Saako Viljaa Ostaa Suoraan Tilalta?

Jyvät Hyvät?

Onko laillista ostaa viljaa suoraan maatilalta, jos vaikka haluaisi varastoida vuoden vehnänjyvät ja vähitellen jauhaa myllyllään kotitarpeisiin? Alkoholiahan eivät viinitilat saa myydä itse kuluttajille, mutta eikai se päde perus-elintarvikkeisiin hehe? Mikä olisi kilohinta 200 kilon satsille jauhamisvalmiita vehnänjyviä? Otan mielellään tarjouksia vastaan sekä teho- että luomuviljelijöiltä. PS asun Espoossa, vaikka kyllähän vilja matkahuollossakin kulkee, jos on tarpeeksi hyvä tarjous.

6

3335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Järki?

      Minusta on outoa tuo kuluttajan ajattelumalli, mitä aivopesua se on kun aina vaaditaan välistä vetäjiä tukkujen ja kauppojen muodossa kaikille tuotteille? Kyllä sitä uhrataan kymmeniä euroja sekä 10 tuntia jotta saa halvempaa kaljaa lahden toiselta puolen, mutta ei kiinnosta hakea jyväsäkkejä farmilta. Mieti, olisi säästöä monopolijauhoihin verrattuna. Sitäpaitsi itse juuri jauhetun täsyjyväviljan, ja varastossa lojuneen valkoisen jauhon välillä on suuri ravitsemusero. Puhumattakaan läheltä ostamisen ekologisuudesta, sekä näin kotimaisen viljantuotannon suorasta tukemisesta. Viljelijät, käykö teillä viljan ostajia, vaan meneekö kaikki rekassa pilkkahintaan monopolimyllylle?

      • esu,,,

        Kun viljanhinta puolitoistavuotta sitten lähti nousuun niin ihan tv-ssä Fazerin johtaja oli huolissaan että nyt viljelijät hyötyvät. Nyt kun viljanhinnat ovat kustannuksiin jyvitettynä ehkä kaikkien aikojen olemattomimmat niin ilmeisesti edelleen ko johtaja on huolissaan että viljelijät hyötyvät.Laitoin jo silloin kaikki Fazerin tuoteet poikottiin.


      • suoraan tilalta

        On me myyty suoraan tilalta kaikkia tuotteita, mutta... Aikansa sitä jaksaa, mutta aika rassaavaa loppujen lopuksi. Myytävät määrät ovat aika pieniä, heinäpaaleja kaneille, olkia poneille, heiniä hevosille, kauraa linnuille, vehnää/kauraa lämpötyynyihin, perunaa pienissä erissä jne. Jokainen voi kokeilla itse, niin huomaa homman toivottomuuden, menee sosiaalisien kontaktien puolelle, 5€ kauppoihin menee puolipäivää. Olemme myynneet joskus menestyksellä olkipaaleja pellolta suoraan käyttäjille hyvänä syksynä, mutta siinäkin joillekin marsujen omistajille tulee helposti väärinkäsityksiä, että niitä myytäisiin koko vuoden tuolla hinnalla. Kun lähdetään hakemaan sieltä tilalta niitä tuotteita, usein matka syö siitä suuren osan, koska monikaan ei pysty varastoimaan suuria määriä sitä halpaa viljaa nurkissaan. Vaikka olisikin järkevää rahdata useampi jyväsäkki kerralla, moni ei sitä niin tee. Perunoita rahtasin kaupunkiin oman aikani suoraan ja siinäkin tuli vastaan aika nopeasti ne realiteetit, ei ollut asiakkailla tiloja säilyttää isompaa erää ja pieniä eriä minun ei kannattanut toimittaa varta vasten. Osan viljasta myyn suuremmissa erissä karjankasvattajille ja osan rekkamitalla. Heiniä vielä myymme vähittäin ihan harrastuksen vuoksi, että on juttuseuraa, hevosmiehillä on niin hyvät jutut!


      • käytännössä

        Yritykselle: Rekka tulee pihaan ja parin tunnin päästä lähtee noin 40 tonnin lastin kanssa tien päälle. Tilojen välisissä kaupoissa määrät ehkä pienempiä, mutta kuitenkin useamman tonnin kertaeriä. Yksityiselle: Jos lasketaan että keskimäärin 40kg/hlö, niin hakijoita pitäisi olla 1000, jotta saavutetaan tuo 40 tonnia. Tämän lisäksi viljelijän pitää säkittää tavara. Eli työmäärä saatuun tuloon nähden kasvaa aika huimasti. Saati sitten, että ostajia löytyisi tarpeeksi. Sitten yleensä ostajalla iskee vielä nuukuus päälle ja tingataan siitä muutamasta hassusta eurosta senttejä vähemmäksi. Ja jos puhutaan pelkästään viljatilasta, niin viljaa on kuitenkin yleensä varastossa usean rekkakuorman verran. Eli karu fakta on, että yksityiselle myytäessä puhutaan yleensä niin pienistä määristä, että se ei tilallisen taloudessa paljoa näy, kuin lisääntyneenä työnä. Pitäähän tässä kyllä ottaa sekin huomioon, että ostaja saa siitä (yleensä) hyvän mielen. :) Sama hommahan se on joka teollisuuden alalla. Eli teollisuus pyrkii säästämään kuluissa käsittelemellä tavarat mahdollisimman suurina erinä ja yksittäisten tavaroiden myyminen jää kaupan tehtäväksi.


    • tottakai

      saa ostaa suoraan tilalta!! esim. Kelt.Pörssistä löytyy osastot maataloustuotteille...

      • Viljanviljeliä

        Kukaan ei ole koskaan halunnut ostaa viljaa suoraan minulta...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10762
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3053
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      207
      2871
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1666
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1607
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1516
    Aihe