Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

suodatin hajos..

ninni..

heippa! ajattelin kysyä onko kellään ollut vastaavanlaista ongelmaa...ostin noin 5v sitten ihan akvaarioliikkeestä suodattimen, ja viime vklla huomasin, että se toimii aika hitaasti ja huonosti. Arvelin että se on taas mennyt levän takia tukkoon, mutta ei. Ei rupea pelaamaan vaikka pesin, ja on ihan mykkä koko suodatin. Olisiko siis mahd.patruunat tukossa..vai olisiko moottori hajonnut, harmi vain, koska kalat kuolevat kuitenkin ilman happea, vaikka niitä onkin vain 10klp, mutta uudet suodattimet ovat tosi kalliita ostaa, ei kai muu auta, kuin että laittaa koko höskä tyhjennyksen jälkeen myyntiin tyhjänä..akvaario kerkesi olla 13v peräti mulla.. eli jos jollain on ollut vastaavanlaisia ongelmia suodattimen kanssa, olisi ihan mukava vaihtaa mielipiteitä, kun ei ennen ole näin surkeasti käynyt, ja harmittaa kalojen kohtalo..

20

749

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ninni..

      piti lukea että suodattimet mahd. vaihdon tarpeessa..ja akvaariossa elelee 2 monnia, 10 neontetraa..

    • kalojen puolesta

      Ikuisiahan ne eivät ole, vaikkakin oma Eheimini toiminut jo yli 10 vuotta ilman ongelmia. Vaihda vettä päivittäin 50% ja ala säästämään. Koita saada ainakin veden pinta kiertämään jotenkin, vaikka rupelituulettimella jos ei muuta. Kysele käytettyä suodatinta aqua-webin ostetaan-palstalta. Saatat saada todella halvalla. Älä luovuta!

      • ninni..

        taidan tehdä niin, että loppuvksta tilaan vaikkapa ne vaihtopatruunat, ja koitan vaihtaa ne jollakin konstilla siihen rakkineeseen, koska vähän ihmetyttää että miten muuten laatutuote, olisi ihan yht äkkiä hajonnut. Jos ei rupea pelaamaan, pitää sitten katsoa, olisiko uuden suodattimen tilaus paikalla..kalat tosin ovat ihan hämmästyneitä, ja sekaisin, mutta toivottavasti nuo patruunoiden vaihtot pelastaisivat niiden kohtalon!


      • hoitaja
        ninni.. kirjoitti:

        taidan tehdä niin, että loppuvksta tilaan vaikkapa ne vaihtopatruunat, ja koitan vaihtaa ne jollakin konstilla siihen rakkineeseen, koska vähän ihmetyttää että miten muuten laatutuote, olisi ihan yht äkkiä hajonnut. Jos ei rupea pelaamaan, pitää sitten katsoa, olisiko uuden suodattimen tilaus paikalla..kalat tosin ovat ihan hämmästyneitä, ja sekaisin, mutta toivottavasti nuo patruunoiden vaihtot pelastaisivat niiden kohtalon!

        ne suodattimet voivat hajota ihan yks kaks. Meillä meni n. vuoden ollut eheimin suodatin aikoinaan sähkökatkoksen ansiosta. Sen jälkeen ei ole eheimiä tullut kuin tuohon mattoon pumpuksi.


      • -Rihma-
        ninni.. kirjoitti:

        taidan tehdä niin, että loppuvksta tilaan vaikkapa ne vaihtopatruunat, ja koitan vaihtaa ne jollakin konstilla siihen rakkineeseen, koska vähän ihmetyttää että miten muuten laatutuote, olisi ihan yht äkkiä hajonnut. Jos ei rupea pelaamaan, pitää sitten katsoa, olisiko uuden suodattimen tilaus paikalla..kalat tosin ovat ihan hämmästyneitä, ja sekaisin, mutta toivottavasti nuo patruunoiden vaihtot pelastaisivat niiden kohtalon!

        Laatutuotekko tuo? Epäilen hiukan. Itse luotan vain Fluvaliin ja Eheimiin, muita en edes ajattele akvaariohini, koska em. ovat aina kestäneet, mutta jokainen tavallaan. Sisäsuodatin ei paljoa maksa ja jos ostaa laadukkaan niin ikä on varmasti kymmeniä vuosia eteenpäin. Aqua-webistä voi saada lainaan suodattimen, jos paikkkunnalta löytyy harrastajia, joten sinne vaan kyselemään lainaa tai myytäviä suodattimia. :)


    • fish KING

      jos suodatin kuitenkin kierrättää vettä voi olla että olet asentanut jonkun osan huonosti paikalleen... otappa tuo masiina uudestaan käteen ja käy kaikki osat taas kertaalleen läpi, irroittele myös niin paljon moottorin osia kuin suinkin pystyt. Tai vie se paikalliseen akvaliikkeeseen huoltoon... Moottorin osat pitäisi lähteä kästeen; Rottori osa Magneetti käämi Roottorin akseli Puhdista kaikki osat ja kolot hyvin ja kasaa suodatin uudestaan... onko sulla manuaali siihen ja purku/kasaus/huolto ohjeet tallella? No, ei se niin monimutkainen kyllä ole ettetkö sitä itse osaisi purkaa atomeiksi ;) Jos ei pelitä, kokeile nopeasti kuivana käyntiin laittamista, kuuluuko moottorin rahinaa? Onko sulla ilmastinta akvaariossasi? Kyllä kalat kestävät yllättävän pitkään pelkillä osittaisilla veden vaihdoillakin. Vaikka kolmannes päivittäin kunnes saat sen suodattimen pelittämään... Ei saa lannistua pikku vastoinkäymisestä !!!

      • ninni..

        kiitoksia kaikille neuvoista! niin tiedä sitten siittä laatutuotteesta, mutta eipä ole ollut kalliimpaakaan vara ostaa. Sehän se tässä ihmetyttääkin, että kun se ei rupea pelaamaan ollenkaan, vaikka ainakin 10x olen sen jo purkanut osiin. Tiedä sitten auttaako se patruunoiden vaihto yhtikäs mitään, vai pitäisikö uusi tilata. Ilmastinta ei akvaariossa ole, mutta hapettaja kylläkin.


      • ninni..

        Otinpa sitten äsken koko romun vielä koottavaksi, ja edestä sen kannen poistin, minkä takana on sellainen pieni ropeli..tiedä sitten oliko se tukossa, vai mitä mutta se rupesi sittenkin porisemaan kuivana, puhdistuksen jälkeen se taas toimi.. sivuissahan on 2 säätövipua, ja niistä kun rämpläsi, niin rupesi toimimaan ihan akvaariossa. Eli taitaa sittenkin olla vielä masina toiminta kuntoinen, ja ei tarvitse uutta vielä ostaa, ja kalojen kohtalo on nyt turvattu joksikin aikaa. Varmaankin levä saattaa olla yksi syy, minkä takia koko masina meni tukkoon. Näytttää vain siltä että se ropeli ei jaksa koko ajan pyöriä..eli pitää vielä katsoa jos se toimisi jotenkin.


      • -Rihma-
        ninni.. kirjoitti:

        Otinpa sitten äsken koko romun vielä koottavaksi, ja edestä sen kannen poistin, minkä takana on sellainen pieni ropeli..tiedä sitten oliko se tukossa, vai mitä mutta se rupesi sittenkin porisemaan kuivana, puhdistuksen jälkeen se taas toimi.. sivuissahan on 2 säätövipua, ja niistä kun rämpläsi, niin rupesi toimimaan ihan akvaariossa. Eli taitaa sittenkin olla vielä masina toiminta kuntoinen, ja ei tarvitse uutta vielä ostaa, ja kalojen kohtalo on nyt turvattu joksikin aikaa. Varmaankin levä saattaa olla yksi syy, minkä takia koko masina meni tukkoon. Näytttää vain siltä että se ropeli ei jaksa koko ajan pyöriä..eli pitää vielä katsoa jos se toimisi jotenkin.

        Hanki varmuudenvuoksi se uusi suodatin, kun tuo ei nyt kovin luotettava tunnu olevan, vaikka ihan käytetynä, kun ei ne paljoa maksa. Sen verran pitäisi kalojen parasta ajatella, ettei viitsittäis tappaa niitä hapenpuutteeseen.


      • fish KING
        ninni.. kirjoitti:

        Otinpa sitten äsken koko romun vielä koottavaksi, ja edestä sen kannen poistin, minkä takana on sellainen pieni ropeli..tiedä sitten oliko se tukossa, vai mitä mutta se rupesi sittenkin porisemaan kuivana, puhdistuksen jälkeen se taas toimi.. sivuissahan on 2 säätövipua, ja niistä kun rämpläsi, niin rupesi toimimaan ihan akvaariossa. Eli taitaa sittenkin olla vielä masina toiminta kuntoinen, ja ei tarvitse uutta vielä ostaa, ja kalojen kohtalo on nyt turvattu joksikin aikaa. Varmaankin levä saattaa olla yksi syy, minkä takia koko masina meni tukkoon. Näytttää vain siltä että se ropeli ei jaksa koko ajan pyöriä..eli pitää vielä katsoa jos se toimisi jotenkin.

        KYä se siittä... putsaile vaan aina tarvittaessa ja tosiaan käy kaikki nippelit ja nappelit liikkuvat osat läpi ja kaikki liikkuvien osien ympäristöt huolella pesua ja hinkkaamista... vanha hammasharja on tosi hyvä tähän tarkoitukseen! Liottele vaikka ens kerralla kuumassa vedessä jossain astiassa tai vadissa tai jossain ihan laimeella fairyssa... muista pestä ja huuhdelka kaikki pesu aine pois ennen akvaan asennusta!!! Kyllä toi tetrankin tuote ajaa asiansa ku sitä vaan jaksaa huoltaa säännöllisesti!! Vanutkin on pitkä ikäisiä kun niitä peseskelee tarvittaessa niin puhtaaksi kuin voi! Tuleeko sulla akvaan levää helposti??


      • ninni..
        fish KING kirjoitti:

        KYä se siittä... putsaile vaan aina tarvittaessa ja tosiaan käy kaikki nippelit ja nappelit liikkuvat osat läpi ja kaikki liikkuvien osien ympäristöt huolella pesua ja hinkkaamista... vanha hammasharja on tosi hyvä tähän tarkoitukseen! Liottele vaikka ens kerralla kuumassa vedessä jossain astiassa tai vadissa tai jossain ihan laimeella fairyssa... muista pestä ja huuhdelka kaikki pesu aine pois ennen akvaan asennusta!!! Kyllä toi tetrankin tuote ajaa asiansa ku sitä vaan jaksaa huoltaa säännöllisesti!! Vanutkin on pitkä ikäisiä kun niitä peseskelee tarvittaessa niin puhtaaksi kuin voi! Tuleeko sulla akvaan levää helposti??

        levä on juuri minun akvaarioni suurin riesa. Yksi neontetroista näyttää siltä, että saattaa kuolla lähiaikoina..tiedä sitten onko jo pidemmän aikaa ollut huonompi vointinen kala. Akvaarioon alkaa heti muodostua uudelleen levää parin pvn päästä, kun on perusteellisesti pessyt koko akvaarion. Olen arvellut, että joku aine mitä saa ihan alan liikkeistä, saattaisi auttaa asiaa, mutta ei ole tullut vielä kokeiltua. Samaa mieltä olen tuossa asiassa että, tetrankin suodattimet ovat ihan hyviä, kuhan niistä pitää hyvää huolta, ja ainakin yksinkertainen malli se on ollut pidemmässä käytössä tähän asti.


      • fish KING
        ninni.. kirjoitti:

        levä on juuri minun akvaarioni suurin riesa. Yksi neontetroista näyttää siltä, että saattaa kuolla lähiaikoina..tiedä sitten onko jo pidemmän aikaa ollut huonompi vointinen kala. Akvaarioon alkaa heti muodostua uudelleen levää parin pvn päästä, kun on perusteellisesti pessyt koko akvaarion. Olen arvellut, että joku aine mitä saa ihan alan liikkeistä, saattaisi auttaa asiaa, mutta ei ole tullut vielä kokeiltua. Samaa mieltä olen tuossa asiassa että, tetrankin suodattimet ovat ihan hyviä, kuhan niistä pitää hyvää huolta, ja ainakin yksinkertainen malli se on ollut pidemmässä käytössä tähän asti.

        Aurinko paistaa akvaarioon Akvaario on patterin edessä Kaloja ruokitaan liikaa Valot ovat väärän sävyiset tai vanhat Kaloja on liikaa Suodatin alitehoinen Kasveja lannoitetaan liikaa Kerros näistä...


      • ninni..
        fish KING kirjoitti:

        Aurinko paistaa akvaarioon Akvaario on patterin edessä Kaloja ruokitaan liikaa Valot ovat väärän sävyiset tai vanhat Kaloja on liikaa Suodatin alitehoinen Kasveja lannoitetaan liikaa Kerros näistä...

        juu akvaarioon paistaa aurinko kyllä, koska minulla ei ole kämpässä muuta paikkaa minne saada sopimaan se. Kalat ei ainakaan yliruokinnasta ole kärsineet. Kalat eivät ole ikäloppuja, siinäpä ne minun ja kalojen ongelmat. Eli ei ihan kaikkia noita juttuja mitä mainitaan ole ilmennyt. Yhdellä tutulla oli ihan sama ongelma levän kanssa, ja ei voinut akvaarion paikkaa siirtää ihan noin vain..levän torjunta aina tms, auttoi asiaan, ja eiköhän siittä ainakin jotain hyötyä minun akvaarioon olisi. Taitaa olla niin, että jokaisella on vähän yksilöllisiä ne ongelmat..


      • fish KING
        ninni.. kirjoitti:

        juu akvaarioon paistaa aurinko kyllä, koska minulla ei ole kämpässä muuta paikkaa minne saada sopimaan se. Kalat ei ainakaan yliruokinnasta ole kärsineet. Kalat eivät ole ikäloppuja, siinäpä ne minun ja kalojen ongelmat. Eli ei ihan kaikkia noita juttuja mitä mainitaan ole ilmennyt. Yhdellä tutulla oli ihan sama ongelma levän kanssa, ja ei voinut akvaarion paikkaa siirtää ihan noin vain..levän torjunta aina tms, auttoi asiaan, ja eiköhän siittä ainakin jotain hyötyä minun akvaarioon olisi. Taitaa olla niin, että jokaisella on vähän yksilöllisiä ne ongelmat..

        Jotain sen eteen olis ny kuitenki tehtävä, kalojen parhaaksi... älä päästä aurinkoa paistamaan akvaarioon suoraan. Pidä akvaarion valoa päällä vähemmän 6-8h/vrk. Jos putki yli kolmevuotta vanha hanki uusi n. 10000 kelvinin putki tilalle. (jos yhden putken valaisin). Älä anna ruoan mädäntyä pohjalle. Ravitse kasveja niukemmin. Vaihda akvan vettä kerran viikossa n. puolet kerralla tai kolmannes kahdesti viikon aikana. Puhdista suodatin vain tarvittaessa. Siinä niitä perus ohjeita.


      • -Rihma-
        ninni.. kirjoitti:

        levä on juuri minun akvaarioni suurin riesa. Yksi neontetroista näyttää siltä, että saattaa kuolla lähiaikoina..tiedä sitten onko jo pidemmän aikaa ollut huonompi vointinen kala. Akvaarioon alkaa heti muodostua uudelleen levää parin pvn päästä, kun on perusteellisesti pessyt koko akvaarion. Olen arvellut, että joku aine mitä saa ihan alan liikkeistä, saattaisi auttaa asiaa, mutta ei ole tullut vielä kokeiltua. Samaa mieltä olen tuossa asiassa että, tetrankin suodattimet ovat ihan hyviä, kuhan niistä pitää hyvää huolta, ja ainakin yksinkertainen malli se on ollut pidemmässä käytössä tähän asti.

        "Akvaarioon alkaa heti muodostua uudelleen levää parin pvn päästä, kun on perusteellisesti pessyt koko akvaarion." Tämä soi korvaan todella pahasti, eikä ihmekkään jos levää kertyy, jos peset akvaarion perusteellisesti. Kuinka perusteellisesti? Kokopesuja ei saisi suorittaa akvaarioon ikinä, ethän kuitenkaan hiekkaa pese?


      • ninni..
        -Rihma- kirjoitti:

        "Akvaarioon alkaa heti muodostua uudelleen levää parin pvn päästä, kun on perusteellisesti pessyt koko akvaarion." Tämä soi korvaan todella pahasti, eikä ihmekkään jos levää kertyy, jos peset akvaarion perusteellisesti. Kuinka perusteellisesti? Kokopesuja ei saisi suorittaa akvaarioon ikinä, ethän kuitenkaan hiekkaa pese?

        en pese akvaariota pesun yhteydessä yleensä ihan hiekkoja myöten..mutta kuitenkin niin, että hiekan päälle kertynyt moska, ja muu lika lähtee pois. Vettä en myöskään vaihda ihan kokonaan. Minulla on käytössä sellainen pesuletku, jolla saa pahimman moskan pois, ja vedet vaihdettua akvaarioon. Lasit ihan tavallisesti sellaisella magneettipesimellä pesen, ja välillä sienellä, ja rätillä kuivaan..


      • ninni..
        fish KING kirjoitti:

        Jotain sen eteen olis ny kuitenki tehtävä, kalojen parhaaksi... älä päästä aurinkoa paistamaan akvaarioon suoraan. Pidä akvaarion valoa päällä vähemmän 6-8h/vrk. Jos putki yli kolmevuotta vanha hanki uusi n. 10000 kelvinin putki tilalle. (jos yhden putken valaisin). Älä anna ruoan mädäntyä pohjalle. Ravitse kasveja niukemmin. Vaihda akvan vettä kerran viikossa n. puolet kerralla tai kolmannes kahdesti viikon aikana. Puhdista suodatin vain tarvittaessa. Siinä niitä perus ohjeita.

        Minulla on akvaariossa sellainen lamppu, josta voi säädellä joko himmeän valon, tai kirkkaan. Käytän monesti sitä himmeämpää valoa, koska näyttää siltä että, meikäläisen vähäinen kalamäärä pärjää välillä silläkin. Ruoka ei yleensä sinne pohjalle mätäne..jospa tämä kalojen hoito, kuitenkin alkaisi taas luonnistua.. :)


      • fish KING
        ninni.. kirjoitti:

        Minulla on akvaariossa sellainen lamppu, josta voi säädellä joko himmeän valon, tai kirkkaan. Käytän monesti sitä himmeämpää valoa, koska näyttää siltä että, meikäläisen vähäinen kalamäärä pärjää välillä silläkin. Ruoka ei yleensä sinne pohjalle mätäne..jospa tämä kalojen hoito, kuitenkin alkaisi taas luonnistua.. :)

        Taitaa valon lähde olla syynä levään vaikka sitä annosteletkin vähän sen sävy, lämpöarvo sekä taajuus taitavat olla levälle otolliset!! Hanki asiallinen akvaario valaisin siihen mainitun sävyinen putki, spotti/hehkulamppu ei riitä!!


      • ninni..
        fish KING kirjoitti:

        Taitaa valon lähde olla syynä levään vaikka sitä annosteletkin vähän sen sävy, lämpöarvo sekä taajuus taitavat olla levälle otolliset!! Hanki asiallinen akvaario valaisin siihen mainitun sävyinen putki, spotti/hehkulamppu ei riitä!!

        juu pitääpä tehdä niin. En ole arvannut että se siittä valaisimesta olisi kiinni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2015
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1430
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      63
      1355
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      71
      1241
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1231
    Aihe