Kelvollisia polkupyörän sisäkumeja?

Primovaari

Myydäänkö nykyään vielä jossain kelvollisia polkupyörän sisäkumeja? Siis sellaisia, joilla ihan oikeasti tekee jotain? Olen kyllästynyt koko ajan paikakamaan vaimon polkupyörän takarengasta. Vaihdoin jopa pistosuojatut ulkorenkaat - ei sekään auttanut kuin vähän, sillä nämä nykyiset menevät jo ilmanpaineesta ja ajajan matkatavaroiden painosta mäsäksi. Laitoin myös lisäsuojusta vanteen ja sisäkumin väliin - siitä ei ollut mitään hyötyä, koska vika ilmeisestikään ei ollut vanteen missään terävissä reunoissa tms. Yritin pestä spriillä ulkorenkaan sisäpintaa ja vannetta, ettei vain jäisi mitään hiekanjyviä - ei sekään paljon auttanut. Onneksi löysin jostain hyllyn perältä n. 20 v. vanhan Nokian renkaiden kunnollisen sisäkumin, jonka nyt laitoin paikalleen. On toistaiseksi kestänyt. Se tuntuu käteen aivan toisenlaiselta kuin nykyään myytävä sekunda - materiaali on varmaan ainakin tuplasti paksumpaa kuin niissä nykyisissä standardirenkassa, jotka ovat vain hiukan paksumpaa tavaraa kuin K-marketin hyllyltä myytävät karnevaali-ilmapallot. Toivottavasti se kunnollinen (=vanha) sisäkumi ei ole siellä hyllyssä vuosien mittaan pahasti hapertunut - uutta kelvollistahan ei saa. Vai saako? Myydäänkö nykyäänkin vielä polkupyörän sisäkumeja, jotka kestävät kovaa käyttöä pidempään kuin viikon?

33

7017

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pyöräkauppias

      sisärenkaat, ovat 80 % aitoa kumia, paksut ja kestävät. Löytyy hyvinvarustetuista fillariliikkeistä.

      • toinen pyöräilijä

        Avainsana on siis "fillarikauppias". Osta sieltä renkaat. Kunnollinen maksaa varmasti tuplaten verrattuna motonetbiltemaan, mutta kestää vähintään triplaten. Ja veroeurot jää samalla omalle kylälle.


      • kyllä vaan.

        Peukalot ylös täälläkin. Marketti kamat kierrän kaukaa.


      • Anonyymi
        kyllä vaan. kirjoitti:

        Peukalot ylös täälläkin. Marketti kamat kierrän kaukaa.

        Joissakin marketeissa myydään nykyään myös kunnollista "merkkitavaraa". Prismassa on esim. Schwalben tuotteita myynnissä.


    • ritsakumien

      jälkeen ei oo muilla tehny mitään. nehä on jotain muoviseosta.

      • Tuskaa

        Nyt on kokeiltu Prisman, Cittarin ja Clas Ohlsonin halpasisäkumit; viidestä kumista yksi kesti paikalleenlaiton. Vannenauha on kunnossa ja vanteet muutoinkin, ulkokumi on uusi nokialainen. Yhden kumin jo havaitsin ennen asennusta vuotavan, muut vuotivat niin salakavalan vähän, ettei sitä ennen asennusta huomannut.

        En ymmärrä, miksei yksikään edellämainituista myy kunnon kumeja, Ohlsonilta sentään löytyi nokialaiset ulkokumit. En ole ehtinyt töiltäni pyöräliikkeeseen (menee jo kuudelta kiinni), mutta nyt kai jo mielenterveyden vuoksi täytyy käydä etsimässä kunnon sisärenkaat..


      • opetella
        Tuskaa kirjoitti:

        Nyt on kokeiltu Prisman, Cittarin ja Clas Ohlsonin halpasisäkumit; viidestä kumista yksi kesti paikalleenlaiton. Vannenauha on kunnossa ja vanteet muutoinkin, ulkokumi on uusi nokialainen. Yhden kumin jo havaitsin ennen asennusta vuotavan, muut vuotivat niin salakavalan vähän, ettei sitä ennen asennusta huomannut.

        En ymmärrä, miksei yksikään edellämainituista myy kunnon kumeja, Ohlsonilta sentään löytyi nokialaiset ulkokumit. En ole ehtinyt töiltäni pyöräliikkeeseen (menee jo kuudelta kiinni), mutta nyt kai jo mielenterveyden vuoksi täytyy käydä etsimässä kunnon sisärenkaat..

        vaihtamaan se sisäkumi. Kai se ny hajoo jos sä sen päi helvettiä sinne tunget. Cittarin sisäkumit on kestänyt toisessa pyörässä nyt 2 vuotta ja toisessä vuoden, jonka aikana on kertynyt noin 1500 km matkaa.
        Ei se vika ole kumissa, vaan siinä joka sitä vaihtaa.

        Onnea seuraavaan vaihtoon!


      • Outo Kumpulainen
        opetella kirjoitti:

        vaihtamaan se sisäkumi. Kai se ny hajoo jos sä sen päi helvettiä sinne tunget. Cittarin sisäkumit on kestänyt toisessa pyörässä nyt 2 vuotta ja toisessä vuoden, jonka aikana on kertynyt noin 1500 km matkaa.
        Ei se vika ole kumissa, vaan siinä joka sitä vaihtaa.

        Onnea seuraavaan vaihtoon!

        Hankipa ensin muoviset rengastyökalut, joilla väännät renkaan vanteelta ja takaisin. Sitten tarkista vanne: Varsinkin markettipyörissä esiintyy viimeistelemättä porattuja venttiilireikiä. Suosittelen myös asiantuntevaa liikettä. Marketeista ei kannata ostaa kuin elintarvikkeita.


    • asdfghjklö15963

      Kelvollisia kumeja on esim. werkstatt. Ja jos löydätte United merkkisiä kumeja, ne ovat parhaita. Ja kunnon pyöräilijä paikkaa renkaan, se kuuluu perustaitoihin.

    • 37män

      En usko tuohon, markettikumi on huonompi kuin joku toinen, höpöttelyyn.
      Suurin syy löytyy ostajasta ja asentajasta.
      Liian suuri kumi jää aina mutkalle jostakin kohdasta ja väärin asennettu jää kierteelle tai päällysrenkaan ja vanteen väliin noista rengasrautojen väärinkäytöstä puhumattakaan. Useimmat päällyskumit saa muuten paikoilleen ilman vääntövehkeitäkin, vähän näppivoimaa tosin tarvitaan.

      Yksi suuri syy kumien puhkeamiseen löytyy päällyskumien kuviomalleista.

      Väitän, että tappajasoraa ei ole.
      Jos huomaat kumin koloissa ajon jälkeen kivensiruja, niin ne menevät seuraavalla ajokerralla syvemmälle ja syvemmälle lopuksi läpi kanvestinkin ja puhkaisevat taatusti sisäkuminkin, eli ns. tappajasoraa ei ole, on vain vääriä päällyskumin kuviomalleja. Kunnon talvirenkaissa on isot urat ja ne eivät kerää pieniä murusia, jotka menevät pikkuhiljaa läpi.
      Tietysti voi ostaa myös piikin kestävät ulkorenkaat tai asentaa piikin kestävän nauhan päällyskumin sisäpuolelle.

      On myös olemassa itsekorjautuvia sisäkumeja. Niissä on "korjausmuussi" valmiina sisällä, joka korjaa sisäkumin reiän, jos sellainen tulee. Aika isokin reikä menee itsestään umpeen, niin ettei tarvitse ainakaan matkalla tienvarressa korjata.

      • kivi pystyssä

        > Väitän, että tappajasoraa ei ole.
        Jos huomaat kumin koloissa ajon jälkeen kivensiruja, niin ne menevät seuraavalla ajokerralla syvemmälle ja syvemmälle lopuksi läpi kanvestinkin ja puhkaisevat taatusti sisäkuminkin, eli ns. tappajasoraa ei ole, on vain vääriä päällyskumin kuviomalleja. Kunnon talvirenkaissa on isot urat ja ne eivät kerää pieniä murusia, jotka menevät pikkuhiljaa läpi.

        Joo, mutku ei jollain huonosti rullaavilla nappularenkailla viitsi asvaltilla jyristää eikä sellaiset edes hybridiin sopisi (jarrujen ja lokasuojien mitoituksen puolesta). Nykyisen pyöräni alkuperäiset renkaat puhkesivat keväällä ja alkukesällä n. kerran viikossa. Ja lähes aina takarengas, tottakai, koska se on v-mäisempi irroittaa. Muutaman kerran sain "syyllisen kiinni itse teossa" - pieni (5-7 mm pituinen), kapea/piikkimäinen & teräväsärmäinen hiekoitushiekan kivi pystyssä takarenkaassa. Ilmiselvästi homma toimi niin, että eturengas pompautti/pyöräytti kiven sopivasti pystyyn ja takarengas läjähti siihen päälle. Tämä temppu onnistuu siis vain ja ainoastaan kovalla alustalla = asvaltilla. Kertaakaan ei kumi ole puhjennut sora/hiekkatiellä! Eikä kyse ole myöskään kivien kiilautumisesta kuvioiden väliin, koska ao. renkaissa ei niin syviä uria ollut, että niihin olisi ikinä kiviä jäänyt kiinni

        Ratkaisuksi ongelmaan löytyi nimenomaan viiltosuojatut renkaat. Ensimmäisellä satsilla ajoin pari kesää ilman, että sattui yhtään rengasrikkoa - melkoinen ero aiempaan kerta/viikko verrattuna! Olivat vaan jotain halvempaan mallia ja kuluivat tolkuttoman nopeasti; pari tuhatta km mittariin ja renkaat slikseinä. Lopulta sileäksi kuluneesta & ohentuneesta takakumista ylisi taas kivensiru läpi. Seuraavilla, laadukkaammilla, on nyt ajeltu useampi kesä, "reikiä nolla"ja näyttää pintaa riittävän vielä jatkossakin....


      • 37män
        kivi pystyssä kirjoitti:

        > Väitän, että tappajasoraa ei ole.
        Jos huomaat kumin koloissa ajon jälkeen kivensiruja, niin ne menevät seuraavalla ajokerralla syvemmälle ja syvemmälle lopuksi läpi kanvestinkin ja puhkaisevat taatusti sisäkuminkin, eli ns. tappajasoraa ei ole, on vain vääriä päällyskumin kuviomalleja. Kunnon talvirenkaissa on isot urat ja ne eivät kerää pieniä murusia, jotka menevät pikkuhiljaa läpi.

        Joo, mutku ei jollain huonosti rullaavilla nappularenkailla viitsi asvaltilla jyristää eikä sellaiset edes hybridiin sopisi (jarrujen ja lokasuojien mitoituksen puolesta). Nykyisen pyöräni alkuperäiset renkaat puhkesivat keväällä ja alkukesällä n. kerran viikossa. Ja lähes aina takarengas, tottakai, koska se on v-mäisempi irroittaa. Muutaman kerran sain "syyllisen kiinni itse teossa" - pieni (5-7 mm pituinen), kapea/piikkimäinen & teräväsärmäinen hiekoitushiekan kivi pystyssä takarenkaassa. Ilmiselvästi homma toimi niin, että eturengas pompautti/pyöräytti kiven sopivasti pystyyn ja takarengas läjähti siihen päälle. Tämä temppu onnistuu siis vain ja ainoastaan kovalla alustalla = asvaltilla. Kertaakaan ei kumi ole puhjennut sora/hiekkatiellä! Eikä kyse ole myöskään kivien kiilautumisesta kuvioiden väliin, koska ao. renkaissa ei niin syviä uria ollut, että niihin olisi ikinä kiviä jäänyt kiinni

        Ratkaisuksi ongelmaan löytyi nimenomaan viiltosuojatut renkaat. Ensimmäisellä satsilla ajoin pari kesää ilman, että sattui yhtään rengasrikkoa - melkoinen ero aiempaan kerta/viikko verrattuna! Olivat vaan jotain halvempaan mallia ja kuluivat tolkuttoman nopeasti; pari tuhatta km mittariin ja renkaat slikseinä. Lopulta sileäksi kuluneesta & ohentuneesta takakumista ylisi taas kivensiru läpi. Seuraavilla, laadukkaammilla, on nyt ajeltu useampi kesä, "reikiä nolla"ja näyttää pintaa riittävän vielä jatkossakin....

        "Muutaman kerran sain "syyllisen kiinni itse teossa" - pieni (5-7 mm pituinen), kapea/piikkimäinen & teräväsärmäinen hiekoitushiekan kivi pystyssä takarenkaassa. Ilmiselvästi homma toimi niin, että eturengas pompautti/pyöräytti kiven sopivasti pystyyn ja takarengas läjähti siihen päälle"

        Oikeinko kävit katsomassa tiellä olevien kivien asennot, ennen kuin ajoit yli?

        No joo, minun tarkoittamat kivet ovat kooltaan noin 1 mm kokoluokkaa, siis tosi pieniin uriin tarttuvia.

        Minullakin meni uuden pyörän kumit puhki hutikuussa viikon aikana ja molemmissa tapauksissa oli läpi mennyt hiekanjyvä syynä.
        Minä korjasin alkuperäis renkaiden tekovian hiomalla nuo kapeat 1mm urat pois, eli suurensin urat suunnilleen 4mm kokoisiksi. Ihan helppo homma. (Pieni jyrsinterä vain porakoneeseen.)

        Kokeilu onnistui. Olen ajanut niillä renkailla koko kesän (runsaasti yli 2000km), eikä reikiä ole tullut.


    • Fillarismies

      Pyörän kumit lakkaavat puhkeilemasta, kun lopetat pyöräteiden lasimurskassa, nasta-ansoissa ja reunakivillä ajamisen ja väistät nämä ajoesteet ajoradan puolella ajaen.

      • ....

        Pyöräilijöitä koskevat myös liikennesäännöt. Pyöräilijä on esim. velvollinen ajamaan pyörätiellä mikäli sellainen ajosuunnassa löytyy ja sitä voi estettä käyttää. Ajoradalla ei tällöin saa pyöräillä.


      • Anonyymi
        .... kirjoitti:

        Pyöräilijöitä koskevat myös liikennesäännöt. Pyöräilijä on esim. velvollinen ajamaan pyörätiellä mikäli sellainen ajosuunnassa löytyy ja sitä voi estettä käyttää. Ajoradalla ei tällöin saa pyöräillä.

        Tieliikennelaki sallii pyöräilyn ajoradalla tietyissä tilanteissa. Ne kannattaa selvittää itsellensä, ettei "hauku" pyöräilijää väärin perustein.

        Tieliikennelaki 10.8.2018/729
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729


    • >>

      En koskaan aja "täysillä baareilla". Käytän 3,5 bar vaikka maksimi olisi 4,5 bar. Talvikumeissa maksimi jopa 6 bar mutta niissäkin käytän korkeintaan 4 bar. Tällainen saattaa auttaa.

    • Anonyymi

      Samanlaisia kokemuksia Thaimaassa tehdyistä sisäkumeista. Myynti pitäisi kieltää ostajan harhauttamisena, nyt mennyt rikki 2kpl 1.5kk:sisällä. Kestää, jos ei laita ilmaa.

    • Anonyymi

      Itselläni ei ole sisäkumi puhjennut moneen vuoteen (koputetaan puuta). On tietenkin hyvät ja pistosuojatut renkaat, jotka suojaavat sisäkumeja.

      • Anonyymi

        Jep. Aivan aluksi hyvät pistosuojatut renkaat alle. Jotkut uusimmista renkaista ovat "tubeless" malleja, jotka eivät edes tarvitse sisäkumeja. Voi toki edelleen käyttää sisäkumeja niissäkin.


    • Anonyymi

      Itselläni on kokemuksia Schwalbe ja Continental sisäkumista. Kummassakaan tapauksessa ei ole ollut mitään ihmeellisiä ongelmia niiden kanssa.

    • Anonyymi

      Vittorian Latex-sisurit on kestäneet nyt yli 4000km ilman rikkoja.

    • Anonyymi

      Nykyään ei monikaan pyöräilijä käytä enää sisuskumeja.

      • Anonyymi

        Joo pyöräilijöillä alkaa sisäkumit olla harvinaisuuksia, mutta pyörällä ajavilla ne ovat edelleen ylivoimaisessa enemmistössä pyöriä.


      • Anonyymi

        Vielä nykyään aika moni käyttää sisäkumeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo pyöräilijöillä alkaa sisäkumit olla harvinaisuuksia, mutta pyörällä ajavilla ne ovat edelleen ylivoimaisessa enemmistössä pyöriä.

        Mikä ero on pyöräilijöillä ja pyörällä ajavilla? Mielestäni pyörällä ajavat ovat kaikki pyöräilijöitä.

        Kisapyöräilijöiden joukossa sisäkumit alkavat olla harvinaisuus. "Tavallisten" normipyöräilijöiden joukossa sisäkumit ovat takuulla vielä käytössä enemmistöllä. Väliin sijoittuvilla harrastajilla ja kuntoilijoilla on kenties 50 % vielä sisäkumit käytössä. Tämä on tosin vain villi veikkaus.


    • Anonyymi

      Giro, Tour ja Vuelta, ei sisäkumeja.
      Pirkan pyöräily, sisäkumit 50%
      Työmatkapyöräily, sisäkumit 95%

      • Anonyymi

        Työmatkapyöräilyssä juuri kannattaisi käyttää tubeless-renkaita niin ei tulisi tulonmenetyksiä työstä myöhästymisestä kun on joutunut työmatkalla rengasrikonkorjailuun.
        Ammattilaispyöräilijöillä taas on oma huoltoryhmä.


    • Miksi kukaan ei puhu niistä kelvottomista venttiileistä joita on kaupan.
      Ostin neljän paketin, peräti kaksi niistä vuoti - ei nyt valtoimenaan, mutta kuplaa tuli kuitenkin.
      Ehjä kokonaisuus pysyy paineessa koko kauden ja ylikin.
      Turhaa kokoamista ja purkamista - käsienpesualtaaseen tunkemista koska vika oli muualla.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Presta venttiilit on mielestäni paras. Pitää olla oikeanlainen vanne (vanteessa oleva venttiilin reikä) kyseiselle sisäkumille jossa on presta venttiili.

        Pyöränventtiilien tunnistusohjeet
        https://www.erkkakulmala.info/pyoranventtiilien-tunnistusohjeet/

        Presta on muuten hyvä venttiilityyppi, mutta vaatii sille hyvin sopivan pumpun, muuten keskitappi vääntyy helposti tai venttiili sihauttaa turhan paljon ilmaa pois pumppua irrottaessa. Sinällään venttiili näyttää pitävän hyvin ilmaa, mutta ainakin omalla jalkapumpulla on se taipumus, että maantiepyörän suhteellisen pieni-ilmatilaisesta sisärenkaasta tahtoo sihahtaa ilmaa epämääräinen määrä pois, ennen kuin venttiili sulkee.


    • Anonyymi

      Continentalin sisäkumit ainakin puhekaa herkästi. Mielestäni pistosuojattu rengas ainoa vaihtoehto saada kunnolla kestämään. Ei tarvi olla kovin järeä kunhan jonkinlainen pistosuojaus.

      • Anonyymi

        Mikään sisäkumi ei kestä, jos piikki tulee läpi ulkorenkaasta. Kyse ei ole laadusta, vaan ominaisuudesta. Ihan eri asia on saumavuodot, joita tuppaa esiintymään halpiksissa, samoin kuin epätasaista pullistumista, joka tuntuu ajo-ominaisuuksissa. Continental tekee tasalaatuisia kumeja, eikä ainakaan itsellä ole yksikään kumi puhjennut ilman, että jotain terävää on tullut ulkokumista ensin läpi.


    • Anonyymi

      Schwalbe on ainoa kestävä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      160
      2610
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      1736
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      182
      1640
    4. 79
      1311
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1055
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      297
      976
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      51
      961
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      179
      870
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      79
      853
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      818
    Aihe