Millaisia kokekuksia Finasteridista?

aapo..

Haluaisin tietää millaisia kokemuksia täälä palstalla on ollut finasteridia sisältävistä mm gefina/propecia lääkkeistä.? Itse aloitin propecian n 2kk sitten ja hiustenlähtö on jonkinverran kiihtynyt. Uutta juurikasvua hieman havaittavissa päänahassa. Luin jostain että finasteridi tiputtaa lepovaiheessa olevia hiuksia ensin pois ja aktivoi hius "juuret" kasvattamaan uutta hiusta tilalle.

14

4457

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaunosielu

      erikseen kysyä?? Klikkaapa muutama otsikko auki niin kummasti viisastut.

    • haglaabla

      Söin finaa joku viitisen vuotta. Aluksi en huomannut muita sivuvaikutuksia kuin seksuaalisen halukkuuden väheneminen ja että kaljuuntuminen loppui. Noin vuosi sitten alkoi esiintyä pahaa stressiä vaikka elämäni on suht helppoa ja mutkatonta. En osannut yhdistää tätä finaan. Ajoittain tuntumaan alkava puristuksen tunne peniksessä teki aloillaan olemisen ja rauhoittumisen hankalaksi, kun jotain tuntui jatkuvasti olevan vinossa elimistössä. Pinnani alkoi olla jatkuvasti todella kireällä, puristuksen tunne paheni jatkuvasti ja lisäksi alkoi esiintyä masennusta, joka on minulle hyvin epätyypillistä. Lopetin finan käytön noin 4,5 kk sitten. Aluksi tunsin mielenrauhan ja onnellisuuden palaavan ja huomasin kalun alkavan näyttää taas siltä miltä sen kuuluu näyttää sen fina-katkarapuefektin sijasta (joka ainakin itselläni alkoi vasta vuoden-parin käytön jälkeen). Parin kuukauden päästä lopettamisesta tunsin veltustuvani totaalisesti, pää tuntuu entisen mielenkirkkauden tilalta puurolta ja esimerkiksi alkoholi tuottaa vain sekavan huimaavuuden tunteen entisen kirkkaan miellyttävän humalan tilalta. Aloin lääkitä oireita uudelleen pienillä satunnaisilla finasteridiannoksilla, jotka nostavat havaittavasti testosteronitasoja jo parissa tunnissa, mutta samalla palaavat sivuvaikutukset, puristuksen tuntu vehkeessä (joka alkaa oikeastaan vasta päivän parin kuluttua finan doussaamisesta) ja stressi. Pinna kiristyy jo yksittäisestä annoksesta. Tähän mennessä olen pärjäillyt ottamalla pikkuruisia annoksia harvakseltaan kun kaikki puhti on poissa (jo 50 ug annos finaa blokkaa DHT:n tuotannon tehokkaasti), Jatkosta ei mitään tietoa. Kannattaa lukea entisten finasteridin käyttäjien kokemuksia elämästä käytön jälkeen täältä: http://www.propeciahelp.com/forum/ Monilla n. 27 vuotiailla hormonitasot ovat romahtaneet jonnekin 45 vuotiaan tasolle ja "brainfog" on jokapäiväinen riesa. Finasteridin yhteys masennukseen: http://www.propeciahelp.com/forum/viewtopic.php?t=38&sid=2f9daac84662e37f2bcb7d5f5642d296 Finasteridi surkastuttaa peniksen rakennetta (puristuksen tunne): http://www.propeciahelp.com/forum/viewtopic.php?t=59&sid=2f9daac84662e37f2bcb7d5f5642d296 Finasteridihän blokkaa kokonaan dihydrotestosteronin tuotannon koko elimistössä, joten on aika arvattavaa että sillä on seurauksensa. Vaikuttaa myös aivosolujen välisten yhteyksien muodostumiseen: http://www.propeciahelp.com/forum/viewtopic.php?t=837&sid=2f9daac84662e37f2bcb7d5f5642d296 "Järki ja tukka eivät pysy samassa päässä" tiesi vanha kansa. Suosittelisin kyllä melkein miettimään kahdesti ennenkuin alkaa pelleilemään hormonitasojensa kanssa. Hiustenlähtöön on muitakin hoitokeinoja jotka eivät vaikuta koko elimistöön. Eipä sillä, ei näitä oireita kai kaikille tule.

      • placeb0

        Hieman epäilen, että kaikki nuo oireesi johtuvat finasta. Itse ainakin vastavuoroisesti parannuin masennuksesta ja elämän laatuni parani muutenkin kun aloitin finan vedon. Ei tarvinnut enää streessata kaljuuntumisesta ja tulevaisuus näytti taas elämisen arvoiseslta. Nuo sivuoireet ovat kyllä äärimmäisen harvinaisia.


      • epäilee
        placeb0 kirjoitti:

        Hieman epäilen, että kaikki nuo oireesi johtuvat finasta. Itse ainakin vastavuoroisesti parannuin masennuksesta ja elämän laatuni parani muutenkin kun aloitin finan vedon. Ei tarvinnut enää streessata kaljuuntumisesta ja tulevaisuus näytti taas elämisen arvoiseslta. Nuo sivuoireet ovat kyllä äärimmäisen harvinaisia.

        voihan käydä labrassa ja otetaan testosteroniarvot. Viimeksi kun minulla otettiin runsaan vuoden finan ja spirolaktoninon (verenpainelääke, nesteenpoisto) käytön jälkeen testosteroniarvot, ne olivat vielä hiukan ohjearvojen keskivälin alapuolella. Ikääkin sentään jo reippaasti päälle 50.


      • no johan on

        no huh huh ompas aika yllättäviä syytöksiä finaa kohtaan. itsehän olen käyttänyt finaa reilun 3 vuotta enkä ole huomannut missään vaiheessa minkäänlaisia sivuoireita.ehkä alussa mälli oli hieman vetisempää. ja mikä tarkeintä alapäässäkään en ole huomannut että olisi ongelmia,tyttöystävälle kun mainitsin lääkkeen mahdollisesta vaikutuksesta potenssin laantumisesta niin tuumasi vaan että no ei ainakaan teikäläiseen näy yhtään vaikuttavan millän tapaa;D ikää 29.minoksiidi myös käytössä.kaljuuntuminen pelottaa joten ehkäpä jatkan finan käyttöä kaikesta huolimatta.


      • JohnH
        no johan on kirjoitti:

        no huh huh ompas aika yllättäviä syytöksiä finaa kohtaan. itsehän olen käyttänyt finaa reilun 3 vuotta enkä ole huomannut missään vaiheessa minkäänlaisia sivuoireita.ehkä alussa mälli oli hieman vetisempää. ja mikä tarkeintä alapäässäkään en ole huomannut että olisi ongelmia,tyttöystävälle kun mainitsin lääkkeen mahdollisesta vaikutuksesta potenssin laantumisesta niin tuumasi vaan että no ei ainakaan teikäläiseen näy yhtään vaikuttavan millän tapaa;D ikää 29.minoksiidi myös käytössä.kaljuuntuminen pelottaa joten ehkäpä jatkan finan käyttöä kaikesta huolimatta.

        ...jos vaivautuu yhtään enempi lukemaan esim. ulkomaisia keskustelupalstoja, niin ei nuo nyt niin kovin yllättäviä "syytöksiä" olleet.


      • haglaabla
        epäilee kirjoitti:

        voihan käydä labrassa ja otetaan testosteroniarvot. Viimeksi kun minulla otettiin runsaan vuoden finan ja spirolaktoninon (verenpainelääke, nesteenpoisto) käytön jälkeen testosteroniarvot, ne olivat vielä hiukan ohjearvojen keskivälin alapuolella. Ikääkin sentään jo reippaasti päälle 50.

        Testosteroniarvot laskevat siis kun käyttö on loppunut esim. muiden sivuvaikutusten takia. Fina estää testosteronia dihydrotestosteroniksi konvertoivaa entsyymiä toimimasta, jonka seurauksena testosteroniarvot kasvavat jonkun verran finasteridin vaikutuksen alaisena. Tämä nakertaa elimistön kykyä tuottaa testoa samassa määrin kuin aiemmin. Ilmiö on tuttu anabolisten steroidien käyttäjille. Kehonrakentajat toki käyttävät hormoneja paljon suuremmissa annoksissa, mutta finan vaikutuksen alaisena ollaan vuosia yhtäjaksoisesti. Oma "romahdukseni" alkoi 2-3kk käytön lopettamisen jälkeen, mikä onkin tuolla linkkaamallani palstalla usein mainittu kesto. Tällä hetkellä pyyhkii ihan ok koska olen napsinut murusia silloin tällöin. Sivuvaikutukset kestävät muutamia päiviä mutta niiden jälkeen palautuu normaaliolo viikoiksi. Luultavasti nielen koukkua kokoajan syvemmälle hetken helpotuksen vuoksi, mutta shit happens.


    • tsaukki

      Haluaisin tietää millaisia kokemuksia täälä palstalla on ollut finasteridia sisältävistä mm gefina/propecia lääkkeistä.? gefinaa vetäny nyt kaks pakettia eli noin 6kk, hiuksiä lähtee edellee paljon(mielestäni) Äsken pesin hiukset altaassa ja kappas sinne jäi noin 50hiusta reunoille juurineen. Luin jostain että finasteridi tiputtaa lepovaiheessa olevia hiuksia ensin pois ja aktivoi hius "juuret" kasvattamaan uutta hiusta tilalle. no juuret tosiaan unohtu niihin hiuksiin, mitkä on tällä hetkellä jossain siellä viemäreissä..

      • tsaukki

        ja gefinan lisäksi syön ABCDE-monivitamiinia, vehnänalkioöljyä(sisältää paljon E-vitamiinia, vaikutuksen huomannut ainakin kynsistä) sahapalmukapseleita sekä vielä lisäproteiinia.


      • alopecia-112

        ...aktivoi yhtään mitään. Se estää ainoastaan testosteronista dihydrotestosteronia tekevän entsyymin toimintaa. Hiusten kasvusykliin sen ei pitäisi sinällänsä vaikuttaa, niinkuin minoksidiili tekee.


      • Anonyymi

        En tiedä olisiko finasta yksinään mitään hyötyä, mutta ainakaan minulla ei haitannut kun jätin pois ja käytän rogainea, MSM ja biotiinia. Seisokki parantunut selvästi vuodessa ja tajusin vasta äsken että sormenpäissäkin paljon parempi tunto. Käytin monta vuotta turhaan, onneksi ei ollut kallista, varsinkaan nuo pilkottavat rinnakkaisläkkeet.


    • Anonyymi

      Älä aloita sitä paskaa ikinä.
      Usko minua.

    • Anonyymi

      ÄLÄ KOSKE MISSÄÄN NIMESSÄ FINASTERIDIIN/DUTASTERIDIIN/SAW PALMETTOON

      Ei kannata kuunnella näitä ”olen syönyt jo 2v finaa eikä mitään ongelmia” Se paska alkaa siinä vaiheessa kun lopetat käytön. Päätä särkee jatkuvasti, impotenssi, kortisolitasot sekaisin jonka seurauksena ei voi nukkua kun max 2h. Lue PropeciaHelp sivustolta lisää kokemuksia.
      Kyllä hiustenlähtö harmittaa mutta se ei aja itsemurhan partaalle toisinkuin PFS on monet ajanut.

      • Anonyymi

        Ei minulla finan lopetteminen aiheuttanut mitään ongelmaa, mutta hyötyä oli.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2324
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2177
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe