Vanha mahonki kylki hiottu puhtaalle puulle. Mitä lakkaa siihen suosittelette. Pitääkö pohjustaa jollain vai vedetäänkö aluksi suoraan 50% ohennetulla lakalla?
Mahongille
19
3730
Vastaukset
- tiedä mitään....
puuveneiden hoitamisesta, mutta olen ymmärtänyt, että epoksi voisi olla hyvä vaihtoehto. Rannassa katselin vanhaa puufolkkaria, jonka kyljet oli vedetty epoksilla. Oli todella hyvän näköinen ja pinta oli tiivis.
- Pertsa 5
Olisikohan noin? Ei epoksi kestä auringon UV-säteilyä ilman maalaamista.
- puuhailija
Pertsa 5 kirjoitti:
Olisikohan noin? Ei epoksi kestä auringon UV-säteilyä ilman maalaamista.
Kyllä epoksi on tätä päivää. Ja pirun monta kerrosta. Ei se kestä UV:ta, mutta se suojataan sitten suojalakalla. Paljon duunia, lopputulos palvelee sitten vuosikymmeniä. Puuvene.fi on hyvä paikka hankkia tietoa. t. Pate
- lakkaa?
puuhailija kirjoitti:
Kyllä epoksi on tätä päivää. Ja pirun monta kerrosta. Ei se kestä UV:ta, mutta se suojataan sitten suojalakalla. Paljon duunia, lopputulos palvelee sitten vuosikymmeniä. Puuvene.fi on hyvä paikka hankkia tietoa. t. Pate
En aio tappaa puuta epoksilla vaan tarkoitus on käyttää oikeaa lakkaa. Puuvene ei ole enään puuvene jos pinta käsitellään epoksipinnoitteella.
- täältä
www.puuvene.fi keskustelupalsta Siellä löytyy tietoa ja taitoa...
- Ry-laardi
Rylardin V63:sta. Ensin 50/50 mineraalitärpätillä pari kiekkaa ja sitten vähintään 6 kiekkaa blandaamattomalla. Hyvä pensseli ja tarvittaessa välihionta. Siinä on UV-suoja mukana. Itse olen tyytyväinen veneeni mahonkiosien lakkaukseen tällä. Joku puuvenehippi voi kommentoida.
- puuvenehippi
Älä missään nimessä "laita" epoksia lakan sijasta! Voit tietysti yrittää... Jos puun pinta ei ole jatkuvan kosteuden tms. veden kanssa tekemisessä, riittää että lakkaat sen hiomisen ja pölyjen puhdistuksen jälkeen esim. Hempelin tai Rylardin lakalla. Jos kevyt kyllästys on tarpeen, osta vaikka Owatrol 1 tai Impreg 1 kyllästysainetta. Tuolla litkullta voi pari kertaa kyllästää lakattavan pinnan. Ensimmäiset lakkakerrokset voit ohentaa reilusti sopivalla ohennusaiheella, esim. (kts. kyljestä tms. suosituksia). Aloita vaikka 50/50 suhteella ja vähennät joka kerroksen jälkeen ohennusaineen määrä. Joka lakkauskerran jälkeen aina kevyt välihionta! 4. tai 5. kerroksen voit huoletta lakata pelkällä lakalla. Hyvää lopputulosta voit hioa vielä muutamalla lakkauskerralla. Lisää ohjeita löydät varmaankin tuolta puuvene-paltalta.
- lakkaa?
puuvenehippi kirjoitti:
Älä missään nimessä "laita" epoksia lakan sijasta! Voit tietysti yrittää... Jos puun pinta ei ole jatkuvan kosteuden tms. veden kanssa tekemisessä, riittää että lakkaat sen hiomisen ja pölyjen puhdistuksen jälkeen esim. Hempelin tai Rylardin lakalla. Jos kevyt kyllästys on tarpeen, osta vaikka Owatrol 1 tai Impreg 1 kyllästysainetta. Tuolla litkullta voi pari kertaa kyllästää lakattavan pinnan. Ensimmäiset lakkakerrokset voit ohentaa reilusti sopivalla ohennusaiheella, esim. (kts. kyljestä tms. suosituksia). Aloita vaikka 50/50 suhteella ja vähennät joka kerroksen jälkeen ohennusaineen määrä. Joka lakkauskerran jälkeen aina kevyt välihionta! 4. tai 5. kerroksen voit huoletta lakata pelkällä lakalla. Hyvää lopputulosta voit hioa vielä muutamalla lakkauskerralla. Lisää ohjeita löydät varmaankin tuolta puuvene-paltalta.
Paikallisesta maaliliikkeessä kehotettiin käyttämään uretaanilakkaa joka on puulle riittävän joustavaa ja ei ole uv.lle arka. Jäi kysymättä tuo välihionta asia joten osaatteko valaista miten se suoritetaan ja millaisella karkeudella ettei hio liian karheaksi. Eikös välihionnan tarkoitus ole poistaa "piikit" lakkapinnasta?
- Jepetteri
puuvenehippi kirjoitti:
Pensseli pidetään lakkauskertojen välillä astiassa, jossa on pellavasiemenöljyä. Pensselin putsaaminen ja kuivaaminen tekee sen, että pensselissä olevat kuivuneet lakkahituset siirtyvät lakkapintaan seuraavalla kerralla. Pellavasiemenöljy on itsesyttyvää, joten varovasti niiden öljyisten rättein kanssa.
- ainakaan epoksia
Jokin täysin elämätön rakenne voisi vielä mennäkin epoksilla. Hyvä lakka elää puun mukana eikä halkeile. Mahonkia ei välttämättä tarvitse kyllästää, mutta itse laittaisin pellavaöljy/puutärpätti seoksen, jossa mukana jotain myrkkyä (esim.sinkkinaftenaatti). Aluksi ohennat ja viimeiset kerrokset täyttä tavaraa (kiilto). Välihionnat myös.
- Kokeilija ..... .
Tänä talvena just laitoin kansiluukkuun epoksia pari kerrosta ja kevyt hionta ja venelakka vielä siihen päälle. Ei muuta kokemusta, mutta helvetin hieno siitä ainakin tuli.
- lakkaa?
Voiko epoksia laittaa suoraan pintaan samoin kuin lakkaa. Eikö epoksi tarvitse lujitetta kuten polyesteri? Luulisi pelkän maalatun epoksin hakkeilevan ja irtosvan. Asiasta kun en tässä yhteydessä mitään tiedä. Muuten epoksi on kyllä tuttu aine kewlarin ja hiilikuidun sekä lasin kanssa. Puuta en ole koskaan sillä pinnoittanut.
- remonttimake
lakkaa? kirjoitti:
Voiko epoksia laittaa suoraan pintaan samoin kuin lakkaa. Eikö epoksi tarvitse lujitetta kuten polyesteri? Luulisi pelkän maalatun epoksin hakkeilevan ja irtosvan. Asiasta kun en tässä yhteydessä mitään tiedä. Muuten epoksi on kyllä tuttu aine kewlarin ja hiilikuidun sekä lasin kanssa. Puuta en ole koskaan sillä pinnoittanut.
Epoksia voi käyttää kuten lakkaa. Epoksia ostaessa kannattaa varmistaa että se on kirkasta epoksia, joka siis soveltuu pinnoitukseen paemmin kuin sameat tai kellertävät epoksit. Pinnalle olen laittanut 2k lakkaa (Hempelin diamondia). Lakkaamaton epoksipinta ainakin minulla on tullut nopeasti ruman näköiseksi (sameaksi) ahkerasta pesusta huolimatta. Mielestäni puuveneen lakkaamiseen pitää käyttää öljylakkaa, ei epoksia tai uretaanilakkaa. Öljylakka kuivuu todella hitaasti. Hyvä puoli on miellyttävä haju (muihin lakkoihin verrattuna). Myöskään käsittelylämpötila tai -kosteus ei ole ihan niin tarkka kuin muilla lakoilla. Oman veneen lakkasin juuri vanhanajan venelakalla. Ainakin halpaa on. Mitä ohuempi lakkakerros tulee siveltyä kerralla, sitä parempi siitä tulee. Sitä ei vaan meinaa uskoa. Liian monta paksua lakkaekerrosta liian nopeasti voi nahoittua ruman näköiseksi.
- vahalla
remonttimake kirjoitti:
Epoksia voi käyttää kuten lakkaa. Epoksia ostaessa kannattaa varmistaa että se on kirkasta epoksia, joka siis soveltuu pinnoitukseen paemmin kuin sameat tai kellertävät epoksit. Pinnalle olen laittanut 2k lakkaa (Hempelin diamondia). Lakkaamaton epoksipinta ainakin minulla on tullut nopeasti ruman näköiseksi (sameaksi) ahkerasta pesusta huolimatta. Mielestäni puuveneen lakkaamiseen pitää käyttää öljylakkaa, ei epoksia tai uretaanilakkaa. Öljylakka kuivuu todella hitaasti. Hyvä puoli on miellyttävä haju (muihin lakkoihin verrattuna). Myöskään käsittelylämpötila tai -kosteus ei ole ihan niin tarkka kuin muilla lakoilla. Oman veneen lakkasin juuri vanhanajan venelakalla. Ainakin halpaa on. Mitä ohuempi lakkakerros tulee siveltyä kerralla, sitä parempi siitä tulee. Sitä ei vaan meinaa uskoa. Liian monta paksua lakkaekerrosta liian nopeasti voi nahoittua ruman näköiseksi.
minä käytin mahonkiveneen sisustaan osmo colorin kosteisiinn tiloihin suosittelemaa vahaa. hieno tuli helpolla. ulos se ei käy, koska ei ilmeisesti kestä ultravioletti säteilyä tai merivettä. kuulemma sellainenkin heiltä nyt löytyy.
- on kunnon kamaa
vahalla kirjoitti:
minä käytin mahonkiveneen sisustaan osmo colorin kosteisiinn tiloihin suosittelemaa vahaa. hieno tuli helpolla. ulos se ei käy, koska ei ilmeisesti kestä ultravioletti säteilyä tai merivettä. kuulemma sellainenkin heiltä nyt löytyy.
viimeksi kun remontoin mahonkivenettä käytin Tonkinois lakkaa. Tulos oli erinomainen. Tonkinois on öljypohjaista tavaraa.
- Kokeilija .....
lakkaa? kirjoitti:
Vanhat lakat lämmitin kosanilla pois ja hioin koneellisesti pinnat täysin puhtaiksi. Vedin Biltema epoksin puhtaalle puu pinnalle. Ekakerros imeytyi aika hyvin. Toinen kerros jätti jo lasimaisen pinnan ja samalla täytin tällä epoksilla kaikki ylimääräiset reiät ja kolot. Viikon päästä pyyhin epoksipinnan asetoonilla ja hioin kiiltävän pinnan mataksi. Tämän päälle kunnon venelakka kerros. AVOT ... Ja kyllä kiiltää ja on kuin paksu lasimainen kova kalvo. Epoksi imeytettynä puun pinnalle kasvattaa myös lujuutta aika lailla. Ohjauspinni sai saman käsittelyn. Aika näyttää miten käy.
- Tyttö meren rannalta
saat asialliset ja ennen kaikkea asiantuntevat neuvot. itse neuvoisin kyllästämään ensin, sitten laittamaan sopivan lakan päälle.
- eskom
uusia vesiohenteisia lakkoja. Ei haise nenuun ja pensselin voit sutimisen jälkeen pestä vedellä. Kehitys kehittyy, unohtakaa vanhat mössönne.
- hempel
helppo lakka käsitellä, ei kuivu liian nopeasti jne. ja on kestävä. Muut lakkausohjeet: puuvene.fi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760