Partio, mitä vikaa ?

happy partsalainen

Mitä vikaa ? Olisi kiva jos joku kertoisi mitä vikaa on ihmisessä joka harrastaa partiota..Mikä ihme nykyajan ihmisiä vaivaa, kun nykyään jos harrastaa partiota, joutuu kiusatuksi tai muuta mukavaa? Yhdenkin tyypin kanssa juttelin, ja kun hän sai tietää että käyn partiossa, niin siihen se sitten jäikin. Ennen kyseinen harrastus oli arvostettua. Varsinkin armeijassa. Nykyään juuri pojat, mutta myös tytöt puhuvat paskaa niistä jotka tätä harrastavat. " siellä käpylehmiä väkertää metsässä, ja elää sienillä ja marjoilla " Eivät voi tietää, kun eivät itse harrasta. Itse olen pian 16 vuotta, ja ollut ekasta luokasta lähtien partiossa. Tahtoisin siis tietää, mitä vikaa ? :

84

9438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päinvastoin

      Sama kokemus taitaa olla kaikilla ikäluokilla. Itse oli 60-luvulla partiossa (ja olen edelleen) ja samat mollaukset silloinkin kuultiin. Omat lapseni ovat olleet partiossa 80-luvulta lähtien ja hekin kuulivat näitä kommentteja. Mutta onneksi meillä riittää huumorintajua näihin letkauksiin. Itse olen sitä mieltä, että kateus ja erilaisuuden pelko se puhututtaa. Kun joku uskaltaa oikeasti olla erilainen, niin pakkohan siitä on huomauttaa. Meidän yhteiskunnan päättäjistä tosi iso prosentti on ollut partiossa ja eduskunnassakin on oma patioryhmä. Jos on mahdollista koulussa kertoa esim. suurleireistä tai ulkomaan matkoista, niin kertokaa kuvin ja sanoin. Aukeaa kapeakatseisille vähän muukin maailma. Jos alatte pakoilla asiaa, saavat muut lisää vettä myllyynsä. Kutsukaa vaikka mukaan johonkin tilaisuuteen. Voitte sanoa, ettei tämä tauti väkisin tartu, mutta on tarttuvaa laatua. Nimim. Ympäri maailmaa partioinut

      • atlatl

        ...partiotouhu on niin uskonnon värittämää kuin ennen? Nykyaikana yhä useampi eroaa kirkosta ja niin ollen partiolaisuuden pitäisi kyetä mukautumaan,jotta nekin jotka eivät ole uskonnollisia,voivat liittyä siihen. Eräs tuttava kertoi lapsensa partioharrastuksen loppuneen juuri siksi,että uskonnollisuus alkoi hiertää. Isänmaallinen voi olla ilman uskontoakin.


      • partiota
        atlatl kirjoitti:

        ...partiotouhu on niin uskonnon värittämää kuin ennen? Nykyaikana yhä useampi eroaa kirkosta ja niin ollen partiolaisuuden pitäisi kyetä mukautumaan,jotta nekin jotka eivät ole uskonnollisia,voivat liittyä siihen. Eräs tuttava kertoi lapsensa partioharrastuksen loppuneen juuri siksi,että uskonnollisuus alkoi hiertää. Isänmaallinen voi olla ilman uskontoakin.

        Mutta on ajan hengen mukainen. Ja paljon on kiinni johtajista ja lippukunnan viitekehyksistä. Partio ei ole uskonnollinen käännytysliike, vaan uskonto on yksi sen peruspilareista, johtuen perustajan ideasta. Ja ihan hyvä, että jossakin myös mietitään näitä asioita.


      • kiuhvfres
        partiota kirjoitti:

        Mutta on ajan hengen mukainen. Ja paljon on kiinni johtajista ja lippukunnan viitekehyksistä. Partio ei ole uskonnollinen käännytysliike, vaan uskonto on yksi sen peruspilareista, johtuen perustajan ideasta. Ja ihan hyvä, että jossakin myös mietitään näitä asioita.

        ...pitäisi olla mitään tekemistä hyvän harrastuksen kanssa. Mielestäni nuoret pitäisi pitää erossa uskonnosta,jotta saavat aikanaan itse päättää,uskovatko Jeesuskseen tai vaikka Kalevalaan. Nykyaikana ei ole mitään syytä tyrkyttää uskontoa kenellekkään. Aikanaan uskonnot keksittiin hallitsemaan ihmisten käytöstä,kun kaupunkien /kylien koko alkoi kasvaa. Ja väittääpä joku tutkija tarpeen uskomiseen olevan kiinni aivorakenteestakin. Mutta ihmisen on luotava itse uskonsa,ei niin että jokin ryhmä/järjestö ikäänkuin aivopesee sen sinuun. Ja tämä on vain minun mielipiteeni,jokainen tulkoon uskollaan autuaaksi. Jos uskonto on partion ydinajatuksia,silloin pitäisi perustaa rinnakkaispartio ei-uskoville,jotta nekin voisivat harrastaa,joita ei uskonto jaksaa kiinostaa.


      • mustikkabulla
        kiuhvfres kirjoitti:

        ...pitäisi olla mitään tekemistä hyvän harrastuksen kanssa. Mielestäni nuoret pitäisi pitää erossa uskonnosta,jotta saavat aikanaan itse päättää,uskovatko Jeesuskseen tai vaikka Kalevalaan. Nykyaikana ei ole mitään syytä tyrkyttää uskontoa kenellekkään. Aikanaan uskonnot keksittiin hallitsemaan ihmisten käytöstä,kun kaupunkien /kylien koko alkoi kasvaa. Ja väittääpä joku tutkija tarpeen uskomiseen olevan kiinni aivorakenteestakin. Mutta ihmisen on luotava itse uskonsa,ei niin että jokin ryhmä/järjestö ikäänkuin aivopesee sen sinuun. Ja tämä on vain minun mielipiteeni,jokainen tulkoon uskollaan autuaaksi. Jos uskonto on partion ydinajatuksia,silloin pitäisi perustaa rinnakkaispartio ei-uskoville,jotta nekin voisivat harrastaa,joita ei uskonto jaksaa kiinostaa.

        Vaikka useat partiolippukunnat toimivatkin seurakunnan tiloissa, ei ohjelma välttämättä ole mitenkään uskonnollista. Näin ainakin minun lippukunnassani. Kaikki sisaruspiirien "Hyvää yötä, Jeesus myötä"-jutut ovat vain jääneet jostain, mutta niillä ei ole sen kummenpaa merkitystä, eli vaikka en itse usko mihinkään, en kärsi partiossa.


      • partio
        kiuhvfres kirjoitti:

        ...pitäisi olla mitään tekemistä hyvän harrastuksen kanssa. Mielestäni nuoret pitäisi pitää erossa uskonnosta,jotta saavat aikanaan itse päättää,uskovatko Jeesuskseen tai vaikka Kalevalaan. Nykyaikana ei ole mitään syytä tyrkyttää uskontoa kenellekkään. Aikanaan uskonnot keksittiin hallitsemaan ihmisten käytöstä,kun kaupunkien /kylien koko alkoi kasvaa. Ja väittääpä joku tutkija tarpeen uskomiseen olevan kiinni aivorakenteestakin. Mutta ihmisen on luotava itse uskonsa,ei niin että jokin ryhmä/järjestö ikäänkuin aivopesee sen sinuun. Ja tämä on vain minun mielipiteeni,jokainen tulkoon uskollaan autuaaksi. Jos uskonto on partion ydinajatuksia,silloin pitäisi perustaa rinnakkaispartio ei-uskoville,jotta nekin voisivat harrastaa,joita ei uskonto jaksaa kiinostaa.

        Valitettavasti. Onhan noita kaikenlaisia järjestöjä, mutta ei samalla sisällöllä. Jos joku sanoo, että iltapiirit yms. ovat jäänne jostain, olisi lippukunnassa hyvä tarkistaa järjestön tavoitteet.


      • ¨hyvä harrastus
        partio kirjoitti:

        Valitettavasti. Onhan noita kaikenlaisia järjestöjä, mutta ei samalla sisällöllä. Jos joku sanoo, että iltapiirit yms. ovat jäänne jostain, olisi lippukunnassa hyvä tarkistaa järjestön tavoitteet.

        Ei se kevyt uskonto annos kenellekkään pahaa tee, varsinkin kun miettii mitä moni lapsi/nuori nykyään harrastaa jos harrastaa. Omat mukulat on viihtyneet hyvin. Reipasta ja oikeaan suuntaan ohjaavaa touhua ainakin oman kokeman prusteella.


      • HP
        ¨hyvä harrastus kirjoitti:

        Ei se kevyt uskonto annos kenellekkään pahaa tee, varsinkin kun miettii mitä moni lapsi/nuori nykyään harrastaa jos harrastaa. Omat mukulat on viihtyneet hyvin. Reipasta ja oikeaan suuntaan ohjaavaa touhua ainakin oman kokeman prusteella.

        Itse en ole uskonnollinen mutta ei sillä ole väliä partiossa. Joissakin leireissä on leirijumalanpalvelus joihin voi mennä ketkä haluavat. Itseäni kun ei kiinnosta niin en mene, ei sen vaikeampaa.


      • ihan hyvä harrastus
        HP kirjoitti:

        Itse en ole uskonnollinen mutta ei sillä ole väliä partiossa. Joissakin leireissä on leirijumalanpalvelus joihin voi mennä ketkä haluavat. Itseäni kun ei kiinnosta niin en mene, ei sen vaikeampaa.

        mutta olin kyllä ihmeissänikun eräänä päivänä olin kaupassa jossa sattui olemaan lauma partiolaisia jotka varastivat karkkia ihan surutta tunkivat taskuun.Kaverin kanssa sanottiin kassalla siitä,kassneiti sanoi vaan ettei,niille mitään voi.
        Olen aina luullut että rehellisyys nimenomaan kuuluu partiolaisten "elämän tyyliin".Aina oppii uutta,samanlaisia varkaita kun muutkin pahantekijät.


      • cxz
        ihan hyvä harrastus kirjoitti:

        mutta olin kyllä ihmeissänikun eräänä päivänä olin kaupassa jossa sattui olemaan lauma partiolaisia jotka varastivat karkkia ihan surutta tunkivat taskuun.Kaverin kanssa sanottiin kassalla siitä,kassneiti sanoi vaan ettei,niille mitään voi.
        Olen aina luullut että rehellisyys nimenomaan kuuluu partiolaisten "elämän tyyliin".Aina oppii uutta,samanlaisia varkaita kun muutkin pahantekijät.

        Miksi ihmeessä olet kuvitellut, että partiolaiset olisivat tavallista rehellisempiä?

        Miksi kuvittelet heidän moraalinsa poikkeavan keskivertosuomalaisen moraalista?

        Kuvittelitko että usko johonkin jumalaan parantaisi moraalia?

        Unohda tuollaiset ajatukset: kirkkokaan ei sellaisiin usko!!!


      • cxz
        ¨hyvä harrastus kirjoitti:

        Ei se kevyt uskonto annos kenellekkään pahaa tee, varsinkin kun miettii mitä moni lapsi/nuori nykyään harrastaa jos harrastaa. Omat mukulat on viihtyneet hyvin. Reipasta ja oikeaan suuntaan ohjaavaa touhua ainakin oman kokeman prusteella.

        Mitä hiivatissa mukamas uskonnolla, tai jollakin kevytversiolla siitä, on annattavaa valistuneelle ihmiselle?

        Kristinuskohan nojautuu täysin siihen maailmankuvaan, joka vallitsi pronssikautisissa kulttuureissa Lähi-idässä ja Kaksoisvirran maassa.

        Emmekö muka vielä uskalla irroittaa otettamme noista alkeellisista ajatusrakennelmista?


      • atlatl kirjoitti:

        ...partiotouhu on niin uskonnon värittämää kuin ennen? Nykyaikana yhä useampi eroaa kirkosta ja niin ollen partiolaisuuden pitäisi kyetä mukautumaan,jotta nekin jotka eivät ole uskonnollisia,voivat liittyä siihen. Eräs tuttava kertoi lapsensa partioharrastuksen loppuneen juuri siksi,että uskonnollisuus alkoi hiertää. Isänmaallinen voi olla ilman uskontoakin.

        ...partio liittyy uskontoon. Tämä oli minulle aivan uusi tieto. Kiitos siitä. Nyt ymmärränkin, miksi en ole koskaan itse ollut kiinnostunut partiosta. Se taisi olla puhdasta intuitiota. En nimittäin ole koskaan ollut järin kiinnostunut myöskään uskonnoista siinä mittakaavassa, että itse kokisin haluavani noudattaa joitakin ennalta määrättyjä käyttäytymistapoja tai ajatella jollakin tietyllä tavalla. Miksei luontoa vois kunnioittaa ilman uskontoa?


      • kristinuskossa on?
        cxz kirjoitti:

        Mitä hiivatissa mukamas uskonnolla, tai jollakin kevytversiolla siitä, on annattavaa valistuneelle ihmiselle?

        Kristinuskohan nojautuu täysin siihen maailmankuvaan, joka vallitsi pronssikautisissa kulttuureissa Lähi-idässä ja Kaksoisvirran maassa.

        Emmekö muka vielä uskalla irroittaa otettamme noista alkeellisista ajatusrakennelmista?

        Kaikki asiat syntyvät oman aikansa ympäristössä ja vallitsevan kulttuurin viitekehyksessä. Jos kristinuskon yksi perusteeseistä on rakastaa lähimmäistä niin kuin itseään, niin onko tämä ajatus aikansa elänyt ja vanhentunut? Eikö se ole jo niin pitkälle kehittynyt mentaalinen taso johon oikeasti vain harvat yltävät, jos kukaan.
        Toki sinäkin olet tutustunut kymmeneen käskyyn, niihin ikäviin säädöksiin jotka Mooses sai kivitauluihin hakkatuina autiomaavaelluksen aikana. Nuo sinunkin elämää ikävällä tavalla rajoittavat ohjeistukset ja suositukset ovat tämän nykyisenkin lainsäädäntömme perusta. Ei laki vieläkään salli varastamista ja tappamista. Himoitsemisen ja huorinteon laki nykyisin sallii, mutta se ei silti poista sitä seikkaa että ne aiheuttavat ihmisille ongelmia ja henkistä tasapainottomuutta. Voivat jopa aiheuttaa syyllisyyden tunteita, ahdistusta ja morkkista. Omantunnon äänen voi sitten yrittää vaimentaa viinalla, huumeilla tai lääkkeillä tai vaikkapa työnarkomanialla tai jollain muulla pakkeinolla. No joo, kaikillahan meillä ihmisillä on kokemusta asiasta kenellä lievemmässä muodossa ja kenellä vähän voimakkaammassa muodossa. Tosin kymmenen käskyä tulee juutalaisten vanhasta uskonnosta. Se oli lakihenkinen uskonto ja Jumala raamatun mukaan huomasi ettei ihminen ole riitävän vahva noudattamaan tuota lakia. Siiten Jeesus tuli tavallaan antamaan armon ihmiskunnalle ( armo = ansaitsematon hyvä). Kristinuskon myötä ihminen voi tunnustaa heikkoutensa ja kyvyttömyytensä noudattaa kymmentä käskyä. Ihminen saa armon hyväksyä osansa ihmisenä joka väistämättä tulee joskus ajatelleeksi naapurin Tiinaa tai oikeasti useinkin. Ihmiselle annetaan mahdollisuus antaa itselleen ja muille anteeksi se että on vain ihminen inhimillisine heikkouksineen, himoineen, kateuksineen, ahneuksineen, vihoineen ja katkeruuksineen. Kristinuskon mukaan ihminen saa uuden mahdollisuuden siitäkin huolimatta vaikka sortuisi jonkin viettelyksen edessä. Tahallisuutta ja tuottamuksellisuutta kristinuskokaan ei hyväksy. Joten sellainen harhakäsitys että "syntiä" voisi tehdä ja sitten vain pyytää anteeksi, ei ole kristinuskon mukainen. Krisitnusko vain kertoo ihmisille ettei kukaan ole täydellin ja virheidenkin jälkeen elämä jatkuu, mutta virheistä kannattaa ottaa opiksi. Tuolla aiemmin jo käänsin armokäsitteen tarkoittamaan anasaisematonta hyvää. Toinen termi joka yleensä aiheuttaa mahahappojen sekaisin menoa, ärtymystä ja migreeniä ihmisten keskuudessa on " synti". Synnin tarkempi käännös paljastaa sen alkuperäiskielessä tarkoittavan rasitetta. Synti on siis ihmismielen rasite joka aiheuttaa suurimman osan ihmisten ja ihmiskunnan ongelmista. Nuo asiat ovat olemassa kaikkialla ihmisten keskuudessa oltiinpa kuultu kristinuskosta tai sitten ei. Myöskään niiden ratkaisemiseksi ei välttämättä tarvitse hurahtaa uskoon, ei muoto seikat ole tärkeitä, vaan se että oikean suuntaiset asiat toteutuvat. No se miten elämme ja suhtaudumme toisiimme, sen ratkaisee jokainen yksilö tasollaan jokainen itse, ei paavi suinkaan paavi vatikaanissa. Ei paavi edusta Jumalaa maan päällä sen enempää kuin haiseva pultsari ostarin nurkalla. Parempi tiedostaa kuin tietää.
        Miksi vastasin tähän viestiin? Kai jotenkin provosoidun viestistäsi. Ajattelin että mikä paska jäbä siellä nyt polkee maahan asioista joista ei oikeasti ymmärrä hevon vittua! No en kyllä tiedä sitäkään vaikka olisit nainen, mutta nykyään kun ei oikein saisi tehdä eroa sukupuoltenkaan välillä. Mitenkähän gynekologit tuelvaisuudessa tekevät työtään kehittyvän tasarvoisuuden poistaessa ammatissa käytettävän terminologian? Sukupuoleton maailma. Joo, siitä on mainintoja raamatussa, taivaassa ei kuulema ole sukupuolta. Ei vaan ihan näytä siltä että taivasten valtakunta olisi vielä laskeutunut maan päälle. Paratiisissa, Edenin puutarhassa oli vielä ihmisten välillä sukupuolieroja. Hmm.. sieltäkin vaan jouduttiin pois kun ei osattu olla ihmisiksi.


      • Ano
        cxz kirjoitti:

        Miksi ihmeessä olet kuvitellut, että partiolaiset olisivat tavallista rehellisempiä?

        Miksi kuvittelet heidän moraalinsa poikkeavan keskivertosuomalaisen moraalista?

        Kuvittelitko että usko johonkin jumalaan parantaisi moraalia?

        Unohda tuollaiset ajatukset: kirkkokaan ei sellaisiin usko!!!

        Voisko kenties johtua aatemaailmasta. Yllättävän monella partiolaisella on saman suuntainen aatemaailme joissain asioissa, ja onhan partiolaisia ohjattu juuri tiettyyn ajatusmalliin alusta asti.

        Eikä uskontoakaan tarvitse ottaa mukaan tähän. Jos et tiennyt niin uskonto liittyy ja ei liity partioon. Uskonto liittyy vahvasti suomalaiseen partiotoimintaan vahvasti johtuen juuri seurakuntien tuesta toiminnan edistämiseksi aikoinaan. Mutta liittyyhän rippikoulukin useimpien nuorten elämään vaikkeivat he nyt mitään kauhean uskonnollisia ole. Se on nykyään enemmän perinne ja vieläpä katoava sellainen, sillä uskonto on jäänyt koko ajan pienemmälle toiminnassa.

        Ja voin suoraan sanoa reilusti yli kymmenen vuotta partiossa olleena etten ole huomannut mitään uskonnon tuputusta, tottakai on mahdollista että olen sokea sille tai jotain.


      • fifi
        partiota kirjoitti:

        Mutta on ajan hengen mukainen. Ja paljon on kiinni johtajista ja lippukunnan viitekehyksistä. Partio ei ole uskonnollinen käännytysliike, vaan uskonto on yksi sen peruspilareista, johtuen perustajan ideasta. Ja ihan hyvä, että jossakin myös mietitään näitä asioita.

        "Johtuen perustajan ideasta"?Pitäisikö myös pedofilian kuulua näihin peruspilareihin?Partioliikkeen perustaja-lordihan oli englantilaisten tutkijoiden tekemien tutkimusten mukaan pedofiili joka perusti kyseisen liikkeen vain siksi että hän nautti alastomien pikkupoikien katselusta.Totta vai tarua?Jos on totta niin onneksi partioliike ei noudata perustajan ideaa,jos tarua niin kaikkea ne kateelliset engelsmannit keksivätkin.


      • Partiolainen henkeen ja vereen
        fifi kirjoitti:

        "Johtuen perustajan ideasta"?Pitäisikö myös pedofilian kuulua näihin peruspilareihin?Partioliikkeen perustaja-lordihan oli englantilaisten tutkijoiden tekemien tutkimusten mukaan pedofiili joka perusti kyseisen liikkeen vain siksi että hän nautti alastomien pikkupoikien katselusta.Totta vai tarua?Jos on totta niin onneksi partioliike ei noudata perustajan ideaa,jos tarua niin kaikkea ne kateelliset engelsmannit keksivätkin.

        Mistä tuollainen tutkimustulos löytyy? BP halusi pojat pois kaduilta rellestämästä, joten hän keksi partioliikkeen, jonka avulla pojat (myöhemmin myös tytöt) saivat mielekkäämpää tekemistä. BP sai tämän idean toiselta armeijan upseerilta, joka keksi käyttää poikia tideustelijoina ja viestinviejinä Mafekingin puolustuksessa Afrikassa. Suosittelen lukemaan BP:n kirjan: Partiopojan kirja (Scouting for Boys), jos haluat tietää lisää hänen ajatuksistaan. Tuosta pedofiliasta vielä: BP ei ollut nuorten poikien perään, vaikka hänen vaimonsa, Lady Olave, olikin häntä melko paljon nuorempi.


      • ElluJ
        atlatl kirjoitti:

        ...partiotouhu on niin uskonnon värittämää kuin ennen? Nykyaikana yhä useampi eroaa kirkosta ja niin ollen partiolaisuuden pitäisi kyetä mukautumaan,jotta nekin jotka eivät ole uskonnollisia,voivat liittyä siihen. Eräs tuttava kertoi lapsensa partioharrastuksen loppuneen juuri siksi,että uskonnollisuus alkoi hiertää. Isänmaallinen voi olla ilman uskontoakin.

        Partioliikkeen yksi maailmanlaajuisesti kantava perusajatus on kehittää jokaisen jäsenen henkilökohtaista suhdetta korkeimpaan. Partiolaisia on kutakuinkin kaikissa pääuskontokunnissa. Tietty uskonto ei ole vaatimus.

        Mutta jos et hyväksy ajatusta, että ihmiselle tekee hyvää etsiä ja rakentaa omaa suhdettaan omaan uskoonsa, niin partio vaan sitten ei ole sinun juttusi.


      • Partsap
        kiuhvfres kirjoitti:

        ...pitäisi olla mitään tekemistä hyvän harrastuksen kanssa. Mielestäni nuoret pitäisi pitää erossa uskonnosta,jotta saavat aikanaan itse päättää,uskovatko Jeesuskseen tai vaikka Kalevalaan. Nykyaikana ei ole mitään syytä tyrkyttää uskontoa kenellekkään. Aikanaan uskonnot keksittiin hallitsemaan ihmisten käytöstä,kun kaupunkien /kylien koko alkoi kasvaa. Ja väittääpä joku tutkija tarpeen uskomiseen olevan kiinni aivorakenteestakin. Mutta ihmisen on luotava itse uskonsa,ei niin että jokin ryhmä/järjestö ikäänkuin aivopesee sen sinuun. Ja tämä on vain minun mielipiteeni,jokainen tulkoon uskollaan autuaaksi. Jos uskonto on partion ydinajatuksia,silloin pitäisi perustaa rinnakkaispartio ei-uskoville,jotta nekin voisivat harrastaa,joita ei uskonto jaksaa kiinostaa.

        Moikka,

        uskonnon roolista partiossa: Se on toisilla lippukunnilla mukana, toisilla ei. Kenellekään sitä ei tyrkytetä ja vaihtoehtoisia hetkiä uskonnollisten hetkien tilalle tarjotaan. Onhan uskontojen tuntemus osa yleissivistystäkin.


      • NallekarhuXD
        ihan hyvä harrastus kirjoitti:

        mutta olin kyllä ihmeissänikun eräänä päivänä olin kaupassa jossa sattui olemaan lauma partiolaisia jotka varastivat karkkia ihan surutta tunkivat taskuun.Kaverin kanssa sanottiin kassalla siitä,kassneiti sanoi vaan ettei,niille mitään voi.
        Olen aina luullut että rehellisyys nimenomaan kuuluu partiolaisten "elämän tyyliin".Aina oppii uutta,samanlaisia varkaita kun muutkin pahantekijät.

        Itse olen partiossa ja kyllä siellä jotkut pojat riehuvat aika paljon ja uskon että joku voisikin tehdä näin mutta joidenkin vanhemmat pakottavat lapsensa menemään partioon jotta olisi edes jokin harrastus joten yleensä ryhmässä on joku ketä ei kiinnosta.


      • Anonyymi
        NallekarhuXD kirjoitti:

        Itse olen partiossa ja kyllä siellä jotkut pojat riehuvat aika paljon ja uskon että joku voisikin tehdä näin mutta joidenkin vanhemmat pakottavat lapsensa menemään partioon jotta olisi edes jokin harrastus joten yleensä ryhmässä on joku ketä ei kiinnosta.

        Se on kyl vitun perseestä, kun vanhemmat luulee että partio on sama asia kuin lapsenvahti.


    • Erppa

      Olen itse myös harrastanut 1. luokasta partiota ja ikää on 16. Itseäni ei ole kyllä pahemmin kiusattu asian tiimoilta; viime aikoina on itse asiassa jotkut arvostanu. Hieno harrastus on. Jatka ihmeessä! Kyllä ne siitä rauhottuu, kun huomaa, ettei ne osaa mitään suhun verrattuna.

      • on...

        menneen ajan juttuja. Ketä enään kiinnostaa väkertää kaarnaveneitä ,tai tehdä savumerkkejä lepikoissa? Kyllä nuorisolle pitäisi järjestää mielekkäämpää tekemistä ja ajanhengen mukaista toimintaa. Partiojohtajien olisi vaan hyväksyttävä se tosiseikka,että aika on mennyt jo ohi partioliikkeen. Sitten aikuisena tulee armeija ja puolisotilaaliset maanpuolustujoukot,joihin voi jokainen intomielinen hakeutua.


      • partiolaisten äiti
        on... kirjoitti:

        menneen ajan juttuja. Ketä enään kiinnostaa väkertää kaarnaveneitä ,tai tehdä savumerkkejä lepikoissa? Kyllä nuorisolle pitäisi järjestää mielekkäämpää tekemistä ja ajanhengen mukaista toimintaa. Partiojohtajien olisi vaan hyväksyttävä se tosiseikka,että aika on mennyt jo ohi partioliikkeen. Sitten aikuisena tulee armeija ja puolisotilaaliset maanpuolustujoukot,joihin voi jokainen intomielinen hakeutua.

        Itse en ole kuulunut kirkkoon yli kolmeenkymmeneen vuoteen ja olen aina ollut vasemmistoon päin kallistuva. Silti laitoin molemmat lapseni partioon, koska en halunnut heistä tulevan uusavuttomia hienohelmoja. Partiossa oppii omatoimisuutta, enkä myöskään vastusta sitä, että lapseni oppivat kristillisiä arvoja ja isänmaallisuutta. Partiossa oppii myös vastuuta, koska jokaisella on omia tehtäviä. Se on hieno harrastus, mutta joskus kyllä ajattelin, ettei ole helppoa olla laumanjohtaja, kun lapset kitisevät kaikenlaisesta pienestä ja sitten vanhemmat valittavat. Kerrankin joku äiti soitti ja valitti sitä, että laumanjohtaja ei saanut leirinuotiota palamaan ja lapsille tuli kylmä. Olisikohan itse saanut märät puut palaamaan :)
        Tietyssä iässä joidenkin pitää olla kovin cool ja koska partio on selkeästi "hyvä" harrastus niin se ei koviksien mielestä ole mitään. Toivottavasti jaksat tsempata tuollaisten kommenttien kanssa ja jatkaa hyvää harrastustasi.


      • Wings 2009
        on... kirjoitti:

        menneen ajan juttuja. Ketä enään kiinnostaa väkertää kaarnaveneitä ,tai tehdä savumerkkejä lepikoissa? Kyllä nuorisolle pitäisi järjestää mielekkäämpää tekemistä ja ajanhengen mukaista toimintaa. Partiojohtajien olisi vaan hyväksyttävä se tosiseikka,että aika on mennyt jo ohi partioliikkeen. Sitten aikuisena tulee armeija ja puolisotilaaliset maanpuolustujoukot,joihin voi jokainen intomielinen hakeutua.

        Jaa että ketä kiinnostaa?? Tuollainenko käsitys ihmisillä tosiaan on partiosta???

        Olen itse ollut partiossa 10-vuotiaasta saakka, ja nyt 13-vuotias tyttäreni on partiolainen kohta kuusi vuotta. Koskaan en ole veistellyt kaarnaveneitä lepikossa, enkä myöskään lähetellyt savumerkkejä... (toisaalta harmi, olisi voinut olla kivaakin!) Olen kylläkin oppinut loistavia käytännön taitoja ja saanut paljon kokemuksia niin luonnossa, kuin esimerkiksi ulkomaanmatkoilla, jotka olisivat jääneet minulta kokematta, jos en olisi partiossa ollut.

        Aika ei ole todellakaan mennyt partioliikkeen ohi, miksi muuten niin suuri osa maailman nuorista (ja aikuisista) kuuluisi kyseiseen järjestöön? Kai jokainen nyt hyvänen aika itse tietää mihin kuuluu ja millaisia asioita haluaa vapaaehtoisesti kokea? Partiojohtajien (kuten minun) tulee päinvastoin hyväksyä se tosiseikka, että liike voi hyvin ja jatkuu, ja johtajia edelleen tarvitaan!

        Itse olen varsin tyytyväinen siihen, että lapseni mieluummin viettää aikaa partiossa, kuin että hän istuisi Siwan portailla räkimässä tai vetäisi valkkaria pusikossa ja sitten örveltäisi kotiin polvet ruvella. Ja vaikka näin kävisikin, olisin tyytyväinen, että lapseni tekisi hölmöyksiänsä siinä seurassa, johon hän on partiossa tutustunut. Olisi ainakin kaverit sen verran käytännönläheisiä, että tietäisivät kuinka toista autetaan jos hätä on käsillä.

        Ei partiossa käydä joka ilta (toiset tosin jaksaa niinkin paljon, ja siitä iso käsi heille!), eikä partiossa käyminen kenestäkään pyhimystä tee, mutta harrastuksena en ole kuullut partion tuottaneen kenellekään huonoja elämänarvoja. Kuitenkaan en väheksy muitakaan harrastuksia, onhan se päivänselvää että valinnanvaraa on tänä päivänä todella paljon, varmasti jokaiselle löytyy jotakin.


      • Muuttuva maailma
        on... kirjoitti:

        menneen ajan juttuja. Ketä enään kiinnostaa väkertää kaarnaveneitä ,tai tehdä savumerkkejä lepikoissa? Kyllä nuorisolle pitäisi järjestää mielekkäämpää tekemistä ja ajanhengen mukaista toimintaa. Partiojohtajien olisi vaan hyväksyttävä se tosiseikka,että aika on mennyt jo ohi partioliikkeen. Sitten aikuisena tulee armeija ja puolisotilaaliset maanpuolustujoukot,joihin voi jokainen intomielinen hakeutua.

        VASTAKOHTANA oli aikanaan PIONEERIT erivärisine pukuineen.
        Siiihen järjestöön en olisi millään keinolla liittynyt,sillä olisin hävenyt sitä pukua.
        Uskoisin,että siellä ei oltu uskonnollisia,eikä isänmaallisia.

        Loppuiko se neuvostoliiton myötä,vai onko liike vielä voimassa?
        Moni poliitikko on kai siinäkin ennen ollut jäsenenä (takinkääntäjä)


      • 161561684
        on... kirjoitti:

        menneen ajan juttuja. Ketä enään kiinnostaa väkertää kaarnaveneitä ,tai tehdä savumerkkejä lepikoissa? Kyllä nuorisolle pitäisi järjestää mielekkäämpää tekemistä ja ajanhengen mukaista toimintaa. Partiojohtajien olisi vaan hyväksyttävä se tosiseikka,että aika on mennyt jo ohi partioliikkeen. Sitten aikuisena tulee armeija ja puolisotilaaliset maanpuolustujoukot,joihin voi jokainen intomielinen hakeutua.

        Ihme juttu, kaikki ihmisten toiminta on lähtenyt liikkeelle luonnosta ja nyt ihmiset ovat hylkäämässä sen. Yhä useampi ihminen elää leikkielämää omassa kuvitelmamaailmassaan ja luulee sitä todeksi, ihminen on itse keksinyt lähes kaiken ympärilleen, mitä nykyihminen nyt luulee oikeaksi elämäksi.

        LUONTO on totta ja sitä ihminen ei ole keksinyt ja luonto tulee aina olemaan, muuttuu tietysti ajan mukana, mutta ihmisten kulissielämä ei säily.


      • Sudenpennun äiti
        partiolaisten äiti kirjoitti:

        Itse en ole kuulunut kirkkoon yli kolmeenkymmeneen vuoteen ja olen aina ollut vasemmistoon päin kallistuva. Silti laitoin molemmat lapseni partioon, koska en halunnut heistä tulevan uusavuttomia hienohelmoja. Partiossa oppii omatoimisuutta, enkä myöskään vastusta sitä, että lapseni oppivat kristillisiä arvoja ja isänmaallisuutta. Partiossa oppii myös vastuuta, koska jokaisella on omia tehtäviä. Se on hieno harrastus, mutta joskus kyllä ajattelin, ettei ole helppoa olla laumanjohtaja, kun lapset kitisevät kaikenlaisesta pienestä ja sitten vanhemmat valittavat. Kerrankin joku äiti soitti ja valitti sitä, että laumanjohtaja ei saanut leirinuotiota palamaan ja lapsille tuli kylmä. Olisikohan itse saanut märät puut palaamaan :)
        Tietyssä iässä joidenkin pitää olla kovin cool ja koska partio on selkeästi "hyvä" harrastus niin se ei koviksien mielestä ole mitään. Toivottavasti jaksat tsempata tuollaisten kommenttien kanssa ja jatkaa hyvää harrastustasi.

        Tyttäreni ei kuulu myöskään seurakuntaan, mutta olen pyrkinyt kasvattamaan hänestä eettisesti valveutunutta ja kaikkiin uskontoihin ja elämänkatsomuksiin kunnioittavasti suhtautuvaa kansalaista, mitä päämäärää mielestäni partio hienosti tukee.
        Ainakin meidän tulevalla kesäleirillä saa valita tunnustuksettoman iltaseremonian ja pyrkivät järjestämään tarvittaessa muidenkin uskontokuntien mukaisia hartauksia. Että selkeää viestiä olen itse saanut partiosta, että kristinusko ei ole heille "se ainoa oikea". Miten se globaalissa liikkeessä voisi ollakaan?


      • BP
        Muuttuva maailma kirjoitti:

        VASTAKOHTANA oli aikanaan PIONEERIT erivärisine pukuineen.
        Siiihen järjestöön en olisi millään keinolla liittynyt,sillä olisin hävenyt sitä pukua.
        Uskoisin,että siellä ei oltu uskonnollisia,eikä isänmaallisia.

        Loppuiko se neuvostoliiton myötä,vai onko liike vielä voimassa?
        Moni poliitikko on kai siinäkin ennen ollut jäsenenä (takinkääntäjä)

        Suomen Demokratian Pioneerien Liitto (SDPL) on vieläkin pystyssä. Nettisivujen perusteella kyseessä vaikuttaa olevan partioliikkeen kalpea kopio marxilaisilla mausteilla. Lafkassa opetettiin 1950-1980-luvuilla marxismi-leninismiä ja se toimii nykyisin Vasemmistoliiton kanssa yhteistyössä, joten voi olla satavarma ettei isänmaallisuudesta saati uskonnollisuudesta ole tietoakaan. Eli ihan oikein teit kun et liittynyt.

        Kyllä oikea partiotoiminta aina surkean plagiaatin voittaa.

        Nimim. 14 vuotta partiolaisena


      • fifi
        BP kirjoitti:

        Suomen Demokratian Pioneerien Liitto (SDPL) on vieläkin pystyssä. Nettisivujen perusteella kyseessä vaikuttaa olevan partioliikkeen kalpea kopio marxilaisilla mausteilla. Lafkassa opetettiin 1950-1980-luvuilla marxismi-leninismiä ja se toimii nykyisin Vasemmistoliiton kanssa yhteistyössä, joten voi olla satavarma ettei isänmaallisuudesta saati uskonnollisuudesta ole tietoakaan. Eli ihan oikein teit kun et liittynyt.

        Kyllä oikea partiotoiminta aina surkean plagiaatin voittaa.

        Nimim. 14 vuotta partiolaisena

        Vasemmistoliittoon,en ole pätkääkään uskontoon taipuvainen koska en näe mitään järkeä uskoa olemattomaan.Isänmaallinen olen järkevissä puitteissa,kunnioitan suuresti sotaveteraaneja joihin isänikin kuuluu enkä koskaan ole kuulunut pionereihin.Partioon kuuluin lyhyen aikaa teininä kunnes näimme mitä hölmöilyä se oli.Saattoi johtua vetäjästä joka oli seurakunnalla töissä eli ainakin nimellisesti uskonnollinen.Pioneerit on todennäköisesti perustettu aikoinaan vastapainoksi oikeistolaiselle partioliikkeelle joten siinä ei liene mitään pahaa.Tänä päivänä tuskinpa politiikalla on kummankaan liikkeen kanssa suurempaa tekemistä,vetäjillä voi olla omat kantansa asiaan.Oma koulukaverini ammattikouluajoilta,kiihkostalinisti siihen aikaan,aseistakieltäytyjä yms. kuuluu tänä päivänä olevan partiolaisissa jonkinasteisissa vetotouhuissa.Eli kai sitä aidan yli hypitään molempiin suuntiin.


    • Teuvo

      Partio, the ultimate joke!

    • mitään isoa

      vikaa on partiossa. Olin 70-luvulla jonkin aikaa itse mukana. Toimittiin seurakunnan tiloissa, mutta ei siinä uskonnon kanssa ollut kovin paljon tekoa muistaakseni. Minulla oli paljon muitakin harrastuksia jotka veivät oman aikansa ja tavallaan tulinkin pyydetyksi mukaan noiden muiden harrastusten kautta. Mutta en huomannut negatiivista niiden parin vuoden aikana kun olin mukana. Vanhat partiokaverit kyllä näyttävät pärjänneen elämässän keskimääräistä paremmin. En tiedä korreloivatko partio tausta ja elämässä pärjääminen oikeasti keskenään. Uskon kyllä että jotain yhteyttä asialla saattaa olla.

    • sanowdonia

      " siellä käpylehmiä väkertää metsässä, ja elää sienillä ja marjoilla " -tuohon ne varmasti uskovat, jotka partiolaisia pilkkaavat.. Mutta kuinka monen lippukunnassa päätoiminen puuha on käpylehmien väkertäminen? En usko, että kuitenkaan partion perusajatus kiteytyy tuohon. Partiosta varmaan lopulta tiedetään aika vähän. Jäsenmäärä putoaa kun partiota ei riittävästi mainosteta. Ja sitten kun jäseniä on vähän, oletetaan automaattisesti että toiminta on tylsää eikä partioon kannata liittyä.
      En kiellä, etteikö myös itseäni olis joskus just sun ikäisenä jopa nolottanutkin myöntää harrastavani partiota. Paljon muodikkaampaa ja suositumpaa oli esim lentopallo tai yleisurheilu.
      Ja kuten joku täällä jo mainitsikin, on ihmisiä joiden pitää vain saada jokin pieni kiusaamisen aihe. Jos ei muuta keksi niin harrastushan se sitten on.

      Ite alotin partion 11-vuotiaana ja olen nyt 25. Paljon on siitä ollut hyötyä elämässä. Vj-vuodet on opettanu paljon, sekä sampona ja lpkj:na oleminen. Työhaastatteluissa on saanu ehdottomasti plussapisteitä siitä, että on mukana partiossa. Oon töissä päiväkodissa ja ilman partiota, en usko että oisin tuollaselle alalle hakeutunutkaan. Vielä 15-vuotiaana kun ujosteli ryhmän vetämistä, tuntuu nyt luontevalta ohjata kahtakymmentä pikkuihmistä joka arkipäivä. Enkä voisi kuvitella mitään muuta tekeväni työkseni. :) Usko pois, happy partsalainen, kun sullekin ja kavereilles tulee ikää lisää, kiusaaminen loppuu ihan varmasti. Varmasti jo kun porukka jakautuu lukioon ja amikseen, tunnelma on ihan toinen. Siinä kohdassa sitä hoksaa, että onkin paljon omia asioita joista huolehtia eikä mielenkiinto riitä enää toisten piikittelyyn -ainakaan harrastuksen takia.

      Vuosien päästä vielä kiität sitä, ettet oo lopettanut partiota ja voit olla entistä ylpeempi harrastuksestas. :)

    • Sinisissä

      Ei partios mitää vikaa ole. Aika uskonnollissävytteiseksi meni tää keskustelu?
      Meidän lpk:n taustatukena ON srk, mutta ei me siltä mitään saada, saatika antaa takaisin. Itse en ole ikinä kulunut mihinkään uskontoon, ja en aikonutkaan.
      Lpk:ssamme ei kovin uskonnollisia menoja ole, kuin iltahartaus, joka hyvin harvoin liittyy mihinkään uskontoon.

      Tästähän voisi jatkaa, että jos SP on poliittisesti sitoutumaton, niin miks ei myös uskonnollisesti? Olihan B-P:lläkin jonkinlainen poliittinen tausta ja näkemys?
      Samoin uskonnollinen?
      Miksi siis olla poliittisesti sitoutumaton, mutta uskonnollisesti kylllä?
      Vaikka partio on kaikille?

      Tässä olenkin itse tehnyt sen päätöksen, ettö lpk:mme ei tue mitään tiettyä uskontoa, näin mukaamme on tullut myös maahan muuttajia rikastamaan maailman näkemystämme.

      Ja valintaani ein kadu, sano SP siihen mitä tahansa!

      Tässähä voitaisi seuraavaksi puida miksi seurakunta nuoret ovat niin ev.luin perään? Miks ei voi olla mukana SRK:n toiminnassa jos on jotain muuta uskonotoa??
      Eiks mee ihan samalla keskustelu kaavalla???

      • cxz

        Tänään: "Lpk:ssamme ei kovin uskonnollisia menoja ole, kuin iltahartaus, joka hyvin harvoin liittyy mihinkään uskontoon."

        Siis ihanko tosi?
        Iltahartaus ei liity mihinkään uskontoon?

        Olipa uusi tieto!
        Tyhmä minä olen aina kuvitellut että hartaus on uskonnollinen toimi.
        No, ainahan sitä oppii uutta...


    • kaikki nuo

      main streme harrastukset samassa!

      Jos et tahdo harrastaa pelkkää VPK:ta SPR:ää, SRK-nuoria, Kässä kerhoo, musiikkukerhoo/kuoroo, ratsastusta/eläimiä, metsänhoitoo jne. luontoon liittyvää, niin partiossa on ne KAIKKI. Sehä on vaan itestään kiinni, mitä tahtoo? Ok, tietyt raamit on joissa toimitaan. Mutta itelleni partio on viimeset yli 30v. ollu SE juttu. Kun tietää ryhmäläisensä, niin heidän taitojen ja toiveiden mukaan tehdään toimintasuunnitelma ja kaikilla On ollu mahtavaa aikaa!
      Mun vanhat sudarit, nyt jo liki 30-vee miehet ja naiset, muistaa edelleen ne mahtavat ajat partiossa, ja heidän lapset on myös mukana.
      AIvan mahtava tunne! En oo kuullu edes seurakuntanuorten kertovan sellasia juttuja, ja kuinka mukavaa on ollu kavereiden kanssa.
      Ja sä sinisissä, me taidetaanki jo tuntee entuudestaan ;)
      ELi kavereiden löytyminen on taattu, aina minne menetkin.


      Sen tiimoilta olen saanut käytyä hyödyllisiä kursseja liittyen johtamiseen EA:n, tuleen, kansalaistietouteen ja taitoon. Luontoon liittyen jne.

      JA näiden tiimoilta olen myös saanut työelämässä luottamustoimia joita muuta vaan haaveilevat! Siis partio ON ja tulee olemaan se juttu joka pitää nuoret motivoituneina.

      Ihmisiä on monenlaisia. Lippukuntia on monenlaisia. Mutta pää pointti on edelleen siinä, että tää on niin monipuolinen harrastus jossa oppii kaiikea mahdollista.

      Mutta jos oot kiinnostunu vaan yhdestä asiasta, niin sitten tää ei ole se sinun juttu...

    • entisen sudenpennun äiti

      Olen aina luullut että partiolaiset hyväkseen jokaisen sellaisena kun on mutta taisin erehtyä aikas pahasti. Poikani kuului partioon ja lähti ekalle yön yli kestävällä leirille intoa ja tarmoa täynnä, takaisin tultiinkin mielimaassa. Ohjaaja oli valittanut että yöllä ei saa käydä niin usein vessassa (3 kertaa), häiritsee muiden nukkumista. Tähän lisänä että pojalla oli taipumusta yökasteluun, joten pelkäsi että tulee sänkyyn ja kävi sen takia niin usein vessassa ja yö meni hyvin (tästä sairaudesta olin puhunut etukäteen aikuisille ja juttu oli ok sai tulla yöjuttuun mukaan). Seuraava yöjuttu tuli ja poika olisi halunnut lähteä sinne mutta ohjaaja ilmoitti että ei voi tulla kun pojan VIKA on niin halkala muiden lasten kannalta. ja tämä sanottiin lapsen kuullen. Siihen loppui partio! Lastani en pakoita sinne kun sanoo minulle että hänessä on vikaa ohjaajan mielestä... partiossa on siis minusta pieni vika...

      • HPSS

        " partiossa on siis minusta pieni vika.." Eiköhän tässä nyt taas yleistetä vähän liikaa, jos yksi tai kaksi johtajaa on näin sanonut. Hekin ovat kuitenkin vain ihmisiä, jotka saattavat vasta opetella toimimaan johtamistehtävissä! Ja jos oikein tarkasti ajatellaan (niin partiosta kuin sen ulkopuoleltakin) niin kyllä meistä ihan jokaisesta löytyy ne huonotkin, suvaitsemattomat puolet, vaikka kuinka yrittäisi ajatella myönteisesti kaikesta. Tunnustan.

        Itse sudulaumaa johtaneena näen asian molemmat puolet. Meidän retkillä lasten yökastelu ongelmat on saatu kyllä hoidettua ja kaikki olivat myöskin kesäleirillä mukana ja hyvin meni. Ahtaissa tiloissa ja teltoissa nukuttaessa ylimääräinen liike saattaa herättää kaikki muutkin ja siinähän sitä sitten valvotaan ja yhtäkkiä on 15 muutakin lähdössä vessaan kun kaverikin menee ja päivällä sitten väsyttää, mutta sen kanssa on vain elettävä. Sehän on juurikin sitä partiota :D

        Olen aidosti pahoillani kolleegoideni aiheuttamasta mielipahasta, sillä kaikesta huolimatta partio ON hieno harrastus :)


    • upea harrastus! :)

      Muistan itsekin, kun teini-iässä ajateltiin kaveriporukassa, että partiossa käyvät ovat ihan outoja. Nyt olen jo kolmekymppinen ja näen asiat vähän eri tavalla. Partiossa oppii taitoja, joista voi olla todella paljon hyötyä elämässä. Varsinkin nykyään, kun on paljon uusavuttomia, partiolaiset erottuvat joukosta edukseen. Moni työnantajakin aivan varmasti ottaa töihin mieluummin sellaisen, joka ei jää heti sormi suussa miettimään, mitä tehdä. Vähän sama juttu kuin armeijan käyneiden kanssa.

      Älä vaan jätä upeaa harrastustasi. Myöhemmin aivan varmasti katuisit sitä. Luultavasti porukka oudoksuu partiolaisia eniten siksi, etteivät ymmärrä asiaa, kun ei ole omaa kokemusta. Itse olen tosi kateellinen niille, jotka ovat partiossa olleet/ovat siellä vielä.

    • Äiti Eteläpohjanmaalta

      Meillä 11v tyttö on partiossa, eikä siellä ole uskontoa tuputettu.
      Tyttö on tykännyt kovasti olla partiossa. Juuri jokin aika sitten olivat yön metsässä , omatekoisella laavullaan (toki ihan lähellä partiomajaa ;) )
      Olivat tehneet ruokaa ja paahtaneet vaahtokarkkeja. Tytöstä kuitenkin mukavinta oli , kun pääsi "kipinämikoksi" kaverin kanssa yön tunteina.

      Viime kesänä olivat Lohtajalla isolla leirillä ja uusia kavereita tuli roppakaupalla.

      Nyt pian on taas leiri Ähtärissä.
      Ja syksyllä on tulossa viikonloppureissu.

      Ovat pitäneet "nyyttikestejä", leiponeet, askarrelleet, pelailleet, leikkineet, näytelleet, ja keskustelleet ja pohtineet asioita.
      Pitävät myös jokainen lapsi vuorollaan päiväkirjaa yhteiseen vihkoon tapaamisen kulusta.
      Ovat myös siivonneet partio-"kolon" ympäristöä.

      Eli en tiedä mikä noissa jutuissa on niin vastenmielistä????

      Toki "johtajina" on myös alaikäisiä , joilla ei ole kasvatusalan koulutusta, eli siitä ja nuoruudesta voi johtua , että asioihin voidaan suhtautua joskus erilailla, kuin me "viisaat" aikuiset suhtautuisimme ;) ???

      Mutta meidän perhettä ei ole kohdannut minkäänlainen vääryys partiossa :)

      Kyllä meillä harrastetaan sitten muutakin, mutta tietokonetta vain tunti päivässä ;)

      • partioon

        Sudenpennuilla pitää olla 16v täyttänyt johtaja, vartiolaisilla 12v täyttänyt. Aikuisia johtajia on muilla tasoilla, mutta vanhempien mielestä joskus 20v ovat liian nuoria.
        Partion idea perustuu hyvin pitkälle vertaisjohtajuuteen: lähes samanikäinen ymmärtää samanikäisiä paremmin. Toisaalta on hyvä esikuva, on helpompi tähdätä samaan tavoitteeseen kuin kuvitella, että kymmenen vuoden kuluttua minäkin voin olla johtaja.
        6 vuotiaana aloittanut, 55 vuotiaaksi asti aktiivinen, 63 vuotiaana vielä hengessä mukana, toisen polven partiolainen ja kahden aikuisen partiolaisen vanhempi.


    • ex-partiolainen

      Kaikki täällä puhuu että tuputettas uskontoa partiossa.. ei mulle kertaakaan tuputettu kahden vuoden aikana kun siellä ala-aste aikoina kavereiden kanssa kävin? :o

      Partiossa kasvaa kunto ja erätaidot. Siellä täytyy myös sietää kaikkia sääolosuhteita, vaikka vettä sataisi kaatamalla niin esim. paraatissa oli pakko seistä. Ja muistan myös pakkasilla kun nukuttiin ihan kylmässä mökissä. Kyllä se kasvattaa ihmistä monella tavalla. Ja oppii tosiaan erilaisia nuotiontekojuttuja ja ensiaputaitoja. Miehiä partio valmistaa hyvin tulevaan armeijaan.

      Mielestäni partio on kaikin puolin järkevä harrastus. :)

    • En todellakaan tiedä, mitä vikaa partiossa jonkun mielestä muka on, ja mulle on yllätys, että joku on sen takia kiusatuksi joutunut.

      Itse olen tuntenut hieman katkeruutta siitä, etten ole saanut kunnon harrastuksia koskaan (näytelmäkerho ja partio esimerkiksi)... Aikuisena (tai siis 18-vuotiaana) tuntuisi vähän tyhmältä aloittaa tiettyjä harrastuksia, joita kuitenkin jotkut ovat harrastaneet vuosikausia pienestä pitäen.

      Voi olla, että elleivät nuo ihmiset kiusaisi, niin silloin he olisivat kateellisia. Ehkä tuollainen täysin typerästä syystä kiusaaminen on jonkilaista kateellisuuden peittelyä... partiosta kun ei oikein edes keksimällä saa mitään huonoakaan kiusaamisen aihetta mieleen.

      Toki voi joillakin ihmisillä olla partiosta jokin tietynlainen ennakkoluulo, luulo, että siinä olisi jotain pilkkaamisen aihetta, jota vaan ei ole olemassa. Tosin itsellänikin on partiosta vain ennakkokäsityksiä, sillä en ole koskaan partiossa ollut tai tiedä muutenkaan oikein, että mitä siellä tehdään. Käsitykseni mukaan kaikkea hyödyllistä!

      • tarvitaan partioon

        Katso www.partio.fi ja lähde mukaan. Sieltä näet, mitkä lippukunnat ovat lähelläsi. Ja siellä on tietoa mm. Tervetuloa partioon-kursseista.
        Olen itse melkein eläkeiässä ja koko ikäni partioinut. Tunnen monta yli 18-vuotiaana aloittanutta. Monet äidit ja isät lähtevät lapsiensa mukaan partiotouhuihin. Onpa jokunen lippukuntakin perustettu vanhempien toimesta. Jos tykkät lasten kanssa olemisesta, olet oikea henkilö lähtemään mukaan. Vanhin, jonka tunnen aloittaneen partion, oli n. 50 ja hyvin meni.


    • kateellinen

      Itse olen kateellinen, sillä partio on hieno harrastus. Itsellä ei koskaan ollut mahdollisuutta harrastaa. Olisi ollut hieno harrastus lapsena/nuorena.

      • hyvä harrastus

        Älä tuomitse jos et tunne. Ainakin eräs helluntailainen kiihkoilija rinnasti partion perustajan saatananpalvojaksi. Hienoa , tosiuskovaisethan niitä kiviä parhaiten heittävät.


      • partiossa
        hyvä harrastus kirjoitti:

        Älä tuomitse jos et tunne. Ainakin eräs helluntailainen kiihkoilija rinnasti partion perustajan saatananpalvojaksi. Hienoa , tosiuskovaisethan niitä kiviä parhaiten heittävät.

        ole mitään vikaa. Mahtava ja samanhenkinen porukka. Itse olin yläasteella ollessani koulun ainoa partiossa oleva nuori, ja olin ylpeä siitä. Nykyisellä poikakaverillanikin on kielteisiä ajatuksia partiosta mm. näin "siellä vaan paistellaan makkaraa ja rämmitään lepikossa ja ollaan niin eräihmisiä että.." Hänkään ei ole kertaakaan edes käynyt partiossa ja ei se kyllä ihan noin mene. Hän kumminkin pitää luonnosta ja luonnossa liikkumisesta, mutta ehkä partio on joidenkin mielestä jonkinlainen "heikkouden merkki." Ja kyllä, kyllä ne partiolaisetkin juopottelevat ja mahd. polttelevat tupakkaa, ei se partio mitään pyhimystä tee tai mitään "parempaa kansalaista." Itse olen ollut 8 vuotta partiossa ja toiminut vartionjohtajanakin. :) Itsekkin tosiaan kuulin koulussa sanomista harrastuksestani kavereiltani, mutta opettajat ainakin ihailivat sitä. ;)


      • partiossa ollut
        partiossa kirjoitti:

        ole mitään vikaa. Mahtava ja samanhenkinen porukka. Itse olin yläasteella ollessani koulun ainoa partiossa oleva nuori, ja olin ylpeä siitä. Nykyisellä poikakaverillanikin on kielteisiä ajatuksia partiosta mm. näin "siellä vaan paistellaan makkaraa ja rämmitään lepikossa ja ollaan niin eräihmisiä että.." Hänkään ei ole kertaakaan edes käynyt partiossa ja ei se kyllä ihan noin mene. Hän kumminkin pitää luonnosta ja luonnossa liikkumisesta, mutta ehkä partio on joidenkin mielestä jonkinlainen "heikkouden merkki." Ja kyllä, kyllä ne partiolaisetkin juopottelevat ja mahd. polttelevat tupakkaa, ei se partio mitään pyhimystä tee tai mitään "parempaa kansalaista." Itse olen ollut 8 vuotta partiossa ja toiminut vartionjohtajanakin. :) Itsekkin tosiaan kuulin koulussa sanomista harrastuksestani kavereiltani, mutta opettajat ainakin ihailivat sitä. ;)

        Aloitin sudenpennuissa 7v? ja lopetin kun kavereita enää ei kiinnostanut joku 20v?

        Voisin aloittaa jopa uudelleen Partiotoiminnan joskus. Eli suurinpiirtein kaikki vaiheet meripartiossa käyneenä.

        Sudenpentuna, Vartiossa, Vartionjohtajana, Vaeltajana

        Leireillä ollut, Satahangassa, Kustavissa, Italiassa yms. Partiotaitokilpailuissa punaisen sarjan voitto, Tall ships Racen kilpapurjehdukselle osallistunut -92 Karlskrona-Kotka

        Mielestäni paras harrastus ikinä, mitä voi olla nuorelle. Toki pahojakin tuli tehtyä tietty, juotua kaljaa ja röökiä vedettyä. Silti minusta tuli kunnon kansalainen.


        Niille jotka arvostelevat Partion hengellisyyttä, se on ollut osana partiotoimintaa aina ja sitäpaitsi armeijassakin on hartauksia ja jumalanpalveluksia. Jos on ateisti niin ei ole pakko osallistua niihin uskontoon koskettaviin toimiin tai sitten voi mennä vaikka pioneeri toimintaan, siellä taasen sitten poliittista hömppää.


        Aina on kiusattu partiolaisia, mutta yleensä niin fiksua porukkaa ovat eikä kenellekkään jää mitään traumoja, edes minulle ole jäänyt :)


    • -assumau-

      mäkin oon harrastanu partioo jo 8 vuotta. Siis on nin ärsyttävä kun meitä mollataan siitä että rakastamme partiota :) koska mun parhaat kaverit on juuri sieltä

      • 19v vaeltaja

        Itse 19v partiolainen ja mielestäni kiroilu ei kuulu partioon, koska niin usein on pienempiäkin kuulemassa. Täytyy olla hyvänä esimerkkinä, eikä mielestäni kiroilu ole muutenkaan suotavaa. Itse en kiroile koskaa, joten mielestäni olen ihan oikea ihminen sanomaan.


    • partiolainen98

      Ei mitään vikaa. Oon itte partios, ja olen tyttö :D Meidän luokalta on 5 partios, eikä me todellakaa olla mitää erakkoja metsässä :D Ei meistä ainakaa kukaa oo mtn puhunu, vaikka ollaanki partios. Joo ei se enää nii suosittua oo ku enne, mut kyl se menee, pitää vaa pintansa :D

    • Toinen 98

      Kyl meiän luokkalaiset haukkui ain välil mut sanottii vaa et ne on kateellisii. Ooon 1 luokast asti ollu partios hinguin sinne jo päiväkoti-ikäsenä mutta sinne ei voinut ottaa niin nuorena. Partio on kivaa ja muutaman vuoden päästä olen jo johtaja. Aion harrastaa vuosia vielä.

    • PartioHullu

      Ei ole mittän vikaa!

      Olen ittekin partios.
      Siel on hirveen kivaa.
      Kannataa tulla partioon!

    • minä vain...

      Mun iki-oma mielipide.
      Varmasti paras harrastus mikä on olemassa on just partio. Voisko mikään olla jännittävämpää kun retki metsässä ja siellä nukkuminen teltassa?

      Joskus vuosia sitten olin partiossa, meillä oli tosi hauskaa siellä kavereiden kanssa. Partiolaiset ovat yleensä tosi kilttejä ja mukavia sen takia niitä sitten saattaa jotkut tyhmät mollata. Muakin ollaan kiusattu. Mutten piittaa kiusaajista enää . :)
      Käytiin metsäretkellä, siellä laulettiin metsässä lauluja. :D Oli tosi jännää. Oon nukkunutkin metsässä, kun oltiin partion kaa retkellä.

      Haluan joskus vieläkin päästä partioon. Vaikka huolestuttaa aletaanko mua taas kiusaamaan...

    • partiolainen.1991

      Hei kaikki partiolaiset!
      Partiossa ei ole yhtään mitään vikaa, joten älkää vaan ikinä lopeta partiota! Sehän mitä mahtavin harrastus. Ja kaikki partiosta kiinnostuneet, lähtekää vaan rohkeasti mukaan!!!
      Olen 20-vuotias (täytän ens helmikuussa 21) nuori nainen. Olen ollut partiossa melkein 12 vuotta ja käynyt vartionjohtajakurssin liki 5 vuotta sitten.
      Olen kuullut paljon ja usein näitä "älykkäitä" kommentteja partiosta, mutta ikinä en ole edes harkinnut partion lopettamista. Partiossahan on tullut opeteltua mm. suunnistusta, kädentaitoja, ensiapua, toisten ihmisten auttamista ja huomioon ottamista, nuotion sytyttämistä, erilaisten ihmisten kohtaamista, hengenpelastusta, solmuja, yms. Ja kaikki ne metsässä vietetyt retket ja leirit ja teltoissa nukutut yöt yhdessä kavereiden kanssa... Ne ovat ehdottomasti olleet partiossa sitä kaikkein parasta antia!
      Ja kaikki alkoi siitä, kun olin hieman vaille 9 vuotta vanha, eikä minulla ollut sillä hetkellä harrastuksia. Eräs äitini tuttava sitten ehdotti, että menisin partioon. Äidin kanssa sovittiin, että käyn partiossa ensin muutaman kerran ja sitten katsotaan, että jatkanko vai en. No sille tielle jäin ja olen sillä olen myös pysynyt!

      Ilman partiota olisin takuulla niitä tyyppejä, jotka viettävät kaikki vapaat viikonloppunsa baareissa hulinoimassa ja ryyppäämmässä. Ei kiitos! En todellakaan haluaisi kännipäissäni päätyä jonkun tuiki tuntemattoman tyypin kanssa samaan sänkyyn, ja/ tai joutua vaikka raiskatuksi. Ei mikään järin houkutteleva ajatus.

      Tästä tuleekin sitten vielä loppukysymys kaikille tämän lukeville, erityisesti vanhemmille;
      Kumpi on lapsen ja nuoren kannalta järkevämpi harrastus; PARTIO VAI RYYPPÄÄMINEN?

      • Partiolainen 95

        Hieno mainospuhe :)

        Ehkä ainoat vaihtoehdot tässä maailmassa eivät kuitenkaan ole partio tai ryyppääminen, ja kyllähän me partiolaisetkin ollaan ihan tavallista sakkia. Tunnen monta oman ikäistäni partiolaista täältä päin, jotka näkee kylillä tupakka suussa retkottaen menopelinsä päällä. Tiedän kuitenkin, että ensivaikutelmasta huolimatta näihin ihmisiin voin erityisesti luottaa. He ovat niitä, jotka eivät jätä kaveria hankeen.


    • partiolainen.1991

      Kiitos. :)
      Täytyy sanoo, että sä oot ihan oikeessa siinä suhteessa, että me partiolaisetkin ollaan ihan tavallista sakkia, eikä ainoot vaihtoehdot ole pelkästään nää partio tai ryyppääminen, mutta tuo esimerkki nyt sattui tulemaan ensimäisenä mieleen... :) Ja se on hienoa, että kaveripiiristäsi löytyy monta noin hyvää tyyppiä! Niin sitä pitää!! :)

    • METSÄVEIKKO

      Samaa mieltä!Itse olen ollut partiossa jo kolme vuotta ja aina on ollut hauskaa!

      • Be prepared

        Kyllä partio on hyvä harrastus mutta jotenkin tuntuu että se alkuperäinen partioaate olisi
        kuihtumassa. Ainakin omien lasteni lippukunnassa toisilla on toiminta paljolti askartelua,
        ja sitähän kyllä tehdään kaikissa kerhoissa ym.
        Talkoisiin ja muihin hiukan vaivan näköä vaativiin hommiin ei juuri kukaan osallistu.
        Tärkeintä varsinkin monella aikuisella tuntuu olevan,että pääsee silloin tällöin esittelemään huivi kaulassa uusimpia kallita goretexejä ja vaelluskenkiä.Omituiselta tuntuu myös se,että partio toiminta loppuu lähes kokonaan kesäajaksi.Eikö kesä olisi paljon mukavempaa retkeilyaikaa kun voisi keskittyä muuhunkin kuin lämpimänä ja kuivana pysymiseen.
        Kyllä aika on todellakin muuttunut mutta tarvitseeko partion väheksyä omia arvojaan ja hakea vain oudosti hyväksyntää joka taholta.Esim. maahanmuuttajien väkinäiset värväys yritykset alkavat olla jo lähinnä huvittavia.
        No niin, nyt riittää narina. Olkaa partiolaiset ylpeitä arvoistanne ja tavoistanne


    • Partiolainen -93

      Partio on paras mahdollinen harrastus, älä missään nimes lopeta! Itse oon ollut 12 vuotta jo, olen kuullut vuosien varrella paljonkin paskaa puhuttavan ja olen joka kerta parhaani mukaan oikonut väärinkäsityksiä. :) Itse en voisi parempaa harrastusta kuin partio keksiä: luonto, ystävät, leirit, retket, kokemukset ym. Suurin osa kavereistani on partiossa - ja tyttöystävänikin tapasin partiossa :) Toki uskonto vaikuttaa partiossa, toisille enemmän, toisille vähemmän, aivan kuten arjessammekin. Ja täytyy muistaa, että partio on kansainvälinen harrastus, joten kristinuskon asema partiossa on hyvin vaihteleva - ääripäinä nyt vaikka Yhdysvallat ja Lähi-itä. Suomessakin on aivan lippukunnistakin kiinni kuinka paljon tekevät yhteistyötä seurakuntien kanssa, jos tekevät ollenkaan - omalla lippukunnallani esimerkiksi ei ole seurakuntaa taustayhteisönä...

    • Mjth92

      Partiossa on sitä jotain! Aloitin itse toiminnan vasta vuoden alussa kun kuulin monilta ystäviltä siitä, ja plus muu tausta tieto mitä tiesin siitä. Yhtään en kadu. Ja en ole itsekkään mikään uskovainen, oikeastaan ollenkaan. Ja sitä ei tuputeta nuorille mitä olen huomannut. Pääsin nopeasti porukkaan mukaan, vielä omanikäiseen eli vaeltaja ikäluokkaan (Olen 20vuotias nuorehkomies). Ahdasmielistä porukkaa jotka väheksyvät tai halventavat Partiota.

      Madventuresin Riku Rantala on kertonut kirjassaan että monet partiossa opitut asiat ovat auttaneet paljon maailmalla.

    • hiekkaa vaginassa

      Omaa lastani en pistäisi partioon kun tuollaisia ihmisiä löytyy johtavista asemista. Eräskin ystäväni on harrastanut partiota niin kauan että hiekkaa ja rairuohoa löytyy jo niin syvältä "tiedätte kyllä mistä" että edes valo ei sinne pääse muusta puhumattakaan.

      • Partiolainen -93

        "Hiekkaa vaginassa", oma "kommenttisi" on kyllä niin syvältä "tiedät täysin kyllä mistä", etten voi uskoa että noin epäkypsä "henkilö" edes voisi lapsia saada.


    • Ex-partiolainen

      Olin koko nuoruuteni partiossa ja ihmettelen miten tuo uskonto on tähän keskusteluun tullut mukaan. Oman n. 10 vuoden harrastukseni aikana ei uskonto ollut mukana millään tavalla. Olin Lohjan eräveikoissa ja tuo oli keskittynyt enemmän eräretkeilyyn. Hyvä harrastus, jota en kyllä mihinkään vaihtaisi!

    • mirrorland4

      Partio on todella mahtava harrastus, eikä sitä kannata todellakaan lopettaa. Itsekin aloitin partion uudestaan 19 vuotiaana, enkä ole katunut hetkeäkään! Päinvastoin, miksi en ollut lähtenyt mukaan aikasemmin? Parasta partiossa on yhteishenki ja se, että kaikki tekee asiat yhdessä, eikä ketään jätetä yksin. Kukaan ei ole ainakaan mikään hienohelma :D.

    • 17+16

      Vanha keskustelu mutta vastaan silti..

      Itse olin partiossa nuoruudessa ehkä noin 5 vuotta. Leirit oli kivoja kun oli yhteistä tekemistä ja luonnossa häärimistä, ruuan laittoa ulkona ja käsillä tekemistä. Mutta jäi silti jotenkin nihkeät muistot. Vetäjät oli perheistä joista kaikki olivat partiossa. Meininki oli jotenkin sisäänpäin lämpiävää. Itse olin vain minä perheestämme. Eli se jotenkin tökki siinä touhussa. Ehkä syynä pieni paikkakunta mutta joskus oli vähän ulkopuolinen fiilis ja pientä "kiusaamistakin" ehkä oli niiden suunnalta jotka oli omistanu koko elämänsä eräilylle.. Muuten partio vaikuttaa kyllä kivalta harrastukselta, varsinkin jos ulkomaille pääsee ym. On myös ihan ok olla tykkäämättä partiosta.

    • partioOnPOP

      Joo itse olen myös harrastanut koko kouluikäni partiota ja kommentteja sain kuulla vasta yläasteella. Aluksi otin vähän itseeni niistä, mutta sitten kun tuli kommentteja: "Syöttekö te oikeesti männynoksia siellä?" ja yms... niin en mä voinu kun nauraa niille ja sitten nämä kahtoo silmät pyöreenä mille toi nauraa. Siis se oli vaan niin huvittavaa kuunneltavaa :D

    • pirkkoparkko

      kyllä.

    • Partiotyttö

      Vanha keskustelu, kyllä.

      Itse olen harrastanut partiota ensimmäisestä luokasta asti. monet Luulevat, että partio on vain käpylehmien tekemist ja solmujen solmimista. Minulle partio on harrastus, joka on valmistanut minua tulevaan elämään, antanut minulle uusia ystäviä sekä aikutlaatuisia kokemuksia. Leireillä on ihanaa. On mahtavaa maata makuupussissa, kuunnella teltan hiljenevä ympäriltä ja katsella myrskylyhtyä. Partioita ei todellakaan kannata lopettaa!

    • Valitet

      Samaa olen miettinyt. EI siiä harrastuksesta aikoinaan uskaltanut hiiskahtaakkaan muille. Ja lähinnä sitä omana pikku salaisuutena piti ja kuunteli entisten partion lopettaneiden ihmisten haukkuja harrastuksesta ja sitä "hy vittu miten lapsellinen mä oon ollu ja ällö kun olin partiossa" Nauettava minun korvissani

    • ErkkiInkeri

      Partiossa ... viimeistään rippileirillä oppii runkkaamaan niin ettei peitto heilu. Hyviä ja tarpeellisia kouluja molemmat.

    • Partiotytttö

      Ekana partio ei kiinnostanut yhtään mutta nyt en voisi lopettaa mistään hinnasta. Parasta on leirit ja se tunne partiossa ♡ huonoa se että ku lähtee joltain leireiltä ni tulee nii haikee olo että melkee itku tullee..
      Ketä on tulossa ensi kesänä finnjamboree roihulle?

    • Partiossa

      Juuh hyvä harrastus.

    • Partiolaisteniskä

      Tämä ketju on alkanut liki 10v sitten , olisi aika kiva tietää miten on mailma muuttunut . Moniko tunnistaa itsensä kommentoimassa tätä ketjua ja onko mieli muuttunut suuntaan tai toiseen ?

    • Partio

      Partiossa ei ole mitään vikaa .Superkiva harrastus ja siellä oppii paljon elämän taitoja .Kaikki jotka ovat Partiota harrastaneet vuosia ovat erittäin valmiita johtaviin virkoihin ja osaavat ratkoa ongelmia .Pahoitin mieleni kun Liisa Jaakonsaari kertoi pitävänsä puuliiterissä Partiopukua piilossa !Kainuun Sanomissa siitä juttua .Itse olin aikoinaan vuosia Partiossa ja olen ylpeä että Äitini ohjasi minut sinne .Erittäin monipuolista tekemistä ja retkeilyä oli .

      • Anonyymi

        UNELMAHÖTTÖÄ ELI PARTIOLAISTEN "ARVOT":

        "Partiolaisen ihanteena on
        Kunnioittaa toista ihmistä
        Rakastaa luontoa ja suojella ympäristöä
        Olla luotettava.
        Rakentaa ystävyyttä yli rajojen.
        Tuntea vastuunsa ja tarttua toimeen.
        Kehittää itseään ihmisenä
        Etsiä elämän totuutta."

        TODELLISUUS:

        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009768125.html

        Eipä siinä luontoakaan tarvitse suojella, kun tehdään hupimatkoja lentokoneilla ympäri maailman, ja roskataan ympäristöä sen minkä ehditään...

        JA MITES SE OMA ELÄMÄNHALLINTA JA VASTUULLISUUS?!

        "Hygienia ei hänen mukaansa ollut kelvollisella tasolla. Vessojen lattioilla on ollut hänen mukaansa käytettyjä kondomeja, kuukautissuojia ja vessapaperia. Saippuaa ei suurimmaksi osaksi vessoissa hänen mukaansa ollut eikä aluksi valojakaan. Osa vessoista ja suihkuista on ollut hänen mukaansa tukossa ja tulvinut. Haju vessoissa on ollut suomalaisen mukaan ”mitä kauhein”."

        Näköjään uusavuttomuus, sikailu ja perseily on lisääntynyt myös city-wannabe-partiolaosten keskuudessa. Ei helvetti mitä sikailua...


    • Vastuuta8373646

      Nuorimmainen kyseli jossain vaiheessa partiotouhuista. Minä ja vaimo oltiin kerrankin samaa mieltä siitä, että meidän muksu ei kristilliseen pervopartioon lähde. Eikä lähtenyt. On nykyään ihan normaali nuori nainen ja opiskelee Jyväskylän yliopistossa.

      • Millä_paikkakunnalla

        toimii "kristillinen pervopartio" ? Ettei olisi vaan omaa kuvitelmaasi ? Perustele tuo määritelmä.


    • KäpyPerseessä

      Joo ja väkärretään käpylehmiä

      • Anonyymi

        Toisaalta, parempi osata värkkäillä käsillään edes käpylehmiä, sen sijaan ettei osata mitään ja on viisi peukaloa kämmenessä, niin kuin turhan monella sähköpotkulaudalla kulkevalla ylipainoisella mäkkäri-nuorella näyttää olevan tapana.

        Taitaa vain partiolaistoiminnassa käyneen vähän samalla tavoin kuin evankelisluterilaisen kirkon toiminnassa, että on menty liikaa nykyhetken trendihomostelun mukaan ja unohdettu perimmäinen tarkoitus ja olemassaolo.

        Ja, sehän on aivan sama, onko sitä kaljaa kittaamassa kaupungin kaduilla vai jossa partiolaisleirillä. Ihan samaa perseilyä molemmat, kun ihmiset ei osaa nykyisin edes harrastaa ilman, että jonkun tarvitsee kertoa mitä ja miten ja kun se oma mielikuvitus puutuu kokonaan.


    • runoilija_01

      Nuori poika partsalainen
      kiltti vahva partsalainen.
      Kuusitoista vuotta vanha,
      nuori vielä, kypsä oli.
      Poika kävi metsässänsä,
      oli kavereiden kanssa.
      Metsän mies ja äidin poika,
      Herkku vielä sielussansa.
      Kengätön ja luonnon kanssa
      kävi hän siis metsässänsä.
      Siellä söpö käpylehmä,
      sellainen hän voisi tehdä,
      koska hänelläkin oli
      metsämiehen hieno taito.
      Poika tuli metsästänsä,
      meidän herkkä partsalainen,
      hän jo kiusatuksi tuli,
      koska kengäton hän oli.
      Poika, herkkä partsalainen
      suuttui kovin sielussansa,
      sanoi että: “nyt mä lähden.”
      Meidän herkkä partsalainen,
      äkäinen ja ilman rauhaa,
      muutti kaupungista metsään,
      asuu käpylehmän kanssa.

    • Anonyymi

      Itselleni tuli järkytykenä sivusta seuranneena, että nuoret kaljoittelee ilman valvontaa ison järven rannalla ja boomblastereiden koosta päättellen ei tullut mieleen ”vastuullisuus” ja partiolaiset. Enemmänki festarit, kun lasten karkkikaupassa myydään pariakin eri kondomimallia. No hyvä se on, ettei 13vuotiaita äitejä tule, mutta lapsiani en sinne laittaisi mistään hinnasta.

    • Anonyymi

      Olen 11 v seikkailijaryhmässä, ryhmämme on kyllä partiossa aika hulivili siinä on vaan samalta luokalta henkilöitä, ei ole mitään tuommoista tapahtunut.?

    • Anonyymi

      Ihan hyvä kysymys
      Itse olen harrastanut myös ekan vuoden sudenpennusta asti partiota, ja melkein kaikki kaverini ovat luokaltani tai partiosta. Luokkalaisilta on tullut kitkettyä ennakkoluuloja jo kuudetta vuotta, joten omalla kohdalla kiusausta ei ole onneksi tapahtunut.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe