Sekaoppiset kaikki Jumalan lapsia?

Hylätkää tollainen pyhä henki, joka opettaa monella tavalla... Pyhä Henki on näet totuuden Henki ja opettaa vain yhdellä tavalla tänäänkin. Älkää uskoko hengelliseen huoruuteen...

41

1029

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pyhästä Hengestä

      37 Juhlan suurena päätöspäivänä Jeesus nousi puhumaan ja huusi kovalla äänellä: "Jos jonkun on jano, tulkoon minun luokseni ja juokoon! [3. Moos. 23:36 | Jes. 55:1; Joh. 4:14; Ilm. 21:6, 22:17] 38 Joka uskoo minuun, 'hänen sisimmästään kumpuavat elävän veden virrat', niin kuin kirjoituksissa sanotaan." [Jes. 58:11] 39 Tällä Jeesus tarkoitti Henkeä, jonka häneen uskovat tulisivat saamaan. Vielä ei Henki ollut tullut, koska Jeesusta ei vielä ollut kirkastettu. [Luuk. 24:49; Joh. 14:16,17; Ap. t. 2:4] 40 Jeesuksen sanat kuultuaan jotkut väkijoukosta sanoivat: "Tämän täytyy olla se profeetta." 41 Toiset sanoivat: "Hän on Messias." Mutta toiset epäilivät: "Ei kai Messias Galileasta tule! 42 Kirjoituksissahan sanotaan, että Messias on Daavidin jälkeläinen ja tulee Betlehemistä, Daavidin kotikaupungista." [Matt. 1:1 ] 43 Näin ihmiset alkoivat kiistellä hänestä. Mitenkäs se Pyhä Henki tuli apostoleihin? Joskus tästä kirjoitit. 39 Tällä Jeesus tarkoitti Henkeä, jonka häneen uskovat tulisivat saamaan. Vielä ei Henki ollut tullut, koska Jeesusta ei vielä ollut kirkastettu. [Luuk. 24:49; Joh. 14:16,17; Ap. t. 2:4]

      • tietää Pyhästä Hengestä

        Pyhä Henki     Tulosta     Sähköposti 13.07.2005 PYHÄ HENKI     Uskonpuhdistaja tohtori Martti Lutherin VÄHÄN KATEKISMUKSEN SELITYS eli KRISTINOPPI TOINEN LUKU - KOLMAS USKONKAPPALE PYHÄ HENKI     Minä uskon Pyhään Henkeen 210.     Kuka on Pyhä Henki?     Pyhä Henki on jumaluuden kolmas persoona, tosi Jumala yhdessä Isän ja Pojan kanssa.     Matt. 28:19: Kastamalla heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Huomio: Jeesus ei sano nimiin, vaan nimeen, sillä on vain yksi Jumalan nimi, joka on Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimi. 211.     Mistä tiedät, että Pyhä Henki on tosi Jumala?     Pyhä Henki on tosi Jumala, sillä Raamattu omistaa hänelle 1. Jumalan nimen.     Apt. 5:3-4: Ananias... miksi koetit pettää Pyhää Henkeä.. et ole valehdellut ihmisille, vaan Jumalalle.     1 Kor. 3:16: Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä? 2. Jumalan ominaisuudet.     Kaikkialla oleva: Ps. 139:7-8: Minne minä voisin mennä, missä ei sinun Henkesi olisi, minne paeta sinun kasvojesi edestä? Jos minä taivaaseen nousisin, niin sinä olet siellä. Jos minä helvettiin vuoteeni tekisin, niin katso, sinä olet siellä.     Kaikkitietävä: 1 Kor. 2:10: Henki tutkii kaikki, Jumalan syvyydetkin.     Kaikkivaltias: 1 Kor. 12: 11: Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niin kuin tahtoo.     Pyhä: Jes. 6:3: Pyhä, Pyhä, Pyhä on Herra Sebaot.     Hänen nimensäkin on Pyhä Henki. 3. Jumalan teot.     Lähtee Isästä ja Pojasta: Joh. 15:26: Jeesus sanoi: Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta.     Joh. 16:7: Jeesus sanoi: Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne. Mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.     Gal. 4:6: Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt teidän sydämiinne Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba, Isä."     Room. 8:9: Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.     2 Tess. 2:8: Silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa Hengellä.     Jes. 11: 1,2,4: Mutta Iisain kannosta puhkeaa Virpi ja Vesa versoo hänen juuristansa. Ja hänen päällänsä lepää Herran Henki ... ja hän surmaa jumalattomat huultensa Hengellä.     Luominen: Ps. 33:6: Herran sanalla ovat taivaat tehdyt, ja kaikki niiden joukot hänen suunsa Hengellä.     Uudestisynnyttäminen ja uudistus: Tiit. 3:5: Hän pelasti meidät uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta.     Joh. 3:5: Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.     Jumalan sanan antaminen eli inspiraatio: 2 Tim. 3:16: Kaikki Raamatun kirjoitus on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta.     2 Piet. 1:21: Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.     Ihmeet: Matt. 12:28: Jos minä Jumalan Hengen voimalla ajan ulos riivaajia, niin on Jumalan valtakunta tullut teidän tykönne. 212.     Miten Pyhä Henki on saattanut sinut uskoon?     Pyhä Henki on 1. Lain kautta saattanut minut tuntemaan syntisyyteni.     Jer. 23:29: Eikö minun sanani ole kuin tuli, sanoo Herra, ja kuin vasara, joka kallion murtaa.     Gal. 3:24: Niin muodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me tulisimme uskosta vanhurskaiksi.     Room. 3:20: Lain kautta tulee synnin tunto. 2. Evankeliumin kautta hän on kutsunut minut omistamaan Jumalan armon eli syntien anteeksiantamuksen. Hän on evankeliumin kirkkaalla valolla valaissut pimeän sydämeni niin, että tunnen Jeesuksen Kristuksen, Vapahtajani, ja uskon sydämestäni häneen. Näin Pyhä Henki on antanut omalletunnolleni oikean turvan, lohdutuksen ja rauhan.     Luuk. 14:17: Tulkaa, sillä kaikki on jo valmiina.     1 Piet. 2:9: Jumala on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa.     Room. 10:17: Usko tulee kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.     Joh. 16:14: Jeesus sanoi: Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille. Tehtävä: Lue Apt. 16:25-34: Filipin vanginvartijan kääntymys. 213.     Millaisilla käsitteillä Raamattu kuvaa tätä Pyhän Hengen työtä?     Raamattu käyttää muiden muassa seuraavia käsitteitä siitä Pyhän Hengen työstä, joita ihminen pääsee osalliseksi Jumalan armosta: 1. Kääntymys eli paluu Jumalan tykö. Lue Apt. 11:20-21, 1 Piet 2:25. 2. Uudestisyntyminen. Lue Joh. 15, 1 Joh. 5:1, 1 Piet. 1: 23. 3. Kuolemasta herättäminen eli eläväksi tekeminen. Lue Kol. 2:12, Ef, 2:5-8. Luuk. 15:32. 4. Valaiseminen, pimeydestä valoon saattaminen. Lue Ef. 5:8, Apt. 26:18, Joh. 12:46. 2 Kor. 4:6. 5. Parannus eli mielenmuutos. Lue Luuk. 13:3-5, 15:7 ja 24:47. Huomio: Sana parannus on tarpeen ymmärtää oikealla tavalla, ettemme joudu harhaan. Usein luullaan, että se tarkoittaisi ihmisen omia yrityksiä parantaa elämäänsä ja niin kelvata Jumalalle. Näin ei kuitenkaan ole, vaan se tarkoittaa ihmisen mielen "parantamista" eli mielenmuutosta, minkä Jumala saa sanallaan aikaan ihmisessä. Siinä esiintyvät edellä esitetyt kääntymyksen kaksi kohtaa: 1. Omantunnon hätä, kun ihminen lain sanan kautta käsittää sydämessään, että hän on todella ansainnut Jumalan iankaikkisen hylkäystuomion. 2. Omantunnon lohdutus. Sen vaikuttaa evankeliumi, kun se ilmoittaa, että Kristus on jo ansainnut kaikille syntisille lahjaksi syntien anteeksiantamuksen. Niin evankeliumi synnyttää uskon anteeksiantoon ja antaa tunnonrauhan. Parannuksen hedelmänä seuraa kiitollinen, halukas kuuliaisuus Jumalan sanalle ja tahdolle. - Toisinaan Raamattu käyttää sanaa parannus tarkoittamaan vain sen ensimmäistä kohtaa, siis katumusta eli omantunnon hätää, esim. Luuk. 24:47. 214.     Vaikuttaako Pyhä Henki yksin kääntymyksen vai voiko ihminen itse siinä myötävaikuttaa?     Perisynnin alainen ihminen ei luonnostaan tunne Kristusta eikä Jumalan armoa. Hänellä ei ole halua, kaipausta eikä voimaa kääntyä totuudessa Jumalan puoleen tai siinä myötävaikuttaa vähäisimmässäkään määrin. Kaikki kunnia ja kiitos pelastuksestamme kuuluu Jumalalle, joka yksin saa aikaan meissä kääntymyksen niin, että uskomme Jeesukseen. Vaikka ihmisellä on ajallisen elämän asioissa jossain määrin vapaata tahtoa, niin hengellisissä asioissa epäuskoiselta ihmiseltä puuttuu vapaa tahto tyystin. Sellainen ihminen, joka jo tahtoo uskoa Jeesukseen, uskoo, vaikka ei vielä olisikaan uskonsa olemassaolosta tietoinen.     1 Kor. 2:9-10: Sen, mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat, sen Jumala on ilmoittanut meille Henkensä kautta, sillä Henki tutkii kaikki, Jumalan syvyydetkin.     1 Kor. 2:14: Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on.     Ef. 2. 1: Te olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne.     Joh. 6.44: Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä. Tehtävä: Keskustellaan, voiko epäuskoinen ihminen tehdä niin sanottua ratkaisua ja onko ihmisen vallassa valita Jumala ja iankaikkinen elämä. 215.     Mitä muuta Pyhä Henki on vaikuttanut sinussa kuin uskon?     Samalla kun Pyhä Henki on antanut minulle uskon Jeesukseen, hän on myös uudistanut sydämeni ja antanut minulle uuden mielen ja uuden tahdon niin, että todella sydämestäni haluan elää Jumalan kunniaksi ja rakastaa häntä. Uskon kautta hän antaa minulle jatkuvasti voimaa voitolliseen taisteluun kiusaajaa, maailmaa ja omaa syntistä lihaani vastaan sekä intoa ja voimaa kristilliseen vaellukseen ja hyviin tekoihin. (Pyhitys sanan suppeassa merkityksessä).     Ps. 51:12: Jumala, luo minuun puhdas sydän, ja anna minulle uusi vahva henki.     1 Piet. 5:8-9: Olkaa raittiit, valvokaa. Teidän vastustajanne, perkele, käy ympäri niin kuin ärjyvä leijona, etsien kenet hän saisi niellä. Vastustakaa häntä lujina uskossa tietäen, että samat kärsimykset täytyy teidän veljiennekin maailmassa kestää.     1 Joh. 5:4: Kaikki, mikä on syntynyt Jumalasta, voittaa maailman. Ja tämä on se voitto, joka on maailman voittanut, meidän uskomme.     Gal. 5:24: Ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.     Room. 6:22: Nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys.     Room. 7:22: Sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin. Tehtävä: Keskustellaan, miten ihmisen järki ja ymmärrys, tahto ja tunne-elämä muuttuvat, kun hän kääntyy epäuskosta uskoon. Muuttuuko ihmisen perusluonne? 216.     Mitkä ovat hyviä tekoja?     Kaikki asiat ja teot, joita Kristukseen uskova ajattelee, puhuu ja tekee Jumalan kymmenen käskyn mukaan Jumalan kunniaksi ja lähimmäisen parhaaksi, ovat hyviä tekoja. Niihin kuuluvat muiden muassa uskossa hoidettu ajallinen elämäntehtävä eli kutsumus, uskossa eletty elämänosa sekä kristityn hengellinen pappeus. Ne ovat Jumalalle mieluisia ja otollisia uskon tähden, sillä usko omistaa puhdistuksen ja anteeksiantamuksen Kristuksessa kaikesta siitä pahasta, jolla vanha ihmisemme tahraa hyvät tekomme.     Ef. 2:10: Me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.     Kol. 3:23-24: Kaikki, mitä teette, se tehkää sydämestänne, niin kuin Herralle eikä ihmisille, tietäen, että te saatte Herralta palkaksi perinnön. Te palvelette Herraa Kristusta.     Ef. 6:5-8: Palvelijat, olkaa kuuliaiset maallisille isännillenne, pelossa ja vavistuksessa, sydämenne yksinkertaisuudessa, niin kuin Kristukselle, ei silmänpalvelijoina, ihmisille mieliksi, vaan Kristuksen palvelijoina, sydämestänne tehden, mitä Jumala tahtoo, hyvällä mielellä palvellen, niin kuin palvelisitte Herraa ettekä ihmisiä, tietäen, että mitä hyvää kukin tekee, sen hän saa takaisin Herralta, olkoonpa orja tai vapaa.     Ps. 119:32: Minä juoksen sinun käskyjesi tietä, sillä sinä lohdutat minun sydämeni. (Käännös Lutherin mukaan).     1 Kor. 10:31: Söittepä siis tai joitte tai teittepä mitä hyvänsä, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi.     Gal. 5:13: Palvelkaa toisianne rakkaudessa.     1 Piet. 2:9: Te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja, joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa. 217.     Kuinka säilyt uskossa?     Saan turvallisesti luottaa siihen, että Pyhä Henki evankeliumin kautta säilyttää ja varjelee minut loppuun asti oikeassa uskossa.     Fil. 1:6: Hän, joka on alkanut teissä hyvän työn, on sen täyttävä Kristuksen Jeesuksen päivään saakka. 218.     Miksi kaikki, jotka kuulevat evankeliumia, eivät tule uskoon ja pelastu?     Pyhä Henki tahtoo vaikuttaa uskon jokaisessa, joka kuulee evankeliumia, mutta kaikki eivät silti usko. Niin ne, jotka loppuun asti vastustavat Jumalan sanaa ja Pyhää Henkeä, joutuvat omasta syystään kadotukseen.     Hes. 33:11: Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, ei ole minulle mieleen jumalattoman kuolema, vaan se, että jumalaton kääntyy tieltänsä ja elää.     Matt. 23:37: Kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niin kuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet.     Hoos. 13:9: Se on sinun turmiosi, Israel, että olet minua vastaan, joka olen sinun apusi.     2 Tess. 3:2: Usko ei ole joka miehen.     Ps. 109:17: Hän rakasti kirousta, ja se kohtasi häntä. Hän ei huolinut siunauksesta, ja se väistyi hänestä kauas. (Sanottu Juudas Iskariotista).     Hebr. 4:2: Sillä hyvä sanoma on julistettu meille niin kuin heillekin. Mutta heidän kuulemansa sana ei heitä hyödyttänyt, koska se ei uskossa sulautunut niihin, jotka sen kuulivat.


      • pelastavassa merkityksessä,tuli tietysti silloin kun he saivat parannuksen armon ja tulivat uskoon. Siis paljon ennen helluntain (murrosaikaa). Sitten helluntaina Pyhä Henki näkyvästi vuodatettiin uskovaisiin ja he saivat vahvistusta ja rohkeutta. Evankeliumi levisi huminalla. Jo Daavid rukoili: ps.51:13. Älä heitä minua pois kasvois edestä, ja älä minulta ota pois sinun Pyhää Henkeäs. Ja sanotaan myös: "kellä ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa".


      • muillakin tavoin
        tietää Pyhästä Hengestä kirjoitti:

        Pyhä Henki     Tulosta     Sähköposti 13.07.2005 PYHÄ HENKI     Uskonpuhdistaja tohtori Martti Lutherin VÄHÄN KATEKISMUKSEN SELITYS eli KRISTINOPPI TOINEN LUKU - KOLMAS USKONKAPPALE PYHÄ HENKI     Minä uskon Pyhään Henkeen 210.     Kuka on Pyhä Henki?     Pyhä Henki on jumaluuden kolmas persoona, tosi Jumala yhdessä Isän ja Pojan kanssa.     Matt. 28:19: Kastamalla heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Huomio: Jeesus ei sano nimiin, vaan nimeen, sillä on vain yksi Jumalan nimi, joka on Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimi. 211.     Mistä tiedät, että Pyhä Henki on tosi Jumala?     Pyhä Henki on tosi Jumala, sillä Raamattu omistaa hänelle 1. Jumalan nimen.     Apt. 5:3-4: Ananias... miksi koetit pettää Pyhää Henkeä.. et ole valehdellut ihmisille, vaan Jumalalle.     1 Kor. 3:16: Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä? 2. Jumalan ominaisuudet.     Kaikkialla oleva: Ps. 139:7-8: Minne minä voisin mennä, missä ei sinun Henkesi olisi, minne paeta sinun kasvojesi edestä? Jos minä taivaaseen nousisin, niin sinä olet siellä. Jos minä helvettiin vuoteeni tekisin, niin katso, sinä olet siellä.     Kaikkitietävä: 1 Kor. 2:10: Henki tutkii kaikki, Jumalan syvyydetkin.     Kaikkivaltias: 1 Kor. 12: 11: Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niin kuin tahtoo.     Pyhä: Jes. 6:3: Pyhä, Pyhä, Pyhä on Herra Sebaot.     Hänen nimensäkin on Pyhä Henki. 3. Jumalan teot.     Lähtee Isästä ja Pojasta: Joh. 15:26: Jeesus sanoi: Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta.     Joh. 16:7: Jeesus sanoi: Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne. Mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.     Gal. 4:6: Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt teidän sydämiinne Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba, Isä."     Room. 8:9: Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.     2 Tess. 2:8: Silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa Hengellä.     Jes. 11: 1,2,4: Mutta Iisain kannosta puhkeaa Virpi ja Vesa versoo hänen juuristansa. Ja hänen päällänsä lepää Herran Henki ... ja hän surmaa jumalattomat huultensa Hengellä.     Luominen: Ps. 33:6: Herran sanalla ovat taivaat tehdyt, ja kaikki niiden joukot hänen suunsa Hengellä.     Uudestisynnyttäminen ja uudistus: Tiit. 3:5: Hän pelasti meidät uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta.     Joh. 3:5: Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.     Jumalan sanan antaminen eli inspiraatio: 2 Tim. 3:16: Kaikki Raamatun kirjoitus on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta.     2 Piet. 1:21: Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.     Ihmeet: Matt. 12:28: Jos minä Jumalan Hengen voimalla ajan ulos riivaajia, niin on Jumalan valtakunta tullut teidän tykönne. 212.     Miten Pyhä Henki on saattanut sinut uskoon?     Pyhä Henki on 1. Lain kautta saattanut minut tuntemaan syntisyyteni.     Jer. 23:29: Eikö minun sanani ole kuin tuli, sanoo Herra, ja kuin vasara, joka kallion murtaa.     Gal. 3:24: Niin muodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me tulisimme uskosta vanhurskaiksi.     Room. 3:20: Lain kautta tulee synnin tunto. 2. Evankeliumin kautta hän on kutsunut minut omistamaan Jumalan armon eli syntien anteeksiantamuksen. Hän on evankeliumin kirkkaalla valolla valaissut pimeän sydämeni niin, että tunnen Jeesuksen Kristuksen, Vapahtajani, ja uskon sydämestäni häneen. Näin Pyhä Henki on antanut omalletunnolleni oikean turvan, lohdutuksen ja rauhan.     Luuk. 14:17: Tulkaa, sillä kaikki on jo valmiina.     1 Piet. 2:9: Jumala on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa.     Room. 10:17: Usko tulee kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.     Joh. 16:14: Jeesus sanoi: Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille. Tehtävä: Lue Apt. 16:25-34: Filipin vanginvartijan kääntymys. 213.     Millaisilla käsitteillä Raamattu kuvaa tätä Pyhän Hengen työtä?     Raamattu käyttää muiden muassa seuraavia käsitteitä siitä Pyhän Hengen työstä, joita ihminen pääsee osalliseksi Jumalan armosta: 1. Kääntymys eli paluu Jumalan tykö. Lue Apt. 11:20-21, 1 Piet 2:25. 2. Uudestisyntyminen. Lue Joh. 15, 1 Joh. 5:1, 1 Piet. 1: 23. 3. Kuolemasta herättäminen eli eläväksi tekeminen. Lue Kol. 2:12, Ef, 2:5-8. Luuk. 15:32. 4. Valaiseminen, pimeydestä valoon saattaminen. Lue Ef. 5:8, Apt. 26:18, Joh. 12:46. 2 Kor. 4:6. 5. Parannus eli mielenmuutos. Lue Luuk. 13:3-5, 15:7 ja 24:47. Huomio: Sana parannus on tarpeen ymmärtää oikealla tavalla, ettemme joudu harhaan. Usein luullaan, että se tarkoittaisi ihmisen omia yrityksiä parantaa elämäänsä ja niin kelvata Jumalalle. Näin ei kuitenkaan ole, vaan se tarkoittaa ihmisen mielen "parantamista" eli mielenmuutosta, minkä Jumala saa sanallaan aikaan ihmisessä. Siinä esiintyvät edellä esitetyt kääntymyksen kaksi kohtaa: 1. Omantunnon hätä, kun ihminen lain sanan kautta käsittää sydämessään, että hän on todella ansainnut Jumalan iankaikkisen hylkäystuomion. 2. Omantunnon lohdutus. Sen vaikuttaa evankeliumi, kun se ilmoittaa, että Kristus on jo ansainnut kaikille syntisille lahjaksi syntien anteeksiantamuksen. Niin evankeliumi synnyttää uskon anteeksiantoon ja antaa tunnonrauhan. Parannuksen hedelmänä seuraa kiitollinen, halukas kuuliaisuus Jumalan sanalle ja tahdolle. - Toisinaan Raamattu käyttää sanaa parannus tarkoittamaan vain sen ensimmäistä kohtaa, siis katumusta eli omantunnon hätää, esim. Luuk. 24:47. 214.     Vaikuttaako Pyhä Henki yksin kääntymyksen vai voiko ihminen itse siinä myötävaikuttaa?     Perisynnin alainen ihminen ei luonnostaan tunne Kristusta eikä Jumalan armoa. Hänellä ei ole halua, kaipausta eikä voimaa kääntyä totuudessa Jumalan puoleen tai siinä myötävaikuttaa vähäisimmässäkään määrin. Kaikki kunnia ja kiitos pelastuksestamme kuuluu Jumalalle, joka yksin saa aikaan meissä kääntymyksen niin, että uskomme Jeesukseen. Vaikka ihmisellä on ajallisen elämän asioissa jossain määrin vapaata tahtoa, niin hengellisissä asioissa epäuskoiselta ihmiseltä puuttuu vapaa tahto tyystin. Sellainen ihminen, joka jo tahtoo uskoa Jeesukseen, uskoo, vaikka ei vielä olisikaan uskonsa olemassaolosta tietoinen.     1 Kor. 2:9-10: Sen, mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat, sen Jumala on ilmoittanut meille Henkensä kautta, sillä Henki tutkii kaikki, Jumalan syvyydetkin.     1 Kor. 2:14: Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on.     Ef. 2. 1: Te olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne.     Joh. 6.44: Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä. Tehtävä: Keskustellaan, voiko epäuskoinen ihminen tehdä niin sanottua ratkaisua ja onko ihmisen vallassa valita Jumala ja iankaikkinen elämä. 215.     Mitä muuta Pyhä Henki on vaikuttanut sinussa kuin uskon?     Samalla kun Pyhä Henki on antanut minulle uskon Jeesukseen, hän on myös uudistanut sydämeni ja antanut minulle uuden mielen ja uuden tahdon niin, että todella sydämestäni haluan elää Jumalan kunniaksi ja rakastaa häntä. Uskon kautta hän antaa minulle jatkuvasti voimaa voitolliseen taisteluun kiusaajaa, maailmaa ja omaa syntistä lihaani vastaan sekä intoa ja voimaa kristilliseen vaellukseen ja hyviin tekoihin. (Pyhitys sanan suppeassa merkityksessä).     Ps. 51:12: Jumala, luo minuun puhdas sydän, ja anna minulle uusi vahva henki.     1 Piet. 5:8-9: Olkaa raittiit, valvokaa. Teidän vastustajanne, perkele, käy ympäri niin kuin ärjyvä leijona, etsien kenet hän saisi niellä. Vastustakaa häntä lujina uskossa tietäen, että samat kärsimykset täytyy teidän veljiennekin maailmassa kestää.     1 Joh. 5:4: Kaikki, mikä on syntynyt Jumalasta, voittaa maailman. Ja tämä on se voitto, joka on maailman voittanut, meidän uskomme.     Gal. 5:24: Ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.     Room. 6:22: Nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys.     Room. 7:22: Sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin. Tehtävä: Keskustellaan, miten ihmisen järki ja ymmärrys, tahto ja tunne-elämä muuttuvat, kun hän kääntyy epäuskosta uskoon. Muuttuuko ihmisen perusluonne? 216.     Mitkä ovat hyviä tekoja?     Kaikki asiat ja teot, joita Kristukseen uskova ajattelee, puhuu ja tekee Jumalan kymmenen käskyn mukaan Jumalan kunniaksi ja lähimmäisen parhaaksi, ovat hyviä tekoja. Niihin kuuluvat muiden muassa uskossa hoidettu ajallinen elämäntehtävä eli kutsumus, uskossa eletty elämänosa sekä kristityn hengellinen pappeus. Ne ovat Jumalalle mieluisia ja otollisia uskon tähden, sillä usko omistaa puhdistuksen ja anteeksiantamuksen Kristuksessa kaikesta siitä pahasta, jolla vanha ihmisemme tahraa hyvät tekomme.     Ef. 2:10: Me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.     Kol. 3:23-24: Kaikki, mitä teette, se tehkää sydämestänne, niin kuin Herralle eikä ihmisille, tietäen, että te saatte Herralta palkaksi perinnön. Te palvelette Herraa Kristusta.     Ef. 6:5-8: Palvelijat, olkaa kuuliaiset maallisille isännillenne, pelossa ja vavistuksessa, sydämenne yksinkertaisuudessa, niin kuin Kristukselle, ei silmänpalvelijoina, ihmisille mieliksi, vaan Kristuksen palvelijoina, sydämestänne tehden, mitä Jumala tahtoo, hyvällä mielellä palvellen, niin kuin palvelisitte Herraa ettekä ihmisiä, tietäen, että mitä hyvää kukin tekee, sen hän saa takaisin Herralta, olkoonpa orja tai vapaa.     Ps. 119:32: Minä juoksen sinun käskyjesi tietä, sillä sinä lohdutat minun sydämeni. (Käännös Lutherin mukaan).     1 Kor. 10:31: Söittepä siis tai joitte tai teittepä mitä hyvänsä, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi.     Gal. 5:13: Palvelkaa toisianne rakkaudessa.     1 Piet. 2:9: Te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja, joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa. 217.     Kuinka säilyt uskossa?     Saan turvallisesti luottaa siihen, että Pyhä Henki evankeliumin kautta säilyttää ja varjelee minut loppuun asti oikeassa uskossa.     Fil. 1:6: Hän, joka on alkanut teissä hyvän työn, on sen täyttävä Kristuksen Jeesuksen päivään saakka. 218.     Miksi kaikki, jotka kuulevat evankeliumia, eivät tule uskoon ja pelastu?     Pyhä Henki tahtoo vaikuttaa uskon jokaisessa, joka kuulee evankeliumia, mutta kaikki eivät silti usko. Niin ne, jotka loppuun asti vastustavat Jumalan sanaa ja Pyhää Henkeä, joutuvat omasta syystään kadotukseen.     Hes. 33:11: Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, ei ole minulle mieleen jumalattoman kuolema, vaan se, että jumalaton kääntyy tieltänsä ja elää.     Matt. 23:37: Kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niin kuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet.     Hoos. 13:9: Se on sinun turmiosi, Israel, että olet minua vastaan, joka olen sinun apusi.     2 Tess. 3:2: Usko ei ole joka miehen.     Ps. 109:17: Hän rakasti kirousta, ja se kohtasi häntä. Hän ei huolinut siunauksesta, ja se väistyi hänestä kauas. (Sanottu Juudas Iskariotista).     Hebr. 4:2: Sillä hyvä sanoma on julistettu meille niin kuin heillekin. Mutta heidän kuulemansa sana ei heitä hyödyttänyt, koska se ei uskossa sulautunut niihin, jotka sen kuulivat.

        kuin runsailla tyhjillä riveillä ja kopioinneilla. Pituus ei kuitenkaan ole itseisarvo - koolla ei ole väliä.


    • sunnyriver

      Pyhä Henki opettaa Raamatun kanssa sopusoinnussa ja Pyhän Hengen olemuksesta oppii kaikkein nopeiten, kun lukee ajatuksella lukemansa uskoen sen käytäntöön ottoa Jumalalta rukoillen 1. Apostolien teot 2. Niiden jälkeiset apostolisen ajan kirjeet. Niiden kanssa pääsee jo pitkälle ja näkee korkealle Jumalan suuruuteen. :) :) :)

    • mainitsemaasi sekaoppia

      ei Biblia, ei 1933/38 eikä 1992 käännökset. Joten, jos sellainen olisi olemassa, kyllä siitä Raamatussa varotettaisiin aivan varmasti.

    • Siksi on syytä hylätä

      SRK:n kehittämä sekaoppi, jota joudutaan muuttamaan aikojen kuluessa. Välillä radio on syntiä, sitten taas televisio, sitten ehkäisy ja välillä meikkaaminen!!!! Tuollainen ihmisoppi johtaa loputtomaan tarpeeseen muutella oppia, kun aika muuttuu!

      • kysymys mistään opista

        vaan ihmiskäskyistä, joilla on tarkoitus suojella uskovan uskossa pysymistä ulkoisin tunnusmerkistöin yleensä. Tietysti ehkäisemättömyydessä mennään jo sisäisiinkin uskon perusteisiin. Ja TV-kiellolla pyritään kait varjelemaan ajatusten puhtautta. Se, että vl-käskyistä on veeällille tullut selkäytimellä tapahtuva perinnäistapa, ilman kontrollia tai henkilökohtaista punnintaa, voi herättää ihmetystä. Vaarana on, että ajaudutaan lopulta täysin hallitsemattomaan tilaan, jos tien näyttäjäksi asettautuukin väärään johtaja.


      • Kyllä nuo ulkoiset
        kysymys mistään opista kirjoitti:

        vaan ihmiskäskyistä, joilla on tarkoitus suojella uskovan uskossa pysymistä ulkoisin tunnusmerkistöin yleensä. Tietysti ehkäisemättömyydessä mennään jo sisäisiinkin uskon perusteisiin. Ja TV-kiellolla pyritään kait varjelemaan ajatusten puhtautta. Se, että vl-käskyistä on veeällille tullut selkäytimellä tapahtuva perinnäistapa, ilman kontrollia tai henkilökohtaista punnintaa, voi herättää ihmetystä. Vaarana on, että ajaudutaan lopulta täysin hallitsemattomaan tilaan, jos tien näyttäjäksi asettautuukin väärään johtaja.

        tunnusmerkit ovat oleellisia vl-uskossa! SRK:n keksimä oppirakennelma pohjautuu noiden ul- koisten asioiden noudattamiseen. Ellei joku noudata noita käskyjä, hän joutuu puhutteluun!


      • radio ei ole koskaan ollut syntiä seurakunnassa... On tietysti monia ulkonaisia asioita jotka pahentaa ja toisena aikana ei. Kuten paavalilla neuvo, että naisen tulee peittää pää ja ellei usko, hänen päänsä tulee keritä...


      • ulkoiset asiat,
        weha kirjoitti:

        radio ei ole koskaan ollut syntiä seurakunnassa... On tietysti monia ulkonaisia asioita jotka pahentaa ja toisena aikana ei. Kuten paavalilla neuvo, että naisen tulee peittää pää ja ellei usko, hänen päänsä tulee keritä...

        jotka SRK on kehitelleyt, ovat tärkeämpiä kuin Jumalan sana. Kuten esim ehkäisykielto-oppi!


      • pään peittäminen
        ulkoiset asiat, kirjoitti:

        jotka SRK on kehitelleyt, ovat tärkeämpiä kuin Jumalan sana. Kuten esim ehkäisykielto-oppi!

        löytyy uudesta testamentista Paavalin opetuksista! Onko noita muita UT:ssä?


    • Kempelainen

      Hylätkää tollainen pyhä henki, joka opettaa monella tavalla... Pyhä Henki on näet totuuden Henki ja opettaa vain yhdellä tavalla tänäänkin. Älkää uskoko hengelliseen huoruuteen... Weha, Pyhä Henki ei opeta, ainoastaan kirkastaa KRISTUSTA. Sinun on ”hengettömänä” tätä vaikea ymmärtää, koska olet ulkona kuvioista. Hengen läsnäolon tietää armolahjoista, sekä siitä, että voi sanoa, että Jeesus on Herra, eikä siihen tarvitse lisätä mitään. Tämän vuoksi sinulta uupuu kaikki. Pyhän Hengen voitelun kyllä tuntee. Itse olin jalaton, kuten Paavalikin 3 vrk. Sama oli opetuslapsilla. Jeesus puhalsi heihin kuvainnollisen Pyhän Hengen, ja käski odottaa Helluntaita. Tässä puhalluksessa Herra mainitsi, että Henki on kun tuuli, tulee ja menee. Näin toteutuikin Helluntaina, kun opetuslapset ottivat vastaan Pyhän, kun kuulivat tuulen humina, jolloin Heille muistui mieleen Herran sana, - saatte voiman ylhäältä! Silloin vasta heillä oli saarnalupa, jota ei juuri VL saarnaajavellillä ole.

      • ainakaan opeta, että

        te veeällät olette ainoita oikeita uskovaisia. Ettei vain olisi Pyhän Hengen pilkkaa?


      • Pyhä Henki opettaa
        ainakaan opeta, että kirjoitti:

        te veeällät olette ainoita oikeita uskovaisia. Ettei vain olisi Pyhän Hengen pilkkaa?

        26 Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut. [Luuk. 24:49] Eri juttu sitten on, mitä opettaa.


      • Kempelainen
        Pyhä Henki opettaa kirjoitti:

        26 Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut. [Luuk. 24:49] Eri juttu sitten on, mitä opettaa.

        kirkastaa Kristusta, palauttamalla mieleen, joka on unohtanut Kristusen, kuinka suuri Hän oli opettajana. PH kirkastaa myös samalla Häntä opettajana.


    • AristotelesKreikkalainen

      Uudessa Testamentissa on vain yhdelainben oppi: että Usko tulee kuulemisesta Kristuksen sanan kautta: 12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat. 13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu". 14 Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa? 15 Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: "Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!" 16 Mutta eivät kaikki ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Sillä Esaias sanoo: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?" 17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta. Että synnit saadaan anteeksi uskomalla Jeesukseen Kristukseen joka in ainoa välimies ihmisen ja Jumalan välillä. 3 Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme, 4 joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden. 5 Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus, 6 joka antoi itsensä lunnaiksi kaikkien edestä, josta todistus oli annettava aikanansa, 24 ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri. Pyhästä Hengestä: 16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, 17 totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva. 18 En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne. 19 Vielä vähän aikaa, niin maailma ei enää minua näe, mutta te näette minut; koska minä elän, niin tekin saatte elää. 20 Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä. 21 Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle." 25 Tämän minä olen teille puhunut ollessani teidän tykönänne. 26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut. 27 Rauhan minä jätän teille: minun rauhani-sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö. Tämä jae kumoaa: Joh 20:21-23. Pyhän Hengen täyteys tulee Isältä se ei tule puhaltamalla! Ja kun hän oli yhdessä heidän kanssansa, käski hän heitä ja sanoi: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odottakaa Isältä sen lupauksen täyttymistä, jonka te olette minulta kuulleet. 5 Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen." 1 Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla. 2 Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat. 3 Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle. 4 Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi. 16 Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä? 17 Jos joku turmelee Jumalan temppelin, on Jumala turmeleva hänet; sillä Jumalan temppeli on pyhä, ja sellaisia te olette. 18 Älköön kukaan pettäkö itseään. Jos joku teidän joukossanne luulee olevansa viisas tässä maailmassa, tulkoon hän tyhmäksi, että hänestä tulisi viisas. Kasteesta parannuksen jälkeen: 38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. 39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." 40 Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta". 41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua. Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi. 18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. Tässä on uuden liiton OPIN perustaa, jos tämä on Wehan mielestä seka oppia, niin Hän kadottuu epäuskoisena. Weha yrittää pysyttää lestadiolaista omavanhurskautta, joka perustuu isienperinnäissäänoille, kirkoisien harhaan, Lutherin ja Lestadiuksen harhaan, heidät kaikki on mato syönyt. Mutta Jumalan sanan Uudesta Liitosta pysyy lujana kulmakivenä Jeesus Kristus. Wehan kirjoituklsia lukeneena hän on sekameteli oppinen ja hänen tulisi HYLÄTÄ tuo valheen henki joka hänessä vaikuttaa. Jumala rakastaa Wehaa Uuden Testamentin ehdoilla. Tärkeätä on tajuta Jumalallinen Rakkaus, jonka puute tekee tyhjäksi viisaankin vanhurskauden. Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen. 2 Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi. 3 Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi. 4 Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile, 5 ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, 6 ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa; 7 kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii. 8 Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa. 9 Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista. 10 Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista. 11 Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on. 12 Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan. 13 Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus.

      • kun minä olen kertonut. Hauskinta on lukea sinun kumoamis oppia, jollain Raamatun paikalla. Sitäpaitsi, et edes tiedä mitä uskovaiset opettavat tuosta kohdasta: Joh.20:21. Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät." 22. Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki. 23. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."


      • ErkkeriPoksi
        weha kirjoitti:

        kun minä olen kertonut. Hauskinta on lukea sinun kumoamis oppia, jollain Raamatun paikalla. Sitäpaitsi, et edes tiedä mitä uskovaiset opettavat tuosta kohdasta: Joh.20:21. Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät." 22. Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki. 23. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."

        On eriasia mitä itseään uskovaisksi kehuvat opettavat."mitä he opettavat tuosta kohdasta". Et perustele väitettäsi etten tiedä, minä tiedän mitä todelliset uskovaiset Jeesuksen seuraajat opettavat tuosta kolmesta jakeesta, se pidetään yhteydessään. Epäuskovaiset Weha uskovaiset ottavatsen irti yhteydestään ja ovat tehneet siitä "lain" vastoin muuta Raamatun opetusta.


      • Jeesuksen Sanaa
        ErkkeriPoksi kirjoitti:

        On eriasia mitä itseään uskovaisksi kehuvat opettavat."mitä he opettavat tuosta kohdasta". Et perustele väitettäsi etten tiedä, minä tiedän mitä todelliset uskovaiset Jeesuksen seuraajat opettavat tuosta kolmesta jakeesta, se pidetään yhteydessään. Epäuskovaiset Weha uskovaiset ottavatsen irti yhteydestään ja ovat tehneet siitä "lain" vastoin muuta Raamatun opetusta.

        Opetuslapset olivat kokeneet sen murheen, joka on Jumalan mielen mukainen. He olivat kokeneet oman syntisyytensä, pelkuruutensa, petturuutensa, valvomattomuutensa, ym. Kun sanoma Jeesuksen ylösnousemuksesta tuli, niin heille syttyi ilo. Viimeistään, kun itse Jeesus ilmestyy ja toivottaa: "Rauha olkoon teille", he saivat elävän uskon Jeesukseen. He saivat uskoa syntinsä anteeksiannetuiksi. Jokaisen kristityn, joka on varttunut lapsuudesta aikuisuuteen täytyy kokea tuo tila, jossa kaiki pyhyys ja hyveellisyys otetaan pois ja jossa ihminen saa tilalle uskon Jeesukseen. Tälläisille uskovaisille kuuluvat nuo Jeesuksen sanat. Ei Jeesus ilmestynyt Nikodemokselle, joita elää tänäkin päivänä keskuudessaan. He ovat jo lapsuudestaan asti täyttäneet Jumalan lakia ja tuntevat sen yhtä hyvin kuin rikas nuorukainen, mutta uutta syntymää he eivät ymmärrä.


    • Room.16:17. Kehotan teitä, veljet, varomaan niitä, jotka saavat aikaan eripuraisuutta ja houkuttelevat teitä luopumaan niistä opetuksista, jotka olette saaneet. Pysykää heistä erossa. 18. Sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta vaan omaa vatsaansa, ja kauniilla ja vakuuttavilla puheillaan he pettävät vilpittömien sydämet.

      • Yksi on varmaa:

        Raamattu ei kumoa itseään toisella Raamatun kohdalla. Kaikki tuollainen tapahtuu ihmisten omissa aivoissa ja ymmärryksessä.


      • onkin varottava Wehaa,

        joka on kaikkein suurin riidan ja eripuraisuuden aiheuttaja tällä palstalla! Etkö millään malta pysyä poissa täältä?


      • jossa..

        kääntymyksenne NÄKYY. (Johannes Kastaja) Te olette maailman valo. Ei kaupunki voi pysyä kätkössä, jos se on ylhäällä vuorella. Eikä lamppua, kun se sytytetään, panna vakan alle, vaan lampunjalkaan...Loistakoon teidänkin valonne ihmisille, jotta he näkisivät teidän HYVÄT TEKONNE ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaassa. (Jeesus) Tässä on LAKI ja profeetat: Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille. (Jeesus) Hedelmistä te heidät tunnette. Hyvä puu tekee hyviä hedelmiä. (Jeesus) Jeesus kulki joka puolella Galileaa ja julisti ILOSANOMAA Jumalan valtakunnasta.


      • oli alunperinkin

        eripuraisuutta aiheuttava liike. Olisi pitänyt kaikkien Suomen kristittyjen pysyä erossa heistä. Puhuthan sinäkin hyvin kaunopuheisesti, miltei pyörryksiin kaikilla Raamatun kohdilla, mitkä suinkin vain löytyvät riippumatta siitä, kuinka hyvin ne sopivat asiayhteyteen. Kuulostaa hyvin vakuuttavalta:)


      • Lehmihaka

        jotka eivät tottele Jumalan sanaa.Riitaa aiheuttavat ne jotka rakaudettomasti pakolla pyrkii hoitamaan toisen ihmisen sielua.Paavali kehoitta pitämään silmällä niitä jotka väärentävät ja silpovat Jumnalan sanaa riidan hakuisesti omiin tarkoituksiinsa sekauskoisuutensa tueksi.


      • Erkkipediatria
        Yksi on varmaa: kirjoitti:

        Raamattu ei kumoa itseään toisella Raamatun kohdalla. Kaikki tuollainen tapahtuu ihmisten omissa aivoissa ja ymmärryksessä.

        Tällainen jänniten on Vanhan ja Uuden Testamentin välillä, Uusi kukoaa vanhaa siltä osiin kun se ei siihen viittaa. Testamenteissa noidatetaan tekijän tahtoa ja testamentti jonka Hän on viimeksitehnyt.


    • että...

      pitäisi uskoa Isään ja Poikaan mutta ei Pyhään henkeen??!!

      • tarvitse uskoa muhun,

        kun SRK:n kehittämään oppiin. Toisessa uskossa ei voi vahingossakaan pelastua! Ei Weha tarvitse Pyhää-Henkeä.


      • sellaisesta
        tarvitse uskoa muhun, kirjoitti:

        kun SRK:n kehittämään oppiin. Toisessa uskossa ei voi vahingossakaan pelastua! Ei Weha tarvitse Pyhää-Henkeä.

        kristillisestä seurakunnasta voi Pyhän Hengen valo loistaa.


      • Hän tekee paljon työtä
        sellaisesta kirjoitti:

        kristillisestä seurakunnasta voi Pyhän Hengen valo loistaa.

        vetäessään esiin Raamatunkohtia. Toinen tarve on olla oikeassa niin kuin me kaikki tahtoisimme olla ;=) Mutta lisäksi Wehalla on huoli siitä yhdestä, ainoasta ja oikeasta - joten hän vetää kaikki sinne kotipesälle. Ryhtymällä väittelyyn jonkun kanssa, hän eikä myöskään se toinen, tule ajatelleeksi, miltä koko ruljanssi näyttäytyy ja kuulostaa sellaisten silmissä, jotka ovat vielä uskosta osattomat. Näin sellaisella väittelyllä ei aiheuteta kuin korkeintaan etsivien vetäytymistä koko uskosta, koska se näyttää niin älyttömältä ja tyhmältäkin. Pitäisi tuoda asioita esiin rakentavasti, eikä jankkaamalla, vaikka tuntuisikin, että toinen ei ymmärrä päivänselvää asiaa. Väärin on tuomita toinen, joka ei kaikkea ymmärrä tahtomisestaan huolimatta. Selkenikö yhtään?


      • tämänhän pitäisi olla
        Hän tekee paljon työtä kirjoitti:

        vetäessään esiin Raamatunkohtia. Toinen tarve on olla oikeassa niin kuin me kaikki tahtoisimme olla ;=) Mutta lisäksi Wehalla on huoli siitä yhdestä, ainoasta ja oikeasta - joten hän vetää kaikki sinne kotipesälle. Ryhtymällä väittelyyn jonkun kanssa, hän eikä myöskään se toinen, tule ajatelleeksi, miltä koko ruljanssi näyttäytyy ja kuulostaa sellaisten silmissä, jotka ovat vielä uskosta osattomat. Näin sellaisella väittelyllä ei aiheuteta kuin korkeintaan etsivien vetäytymistä koko uskosta, koska se näyttää niin älyttömältä ja tyhmältäkin. Pitäisi tuoda asioita esiin rakentavasti, eikä jankkaamalla, vaikka tuntuisikin, että toinen ei ymmärrä päivänselvää asiaa. Väärin on tuomita toinen, joka ei kaikkea ymmärrä tahtomisestaan huolimatta. Selkenikö yhtään?

        keskustelupalsta. Mutta Wehan kanssa ei voi keskustella. Hän ei kuuntele mitä toinen sanoo, vaan latoo nuo samat fraasit jo satoja kertoja, uudelleen ja uudelleen. Hän on juuri samanlainen, kuin Jeesuksen ajan fariseukset. Lähimmäinen on hänelle vääräuskoinen, joka pitää käännyttää. Jos tuo on oikeaa uskoa, niin haluan pysyä siitä kaukana. Jeesuksen opetuksen mukaan meidän tulee rakastaa jokaista lähimmäistämme, eikä tuomita häntä heti epäuskoiseksi!


      • Hän tekee paljon työtä kirjoitti:

        vetäessään esiin Raamatunkohtia. Toinen tarve on olla oikeassa niin kuin me kaikki tahtoisimme olla ;=) Mutta lisäksi Wehalla on huoli siitä yhdestä, ainoasta ja oikeasta - joten hän vetää kaikki sinne kotipesälle. Ryhtymällä väittelyyn jonkun kanssa, hän eikä myöskään se toinen, tule ajatelleeksi, miltä koko ruljanssi näyttäytyy ja kuulostaa sellaisten silmissä, jotka ovat vielä uskosta osattomat. Näin sellaisella väittelyllä ei aiheuteta kuin korkeintaan etsivien vetäytymistä koko uskosta, koska se näyttää niin älyttömältä ja tyhmältäkin. Pitäisi tuoda asioita esiin rakentavasti, eikä jankkaamalla, vaikka tuntuisikin, että toinen ei ymmärrä päivänselvää asiaa. Väärin on tuomita toinen, joka ei kaikkea ymmärrä tahtomisestaan huolimatta. Selkenikö yhtään?

        ilmeisesti höpäjät? Tämä palsta on hirveä ja ilman minun kirjoituksiania perkeleen pesä, eikä täällä silleen kukaan uskoon tule... Katsoisit mitä lauot ja kuinka täällä uskovaisia mollataan ja haukutaan...


      • wehalle
        weha kirjoitti:

        ilmeisesti höpäjät? Tämä palsta on hirveä ja ilman minun kirjoituksiania perkeleen pesä, eikä täällä silleen kukaan uskoon tule... Katsoisit mitä lauot ja kuinka täällä uskovaisia mollataan ja haukutaan...

        mutta kovasti itseään ylentää!! ""Tämä palsta on hirveä ja ilman minun kirjoituksiania perkeleen pesä""


      • täällä joku laukoo, se
        weha kirjoitti:

        ilmeisesti höpäjät? Tämä palsta on hirveä ja ilman minun kirjoituksiania perkeleen pesä, eikä täällä silleen kukaan uskoon tule... Katsoisit mitä lauot ja kuinka täällä uskovaisia mollataan ja haukutaan...

        olet nyt sinä ja vielä väärässä itsekehun hengessä. Enpä ole vielä moista näppiskeltäsi nähnyt, mutta nythän paljastit nurjan puolesi. Tutkiskelepa itseäsi ja kiiruusti!


      • wehalle kirjoitti:

        mutta kovasti itseään ylentää!! ""Tämä palsta on hirveä ja ilman minun kirjoituksiania perkeleen pesä""

        ilman uskovaisten kirjoituiksia, tämä palsta on eksyttävä parjaus palsta...


      • huomaamatta sellainen
        weha kirjoitti:

        ilman uskovaisten kirjoituiksia, tämä palsta on eksyttävä parjaus palsta...

        Jumalan sanan kohta, jossa sanotaan: "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille Hän antaa armon." Weha kelaa vain noita sitomis- ja päästämisjuttuja, että hän ei ehdi lukea koko Raamattua.


      • soveltaa tätä
        weha kirjoitti:

        ilmeisesti höpäjät? Tämä palsta on hirveä ja ilman minun kirjoituksiania perkeleen pesä, eikä täällä silleen kukaan uskoon tule... Katsoisit mitä lauot ja kuinka täällä uskovaisia mollataan ja haukutaan...

        Raamatun kohtaa, joka sanottiin alkuseurakunnasta: Ap 2:47 "Ja olivat kaiken kansan suosiossa."


    • Ent. ope

      Väitit törkeästi, että 'Pyhä Henki on näet totuuden Henki ja opettaa vain yhdellä tavalla tänäänkin.' Pyhä Henki on mestariopettaja, joka osaa opettaa juuri sillä tavalla, jolla opetettava saadaan oppimaan. Lausumasi voi toki olla joku SRK:n masinoima klisee, mutta ei sitä sinun kuitekaan tarvitse jatkuvasti toistella.

      • miten vakavaan vie

        se VAIN ME-oppi, kun astutaan pyhitetylle alueelle jopa Pyhän Hengen "varpaille". Lopettakaa hyvän sään aikana! Teitä on vakavasti varoitettu jo moneen kertaan.


      • kaikillejoo

        Pyhä Henki opettaa vain yhdellä tavalla. Se on siis omantunnon ääni joka omatunto tarkoittaa yleistäomaatuntoa, ruotsinkielessä Raamatussa samvete, siis kaikki tuntevat samoin. Lopun aikoina kuulemma tulee niitä jotka kieltää tällaisen Pyhän Hengen olemassaolon: 3 Ja jokainen henki, joka ei tunnusta Jesusta Kristusta lihaan tulleeksi, ei se ole Jumalasta: ja se on antikristuksen henki, josta te kuulitte, että hän on tuleva, ja on jo parhaallansa maailmassa. 1. Joh. 4


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3229
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1743
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1285
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1253
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1159
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      48
      1056
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      964
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      906
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      64
      821
    Aihe