Myydäänkö nykyään vielä jossain kelvollisia polkupyörän sisäkumeja? Siis sellaisia, joilla ihan oikeasti tekee jotain? Olen kyllästynyt koko ajan paikakamaan vaimon polkupyörän takarengasta. Vaihdoin jopa pistosuojatut ulkorenkaat - ei sekään auttanut kuin vähän, sillä nämä nykyiset menevät jo ilmanpaineesta ja ajajan matkatavaroiden painosta mäsäksi. Laitoin myös lisäsuojusta vanteen ja sisäkumin väliin - siitä ei ollut mitään hyötyä, koska vika ilmeisestikään ei ollut vanteen missään terävissä reunoissa tms. Yritin pestä spriillä ulkorenkaan sisäpintaa ja vannetta, ettei vain jäisi mitään hiekanjyviä - ei sekään paljon auttanut. Onneksi löysin jostain hyllyn perältä n. 20 v. vanhan Nokian renkaiden kunnollisen sisäkumin, jonka nyt laitoin paikalleen. On toistaiseksi kestänyt. Se tuntuu käteen aivan toisenlaiselta kuin nykyään myytävä sekunda - materiaali on varmaan ainakin tuplasti paksumpaa kuin niissä nykyisissä standardirenkassa, jotka ovat vain hiukan paksumpaa tavaraa kuin K-marketin hyllyltä myytävät karnevaali-ilmapallot. Toivottavasti se kunnollinen (=vanha) sisäkumi ei ole siellä hyllyssä vuosien mittaan pahasti hapertunut - uutta kelvollistahan ei saa. Vai saako? Myydäänkö nykyäänkin vielä polkupyörän sisäkumeja, jotka kestävät kovaa käyttöä pidempään kuin viikon?
Kelvollisia polkupyörän sisäkumeja?
33
7194
Vastaukset
- pyöräkauppias
sisärenkaat, ovat 80 % aitoa kumia, paksut ja kestävät. Löytyy hyvinvarustetuista fillariliikkeistä.
- toinen pyöräilijä
Avainsana on siis "fillarikauppias". Osta sieltä renkaat. Kunnollinen maksaa varmasti tuplaten verrattuna motonetbiltemaan, mutta kestää vähintään triplaten. Ja veroeurot jää samalla omalle kylälle.
- kyllä vaan.
Peukalot ylös täälläkin. Marketti kamat kierrän kaukaa.
- Anonyymi
kyllä vaan. kirjoitti:
Peukalot ylös täälläkin. Marketti kamat kierrän kaukaa.
Joissakin marketeissa myydään nykyään myös kunnollista "merkkitavaraa". Prismassa on esim. Schwalben tuotteita myynnissä.
- ritsakumien
jälkeen ei oo muilla tehny mitään. nehä on jotain muoviseosta.
- Tuskaa
Nyt on kokeiltu Prisman, Cittarin ja Clas Ohlsonin halpasisäkumit; viidestä kumista yksi kesti paikalleenlaiton. Vannenauha on kunnossa ja vanteet muutoinkin, ulkokumi on uusi nokialainen. Yhden kumin jo havaitsin ennen asennusta vuotavan, muut vuotivat niin salakavalan vähän, ettei sitä ennen asennusta huomannut.
En ymmärrä, miksei yksikään edellämainituista myy kunnon kumeja, Ohlsonilta sentään löytyi nokialaiset ulkokumit. En ole ehtinyt töiltäni pyöräliikkeeseen (menee jo kuudelta kiinni), mutta nyt kai jo mielenterveyden vuoksi täytyy käydä etsimässä kunnon sisärenkaat.. - opetella
Tuskaa kirjoitti:
Nyt on kokeiltu Prisman, Cittarin ja Clas Ohlsonin halpasisäkumit; viidestä kumista yksi kesti paikalleenlaiton. Vannenauha on kunnossa ja vanteet muutoinkin, ulkokumi on uusi nokialainen. Yhden kumin jo havaitsin ennen asennusta vuotavan, muut vuotivat niin salakavalan vähän, ettei sitä ennen asennusta huomannut.
En ymmärrä, miksei yksikään edellämainituista myy kunnon kumeja, Ohlsonilta sentään löytyi nokialaiset ulkokumit. En ole ehtinyt töiltäni pyöräliikkeeseen (menee jo kuudelta kiinni), mutta nyt kai jo mielenterveyden vuoksi täytyy käydä etsimässä kunnon sisärenkaat..vaihtamaan se sisäkumi. Kai se ny hajoo jos sä sen päi helvettiä sinne tunget. Cittarin sisäkumit on kestänyt toisessa pyörässä nyt 2 vuotta ja toisessä vuoden, jonka aikana on kertynyt noin 1500 km matkaa.
Ei se vika ole kumissa, vaan siinä joka sitä vaihtaa.
Onnea seuraavaan vaihtoon! - Outo Kumpulainen
opetella kirjoitti:
vaihtamaan se sisäkumi. Kai se ny hajoo jos sä sen päi helvettiä sinne tunget. Cittarin sisäkumit on kestänyt toisessa pyörässä nyt 2 vuotta ja toisessä vuoden, jonka aikana on kertynyt noin 1500 km matkaa.
Ei se vika ole kumissa, vaan siinä joka sitä vaihtaa.
Onnea seuraavaan vaihtoon!Hankipa ensin muoviset rengastyökalut, joilla väännät renkaan vanteelta ja takaisin. Sitten tarkista vanne: Varsinkin markettipyörissä esiintyy viimeistelemättä porattuja venttiilireikiä. Suosittelen myös asiantuntevaa liikettä. Marketeista ei kannata ostaa kuin elintarvikkeita.
- asdfghjklö15963
Kelvollisia kumeja on esim. werkstatt. Ja jos löydätte United merkkisiä kumeja, ne ovat parhaita. Ja kunnon pyöräilijä paikkaa renkaan, se kuuluu perustaitoihin.
- 37män
En usko tuohon, markettikumi on huonompi kuin joku toinen, höpöttelyyn.
Suurin syy löytyy ostajasta ja asentajasta.
Liian suuri kumi jää aina mutkalle jostakin kohdasta ja väärin asennettu jää kierteelle tai päällysrenkaan ja vanteen väliin noista rengasrautojen väärinkäytöstä puhumattakaan. Useimmat päällyskumit saa muuten paikoilleen ilman vääntövehkeitäkin, vähän näppivoimaa tosin tarvitaan.
Yksi suuri syy kumien puhkeamiseen löytyy päällyskumien kuviomalleista.
Väitän, että tappajasoraa ei ole.
Jos huomaat kumin koloissa ajon jälkeen kivensiruja, niin ne menevät seuraavalla ajokerralla syvemmälle ja syvemmälle lopuksi läpi kanvestinkin ja puhkaisevat taatusti sisäkuminkin, eli ns. tappajasoraa ei ole, on vain vääriä päällyskumin kuviomalleja. Kunnon talvirenkaissa on isot urat ja ne eivät kerää pieniä murusia, jotka menevät pikkuhiljaa läpi.
Tietysti voi ostaa myös piikin kestävät ulkorenkaat tai asentaa piikin kestävän nauhan päällyskumin sisäpuolelle.
On myös olemassa itsekorjautuvia sisäkumeja. Niissä on "korjausmuussi" valmiina sisällä, joka korjaa sisäkumin reiän, jos sellainen tulee. Aika isokin reikä menee itsestään umpeen, niin ettei tarvitse ainakaan matkalla tienvarressa korjata.- kivi pystyssä
> Väitän, että tappajasoraa ei ole.
Jos huomaat kumin koloissa ajon jälkeen kivensiruja, niin ne menevät seuraavalla ajokerralla syvemmälle ja syvemmälle lopuksi läpi kanvestinkin ja puhkaisevat taatusti sisäkuminkin, eli ns. tappajasoraa ei ole, on vain vääriä päällyskumin kuviomalleja. Kunnon talvirenkaissa on isot urat ja ne eivät kerää pieniä murusia, jotka menevät pikkuhiljaa läpi.
Joo, mutku ei jollain huonosti rullaavilla nappularenkailla viitsi asvaltilla jyristää eikä sellaiset edes hybridiin sopisi (jarrujen ja lokasuojien mitoituksen puolesta). Nykyisen pyöräni alkuperäiset renkaat puhkesivat keväällä ja alkukesällä n. kerran viikossa. Ja lähes aina takarengas, tottakai, koska se on v-mäisempi irroittaa. Muutaman kerran sain "syyllisen kiinni itse teossa" - pieni (5-7 mm pituinen), kapea/piikkimäinen & teräväsärmäinen hiekoitushiekan kivi pystyssä takarenkaassa. Ilmiselvästi homma toimi niin, että eturengas pompautti/pyöräytti kiven sopivasti pystyyn ja takarengas läjähti siihen päälle. Tämä temppu onnistuu siis vain ja ainoastaan kovalla alustalla = asvaltilla. Kertaakaan ei kumi ole puhjennut sora/hiekkatiellä! Eikä kyse ole myöskään kivien kiilautumisesta kuvioiden väliin, koska ao. renkaissa ei niin syviä uria ollut, että niihin olisi ikinä kiviä jäänyt kiinni
Ratkaisuksi ongelmaan löytyi nimenomaan viiltosuojatut renkaat. Ensimmäisellä satsilla ajoin pari kesää ilman, että sattui yhtään rengasrikkoa - melkoinen ero aiempaan kerta/viikko verrattuna! Olivat vaan jotain halvempaan mallia ja kuluivat tolkuttoman nopeasti; pari tuhatta km mittariin ja renkaat slikseinä. Lopulta sileäksi kuluneesta & ohentuneesta takakumista ylisi taas kivensiru läpi. Seuraavilla, laadukkaammilla, on nyt ajeltu useampi kesä, "reikiä nolla"ja näyttää pintaa riittävän vielä jatkossakin.... - 37män
kivi pystyssä kirjoitti:
> Väitän, että tappajasoraa ei ole.
Jos huomaat kumin koloissa ajon jälkeen kivensiruja, niin ne menevät seuraavalla ajokerralla syvemmälle ja syvemmälle lopuksi läpi kanvestinkin ja puhkaisevat taatusti sisäkuminkin, eli ns. tappajasoraa ei ole, on vain vääriä päällyskumin kuviomalleja. Kunnon talvirenkaissa on isot urat ja ne eivät kerää pieniä murusia, jotka menevät pikkuhiljaa läpi.
Joo, mutku ei jollain huonosti rullaavilla nappularenkailla viitsi asvaltilla jyristää eikä sellaiset edes hybridiin sopisi (jarrujen ja lokasuojien mitoituksen puolesta). Nykyisen pyöräni alkuperäiset renkaat puhkesivat keväällä ja alkukesällä n. kerran viikossa. Ja lähes aina takarengas, tottakai, koska se on v-mäisempi irroittaa. Muutaman kerran sain "syyllisen kiinni itse teossa" - pieni (5-7 mm pituinen), kapea/piikkimäinen & teräväsärmäinen hiekoitushiekan kivi pystyssä takarenkaassa. Ilmiselvästi homma toimi niin, että eturengas pompautti/pyöräytti kiven sopivasti pystyyn ja takarengas läjähti siihen päälle. Tämä temppu onnistuu siis vain ja ainoastaan kovalla alustalla = asvaltilla. Kertaakaan ei kumi ole puhjennut sora/hiekkatiellä! Eikä kyse ole myöskään kivien kiilautumisesta kuvioiden väliin, koska ao. renkaissa ei niin syviä uria ollut, että niihin olisi ikinä kiviä jäänyt kiinni
Ratkaisuksi ongelmaan löytyi nimenomaan viiltosuojatut renkaat. Ensimmäisellä satsilla ajoin pari kesää ilman, että sattui yhtään rengasrikkoa - melkoinen ero aiempaan kerta/viikko verrattuna! Olivat vaan jotain halvempaan mallia ja kuluivat tolkuttoman nopeasti; pari tuhatta km mittariin ja renkaat slikseinä. Lopulta sileäksi kuluneesta & ohentuneesta takakumista ylisi taas kivensiru läpi. Seuraavilla, laadukkaammilla, on nyt ajeltu useampi kesä, "reikiä nolla"ja näyttää pintaa riittävän vielä jatkossakin...."Muutaman kerran sain "syyllisen kiinni itse teossa" - pieni (5-7 mm pituinen), kapea/piikkimäinen & teräväsärmäinen hiekoitushiekan kivi pystyssä takarenkaassa. Ilmiselvästi homma toimi niin, että eturengas pompautti/pyöräytti kiven sopivasti pystyyn ja takarengas läjähti siihen päälle"
Oikeinko kävit katsomassa tiellä olevien kivien asennot, ennen kuin ajoit yli?
No joo, minun tarkoittamat kivet ovat kooltaan noin 1 mm kokoluokkaa, siis tosi pieniin uriin tarttuvia.
Minullakin meni uuden pyörän kumit puhki hutikuussa viikon aikana ja molemmissa tapauksissa oli läpi mennyt hiekanjyvä syynä.
Minä korjasin alkuperäis renkaiden tekovian hiomalla nuo kapeat 1mm urat pois, eli suurensin urat suunnilleen 4mm kokoisiksi. Ihan helppo homma. (Pieni jyrsinterä vain porakoneeseen.)
Kokeilu onnistui. Olen ajanut niillä renkailla koko kesän (runsaasti yli 2000km), eikä reikiä ole tullut.
- Fillarismies
Pyörän kumit lakkaavat puhkeilemasta, kun lopetat pyöräteiden lasimurskassa, nasta-ansoissa ja reunakivillä ajamisen ja väistät nämä ajoesteet ajoradan puolella ajaen.
- ....
Pyöräilijöitä koskevat myös liikennesäännöt. Pyöräilijä on esim. velvollinen ajamaan pyörätiellä mikäli sellainen ajosuunnassa löytyy ja sitä voi estettä käyttää. Ajoradalla ei tällöin saa pyöräillä.
- Anonyymi
.... kirjoitti:
Pyöräilijöitä koskevat myös liikennesäännöt. Pyöräilijä on esim. velvollinen ajamaan pyörätiellä mikäli sellainen ajosuunnassa löytyy ja sitä voi estettä käyttää. Ajoradalla ei tällöin saa pyöräillä.
Tieliikennelaki sallii pyöräilyn ajoradalla tietyissä tilanteissa. Ne kannattaa selvittää itsellensä, ettei "hauku" pyöräilijää väärin perustein.
Tieliikennelaki 10.8.2018/729
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729
- >>
En koskaan aja "täysillä baareilla". Käytän 3,5 bar vaikka maksimi olisi 4,5 bar. Talvikumeissa maksimi jopa 6 bar mutta niissäkin käytän korkeintaan 4 bar. Tällainen saattaa auttaa.
- Anonyymi
Samanlaisia kokemuksia Thaimaassa tehdyistä sisäkumeista. Myynti pitäisi kieltää ostajan harhauttamisena, nyt mennyt rikki 2kpl 1.5kk:sisällä. Kestää, jos ei laita ilmaa.
- Anonyymi
Itselläni ei ole sisäkumi puhjennut moneen vuoteen (koputetaan puuta). On tietenkin hyvät ja pistosuojatut renkaat, jotka suojaavat sisäkumeja.
- Anonyymi
Jep. Aivan aluksi hyvät pistosuojatut renkaat alle. Jotkut uusimmista renkaista ovat "tubeless" malleja, jotka eivät edes tarvitse sisäkumeja. Voi toki edelleen käyttää sisäkumeja niissäkin.
- Anonyymi
Itselläni on kokemuksia Schwalbe ja Continental sisäkumista. Kummassakaan tapauksessa ei ole ollut mitään ihmeellisiä ongelmia niiden kanssa.
- Anonyymi
Vittorian Latex-sisurit on kestäneet nyt yli 4000km ilman rikkoja.
- Anonyymi
Nykyään ei monikaan pyöräilijä käytä enää sisuskumeja.
- Anonyymi
Joo pyöräilijöillä alkaa sisäkumit olla harvinaisuuksia, mutta pyörällä ajavilla ne ovat edelleen ylivoimaisessa enemmistössä pyöriä.
- Anonyymi
Vielä nykyään aika moni käyttää sisäkumeja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo pyöräilijöillä alkaa sisäkumit olla harvinaisuuksia, mutta pyörällä ajavilla ne ovat edelleen ylivoimaisessa enemmistössä pyöriä.
Mikä ero on pyöräilijöillä ja pyörällä ajavilla? Mielestäni pyörällä ajavat ovat kaikki pyöräilijöitä.
Kisapyöräilijöiden joukossa sisäkumit alkavat olla harvinaisuus. "Tavallisten" normipyöräilijöiden joukossa sisäkumit ovat takuulla vielä käytössä enemmistöllä. Väliin sijoittuvilla harrastajilla ja kuntoilijoilla on kenties 50 % vielä sisäkumit käytössä. Tämä on tosin vain villi veikkaus.
- Anonyymi
Giro, Tour ja Vuelta, ei sisäkumeja.
Pirkan pyöräily, sisäkumit 50%
Työmatkapyöräily, sisäkumit 95%- Anonyymi
Työmatkapyöräilyssä juuri kannattaisi käyttää tubeless-renkaita niin ei tulisi tulonmenetyksiä työstä myöhästymisestä kun on joutunut työmatkalla rengasrikonkorjailuun.
Ammattilaispyöräilijöillä taas on oma huoltoryhmä.
Miksi kukaan ei puhu niistä kelvottomista venttiileistä joita on kaupan.
Ostin neljän paketin, peräti kaksi niistä vuoti - ei nyt valtoimenaan, mutta kuplaa tuli kuitenkin.
Ehjä kokonaisuus pysyy paineessa koko kauden ja ylikin.
Turhaa kokoamista ja purkamista - käsienpesualtaaseen tunkemista koska vika oli muualla.- Anonyymi
Presta venttiilit on mielestäni paras. Pitää olla oikeanlainen vanne (vanteessa oleva venttiilin reikä) kyseiselle sisäkumille jossa on presta venttiili.
Pyöränventtiilien tunnistusohjeet
https://www.erkkakulmala.info/pyoranventtiilien-tunnistusohjeet/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Presta venttiilit on mielestäni paras. Pitää olla oikeanlainen vanne (vanteessa oleva venttiilin reikä) kyseiselle sisäkumille jossa on presta venttiili.
Pyöränventtiilien tunnistusohjeet
https://www.erkkakulmala.info/pyoranventtiilien-tunnistusohjeet/Presta on muuten hyvä venttiilityyppi, mutta vaatii sille hyvin sopivan pumpun, muuten keskitappi vääntyy helposti tai venttiili sihauttaa turhan paljon ilmaa pois pumppua irrottaessa. Sinällään venttiili näyttää pitävän hyvin ilmaa, mutta ainakin omalla jalkapumpulla on se taipumus, että maantiepyörän suhteellisen pieni-ilmatilaisesta sisärenkaasta tahtoo sihahtaa ilmaa epämääräinen määrä pois, ennen kuin venttiili sulkee.
- Anonyymi
Continentalin sisäkumit ainakin puhekaa herkästi. Mielestäni pistosuojattu rengas ainoa vaihtoehto saada kunnolla kestämään. Ei tarvi olla kovin järeä kunhan jonkinlainen pistosuojaus.
- Anonyymi
Mikään sisäkumi ei kestä, jos piikki tulee läpi ulkorenkaasta. Kyse ei ole laadusta, vaan ominaisuudesta. Ihan eri asia on saumavuodot, joita tuppaa esiintymään halpiksissa, samoin kuin epätasaista pullistumista, joka tuntuu ajo-ominaisuuksissa. Continental tekee tasalaatuisia kumeja, eikä ainakaan itsellä ole yksikään kumi puhjennut ilman, että jotain terävää on tullut ulkokumista ensin läpi.
- Anonyymi
Schwalbe on ainoa kestävä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152111Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi832046- 1011367
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1411161Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101146Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663791112Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha170842- 61818
- 59751
Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249726