Ostin omakotitalon pari vuotta sitten ja olen ihmetellyt öljylämmitystä. Miten usein öljypoltinta pitäisi huoltaa? Olen seurannut pari vuotta öljyn kulutusta ja se on ollut n. 1500l vuodessa, onko tämä paljon? Talo on n. 170 m2 kokoinen. Talvella lämmitän lisäksi varaavan takan 2 kertaa viikossa.
Öljylämmitys
25
4318
Vastaukset
- Ansu
huollosta sen verran, että kerran vuodessa
riittää. Yleensä kannattaa huollattaa/tarkistuttaa kesällä ennen
lämmityskauden alkua.
Öljynkulutus ei tunnu suurelta,
sillä talohan on keskikokoa.
Kulutukseen vaikuttaa niin monet asiat,
kuten esim. lämpimän veden käyttötottumus,
talon tiiviys, ulkolämpötilat, tuulet jne.
Ei kuullosta pahalta :))- uuno
No on taloudellinen...
Käske nokikolarin puhdistaa kun käy,,,ei maksa paljoa. - Ralsa
uuno kirjoitti:
No on taloudellinen...
Käske nokikolarin puhdistaa kun käy,,,ei maksa paljoa.Kulutus on yllättävän pieni, jos todellakin pitää paikkansa. Tuo tarkottaisi, että 170m2 talon energiakulutus olisi noin 13500 kwh. Jälleen olen sitä mieltä, että:
a) Unohdetaan se todellinen litramäärä
b) Värjötellään kylmässä ja kituutetaan muutenkin
c) Taloa lämmitetään paljon tulisijoilla, eikä siitä aiheuteneita kustannuksia lasketa lämmitykseen. - Sami
Ralsa kirjoitti:
Kulutus on yllättävän pieni, jos todellakin pitää paikkansa. Tuo tarkottaisi, että 170m2 talon energiakulutus olisi noin 13500 kwh. Jälleen olen sitä mieltä, että:
c) Taloa lämmitetään paljon tulisijoilla, eikä siitä aiheuteneita kustannuksia lasketa lämmitykseen.Usein sanotaan että säiliö täytetään esimerkiksi kerran vuodessa, vaikka todellisuudessa täytön väli onkin vaikka kahdeksan kuukautta. Tai sanotaan että täyttöjä on kaksi vuodessa ja toisissa vuosissa näin onkin mutta toisiin niitä sattuukin kolme. Aika harvalla taitaa olla sopimusta jonka mukaan säiliö täytetään tasan vuoden välein tai tasan 6kk välein.
- Ansu
Ralsa kirjoitti:
Kulutus on yllättävän pieni, jos todellakin pitää paikkansa. Tuo tarkottaisi, että 170m2 talon energiakulutus olisi noin 13500 kwh. Jälleen olen sitä mieltä, että:
c) Taloa lämmitetään paljon tulisijoilla, eikä siitä aiheuteneita kustannuksia lasketa lämmitykseen.varaavan takan kahdesti viikossa,
huomioi se myös.
Kateus nostaa heti päätään,
kun joku pääsee "vähemmällä"!
On se kumma! - Ralsa
Ansu kirjoitti:
varaavan takan kahdesti viikossa,
huomioi se myös.
On se kumma!>varaavan takan kahdesti viikossa,
>huomioi se myös.
Laskin tuossa, että jos kaksi kertaa viikossa poltetaan 20 kg kuivia halkoja 100% hyötysuhteella, niin saadaan viikossa lisälämmitysenergiaa TEORIASSA 164 kwh/viikko. Jos halkoja poltetaan talviaikaan 20 viikkona, saadaan lisäenergiana 3280 kwh / vuosi. Kuitenkin normaalin tulisijan hyötysuhde on tuskin 70% suurempi eli todellista lämmitysenergiaa tuosta tulee noin 2300 kwh. Eli en jaksa kertakaikkiaan TAASKAAN uskoa purematta tuota lukemaa.
>Kateus nostaa heti päätään,
>kun joku pääsee "vähemmällä"!
Mitäs kateutta tuossa on?! - Tiedoton
Ralsa kirjoitti:
>varaavan takan kahdesti viikossa,
>huomioi se myös.
Laskin tuossa, että jos kaksi kertaa viikossa poltetaan 20 kg kuivia halkoja 100% hyötysuhteella, niin saadaan viikossa lisälämmitysenergiaa TEORIASSA 164 kwh/viikko. Jos halkoja poltetaan talviaikaan 20 viikkona, saadaan lisäenergiana 3280 kwh / vuosi. Kuitenkin normaalin tulisijan hyötysuhde on tuskin 70% suurempi eli todellista lämmitysenergiaa tuosta tulee noin 2300 kwh. Eli en jaksa kertakaikkiaan TAASKAAN uskoa purematta tuota lukemaa.
Mitäs kateutta tuossa on?!Viimeksi tilasin öljyä 14.1.2003.
14.1.2003 TEMP5 1417 L 0,428 eur/L
Säiliössä mittarin mukaan on vielä 20 cm öljyä jäljellä. Koko talossa on vesikiertoinen lattialämmitys. - HaLe
Ralsa kirjoitti:
>varaavan takan kahdesti viikossa,
>huomioi se myös.
Mitäs kateutta tuossa on?!Lämmitykseen ja käyttöveteen 15800 kWh. Ei se nyt mikään mahdoton ole hyvin eristetylle talolle. Paremmin tämän uskoo kuin aikaisemmissa keskusteluissa kerrotut vielä pienemmät lukemat, jotka pitävät sisällään vielä taloussähkönkin.
- erkki
Ansu kirjoitti:
huomioi se myös.
On se kumma!Jos kulutus on enemmän kuin itsellä, kademieli märehtii lukuja, epäilee ja leimaa sitten luvut vääriksi, esittäjän valehtijaksi, huonomuistiseksi ja kyseisen energiamuodon myyjäksi.
Heh heh - Ansu
erkki kirjoitti:
Jos kulutus on enemmän kuin itsellä, kademieli märehtii lukuja, epäilee ja leimaa sitten luvut vääriksi, esittäjän valehtijaksi, huonomuistiseksi ja kyseisen energiamuodon myyjäksi.
Heh heh"kateellisista" hyvä esimerkki vuosien takaa.
Ystävättäreni (koneinsinööri) sai
talonsa öljynkulutuksen niin pieneksi,
että minun ja mieheni pienemmässä talossa
kului enemmän öljyä kaikista huolloista huolimatta.
Suuttuneena asiaan mieheni totesi:
-Kohta se muija varmaan väittää lämmittävänsä pelkällä kraanavedellä öljyn sijasta! ;))
Monet miehet eivät huomioi sitä,
kuinka paljon vaimo ja lapset oikeasti
"tuhlaavat" lämmintä vettä!
Pieni tehotarkkailu monessa kodissa toisi
roimasti säästöä pitkässä juoksussa! :) - kauno
Ansu kirjoitti:
huomioi se myös.
On se kumma!Juu,leutona vuonna voi tuo 1500l toteutua viime vuonna tais kyllä mennä enemmän koska pakkaset jatkui todella kauan.Taisi mennä 2000 l rikki,talo on 155m3 ,1 1-2 krs.Kyllä tuo öljyauto aina 2 kertaa vuodessa joutuu käymään kun säiliö on 1500l.
Tietysti ilmanvaihdostakin johtuu,siinä säästäminen on vaan kovin lyhytnäköistä. - mtz
Tiedoton kirjoitti:
Viimeksi tilasin öljyä 14.1.2003.
Säiliössä mittarin mukaan on vielä 20 cm öljyä jäljellä. Koko talossa on vesikiertoinen lattialämmitys.Kattilan merkki kiinnostaisi tietää, varmaan hyvä hyötysuhde vaikuttaa ......moni sähkölämmittäjä suunittelee lämmitysmuodon vaihtamista (tuliko kysyttyä tarpeeksi neutraalisti)
- jth
Tiedoton kirjoitti:
Viimeksi tilasin öljyä 14.1.2003.
Säiliössä mittarin mukaan on vielä 20 cm öljyä jäljellä. Koko talossa on vesikiertoinen lattialämmitys.Jos 3000l säiliössä on vielä 20cm jäljellä, niin siitä ei tiedä paljonko siellä on öljyä, kun tarvii tietää säiliön geometria & onko edellisellä kerralla pistetty täyteen (ilmeisesti on).
Sinänsä säiliön pohjalla usein on sakkaa tai muuta, joka voi tukkia suodattimen, että tuolla määrällä ei välttämättä kauaa kannata yrittää lämmittää tai on ainakin hyvä tuntea mistä suodattimen löytää. - Tiedoton
Ansu kirjoitti:
huomioi se myös.
On se kumma!Kattelin nuita tyypikilpiä, Kattila on Kaukokara Oy:n valmistama EKO-20 TOPP ja poltin Oilon junior pro. Säiliö on 1500l sisäsäiliö. Kattilassa on Ouman EH-20 säätöyksikkö.
- Ansu
Tiedoton kirjoitti:
Kattelin nuita tyypikilpiä, Kattila on Kaukokara Oy:n valmistama EKO-20 TOPP ja poltin Oilon junior pro. Säiliö on 1500l sisäsäiliö. Kattilassa on Ouman EH-20 säätöyksikkö.
pelit sulla on! ;)
Muista vaan vuosihuollot,
niin hyvin menee. :)) - Pera.
Ansu kirjoitti:
pelit sulla on! ;)
Muista vaan vuosihuollot,
niin hyvin menee. :))Vuosihuolto maksaa esim. Shelillä 120e kerta. Sillä rahalla et saa mitää hyötyä itsellesi. Puhdista kattilasi palopesä kerran vuodessa ja vaihda suutin/suodatin joka kolmasvuosi, niin se on riittävää. Meidän Oilon junior Pro puhisi lähes 10v. ennenkuin tarvitsi valtuutetun huollon! Ei näillä 2000-3000l/v kulutuksen pihistelyillä rikkaaksi tule. 2vko;n etelänmatkaankin menee parinvuoden lämmityskulut!
- rape
Pera. kirjoitti:
Vuosihuolto maksaa esim. Shelillä 120e kerta. Sillä rahalla et saa mitää hyötyä itsellesi. Puhdista kattilasi palopesä kerran vuodessa ja vaihda suutin/suodatin joka kolmasvuosi, niin se on riittävää. Meidän Oilon junior Pro puhisi lähes 10v. ennenkuin tarvitsi valtuutetun huollon! Ei näillä 2000-3000l/v kulutuksen pihistelyillä rikkaaksi tule. 2vko;n etelänmatkaankin menee parinvuoden lämmityskulut!
samaa mieltä. Turha sitä on euron tai litran tarkkuudella pihistellä. Sekin on jännä että ihmiset pihistää lämmitysasioissa asunnossaan, mutta sitten esim. autoon pitää saada kaikki lelut. Hyvä esimerkki on auton ilmastointi ja stereot, siitä ollaan valmiit maksamaan mutta ei asumisen laadusta.
- entinen ÖP asentaja
rape kirjoitti:
samaa mieltä. Turha sitä on euron tai litran tarkkuudella pihistellä. Sekin on jännä että ihmiset pihistää lämmitysasioissa asunnossaan, mutta sitten esim. autoon pitää saada kaikki lelut. Hyvä esimerkki on auton ilmastointi ja stereot, siitä ollaan valmiit maksamaan mutta ei asumisen laadusta.
Suutin kannattaa vaihtaa kerran vuodessa samalla kun putsaa kattilan ja eihän se maksa mitään. Töyhönkään ei mene kuin 5 minuuttia. Väärä paikka säästää. Öljyn suodattinen vaihtoväliä ei voi sanoa jos ei ole mittaria. Oilonin uudesta suodatin paketista löytyy. Öljyn suodaatimen vaihtoväliin vaikuttaa säiliön likaisuus ja öljyn laatu.
- pasi
Pera. kirjoitti:
Vuosihuolto maksaa esim. Shelillä 120e kerta. Sillä rahalla et saa mitää hyötyä itsellesi. Puhdista kattilasi palopesä kerran vuodessa ja vaihda suutin/suodatin joka kolmasvuosi, niin se on riittävää. Meidän Oilon junior Pro puhisi lähes 10v. ennenkuin tarvitsi valtuutetun huollon! Ei näillä 2000-3000l/v kulutuksen pihistelyillä rikkaaksi tule. 2vko;n etelänmatkaankin menee parinvuoden lämmityskulut!
Huollot voi laittaa kotitalousvähennykseen.
- Oho
Aina kannattaa miettiä kuka on näiden kirjoitusten takana...
Näin sivusta kun lukee yllättävän "ammattimaisilta" tuntuu lähes koko polku..... ;) jos tajuutte.....
Tuollinen kulutushan on käytännössä mahdoton vastaukset tyyliin " onpahan hyvät vehkeet" " kyllä sun kelpaa".....- Pera.
Mikä viestisi tarkoitus on? Se ei avaudu!
- kauno
Pera. kirjoitti:
Mikä viestisi tarkoitus on? Se ei avaudu!
Siis ton kattilan puhdistuksesta kun oli nuohoamassa.Kanattaa silloin pyytää miestä tekemään homma.
- jth
kauno kirjoitti:
Siis ton kattilan puhdistuksesta kun oli nuohoamassa.Kanattaa silloin pyytää miestä tekemään homma.
Se kattilan puhdistus ei ole iso asia tehdä itse. Ilmeisesti pelottavinta siinä on se noki ja likaantumisen vaaran.
Joskus on näkynyt että 1mm kerros nokea kattilan pinnassa lisää polttoaineen kulutusta 10%. Pitääkö paikkansa nykyisillä kattiloilla? Pitää tai ei niin puhdistuksen siirtäminen ei tuo säästöä -- säätöjen ja suuttimien kunnon näkee samalla. Jos tarvii usein tehdä niin säädöt...
- isännöitsijä
Kulutus riippuu monestakin tekijästä, esim lämpimänveden käytöstä.
Itse uusin yhtiöön kattilan ja polttimen (ei ole enää Oilon), laitoin käyttötuntimittarin jolla pystyy seuraamaan kauanko poltin on päällä.
Kun tietää suuttimen ja polttimen arvot voi laskeskella kulutusta. Yhtiössä on kolme taloa, lämmitettäviä neliöitä on n.550m². Asukkaita on 20. Laitteiston teho n.56kw.
Mittari on ollut n.2kk ja käynti prosentti on tähän mennessä 26.60%, ei ole kyllä ollut vielä oikein pakkasiakaan. Seuranta löytyy osoitteesta www.osantie.com - pauli
itselläni ollut noin 8 vuotta 150 -neliöinen 70-luvun talo. Öljykalusto 80-luvulta peräisin.
Olen seurannut kulutusta ja päässyt 1500 - 2000 litraa per vuosi lukemiin.
Toissavuonna laitoin käsishuntin tilalle säätöautomaatin ja kulutus oli tuollaiset 1600 litraa. Ei mielestäni paha kun miettii aikaisempia vertailutalvia. Ei ole vähään aikaan ollut noin pitkiä kylmiä jaksoja. Lisäksi mulla palaa "puolivaraava" takka ahkerasti talvella ja syksyllä vielä puulämmitteinen sauna.
Eli ei noi sun kulutuslukemat pahoilta kuulosta.
Itse olen nuohottanut pannun nuohoojalla joka tekee sen parillakympillä. Muutaman kerran olen meinannut itsekin, mutta kun on niin v-mäinen työasento niin en ole viittinyt kiusata itseäni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937748
- 403722
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241160
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321013Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28973Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31772Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60739TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o268703