tai kadun väärää puolta. Myös sivukujilta kadulle törmäävät motot ovat vaarallisia, jotkut eivät välitä lainkaan muusta liikenteestä. Ovat kai niin kännissä tai muussa "pöllyssä".

    Minun mielestä Muinessa tai Phan Tietissä on ihan turvallista ajella kun käyttää normaalia maalaisjärkeä. Voit harjoitella ajamista keskipäivällä, silloin liikenne on hiljaisimmillaan. Seuraat vaan edellä ajavia ja katsot kuinka toimivat. Kuukauden tai parin harjoittelun jälkeen olet jo aika virtuoosi motokuski.

  • Mulla on 50 cc mopo , saata ajaa ilman ajokorttia , maksaa 100.000 d paivassa ! Soita 01212881684 asun Mui-Nessa 2 vuotta ! baiba969@gmail.com

    • olen tulossa mui nehen 14.2 2011. haluan vuokrata mopon 10 päivaksi. olen kokenut kuljettaja. oletko suomalainen.


    • caramello kirjoitti:

      olen tulossa mui nehen 14.2 2011. haluan vuokrata mopon 10 päivaksi. olen kokenut kuljettaja. oletko suomalainen.

      Virosta !


  • 125 cc automaattivaihteisen Yamaha Nouvon saa päiväksi yleensä noin 100 000 dongilla. Manuaalivaihteiset Honda Wavet noin 70 000 dongia per vrk. Tuollaisen 50 cc mopon päivävuokra max. 50 000 dongia.

  • Täältä saa vokrata www.LiveInMuiNe.com

  • Pyörän saa mistä vaan, hotellityöntekijät vuokraa omiaan, paikalliset vuokraa kadulla omiaan....ja osa myy myös. Eräs tuttuni osti pyörän Vietnamissa ja ajeli sillä maata ylös ja alas. Pyörän hankinta (haluut sitten minkä kuutioisen vaan) ei ole ongelma. Ainut ongelma on Vietnamissa, ne miehet jotka keittelee itse riisiviinaa ja lähtee sit liikenteeseen.

    Jos vuokraa pyörän niin sit pitää ottaa se riski, että on joutuu hoitoon vietnamilaiseen sairalaan. (oon ollu harjottelussa sairaalassa, ja sinne ei päästä vaan tosisaan joudutaan.) Tosin jo isomissa kaupungeissa ja Huessa onkin vähä parempi hoito.

    Ja se kypärä, paikallinen kypärä on aivan läppä, sama melkein onko sitä vai ei.....länsimaalainen pyöräilykypärä on niiden motorbike kypärää varmaan kaksi valovuotta eteenpäin :) Itse ajalein siellä ilman ajokorttia, ketään se asia ei kiinnostanu.

  • Saa Vietnamista ihan asiallisiakin kypäriä, ainakin isoimmista kaupungeista. Eivät toki vastaa Suomessa myytäviä 500 euron pottia. Mutta parempi sekin kuin tärkätty lippalakki, joita paikalliset käyttävät.

    Pahin vaara on juuri nuo paikalliset känniset ääliöt, jotka aiheuttavat eniten onnettomuuksia liikenteessä.

  • Saa vuokrattua ainakin 500 kuutioiseen saakka. ( suurin minkä itse vuokrannut). Nykyään talvisin käytössä oma 170cc skootteri. Kansainvälinen ajokortti vaaditaan ja tietysti sillon pitää olla prätkäkortti kotimaassakin jotta saa siellä ajaa. Tosin suuri osa turisteista ajaa ilman korttia ja vuokraamot sitä harvoin kysyvät. Poliiseista selviää yleensä pienellä rahasummalla normi pysäytyksen merkeissä mutta sitten ku kolaroit ilman korttia ni kalliiks tulee vaik ei olis oma vikakaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.