Kääpiöpinserin luonne?

ömz

Haluaisin tietää millaisia kokemuksia kääpiöpinserin omistajilla on koiran luonteesta. Sopiiko kääpiöpinseri kerrostaloon ja onko se aivan vallaton energia pakkaus, joka hyppii ja pomppii, vai osaako olla myös rauhallinen sylikoira? Ja onko koira herkkähaukkuinen? Olen suunnitellut hankkivani pienikokoisen koiran, joten teen nyt hieman selvitystyötä, millainen koira soveltuisi kerrostaloasuntoon. :) Joten saa myös laittaa ehdotuksia, millainen koira sopisi pienessä asunnossa asuvalle opiskelijalle.

39

18095

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on energinen
      • itsellä 2

        Kääpiöpinseri on todella energinen rotu, tarpeen vaatiessa taipuu sylikoiraksikin(?), mutta en usko sen olevan kovin luonteenomaista. Omien kokemusteni perusteella voin sanoa, että kääpiöpinseri on TODELLA haukkuherkkä rotu. Toki sitä haukkumista voi koulutuksella yrittää karsia pois. Vahvaviettisenä koirana kääpiöpinseri tuskin kuitenkaan ikinä oppii vähähaukkuiseksi koiraksi. Itselläni on 2 kääpiöpinseriä kerrostaloasunnossa ja välillä syö hermoja se ainainen vahtiminen. Sitten hyviin puoliin. Kääpiöpinserit ovat suorastaan väsymättömiä energiapakkauksia. Rotu sopii erinomaisesti paljon liikkuvalle. Pärjäävät myös vähemmällä liikunnalla, mutta vaativat silloin paljon muuta aivojumppaa. Kääpiöpinserit ovat kovapäisiä, siis varsinaisia pikkuhitlereitä jos niille antaa yhtään periksi. Lepsuilu ei sovi yhteen tämän rodun kanssa. Kääpiöpinseri palvoo omistajaansa, kunhan johtajuussuhde on kunnossa. Mikään ei voita tyytyväistä kääpiöpinseriä kunnon lenkin jälkeen :)


      • little_deviller

        Minulla olisi myös mielessä kääkkä kerrostaloon sinkkuihmiselle ensimmäiseksi koiruudeksi, mahtaako yhtälö olla toteutettavissa?

        Haukku joutuisi olemaan arkisin yksin n.9h, eli työpäivän pituuden..

        Hiukan arveluttaa kuitenkin se haukkuminen ym.. Mitäs olette mieltä?


    • :))))

      papillon sopisi hyvin.wikipediassa sen luonnetta ja terveyttä kuvataan näin:Papillon on iloinen, mutkaton, vilkas, hyvin seurallinen ja ystävällinen, suorastaan seurankipeä. Papillonin tulee olla luonteeltaan tasapainoinen, itsevarma ja eloisa.Papillon on terve rotu sekä Suomessa että ulkomailla.se elää noin 12-18.v.ps mulla on papillon narttu ja uros. narttu sopisi ehkä paremmin sinulle mut kaikki yksilöt on erilaisia. minun papillonit ovat ainakin todella kilttejä,helpostioppivia..:)

    • Nimetön

      mulla nyt 1,5 v kääpiöpinseri uros ja kerrostalossa eletään. vahtii ja kuuntelee ääniä, mut koulutuksella ollaan saatu haukkuminen melkein kokonaan pois, murisee välil ym mut ei pidä ääntä joka naapureita häiritsisi. leikkiä jaksaisi koska vaan, mut jos en sitä jaksa niin tyytyväisenä tulee syliin/kylkeen nukkumaan. vaikka ei periaatteessa sylikoirarotu niin mun hauva kyl on koko ajan joko sylissä tai vieressä että koskettaa jotenkin mua:) persoonallinen, ilmeikäs rotu joka aina saa hymyn kasvoille puuhailemalla omiansa ja olemalla vaan niin ihana!! hermoja välillä koettelee mutta kun ottaa tiukan ja rauhallisen asenteen niin ei ole hankala koira

    • omistaja__

      Sopii kerrostaloon siinä missä mikä muukin koira. Meillä on kaksi urosta kerrostalossa. Toinen on rauhallinen viisivuotias ja toinen paikasta toiseen kimpoileva vuoden ikäinen riiviö. Haukkuvat toki välillä sisällä äänille ja pitävät matalaa murinaa / urinaa naapureiden kolisteluille. Posti on pahin ja ovikello, niille pitää rähjätä.

      Ovat kyllä verrattomia sohvakoiria myös ja sylittelyyn taipuvaisia kovastikin. Peiton alla nukkuvat kaikista mieluimmin, joko oman tai sitten yrittävät ihmisten peiton alla köllimään.

      Kannattaa myös huomioida, että kaikki koirat ovat myös yksilöitä. Meidän molemmat urokset ovat luonteeltaan täysin erilaisia. Kääpiöpinseristä saa kyllä verrattoman ystävän, joka odottaa päivän kotona, tekee pitkät lenkit kanssasi ja nukkuu vieressäsi niin halutessa.

      • Night-Devil

        Itsellänikin on kaksi kääpiöpinseriä uros ja naaras (9 ja 12 vuotias) Kerrostalossa asutaan. Uros on suhteellisen haukkuherkkä kun posti tulee tai ovikello soi niin varmasti meteliä lähtee muuten kyllä pääsääntösesti on hiljaa.

        Narttu taas yksin ollessa (kun uros ei ole kotona) on kuin unelma ei hauki millekkään ei postille eikä ovikellolle mutta kun uros on kotona niin sitten haukkuu aina kun uroskin haukkuu.

        Tuosta sylissä olosta kun kovin puhutaan ettei ole luonteen omaista niin kyllä meillä vaan ollaan sellasia sylivauvvoja että huh huh kokoajan pitäis olla sylissä hellyyttä hakea sekä yöt nukutaan kyljessä kiinni peiton alla.

        Vauhtia ja energiaa löytyy vielä tässäkin iässä ettei ainakaan tätä rotua omasta kokemuksesta ikä paina yhtälailla leikitään ja riehutaan kun nuorenakin enään ei ehkä ihan niin kauana kun ennen jasketa mutta ei se menoa rajota :)

        Varman lenkkikaverin tästä rodusta kyllä saa mutta kyllä se osaa rennostikkin ottaa ei ala heti tuhoomaan paikkoja turhautumisen merkiksi vaikkei joka päivä pitkälle lenkille pääse.


    • K.Pinseri

      Kääpiöpinseri on todella isoegoinen pikkukoira. Jos olet mieltynyt palveluskoiraluonteisiin (a´la rottweiler, dobermnan...) mutta et halua isoa koiraa, tämä kääkkä on oikea valinta - siis niinkuin haasteen kannalta. Ei taatusti ole lapanen eikä puudeli ja vaikka kääpiökoira onkin (olematta kääpiön kaltainen) tämän rodun ulkoiluttaminen ei onneksi onnistu "pikkusormi pystyssä"!

      Aina valmis kaikkeen fyysiseen, joten mitä parhain lenkkikaveri aamuin (päivin) ja illoin todelliselle ulkoilmaihmiselle. Mutta mikäli et pysty lenkkeilyttämään kunnolla, on tasavarmasti ärsyttävä jokapaikan duracell. Ja hyvin älykkäänä tarvitsee myös aivojumppaharjoituksia.

    • ismo laitelan 30

      ehdotan beaglea meillä on 4beaglee.

    • MUN kultanen

      Mulla on 1v 3kk kääpiöpinseri-tyttönen , apua , kyllä energiaa riittää, lenkilläkin jos neljä jalkaa ei riitä , niin sitten hypitään kahdella jalalla,,,,,,,,,,,leikkisä kuin mikä ja kovin hellyydenkipeä..... oikea sylikoira , jos istahdan johonkin , niin neitokainen hyppää syliin ja on niin kauan kuin minäkin ja huom se tykkää olla piilossa, hupussa ,mulla onkin aina pikku-viltti johon sen paketoin.....suosittelen , mutta aikaa pitää olla tälle tehopakkaukselle ;)

    • -chili-

      Mulla on kääpiöpinseri narttu, nyt kohta 8kuukautta vanha. Aivan mahtava energiapakkaus! Sitä sanotaan että kääpiöpinserit ovat kovia haukkumaan, no joo ovat, mutta omani on asunut kerrostalossa ja hyvin sinne tottui. Oma pinserini ei hauku sisällä yhtään, paitsi jos ovikello soi tai posti tipahtaa luukusta. Ulkonakin aika mallikkaasti kävelee, paitsi nyt jos sattuu tietty tulemaan toinen narttu vastaan, ni uteliaisuudesta täytyy haukahtaa... :) Mun mielestä kääpiöpinsereilläkin on yksilöllistä, ketkä haukkuvat paljon ja ketkä eivät.
      Koirani on kunnon energiapakkaus kyllä, mutta kyllä se rakastaa sohvalla makoilua ja sylissä olemista!
      Himoliikkujille kääpiöpinseri on erinomainen kaverivaihtoehto, varsinkin jos haluaa silti pienen, mutta pippurisen lenkkikaverin. Pinseri ei sitten väsy, vaan jaksaa yhtä pitkä lenkkejä kuin suurempikin koira. Silti hyvä puoli on, että vähempikin riittää. :) Jos jollain tulee kysyttävää, niin kysykää ihmeessä, mielelläni vastaan sen minkä tiedän:)

    • rgbhuj

      Täällä kääpiöpinseri tunkee väkisin vieraidenkin syliin nukkumaan. :D haukkuu myös koko ajan, ei kannata ottaa kerrostaloon.

    • PinseriTytttö

      ' Haukkuu kokoajan,ei kannata ottaa kerrostaloon' Älä nyt tommosta, kouluttamalla asia on hanskassa!
      Oma 1,5 vuotias kääkkä tyttöni asunut koko elinikänsä kerrostalossa, ja nykyään vaikka postikin tipahtaisi luukusta, on aika hiljaista.. :)
      Hissin äänissä vaan on vielä totuttelemista, kun nyt on ensimmäinen talo mikä sisältää hissin.

      Ja myös luulot pois, etteikö opiskelija/ensimmäisen koiran hankkija voisi kääkkää ottaa, itse olen nuori ja ensimmäinen koirani, ja homma on hanskassa!

    • maunoo

      Täällä asustaa 7kk uros kerrostalossa, aluksi asuttiin omakotitalossa.
      Hyvin viisas koira mutta kovapäinen, käyttää kyllä hyväksi jos itellä ei ole asenne kohdillaan ;)

      Hyvin meillä elo sujuu täällä, ääniin kyllä reagoi mutta harvoin haukkumaan rupee. Yleensä tuo on vaan semmosta vinkumista ja poksuttamista. Alusta asti on opetettu ettei haukkuminen ole sallittua. Kyllä tuo hiljainen kaveri on mitä on juttuja kuullut muista kääkistä.

      Ääniin reagoiminen riippuu myös paljon ihmisen omasta käytöksestä. Jos käytävältä kuuluu kolinaa tai on joku tulossa kylään niin on itse kuin mitään ei tapahtuisi. Haukkuherkimmät koirat löytyy näiltä ihmisiltä jotka lietsoo tilannetta sillä että aletaan koiralle höpöttämään ''kuka sieltä tulee, kuka??''. Totta kai koira alkaa sitten tarkkailemaan joka ääntä jos sieltä joku tulisi.
      Oma koira ainakin tarkkailee aina mun reaktiota jos kuuluu ääniä, tapahtuu jotain ''hälyttävää''. Itse olen vain hiljaa ja jatkan omia touhuja niin koirakin rentoutuu.

      Ja mitä tuohon ''vallattomaan energiapakkaukseen'' tulee niin oma osaa kyllä olla ihan rennosti vaikka koko päivän :) Koira tottuu siihen mihin se pennusta asti opetetaan. Jos riehutaan, leikitään ja aktivoidaan koko päivän joka päivä niin hankala sitä on sen jälkeen totuttaa ''sohvaperuna elämään''. Tuo kyllä osaa viihdyttää itseään lelujen parissa jos on tylsää ja yksin kotona.

      Kyllä mä silloin pennun ottaessa mietin että mitähän tästä tulee, aikasempaa kokemusta ko rodusta kun ei ollut. En kyllä tuota vaihtaisi mihinkään ja seuraava kääkkä on tulossa kunhan tuo tosta vähäsen aikuistuu ensin :)

    • hiljainen kääkkä

      Tuo haukkuherkkyyskin taitaa olla pitkälti yksilöstä kiinni. Itse en omien kokemusteni perusteella leimaisi haukkuherkäksi, mutta tosiaan ovat vain minun kokemuksiani, toisella voi olla erilaiset. Meidän poika ei koskaan ole ollut kova haukkumaan, oli ollut meillä jo jonkin aikaa ennenkun haukahti ensimmäisen kerran (tuli pentuna meille). Edelleenkään ei haukuta, edes ovikellolle tai postille (vaikka ei olla opetettu, ei koskaan ole alkanutkaan haukkua näille asioille niin ei ole tarvinnut kouluttaakaan siinä asiassa). Niin ja kerrostalossa tosiaan asustellaan.

    • hauhau10x

      haukkuherkkiä ovat ja eivät osaa olla edes sisäsiistejä, vika varmaan jalostuksessa.

      • Anonyymi

        sisäsiisteyshän ei ole koiran vika vaan koiran omistajan. Oppii varmasti sisäsiistiksi, jos osataan opettaa lämmöllä ja rakkaudella.


    • LT

      Kannattaa ostaa pentu vain sellaisista vanhemmista jotka ovat käyneet luonnetestissä. Silloin ainakin tiedät millaista voi olla tulossa. Hermoheikot räkyttäjät eivät läpäise luonnetestiä. Jos kasvattaja sanoo että hän kyllä osaa itse sanoa omien koiriensa luonteet niin älä usko näitä puheita.

    • ei ikinä

      Meillä on seinän takana tämmöinen hirviö haukkuja.

      Älkää ostako ensimmäiseksi koiraksi tätä koska rotu vaatii kunnon koulutuksen jotta siitä ei tule joka paikan räksyä.

      Nimenomaan vilkaan luonteen vuoksi luulisi omistajan älyävän että koira vaatii 3x pv lenkit eikä vain lyhyt pissatuksia.

      Yltiö päistä remuamista jotta turha energia saadaa pois.

      Siis jos olet tunnollinen muita ajatteleva älä osta naapureiden harmiksi tätä rotua. Niitä on muitakin kääpiöitä jotka ei hauku .

      ja kun ostat koiran osta vain luonnetestatuilta vanhemmilta pennut.

      Meillä on naapurissa juuri tuollainen luonnetestaamaton hermoheikko hullu

      jota tuntuu omistajan kykenemättömyys liikuntasuorituksiin vielä pahentavan.

    • 1521

      "Ei ikinä", missä päin asustelet?

    • Laatua sukuun

      Itse ostan koiran vain kennelliiton suosittelemilta kasvattajilta. Eipä tule harmia niin kuin näistä halppis pennuista..

    • kääkän omistaja

      itsellä 3-vuotias uros kääkkä ja ei kyllä turhia hauku.ihana koira josta en luovu ikinä

    • dscåapdc

      Katselin noita kääpiöpinseripentueita ja huomasin että aika vähän kasvattajat käyttävät koiriaan luonnetestissä. Miksiköhän? Ilmeisesti pelätän, että ne ei läpäisie testiä

    • Pappa75

      Kääpiöpinseri loistava seuralainen ja todella helppohoitoinen. Ei kuolaa, ei hauku turhaan, siitä ei lähde karvoja, on sisäsiisti ja on perheen jäsenille lähes tasapuolinen, mutta yhden se ottaa suosikikseen. Meidän pinserimme ei lähde koskaan pois makuuhuoneesta ennen minua. On omalla makuupaikallaan vaikka tunteja, kun katselen TV:tä siellä. Kokoonsa suhteutettuna syö paljon, eli lähes saman verran kuin minäkin. Suositten todellakin kerrostaloon ja minne tahansa.

    • Koiraharrastelija

      Kääpiöpinsereissä on paljon heikkohermoisuutta. Ovat kovia puremaan ja haukkumaan. Muihin koiriin suhtautuvat usein agressiivisesti. Hyviä harrastekoiria ovat ja fysiikka kestää.
      Koirien omistajat haluavat kieltää sisäsiittoisuuden olemassaolon.

      • JPTP

        No höpöhöpö!


    • koiratalossa

      Yläkerrassa spinseri. Yksin ollessaan pitää sietämätöntä ulinaa ja haukkumista. Usein öitä ja päiviä yksin. Ulos pääsee max. kerran päivässä 100m. Tekee tarpeet muuten kai sisälle. Olen maininnut omistajalle ulinasta. Totesi vain että ei ole ennen aiheuttanut häiriöitä. Jatkunut kuitenkin jo vuoden. Rotu ei sovi laiskalle tyypille.

      • Anonyymi

        Hänen pitäis luopua koirasta. Sopiva koira olisi varmasti lelukoira. Sano hänelle. Ei tarvi viedä laisinkaan ulos


    • Anonyymi

      Minun kääpiöpinserini on sylikoira. Tulee paremmin toimeen kissojen kuin muiden koirien kanssa. Johtue ehkä siitä, että se kasvoi pennustaan saakka kolmivuotiaaksi kissan kanssa. Rähisee muille koirille. Isottelee. Haukkuu jos yllytetään ja silloin kun ovikello soi. Sisällä rauhallinen, tykkää nukkua peiton alla, palelevainen. Palvoo aurinkoa. haluaa olla parvekkeella kun aurinko paistaa. Pitää lämmöstä. Talvella pakkaseilla ulkona käydään vain tarpeilla. Pakkasraja oikeastaan lenkittämiseen on -5°C. Kengät jalkaan jotta saa pakkasilla tarpeensa tehtyä, Kengissä se huono puoli, etteivät tahdo pysyä jaloissa. Olen kokeillut useamman laisia tossuja ja kenkiä. Sisällä siis melkein aina nukkuu. Tulee kun jäääkaapin ovi aukeaa. On herkkujen perään. Ulkona vilkas liikkuja. Tulee muiden ihmisten kanssa toimeen ja haluaa silityksä ja rapsutuksia ulkona vierailta ihmisiltä. Kotona jossain määrin lievästi ensin vieraisiin suhtautuu rähisevästi, mutta lauhtuu nopeasti.

    • Anonyymi

      Täällä ainakin hyviä kokemuksia vain kääpiöpinseristä!

    • Anonyymi

      Meillä on 2 kääpiöpinseriä, 7 v sekä 10 kk. Eka samanrotuinen jo 70 luvulla.
      Ihmettelen suuresti ongelmianne. Lempeä koulutus , rakkaus ja hyvä ruoka, niin ongelmia ei ole ollut.
      Haukkuu, joo, mutta eikös se olekki koiran tehtävä. Liikahaukkumisen saa kyllä pois, kun suhauttaa sumutepullosta hiukan vettä nenälle. Muuhunkin hankalaan käytökseen tosi hyvä neuvo.

    • Anonyymi

      Itselläni on ollut kaksi "käppänää". Aktiivinen rotu, vaatii ja osaa kertoa kun haluaa huomiota, ruokaa tai ulkoilua. Ihan mussukka. Jalkopäässä nukkuu. En enää voi ottaa koiraa, mutta ehdottomasti kääpiöpinseri❤️

    • Anonyymi

      Käppänä on kääpiösnautseri.

    • Anonyymi

      Itselläni on n. 7kk vanha kääpiöpinserinarttu.
      - Energiaa riittää vaikka kuinka pitkään lenkkiin ja silti sisällä osaa rauhoittua.
      - Rauhoituttuaan on todellinen sylikoira.
      - Oppii temppuja nopeasti namien avulla.
      - Yksin ollessaan on nätisti ja hiljaa, yleensä vain nukkuu omassa pedissään. Minun ollessa kotona, haukahtaa postille ja vielä enemmän vieraille, kun sitä ei olla vielä tarpeeksi usein harjoiteltu. Muuten on sisällä (kerrostaloasunto) ihan hiljaa.
      - Ulkona haukkuu joskus innokkuudesta nähdessään toisen koiran, on todella sosiaalinen ja kiltti muille koirille. Osaa myös ohittaa toiset koirat nätisti.
      - Ihmisten suhteen alussa epävarma ja haukkuu, mutta hetken tutustumisen jälkeen haluaa leikkiä ja silityksiä.
      - Yksittäisiä vahinkoja tapahtuu vielä ehkä 1krt/2vko sisälle ja nämä yleensä, kun olen ollut poissa.

      Nämä tiedot tällä hetkellä, kun koira on vielä nuori ja koulutus kesken =]

    • Anonyymi

      Kääpiöpinseri on räksy. Kimeästi ja paljon haukkuva kammotus jota en ottaisi mihinkään ihmisasuntoon. On olemassa niin paljon miellyttäviä koirarotuja että miksi kukaan tietentahtoen ottaisi mölyapinan jolla on taipumusta myös näykkimiseen. Ei jatkoon.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Naapurilla on noita viallisen kengurun näköisiä jatkuvasti pomppivia räksyttäjiä kaksi. Meteli on sitä luokkaa että luulisi paikalla olevan sadan koiran lauma. Ei voi käsittää miksi joku hankkii mokoman piskin kun ihania koiria on vaikka kuinka paljon.


    • Anonyymi

      Ei voi suositella. Hankala koira, haukkuu liikaa ja siistiksi oppiminenkin kestää ikuisuuden.

      • Anonyymi

        Sepä… systerillä on ollut elämänsä aikana kolmea eri rotua koiria eikä niiden kanssa ollut koskaan mitään ongelmia, perheenjäseniksi solahtivat ihan itsestään. Mutta neljäs oli tauotta haukkuva, kämppää järsivä, nilkkoja nätkkivä ja ympäriinsä kuseksiva kääkkä joka oli pakko antaa pois, ei sitä pirukaan jaksanut siskosta nyt puhumattakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sepä… systerillä on ollut elämänsä aikana kolmea eri rotua koiria eikä niiden kanssa ollut koskaan mitään ongelmia, perheenjäseniksi solahtivat ihan itsestään. Mutta neljäs oli tauotta haukkuva, kämppää järsivä, nilkkoja nätkkivä ja ympäriinsä kuseksiva kääkkä joka oli pakko antaa pois, ei sitä pirukaan jaksanut siskosta nyt puhumattakaan.

        Olen itse myös joutunut luopumaan kääpiöpinseristä samoista syistä. Ei yksinkertaisesti soveltunut ihmisen kanssa samaan asuntoon elämään eikä lemmikinpito niin vaikeaa ole jos koira on päästään terve mutta jostain syystä kääpiöpinsereissä on paljon luonnevikaisia.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe