krassi

kylvöväli...

Olisi tarkotitus kylvää krassin siemeniä parvekelaatikkoon ja esikasvattaa niitä sisällä ja sitten ilmojen lämmetessä siirtää ulos,,,kysysisin, että kuinka monta siementä tälläiseen noin 60 cm laatikkoon laitetaan ? Pussissa ei oolut mitään ohjetta .

5

11125

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jokapaikkaan

Minä laitan noin 10-15 sentin välein, riippuu kuinka tuuhean ja kauniin laatikon haluaa. Oman maun mukkaan ;) Krassista tuo 'Alaska' on kyllä upeaa, sen lehdet ovat kaksiväriset.

• pelapuu

Älä ainakaan tee niin kuin minä. Viime kesänä laitoin sinkkiämpäreitä kolme kappaletta parvekkeelle ja istutin niihin krassin siemeniä. Laitoin jokaiseen kahdeksan siementä toiveena saada upeat istutukset. Toisin kävi. Vain 3-5 siementä iti per ämpäri. Niinpä minulla oli vain yksi ämpäri partsilla. Sinuna kylvisin tuollaiseen laatikkoon parisen kymmentä siementä ja siirtäisin sitten taimet vierekkäin jos sattuu ettei kaikki idäkkään. Lopuille varmaan keksit muun paikan. Sanoisin että tusinan verran taimia on jo kaunis laatikko.

• että jos

laitat alunperin liian isoon astiaan itämään, ei ehkä krassin kohdalla kasvu onnistu, niinkuin edellinen kirjoittaja kertoi kokemuksistaan. Idättele niitä krasseja pikku purkeissa ja istuta sitten sopivan tiheään, kyllä ne kasvavat ja rehottavat. Laita mieluummin laihaan ja vähään multaan. Krassin idättäminen ja kasvattaminen liian isoissa astoissa, liian hyvässä mullassa ei tuota parasta tulosta, laihaksi jää. Krassi on nopeakasvuinen kesäkukka ja siitä ihana, että kun olet saanut sen johonkin ulos kasvamaan, puutarhaan tai parvekkeelle, noin kuukauden päästä kannattaa tunkea muutama uusi siemen sekaan multaan itämään, tuomaan tuuheutta ja uusia kukkia sinne loppukesän puolelle, kun ensimmäiset kevään versonhaarat jo alkavat näyttää lakastumisen merkkejä. Krassi kukkii vielä myöhään syksyllä, kestää syksyn viileitä öitä.

• ensteksi

Varmin konsti on kylvää pikku purkkeihin taimimultaan kolme siementä/purkki. Kahden annat jäädä, jos kaikki itävät niin siirrät ylimääräiset tai nypit roskiin. Kun oikeita lehtiä on tullut muutama, voit istuttaa siihen parvekelaatikkoon n. 10 sentin välein. Krassi itää kyllä isossakin törpössä, mutta kastelu on hankalaa. Vesi tahtoo painua pikkutaimien juuristoa alemmas, multa on alta litimärkää ja tiivistyy liikaa. Itselläni oli viime kesänä metrinen kivikehä krasseja täynnä, kylvin suoraan ulos ja peitin harsolla. Kukkivat pakkasiin asti ja pursuilivat komeesti yli äyräiden:)

• kylvöväli...

Mää kuitenki laitoin ne tuohon parvekelaatikkoon, kun siinä oli valmiina multaa ja ei sattunut olleen pikkupurkkeja..., vähän lisäsin kukkamultaa ja pistelin niitä aluksi kuusi sinne ja sitten lisäsin niitä ainaskin 20 ja ovat siellä olleet jo viis päivää eikä mitään elonmerkkejä näy,kastellu oon jonkinverran. Pitäsikö niitä kastella rusaasti vai miten. Muutama siemen on vielä tallella. Tyhmä minä....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 538
      8868
    2. Aamuseuraa/rehevää naista

uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo
      Keuruu
      8
      3782
    3. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      10
      2252
    4. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      176
      1355
    5. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      17
      1016
    6. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      60
      840
    7. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      41
      827
    8. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      772
    9. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      72
      764
    10. En voi ottaa

Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      37
      682
    Aihe