Sumuvalot ei toimi

Nasse

Lagunassani etusumuvalot lopetti yhtäkkiä toimintansa. Polttimot ok, sulakkeet releet ok, virta ei vaan kulje sumareihin asti. Liekö johto poikki välillä vai missä vika??

17

4314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • homma

      Yksi sumuvalopelle vähemmän. Kertaakaan ei ole oikeasti tarvinut sumuvaloja.

      Teini ajelee normaalikelillä sumarit päällä ja aiheuttaa häikäisyä muille tielläliikkujille. Laita samalla pitkät päälle, niin on kivempaa. Kyllä muut nöyrtyy. Dille.

      • Nasse

        olen samaa mieltä kanssasi, kertaakaan en ole sumuvaloja tarvinnut. Autoa myydessä vaan saattavat eräät ruveta asiasta ipittämään. Ihan tältä pohjalta asiaa ajattelin.


      • Maik
        Nasse kirjoitti:

        olen samaa mieltä kanssasi, kertaakaan en ole sumuvaloja tarvinnut. Autoa myydessä vaan saattavat eräät ruveta asiasta ipittämään. Ihan tältä pohjalta asiaa ajattelin.

        Kuulostaa jo paremmalta :).

        Mutta jos myyt liikeeseen, niin ei ne sumareita kokeile. Kokemukseni mukaan - hyvä jos edes heittävät autolla lenkin. Riippuu vähän liikkeestä.


      • homma
        Nasse kirjoitti:

        olen samaa mieltä kanssasi, kertaakaan en ole sumuvaloja tarvinnut. Autoa myydessä vaan saattavat eräät ruveta asiasta ipittämään. Ihan tältä pohjalta asiaa ajattelin.

        Eli sumareiden ei pidäkään toimia, kuin seisontavaloilla. Anteeksi, että sekoitin sinut noihin väärinkäyttäjiin.

        Eli parkit päälle ja Voila! Homma toimii.

        Jos taas olet käyttänyt koko ajan valot päällä, ja on toimineet silloin, niin ei voi auttaa.


    • Maik

      Olisko joku hermostunut naapuri tai työkaveri käynyt leikkaamassa piuhan poikki?

      Et kai tosissasi murehdi tuollaista asiaa? Olisit onnellinen, että voi hyvällä omalla tunnolla ajella lainkuuliaisesti polttamatta sumareita, toisin kuin useimmat ranskalaisen auton omistajat!

      Tämän aamun Lounais-Suomen lumipyryssäkään ei tehnyt sumareilla mitään: 80:ntä pystyi ajeleen ihan hyvin näkyvyyden kärsimättä liikaa lumisateen takia. Tuossa vauhdissa sumereista ei ole enää mitään apua.

      • maho

        Jos autossa on alkuperäsenä ollut sumuvalot täytyy ne toimia seuraavassa(kin) katsastuksessa. Välttämättä inssi ei sitä kokeile, mutta lakipykälien mukaan kaikki valot mitä autossa on, täytyy toimia!


      • Janne

        taas olla äänessä e-Suomen autoilijat kun tuommosta tarinaa sumareista vääntää!! Tulkaa joskus tänne pohjoseen ajeleen missä ei suolata teitä eli lumi pöllyää oikein kunnolla niin tiedätte sumareiden hyödyn....


      • Jpuc
        maho kirjoitti:

        Jos autossa on alkuperäsenä ollut sumuvalot täytyy ne toimia seuraavassa(kin) katsastuksessa. Välttämättä inssi ei sitä kokeile, mutta lakipykälien mukaan kaikki valot mitä autossa on, täytyy toimia!

        Katsastusmies ei pysty sumareista pomppauttamaan eikä poliisi sakottamaan, oli ne tehtaalla asennettu tahi kotona autotallissa.

        Sumuvalot eivät kuulu lain määräämiin pakollisiin valoihin ja näin ollen virkavaltaa ei kiinnosta pätkääkään toimiiko ne. Poliisi saattaa enintään huomauttaa jos niitä käytetään väärin.


      • maho
        Jpuc kirjoitti:

        Katsastusmies ei pysty sumareista pomppauttamaan eikä poliisi sakottamaan, oli ne tehtaalla asennettu tahi kotona autotallissa.

        Sumuvalot eivät kuulu lain määräämiin pakollisiin valoihin ja näin ollen virkavaltaa ei kiinnosta pätkääkään toimiiko ne. Poliisi saattaa enintään huomauttaa jos niitä käytetään väärin.

        Taitaa olla ilmeisesti omakohtaista kokemusta vai? Kahteen eri autoon on minulla tullut hylky toimimattomien sumuvalojen kanssa. Toinen kun valot eivät syttyneet ollenkaan ja toisessa oli lasi halki ja kerännyt nestettä.

        Joten edelleen olen sitä mieltä vahvasti että niiden sumareiden olisi tarkoitus toimia jos semmoiset on!


      • Jpuc
        maho kirjoitti:

        Taitaa olla ilmeisesti omakohtaista kokemusta vai? Kahteen eri autoon on minulla tullut hylky toimimattomien sumuvalojen kanssa. Toinen kun valot eivät syttyneet ollenkaan ja toisessa oli lasi halki ja kerännyt nestettä.

        Joten edelleen olen sitä mieltä vahvasti että niiden sumareiden olisi tarkoitus toimia jos semmoiset on!

        Kyllä se vaan niin oli pari kuukautta sitten minun kohdalla että katsastusmies huomasi että mulla ei tullut valoja sumareihin.

        Totesi vaan että eihän ne pakolliset ole katsastuksessa eikä poliisin edessä.
        Löi leiman paperiin ja toivotti hyvää päivän jatkoa.

        Joten minäkin olen kyllä edelleen omaa mieltäni asiassa. Ettei sinun autoista vaan olisi rahastettu lisäkatsastusmaksuja ???


      • maho
        Jpuc kirjoitti:

        Kyllä se vaan niin oli pari kuukautta sitten minun kohdalla että katsastusmies huomasi että mulla ei tullut valoja sumareihin.

        Totesi vaan että eihän ne pakolliset ole katsastuksessa eikä poliisin edessä.
        Löi leiman paperiin ja toivotti hyvää päivän jatkoa.

        Joten minäkin olen kyllä edelleen omaa mieltäni asiassa. Ettei sinun autoista vaan olisi rahastettu lisäkatsastusmaksuja ???

        Tiedä tuosta sitten. Kaveri joutui repimään sumarit pois kun ei toiminut eikä niitä halunnut korjauttaakaan. Eli hänelle tuomio oli, jos sumarit autosta löytyy ne täytyy toimia. Jos niitä ei ole niin so what.

        Näyttää olevan sitten "oikeita" ratkaisuja aika laajalti. Olis kiva tietää miten se IHAN oikeesti on...


      • maho
        Jpuc kirjoitti:

        Kyllä se vaan niin oli pari kuukautta sitten minun kohdalla että katsastusmies huomasi että mulla ei tullut valoja sumareihin.

        Totesi vaan että eihän ne pakolliset ole katsastuksessa eikä poliisin edessä.
        Löi leiman paperiin ja toivotti hyvää päivän jatkoa.

        Joten minäkin olen kyllä edelleen omaa mieltäni asiassa. Ettei sinun autoista vaan olisi rahastettu lisäkatsastusmaksuja ???

        Vielä jatkuu sama epätieto. Katsastussedät ovat vastanneet seuraaviin kysymyksiin:

        "Etusumuvalon lasi oli halki katsastuksessa ja se määrättiin korjaamaan. Täytyykö lasin olla ehjä? Voinko vaihtoehtoisesti poistaa molemmat sumuvalot? Entä kytkeä vain pois toiminnasta?"

        - Toimimattomat lisävalot on aina poistettava.

        Selkeä vastaus! Mutta seuraava kysymys...

        "Jos autossa on vakiona sumuvalot ja umpiot keräävät kosteutta sisäänsä, joka tekee niistä harmaat. Pitääkö umpioiden olla kirkkaat, jotta auto läpäisee katsastuksen ?"

        - Jos valokuviosta ei löydy selvää rajaa heijastinpinnan harmauden takia, on umpiot vaihdettava. Vakiona olevissa umpioissa tämä ei yleensä onnistu ja riittääkin, että otat polttimot sumuvaloista pois. Valot eivät silloin ole käytössä ja katsastuksessa ei tule ongelmia . Sumuvalot eivät kuulu auton pakollisiin valoihin.

        Eli mitään järkeä ei tuostakaan ota. Toisessa paikassa voidaan vaatia poistamaan valot ja toisessa lyödään leima paperiin ja toivotetaan hyvää matkaa. Vaikuttaa erittäin selkeältä!


      • hanleik

        Mulla lukee korjausketuksena, että sumarit näyttää liian alas, kyllä se on katsastajasta kiinni, samalla paikalla kävin pakun leimaamaassa , on neljät lisävalot ja sumarit,, ja valojen säätö, ei kokeillut mitään näistä ja edellisessä leimassa korjauskehotus valojen korkeussäätö
        ja sama mies, mutta jotain pientä täytyy aina laittaa, niin nytkin oli pari senttiä hitsaussauma auki, ja sehän tuli sitten otteeseen. Jos sumarit ei toimi, niin teippaa umpeen ja sillä selvä.


    • H2O2

      Hei!kaveri kysyi voiko kukaan auttaan vian kanssa, ei sitä ajetaanko sumuvalot päällä. hello

    • valoa

      Tuossa luin toisaalta, että vika saattaisi olla sumuvalojen virtaliittimien likaantumisessa/hapettumisessa. Kannattaa siis irroittaa sumuvalot ja puhdistaa liittimet ja kokeilla sitten. Itse moisen homman aion tehdä, kunhan ehdin; omassa Lagunassani on ihan sama ongelma sumuvalojen kanssa, virtaa ei tule.

      • valoa

        Siis jos virta molemmille valoille kulkee toisen lampun kautta, niin voipi hapettuma olla syynä, miksei muutenkin.


    • Matti

      Sama vika minulla. Löysin yhden irti olevan liittimen, joka voisi olla syynä moiseen. Täytyy tutkia, kunhan ehtii. Tosin Relluissa noita virattomia liittimiä tuntuu olevan mallista riippuen, ilmeisesti samat johdot kaikissa ja käytössä vain tarvittava määrä liittimiä riippuen auton varustetasosta yms.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3427
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      93
      3154
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2358
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      27
      1824
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1559
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1524
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1466
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1431
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      83
      1375
    Aihe