ÄRRRrrrrrrr-rrrr....

Heikunkeikku

Savu nousoo pääknupista :( Pörräilen täällä kiukkuisena ja turhautuneena. Tulin juuri kotiin, keitin kahvia. Tuossa se on myssyn alla laskeentumassa. Jahka "juoskentelen" sitä, mielikin tasaantuu. Noh, eilen illalla aattelin talvirenkaat vaihtaa. Kuljettajan puolella on nyt kesärenkaat :) Mutta, mutta pelkääjän paikan puolella Talvirenkaat :( Renkaissa on lukkopultit ja se avaaja on ihan sökö. Elikkä ei niin millään lähteneet irti nää kaks rengasta. Siispäs lähdin tänään päivällä, eripari-renkain ajelemaan kaupunkiin. Ajattelin ostaa lukkopulttien tilalle tavalliset pultit ja samalla käskeä niiden irrottaa nää lukkopultit ja vaihtaa tilalle tavalliset pultit. Noh, pitkän odottelun jälkeen sanoivat, että pultteja ei voi irrottaa, koska ei ole semmosta vehjettä, että voisivat sen tehdä. Käskivät mennä lähellä olevaan TB:lle. Kysyin, että onkohan siellä pultteja, vai ostanko täältä. Sanoivat, että kyllä siellä on. Niin ajoin TB:lle. Piiiiiiiiiitkän odottelun jälkeen joku tuli autoa katsomaan ja totesi, että vielä kun oottelen puolitoista tuntia, niin sitten pääsevät mun auton kimppuun. Kysyin pulteista ja sanoivat, että heillä ei ole, hakevat aina tästä kyseisestä liikkeestä, josta olin juuri tullut. Jätin auton TB:lle ja lähdin kävellen takaisin tähän liikkeeseen. Piiiiiiiiiitkän odottelun jälkeen sanoivat, että mun pitäis hakea se auto, että voivat mitata, mimmonen pultti pitää olla. Tb:llä sanottiin, että kunhan sanot auton merkin ja mallin, niin saat oikean. Noh, sitten kävelin takaisin hakemaan auton ja ajoin liikkeeseen. Piiiiiiiiiitkä odotus, tietysti. Irrottivat pultin ja totesivat, että heillä ei ole sellaista. Öööö, joten lähdin merkkiliikkeeseen. Siellä jouduin, kuinkas muuten, odottamaan Piiiiiiiitkän aikaa. Kunnes vihdoin sain oikeat pultit. Sillä erolla, että sain maksaa melkein tupla-hinna. 4 pulttia olis maksanut muualla 10 ekee ja merkkiliikkeessä 18 euroa. Aika kumma. Sitten jos olisivat vaihtaneet neljä pulttia, niin se olis maksanut 85 euroa tunti ja sanoivat, että luultavasti yks tunti ei riitä. Minä sanoin, että olkoot irrottelut. En tajua, miten merkkiliikkeessä maksaa "nuppineulakin" lähes puolet enemmän. Aikaa siunaantui vaikka kuinka paljon. Meen illalla pojan luo, jos se sais irti noi jumiutuneet lukkopultit.

30

1736

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutkunväännin

helvetin lukkopultit.Ettet olis huonokuntone((

• Heikunkeikku

...heevetti tiedät, mitä Lukkopultit on. Ei mun kunnos mitään vikaa oo. Ihan kunnon kunto täs kropas. Niitä ei vaan saanut auki, kun se siihen kuuluva avain, mikä onkaan nimeltään, oli kulunut niin, että sillä ei tee enää yhtään mitään. Heitän vesilintua koko lukkopulteilla, jahka saan ne irti. Vaihdan ostamani tavalliset pultit tilalle. Niin.

• --___--__

On periaatteessa ihan tavallinen pultti muutoin, mutta se vaatii erikoisavaimen. Ei aukea jakoavaimella tai pyöränpultin avaimella. Erikoiskanta. Itselläkin sellaiset, yksi joka rattaassa. Ideana, että normi-rengasvaras jättää auton väliin, koska ei ole sopivaa työkalua. Etenkin arvokkaammissa kevytmetallivanteissa hyvinkin usein on lukkopultit. Vanteet saattavat olla arvokkaammat kuin itse auto. Näin muuten ensimmäisen kerran eläissäni jokunen auka sitten, kun autosta oli viety renkaat yöllä alta. Omistaja odotteli hinausautoa ku n oma oli jarrukiekkojen varassa parkkipaikalla. Tympääntynyt oli, kuulemma töissä olisi ollut kiireitä, mutta poliisit, vakuutusyhtiö, korjaamo( katalysaattori voi olla rikki), sengasliike.... Lähes työpäivä ihan turhaa työtä, vaikka vakuutus korvaakin vanhat vanteet ja kumit niiden arvion mukaan. =DW=

• Heikunkeikku
        --___--__ kirjoitti:

On periaatteessa ihan tavallinen pultti muutoin, mutta se vaatii erikoisavaimen. Ei aukea jakoavaimella tai pyöränpultin avaimella. Erikoiskanta. Itselläkin sellaiset, yksi joka rattaassa. Ideana, että normi-rengasvaras jättää auton väliin, koska ei ole sopivaa työkalua. Etenkin arvokkaammissa kevytmetallivanteissa hyvinkin usein on lukkopultit. Vanteet saattavat olla arvokkaammat kuin itse auto. Näin muuten ensimmäisen kerran eläissäni jokunen auka sitten, kun autosta oli viety renkaat yöllä alta. Omistaja odotteli hinausautoa ku n oma oli jarrukiekkojen varassa parkkipaikalla. Tympääntynyt oli, kuulemma töissä olisi ollut kiireitä, mutta poliisit, vakuutusyhtiö, korjaamo( katalysaattori voi olla rikki), sengasliike.... Lähes työpäivä ihan turhaa työtä, vaikka vakuutus korvaakin vanhat vanteet ja kumit niiden arvion mukaan. =DW=

...hyvin. Presiis. Semmoset pultit mullakin on renkais. Yksi jokaisessa. Siks ostin 4 tavallista pulttia, että voi vaihtaa ne näitten lukkopulttien tilalle. Kun nyt sais irti noi kaks pulttia. Se erikoisavain on siis ihan kulunut, että sillä ei tee yhtikäs mitään.

• Meriläinen

taas se nähtiin, miehillä on hauskaa naista juoksuttaessa. Onneks mulla ei ole autoa, tulipa taas todettua. Hyvin olen kuitenkin päässyt mihin vaan olen halunut.

• Heikunkeikku

...ollut ihan kivakin juosta, mutku meikäläinen pisti fiinit korkeakorkoiset talvisaapikkaat kinttuihin. Tarkotus oli pikaisesti ostaa 4 pulttia, käskeä irrottaa pari rengasta ja sit lähteä kaupungille ostamaan jotakin kivaa päällepantavaa ens viikonlopuksi. En ehtinyt tunikaostoksille, vaan kipittelin korkokengissä (jotka rupes hinkkaamaan jalkaa) edestakaisin kahden liikkeen väliä. Höh.

• -__-------

Lukkopultti pitäisi olla suunniteltu niin, että jos koittaa jollain putkipihdeillä, kanta hajoaa. Pakko porata pois. Onnistuuhan se, vähän enenpi hommaa tosin. Koita, jos vaan mahdollista kysellä liikkeestä mistä ne on hankittu uutta avainta. =DW=

• Heikunkeikku

...pidettiin pitkänpuoleinen "esitelmä" eri tavoista, miten jumiutunut lukkopultti irrotetaan. Tunnen itseni lähes (mutta vain lähes) asiantuntijaksi pulttien irrottelussa :) Yritän nyt vielä saada ne omin voimin irti, eikun pojan voimin irti ja jos se ei onnistu, niin ehkä vien takas merkkiliikkeeseen tai sit yritän sitä uutta avainta. Se uus avain, mun tuurillani, maksaa varmasti miljoonan tai kaks miljoonaa. Euroa.

• henri\
        Heikunkeikku kirjoitti:

...pidettiin pitkänpuoleinen "esitelmä" eri tavoista, miten jumiutunut lukkopultti irrotetaan. Tunnen itseni lähes (mutta vain lähes) asiantuntijaksi pulttien irrottelussa :) Yritän nyt vielä saada ne omin voimin irti, eikun pojan voimin irti ja jos se ei onnistu, niin ehkä vien takas merkkiliikkeeseen tai sit yritän sitä uutta avainta. Se uus avain, mun tuurillani, maksaa varmasti miljoonan tai kaks miljoonaa. Euroa.

vaasassa motonetti, jos sieltä löytyisi joku sopiva trox avain, epäilen kyllä, että ei. Toinen vaihtoeto on rengas ja vanneliike, mistä olet renkaat ostanut.

• Heikunkeikku
        henri\ kirjoitti:

vaasassa motonetti, jos sieltä löytyisi joku sopiva trox avain, epäilen kyllä, että ei. Toinen vaihtoeto on rengas ja vanneliike, mistä olet renkaat ostanut.

...Motonetissa kävin. Saavat pultit irti, mahdollisesti jotenkin hitsaamalla..... Mietiskelen tätä nyt tämän illan ja huomenna ryhdyn toimimaan jos tarves. Nyt on kahvi kitattu. Pikkasen pää rupes kipiäksi. Otin tabletin. Nyt lähden töihin. Sekin vielä. Maanantait ovat yleensä vapaapäiviä, tänään poikkeus. Olis ollut vaan Paaaaaljon muutakin tekemistä, kuin hypätä joka paikas 4:n pultin takia. Palajan illalla palstalle :)

• henri\
        Heikunkeikku kirjoitti:

...Motonetissa kävin. Saavat pultit irti, mahdollisesti jotenkin hitsaamalla..... Mietiskelen tätä nyt tämän illan ja huomenna ryhdyn toimimaan jos tarves. Nyt on kahvi kitattu. Pikkasen pää rupes kipiäksi. Otin tabletin. Nyt lähden töihin. Sekin vielä. Maanantait ovat yleensä vapaapäiviä, tänään poikkeus. Olis ollut vaan Paaaaaljon muutakin tekemistä, kuin hypätä joka paikas 4:n pultin takia. Palajan illalla palstalle :)

kannattais kokeilla, jos mutterin päällä ei ole pyörivää holkkia, ja jos se sattuu sopimaan vanteen ja pultin väliin.

• HTZA
        henri\ kirjoitti:

kannattais kokeilla, jos mutterin päällä ei ole pyörivää holkkia, ja jos se sattuu sopimaan vanteen ja pultin väliin.

Trox on Torx, ja vastakierrehylsyä ei voi käyttää! Se on hylsy. Vastakierretappi on kai mielessäsi. Jotkut erikoishylsyt käyttävät magnetismia nostaakseen kannan ylös ettei se lyö tyhjää. Pora ja vastakierretappi on ainoa mahdollisuus, Jos haluaa säilyttää vanteen ehjänä. Nuo tapit ovat Titaania, ja niin voivat olla pultitkin, niihin ei pure muu kuin timanttipora. Jos näin on niin niille ei, järkevästi, voi mitään. Ei auta hitsipillit ei mikään, raaka murtaminen vain. Ja sitten menevät osat uusiksi, kalliisti.

• henri|
        HTZA kirjoitti:

Trox on Torx, ja vastakierrehylsyä ei voi käyttää! Se on hylsy. Vastakierretappi on kai mielessäsi. Jotkut erikoishylsyt käyttävät magnetismia nostaakseen kannan ylös ettei se lyö tyhjää. Pora ja vastakierretappi on ainoa mahdollisuus, Jos haluaa säilyttää vanteen ehjänä. Nuo tapit ovat Titaania, ja niin voivat olla pultitkin, niihin ei pure muu kuin timanttipora. Jos näin on niin niille ei, järkevästi, voi mitään. Ei auta hitsipillit ei mikään, raaka murtaminen vain. Ja sitten menevät osat uusiksi, kalliisti.

vastakierrehylsykin on olemassa, ikään kuin naaraspuolinen vastakierretappi.

• k/k
        henri| kirjoitti:

vastakierrehylsykin on olemassa, ikään kuin naaraspuolinen vastakierretappi.

sanoisin että kysees on ilmeisesti,mc gard patenttina tunnettu hylsy,kanta 21 mm hylsyyn sopiva. pultti ilmeisesti 8.8 terästä ja siihen voi hitsata tiukanpaikan tullen vääntörauran kiinni.

• henri|
        k/k kirjoitti:

sanoisin että kysees on ilmeisesti,mc gard patenttina tunnettu hylsy,kanta 21 mm hylsyyn sopiva. pultti ilmeisesti 8.8 terästä ja siihen voi hitsata tiukanpaikan tullen vääntörauran kiinni.

jos sen mcgdanrin avain katoaa, niin sen voi ampua vastakierrehylsyllä pois. Rengasliikkeistä pitäisi löytyä semmoinen, että ei tarvitse itse ostaa.

• Heikunkeikku
        henri| kirjoitti:

jos sen mcgdanrin avain katoaa, niin sen voi ampua vastakierrehylsyllä pois. Rengasliikkeistä pitäisi löytyä semmoinen, että ei tarvitse itse ostaa.

...hyvin turhautuneena. Tulin justiinsa kotia. Töistä päin menin heti pojan luo. Hän porasi siihen pulttiin jollakin metalliporalla reijän ja sitten hakkasi siihen tapin. Semmosen, joka on tarkotettu semmoseen tarkotukseen. Sitten hän kankes valtavilla oliskohan putkitongeilla. Eipäs onnistunut, kun se tappi sitten katkesi, Meen huomenna autokorjaamoon, joka on tässä lähellä ja jonne aina vien auton huoltoon ja hän hoitaa katsastukset yms. Sen vois ehkä katkasta. Siis sen pultin pään. Vai voisko. Jollakin lautasahalla :DDDD No, ei vaiskaan, ku semmosella "semmosella" joka pitää kauhiaa ääntä ja kipinät lentää. Hmmm..... vähän tympii tää juttu. Se nyt ainakin on Varma asia, että jos joku haluaa semmosen varmuuden, että renkaita ei varasteta, niin suosittelen mitä lämpimimmin lukkopulttia :) Kaikkea kummallisuuksia ne miehet keksiikin. Ja onkohan siitä autolle kovastikin haittaa, kun oon joutunut ajamaan eriparia renkailla. Noi talvirenkaathan on silleen paksummat. Vai onko?

• -- ---- -----
        Heikunkeikku kirjoitti:

...hyvin turhautuneena. Tulin justiinsa kotia. Töistä päin menin heti pojan luo. Hän porasi siihen pulttiin jollakin metalliporalla reijän ja sitten hakkasi siihen tapin. Semmosen, joka on tarkotettu semmoseen tarkotukseen. Sitten hän kankes valtavilla oliskohan putkitongeilla. Eipäs onnistunut, kun se tappi sitten katkesi, Meen huomenna autokorjaamoon, joka on tässä lähellä ja jonne aina vien auton huoltoon ja hän hoitaa katsastukset yms. Sen vois ehkä katkasta. Siis sen pultin pään. Vai voisko. Jollakin lautasahalla :DDDD No, ei vaiskaan, ku semmosella "semmosella" joka pitää kauhiaa ääntä ja kipinät lentää. Hmmm..... vähän tympii tää juttu. Se nyt ainakin on Varma asia, että jos joku haluaa semmosen varmuuden, että renkaita ei varasteta, niin suosittelen mitä lämpimimmin lukkopulttia :) Kaikkea kummallisuuksia ne miehet keksiikin. Ja onkohan siitä autolle kovastikin haittaa, kun oon joutunut ajamaan eriparia renkailla. Noi talvirenkaathan on silleen paksummat. Vai onko?

Periaatteessa tulee sakot. Vaan jos poliiseilla yhtään hyvä päivä, päästänevät ajamaan orjaamolle kun selität ja hymyilet nätisti päälle. Laita minihame, kun lähdet autoilemaan sillä. =DW=

• Heikunkeikku
        -- ---- ----- kirjoitti:

Periaatteessa tulee sakot. Vaan jos poliiseilla yhtään hyvä päivä, päästänevät ajamaan orjaamolle kun selität ja hymyilet nätisti päälle. Laita minihame, kun lähdet autoilemaan sillä. =DW=

...poliisit varmaan mua uskoo ja Tietävät, että Heikunkeikku Ei ikuna narraile. Tuttuja poliiseja kaikki. Tai ainaskin melkein kaikki. Enkä mä valehtelekaan. Korjaamoon oon menossa ja kaikkeni teen, että saisin ne helk... eiku saisin ne pikkusievät mutterit irrotettua.

• henri|
        Heikunkeikku kirjoitti:

kannataa käydä ensin rengasliikkeessä, ovat enempi ammattilaisia renkaan irroitajia, kuin huoltokorjaamot. Rengasliikkeestä pitäisi löytyä se vastakierrehylsy, mikä lyödään lekalla mutteriin, ja ammutaan pulttipyssyllä irti.

• mies pian 60   

Jokaiseen autoon vaadittava lukkopultit. Jokaiseen autoon yksilölliset, joita ei tietysti ole varastossa. Ne maahantuoja tilaa tehtaalta, yksitellen. Veloittaa tehdashinnan ja rahdin ja välityspalkkion ja toimittaa siihen rengasliikkeeseen tai merkkihuoltamoon, johon on varattu aika. Ja siellä veloitetaan jokaisen lukkopultin avaamisesta ja jokaisen pultin kiinnittämisestä korvaus, normaalin tuntitaksan lisäksi, ja myös huoltohallipaikan vuokra. Ja kun työ on tehty, kerrotaan, että lukkopultin avain on rikkoutunut, mutta tilattu tehtaalta jo uusi, eikä maksa kuin 129 euroa toimituskulut alv.

• Sinua, - mie tilaisin ajan huoltsikan korjaamoon, ja veisin auton kaikkineen sinne laitettavaksi.... Itelläni autossa katsastus ja siinä ilmeni että raidetangon pää on väljä, eihän siinä auttanut muu kuin kilauttaa mainitsemasi nimiseen liikkeeseen ja tunnissa homma oli selvä; lasku 100 egee - työ uusi osa :(

• Heikunkeikku

...huomenna vien ton känkkäränkän korjaamoon. Tosin en oo läheskään varma, että onko heillä aikaa tehdä se huomenna. Kummallisia juttuja sitä naisimmeiselle kaadetaankin :) Mieluummin pistäisin kuulokkeet korville ja upputuisin musiikin kuunteluun.

• Yxitypy

totta! Arvaa vaan kuin nauroin, kun luin avauksesi :=)) Uskomaton juttu. Sulla on kyllä hyvät hermot. Minä olisin menettänyt ne jo jutun puolivälissä. Pitäisköhän sun pysyä tämä ilta ihan kotona vaan, kun päivä läks noin huonosti menemään.

• Heikunkeikku

...ihan kiva lukea, että Nauroit. KivAA, että edes toisia naurattaa, kun meikäläinen on ollut pikkasen nauramattomalla tuulella. :) Olisin toki pysynyt kotona, mutta oli pakko mennä töihin. Pistin hermot narikkaan opetuksen ajaksi ja sitten otin ne takas käyttöön, kun menin pojan luo. Ainaskin oon saanut tänään liikuntaa :) Seinään hyppiminen kulutti Paaaaaaaaljon kaloreita, joka tietysti on hyvinkin mainio juttu, näin keväällä. Laihtuminen on aina tervetullut jutskari :) Huomenna luultavasti saan kulutettua,rahan lisäksi, aimo annoksen lisää kaloreita. Että ei täs mitään hätää :)

• Yxitypy
        Heikunkeikku kirjoitti:

...ihan kiva lukea, että Nauroit. KivAA, että edes toisia naurattaa, kun meikäläinen on ollut pikkasen nauramattomalla tuulella. :) Olisin toki pysynyt kotona, mutta oli pakko mennä töihin. Pistin hermot narikkaan opetuksen ajaksi ja sitten otin ne takas käyttöön, kun menin pojan luo. Ainaskin oon saanut tänään liikuntaa :) Seinään hyppiminen kulutti Paaaaaaaaljon kaloreita, joka tietysti on hyvinkin mainio juttu, näin keväällä. Laihtuminen on aina tervetullut jutskari :) Huomenna luultavasti saan kulutettua,rahan lisäksi, aimo annoksen lisää kaloreita. Että ei täs mitään hätää :)

usein niin, että tilanteen ollessa päällä, se ei naurata, mutta jälkeenpäin voi sinua itteesikin naurattaa :=)) Toivottavasti sinulla tänään parempi päivä :=))

• joutis

Lukkomutterin avaajan mukana olet saanut numerokoodin. Koodin perusteella liike pystyy avaamaan mutskusi.

• Meriläinen

todella sanon että onneks mulla ei ole autoa, kaiken rahan menon lisäks vielä kaiken maailman koodeja. Huh huh.

• Heikunkeikku

...et siinä mutterin pääs on semmonen niinku kassakaapin ovissa lukko. Yks kierros myötäpäivään ja kaks takas ja viis taas etiäpäin ja yks peruutusta :) Ei, ei mulla oo mitään numerokoodeja. Eikä sitä yhtä pulttia nyt saisi millään koodeillakaan, kun on porattu ja siitä törröttää piikki. Jos mä olisin saanut keksiä renkaitten "ruuvit", olisin keksinyt semmoset kivat rusetit. Umpisolmurusetit. Olis meinaan huomattavasti, siis Huomattavasti, helpompi irrottaa renkaat.

• Heikunkeikku

...vastanneille :) Juuri äsken sain puhelinsoiton, että auto on valmis. Eilen en saanut laitettua niitä renkaita, kun jokapaikas oli niin kiirus renkaitten vaihtojen kans. Vein eilen illalla auton korjaamolle, että on valmiina siellä aamulla, eikä mun tartte "silmä kouras" lähteä autoa aamulla viemään. Soittivat, että auto valmis. 15 euroo maksaa, että ihan tyytyväinen olen :) Lukkopultit nyt mennyttä aikaa, mun autos, että Trallalleiiiii..... Kohta lähden autoa hakemaan. Ihana ilma lähteä kävelemään.

• tässä esimerkissä

nähdään kertakaikkisen huonoa palvelua. Miksi ei voitu soittaa toiseen liikkeeseen ja tiedustella, onko niitä pultteja ja mitä siellä toisessa liikkeessä voisi mahdollisesti tehdä asian hyväksi. MRRR..ärrr.. Maailman huonointa palvelua saa tällä hetkellä juuri autoihin liittyvissä asioissa.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5592
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4207
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2896
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      152
      2170
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1896
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      124
      1718
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1367
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      968
    Aihe