hämähäkkipelko

tiihaa

Eli pelkään hämähäkkejä todella paljon. Nämä suomalaiset mallit eivät saa minua kirkumaan jos olen niistä tarpeeksi kaukana niistä, mutta aina jos vähänkin suuremman näen niin säpsähdän, enkä pysty alkaa esim. nukkua samassa huoneessa jos näen sellaisen. Eli pelkään niitä mutta ne eivät liiemmin rajoita elämääni. Mutta mitä suurempi hämis on niin sitä kamalmpi, minulle on aivan sama onko se muovinen vai ihan elävä mutta jos se on tarpeeksi iso niin se on todella kamala. Jos joku lapsi leikkii leikkisillä hämiksillä niin menen ihan hysteeriseksi. Varmaan tuossa eniten pelkään sitä että lapsi heittää sellaisen minun päälleni. En todellakaan pystyis koskemaan sellaiseen ja kylmät väreet menee kun katsookin. Kuulostaa hullulta pelätä lelua mut niin se vaa on että ne on ihan kamalia. En ole koskaan nähnyt eläviä suuria hämiksiä muuta kuin niitä mitä suomessa on ja varmaan menisin ihan paniikkiin jos sellaisen näkisisin. Esim eläinkaupassa. Nyt taas nousi tämä hämispelko voimakkaana esiin kun olen harkinnut sveitsiin aupairiksi lähtöä ja kuulin siellä olevan n. 5 cm halkasialtaan olevia hämiksiä. Eli siinä este miksi sinne en voisi mennä. Minulla olisi paikka siellä ja aivan ihana olisikin ja etsin nyt keinoja miten voisin hämispelosta päästä ja se ei rajoittaisi yhtään elämääni.. Onko kellään vastaavanlaista pelkoa?

4

1029

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matopelko poissa

psykologille ja pyydä siedätyshoitoa.Minä tein niin.Hämähäkit ja käärmeet olivat minulle karmea pelon aiheuttaja.Meni jopa toisinaan yöunet mökillä.Siedätyshoito = ekaks juttelette psykan kanssa ja sitten saat pikkuhiljaa huoneessa tutustua noihin elukoihin ihan livenä.Psyka on sun turvanas ja näyttää,et ne ei tee sulle mitään.Ja et niilläkin on tietty pelko olemassa.Psyka osaa ton homman ja pääset pelosta. Mulla auttoi ja saan olla vapaana kärme ja hämähäkkipelosta.Riippuu tietty psykasta millä lailla hän opettaa suo pelosta pois.Tai menkää jonnekkin eläinkauppaan.Siellä niitä on.Ihan kivoja elikoita,vaikka nyt sanonkin sulle,niin not problem.Tutuiksi tuut niitten pikku luontokappaleiden kanssa.Samantyyppisiähän noi hämppärit on ku on kärpäsetkin.

• pelkääjä

samanlainen pelko. Sen lisäksi pelkään kaikkia muitakin hyönteisiä ja pikkuotuksia... Tulee kylmiä väreitä ja pakokauhu kun kärpänen laskeutuu kädelle tai jos joku toukka ryömii vessan lattialla. Viime kesänä astuin maa-ampiaispesään, yksi otus ehti pistämään naamaan. Tuntui kuin olisin saanut sydänkohtauksen, juoksin ainakin kolmesataa metriä karkuun. Heti alkaa ahdistaa kun edes ajattelee jotain isoa karvaista hämähäkkiä. Pelkoni on tosin hieman erilaista kuin sinun... En pelkää mennä maahan, jossa niitä ötököitä on, mutta jos tapaan yhden niin päitä ja siipiä lentää. Olen mies, joten tämä pelko ei ole stereotyyppisesti naisilla kuten joku saattaisi kuvitella :P

• tiihaa

Lohdullista kuulla että on muitakin hämiksiä pelkääviä. Minulla myös ajatuskin suurista hämiksistä saa ahdistumaan. Minulla se pelko liittyy nimenomaan hämähäkkeihin. Esim muurahaisia en pelkää..Tarkkaan pitää harkita ennen ku lähtee sinne aupairiksi :)

• tarinaa...
        tiihaa kirjoitti:

Lohdullista kuulla että on muitakin hämiksiä pelkääviä. Minulla myös ajatuskin suurista hämiksistä saa ahdistumaan. Minulla se pelko liittyy nimenomaan hämähäkkeihin. Esim muurahaisia en pelkää..Tarkkaan pitää harkita ennen ku lähtee sinne aupairiksi :)

heippa! Itselläni on ollut valtava hämähäkkipelko. Nukuin yönikin pipo päässä, ettei hämähäkki voi mennä nukkuessa korvaan. Olin lukenut jonkun kaulutarinan hämähäkin munista poskiontelossa. Joka ilta piti tehdä hämähäkki tarkastus sänkyyn, katto katsoa, seinät yms. Kesällä pelotti ajaa autoa, koska olisin ajanut metsään jos olisin havainnut hämähäkin siellä sisällä ajon aikana. Kun sisällä oli hämähäkki menin aivan pois tolaltani ja pukeuduin toppatakkiin, laitoin pipon päähän, kaulaliinan kasvojen eteen, rukkaset käsiin ja kumisaappaat jalkoihin, että uskolsin tappaa sen. itku kurkussa lähestyin sitä täysin tärinöissä ja lopulta iskin sen kuoliaaksi. Sen jälkeen puistatti, joskus jopa itekki ja yökötti. Eli kohdallani tämä oli oikeasti jo fobiaa. Sitten kävi ikävä tapaus. Tämä on todella surullista...Mutta sitten keksin, että on olemassa hyönteismyrkkyä jota suihkuttamalla voi tappaa hämähäkin, ei tarvitse liiskata sitä. Ostin sitä sitten purkin ja kerran akvaarion alla oli kauhea hämähäkki. Haarniskaan pukeutuneena kaulahuiveissani lähestyin sitä ja suihkin tätä myrkkyä pitkiinsä. Lähelle en tietenkään uskoltanut mennä vaan suihkin aika kaukaa. Puoli purkkia tyhjeni ennenkuin hämähäkki lopetti sen sätkimisen ja kellahti selälleen. Tunnin päästä ohi kävellessä huomasin, että akvaariossa kalat kelluivat pinnalla kuolleina. Lukihan se siinä purkissa, peitä akvaario jos sellainen on..enpä siinä hysteriassa sitä tajunnut. Tämän jälkeen pelko lähes loppui. Edelleenkään en voi sietää hämähäkkejä, en mene ulkomaille niiden takia yms..Mutta enää en tapa. Jos sisällä on hämähäkki, voin antaa sen olla siellä. Imuroidessakin väistän hämähäkkejä jos törmään sisällä enkä voisi enää niitä tappaa. Koen tämän jo merkittävänä asiana kohdallani, että kykenen olemaan samassa tilassa hämähäkin kanssa. Yritän suhtautua niihin viattomina eläiminä ja nyt tuntuu todella pahalle, että olen niitä liiskannut ja kalatkin kuolivat niiden takia. Nyt niitä alkaa taas tulla sisälle...eilen näin ensimmäisen. Annoin sen olla siinä seinällä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3095
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2865
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2105
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1565
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1328
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1250
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe