latvominen

350 tainta kasvamassa

En ole löytänyt mistään kunnollista tietoa latvomisesta, milloin tehdään miten tehdään mille kukille tehdään. Jos jollakin olisi antaa esim kirjan nimi josta voisi lukea tai parashan on kokemus, kiitollisena odotan. Muutama joka nyt on sydämellä: Kiinanasteri, 5 cm korkea, tuuhea latvus, lisää lehtiä tulossa, latvotaanko? Suurin ongelma daalia, korkeita n. 6-7 cm, ensin sirkkalehdet, pitkä varsi ja päässä kaksi lehtiparia, latvonko? Olen kaksi vuotta tätä harrastanut ja täysin koukussa :) Viime vuonna riippapetynit epäonnistuivat kaikki, mutta tavalliset olivat sitäkin komeampia, tänä vuonna toisinpäin... :) Ne olen kyllä latvonut aina n. 5 senttisinä. Latvotteko perlargonioita, toiset sanoo ei missään tapauksessa. Viime vuonna en latvonut, eivät kyllä olleet kovin tukevia, kukkivat kyllä.

4

2167

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sökösöö

Minä latvon vaan leijonankidat.Petunioita en koskaan ole latvonut,silti on tullut tuuheita taimia ja hyvin on kukkineet aikanaan.Tiedän että monet latvoo petuniat ja minuakin on kehotettu niin tekemään,mutta minun taimet on kehittyneet hyvin ilman latvomistakin. Pelargoneja kasvatin siemenistä viime vuonna,enkä niitäkään latvonut,ja tanakoita taimista kumminkin tuli. Latvo sellaiset taimet joista näyttää tulevan sellaisia "hujoppeja",jotka ei haaro kunnolla. Tuuheita ja tanakoita taimia ei tarvitse latvoa. Kasvatusolosuhteet vaikuttaa paljon siihen tuleeko taimista honteloita ja huonosti haarovia,vai tuuheita.Liian lämpimässä ja vähässä valossa ne tuppaa venymään liikaa pituutta.Viileä mutta valoisa paikka olisi paras niille,jos sellaisen paikan vaan voi niille järjestää.

• mutta aina petuniat

Petuniat mitä olen aina latvonut,muuten niistä tulee pitkiä ja honteloita.Latvoista saa lisää uusia petunioita,juurtuvat helposti mullassa.

• Kauris
        mutta aina petuniat kirjoitti:

Petuniat mitä olen aina latvonut,muuten niistä tulee pitkiä ja honteloita.Latvoista saa lisää uusia petunioita,juurtuvat helposti mullassa.

sen verran, että ostin 20 tainta semmoisia alle kymmenensenttisiä olivat, kuukausi takaperin. Puutarhuri neuvoi, että ensimmäiset nuput pois niin tuuhettuu. Niin minä tein (on ollut joka kukassa nuppu) ja nyt ovat haaroneet hyvin ovat sellaisia 15 cm pituutta ja leveyttä. Omat Nelsson siemenistä idätetyt kuolee vissiin käsiin. Jotain meni taas pieleen. Taaas;)

• alkuper

vastanneille. Napsein eilen illalla muutamista 'hujopeista' latvan pois, mm daaliosta jotka ovat kyllä aika korkeita. Toivottavasti nyt alemmat lehtien haarat alkavat kasvattaa uutta oksaa. Pitäisi uskaltaa vaan kokeilla mutta kun jokaikinen on niiiin rakas ja hellästi hoivattu että olisi kurjaa jos yksikin niistä ottaisi nokkiinsa niin että kupsahtaisi :) Vielä kysyn onko kenelläkään tiedossa hyvää kirjaa taimien kasvatuksesta, noin niinkuin kädestä pitäen?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      247
      45339
    2. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      30
      11223
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      207
      10873
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9701
    5. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      85
      8518
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      223
      6501
    7. Pirjo sanoi Esalle

Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok
      Maailman menoa
      0
      3210
    8. Jos mä joisin

Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      28
      2212
    9. Tänään torille

Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      36
      1602
    10. Koulu-uhkaus.

Meinaatteko päästää lapsenne kouluun, niin kauan kun tämä uhkaaja siellä myös on? Tekijä on kaikilla tiedossa.
      Hyrynsalmi
      26
      1500
    Aihe