Haluaako 60 vielä oikeasti tavata sen 'oikean' elämäänsä, joka ehkä mullistaa vielä koko loppuelämän? (En minä ainakaan, ainoastaan seurustelukumppanin, joka ei liikaa sekoita omaa arkeani ja pyhääni.)
Haluaako +60 vielä oikeasti sen 'oikean' elämäänsä
38
1877
Vastaukset
- jos puutuu
Sinunlaiset fossiilit on mieleltään jo yli kahdeksankymppisiä.
- Oma tupa oma lupa
60 voi elää vireää ja elämäntäyteistä rikasta arkea ja pyhää, kun elää tässä päivässä. Ainakin minulla on ollut ihan tavallinen avioliitto ja siitä ihanat lapset ja lastenlapset. On ollut hyvä työ ja siitä kohtuullinen eläke. Voin harrastaa ja tavata ystäviäni mielin määrin. On oma tupa ja oma lupa. Sekin on niin kullanarvoista. Siis elämä on kaikkea muuta kuin fossiilin elämää. Tietenkin jos kumppanuussuhde on tasa-arvoinen 'parisuhde', voisin harkita sitoutumista, mutta kyllä se vaatii aikamoista harkintaa.
- todellakaan halua
3 kertaa aviossa, siinä välissä muutama kihlaus, joista onneksi vapauduin ennen aamenta. Riitävästi kokenut, ei enää tarvetta todellakaan. Olen onnellinen 64v, elän itselleni, matkustelen, tapaan ystäviäni, lapsiani, lapsenlapsiani. Käyn teattereissa, luen kun haluan, vaikka öisin, ei häiritse ketään. Yhtäkään miestä en edes suuren rahatukon kera huolisi enää, sotkemaan hyvin toimivaa elämääni. Aika aikaansa kutakin. Tehkööt muut mitä haluaa, niin minäkin.
- on omat
hyvät ja huonot puolensa. On tehtävä jossain jutuissa kompromisseja. Varsinkin tässä kumppanuuskykymyksessä on meidän ikäisillä varmasti niin paljon elämän kokemusta, että melko tarkalleen tietää mitä haluaa, kun on miinustanut ja plussannut eri vaihtoehdot. Joissakin tapauksissa on ihan hyväkin, kun tasainen elämä saa sekoittajan, taas toisen elämässä tarvittaisiin tasaisempaa kyytiä. Ei elämä ole mustavalkeaa, väliin mahtuu kaikki muutkin värivaihtoehdot!
- "Reetta"
Jos joku välillä olisi meikäläisen päätä sekottamas;) Mielummin muistelisi niitä, ku aina niitä vanhoja, et mis meni vikaan... Ei miust ainaskaan ole kiva olla ihan yksin;)
- AVKT
"Reetta" kirjoitti:
Jos joku välillä olisi meikäläisen päätä sekottamas;) Mielummin muistelisi niitä, ku aina niitä vanhoja, et mis meni vikaan... Ei miust ainaskaan ole kiva olla ihan yksin;)
Kaikilla on vain yksi aika, vanhan muistaa uutta ei tiedä= olet vesimies.
- oma elämä
Se juna meni jo. Kaksi avioliittoa ja muutama suhde siinä välissä. Elän tällä hetkellä hyvää elämää ja nautin vapaudestani olla niin kuin haluan. En halua ketään sekoittamaan arkeani ja päättämään puolestani mitä pitää tehdä ja mieltä pitäisi olla.
- löytyisi
tasapuolinen suhde. Kumpikaan ei määräilisi ja molemmilla myös oma elämä. Eikös olis ihanne?
- 1943
löytyisi kirjoitti:
tasapuolinen suhde. Kumpikaan ei määräilisi ja molemmilla myös oma elämä. Eikös olis ihanne?
elelen tällä hetkellä. Ei valittamista.
- oma elämä
löytyisi kirjoitti:
Mikä ettei, taitaa vaan olla yhtä harvinaista kuin lottovoitto. Leskeksi jäätyäni olen törmännyt pääosin leskiin ja poikamiehiin jotka ovat nähneet minussa potentiaalisen vanhuudenpäivien hoitajan ja ovat heti alkaneet kasvattaa minua. Ei sytytä, olen nopeasti poistunut takavasemmalle
- 1943
oma elämä kirjoitti:
Mikä ettei, taitaa vaan olla yhtä harvinaista kuin lottovoitto. Leskeksi jäätyäni olen törmännyt pääosin leskiin ja poikamiehiin jotka ovat nähneet minussa potentiaalisen vanhuudenpäivien hoitajan ja ovat heti alkaneet kasvattaa minua. Ei sytytä, olen nopeasti poistunut takavasemmalle
kanta on, että ellei hän pysty suhteeseen mitään antamaan, hän lopettaa naisten kanssa olemisen. Ei hoida, ei hoidata. Saa nähdä, miten jyrkkä tämä mielipide on. Eilen sanoi puhelimessa, ettei edes soittele, jos tulee heikoksi.
- kun = 60+
Mikäs fossiili tollaista kyselee, onko elämä mennyt pieleen? Jokaisena päivänä pitää elää, minä olen tyytyväinen vaimon kanssa taistelemiseen, kohta tulee 50 vuotta täyteen. Mitä sitä syyttelemään ja vikoja etsimään, jos ei ole tyytyväinen kanattaa katsoa peiliin. Elämä on aina oikeaa ja siihen pitää itsekkin pyrkiä vaikuttamaan, ethän sinä olla holhouken alla? Voi paska kun on mukavaa tänään on autettu poikaa, joka on vajaa kuukausi sitten loukkaantunut mutta toipuu kyllä koska on vahvoilla geeneillä varustettu. Nytkin lähti palaveriin pitäis taas perustaa uuden yrityksen. Miniä on vielä tuolla ministeriössä miettimässä säästötoimenpiteitä, rahat valtiolta, kun on lopussa. No me täällä vaimon kanssa kahden ihanan tulevien hulttioiden kanssa puuhamme. Kuumaa rommitotia tosin tarvitaan ettei flunssa pääse yllättämään. Pärjäilkää elämässä pettyneet, mutta älkää etsikö syyllistä kovinkaan kaukaa.
- onneakin
tarvitaan. Ei kaikki epäonnistuminen ole vain itsestä kiinni. Toisia voi onni potkaista ilman paljon omaa syytä.
- oscar-
Tähän kysymykseen toivoisi enemmän vastauksia sellaisilta, joilla sitä oikeaa ei ole vielä ollut. Tietäähän sen, mitä nuo pari-kolme kertaa kierrossa olleet vastaavat. Tarpeekseen ovat jo saaneet-
- tässä yhdeltä
vastausta. Kuulun ko ikäluokkaan, en ole ollut aviossa. Olen seurustellut joidenkin kanssa, mutta ei ole tarpeeksi kipinöinyt kenenkään matkassa. Joten olen ollut yksin. Minulla ei olisi mitään sitä vastaan että lähtisin ihmisen mukaan... jos hän tuntuisi sopivalta minulle, jos rakastuisin häneen. Mutta en kuitenkaan aktiivisesti ketään etsi. Olen ihan tyytyväinen näinkin. Haluan elää omaa elämää, mutta kiehtoo edelleen ajatus kumppanista. Olisi mukava tuumailla asioista toisen henkilön kanssa. En tiedä olisiko ylitsepääsemätön ongelma sopeutua tässä iässä uuteen elämäntilanteeseen. Joutuuhan monet pakon edessä sopeutumaan yksinäisyyteenkin, kun puoliso kuolee.
- oscar.
tässä yhdeltä kirjoitti:
vastausta. Kuulun ko ikäluokkaan, en ole ollut aviossa. Olen seurustellut joidenkin kanssa, mutta ei ole tarpeeksi kipinöinyt kenenkään matkassa. Joten olen ollut yksin. Minulla ei olisi mitään sitä vastaan että lähtisin ihmisen mukaan... jos hän tuntuisi sopivalta minulle, jos rakastuisin häneen. Mutta en kuitenkaan aktiivisesti ketään etsi. Olen ihan tyytyväinen näinkin. Haluan elää omaa elämää, mutta kiehtoo edelleen ajatus kumppanista. Olisi mukava tuumailla asioista toisen henkilön kanssa. En tiedä olisiko ylitsepääsemätön ongelma sopeutua tässä iässä uuteen elämäntilanteeseen. Joutuuhan monet pakon edessä sopeutumaan yksinäisyyteenkin, kun puoliso kuolee.
Viittaa siihen, että noiden seurusteltavien kanssa olet ollut varovainen - ja ehkä liian varovainen. Kyllähän tässäkin elämän vaiheessa joku siirtyy ensi kertaa aviosäätyyn. Puolison kanssa olisi kieltämättä mukavampi viettää iltaa, matkustella ja hakea uusia vaikutteita. Voisi kertoa tuttaville, mitä puolison kanssa aiotaan tehdä. Arvostus nousisi heti. Kieltämättä totuttautuminen elämään säännöllisesti toisen ihmisen kanssa vaatisi joustavuutta, ja se voi aiheuttaa ainakin aluksi sopeutumisongelmia tässä iässä. Jos ei etsi, ei sekään vaarallista ole, sillä tässä asiassa etsivä ei useinkaan löydä. Mieluummin pitäisi olla löydettävänä. Löytäjä ei aina hänkään ole etsimässä.
- ..lisään..
oscar. kirjoitti:
Viittaa siihen, että noiden seurusteltavien kanssa olet ollut varovainen - ja ehkä liian varovainen. Kyllähän tässäkin elämän vaiheessa joku siirtyy ensi kertaa aviosäätyyn. Puolison kanssa olisi kieltämättä mukavampi viettää iltaa, matkustella ja hakea uusia vaikutteita. Voisi kertoa tuttaville, mitä puolison kanssa aiotaan tehdä. Arvostus nousisi heti. Kieltämättä totuttautuminen elämään säännöllisesti toisen ihmisen kanssa vaatisi joustavuutta, ja se voi aiheuttaa ainakin aluksi sopeutumisongelmia tässä iässä. Jos ei etsi, ei sekään vaarallista ole, sillä tässä asiassa etsivä ei useinkaan löydä. Mieluummin pitäisi olla löydettävänä. Löytäjä ei aina hänkään ole etsimässä.
Vaikka en ole aikoihin aktiivisesti etsinyt, on tarjokkaita ollut. Mutta ei sellaista, jonka kanssa olisi hynttyyt yhteen halunnut laittaa. Paraikaa yksi kiertää ympäri kuin kissa kuumaa puuroa. Jos ihmisten arvostuksen takia olisin avioon halunnut, sen olisin tehnyt jo aikaa sitten ja viimeistään nyt. Mutta minulla on ollut unelmana löytää sellainen, jonka kanssa on kipinää ja yhteinen sävel, vaikka välillä epävireinenkin!
- tahkonvääntäjä.
..lisään.. kirjoitti:
Vaikka en ole aikoihin aktiivisesti etsinyt, on tarjokkaita ollut. Mutta ei sellaista, jonka kanssa olisi hynttyyt yhteen halunnut laittaa. Paraikaa yksi kiertää ympäri kuin kissa kuumaa puuroa. Jos ihmisten arvostuksen takia olisin avioon halunnut, sen olisin tehnyt jo aikaa sitten ja viimeistään nyt. Mutta minulla on ollut unelmana löytää sellainen, jonka kanssa on kipinää ja yhteinen sävel, vaikka välillä epävireinenkin!
Yhdellä ja oikeastaan useimmilla tuo kipinä syttyy helposti ja roihu saa alkunsa, toisella kipinää saa odottaa tai se ei synny millään. Syyt voivat olla muualla kuin tässä ja nyt, mm. lapsuuden traumoissa ja niistä aiheutuneessa varovaisuudessa muihin ihmisiin.
- AVKT
nainen, mies?
- Tilja
En kuitenkaan ole epäsosiaalinen.
aina yhtä ärhäkkänä... Kaikki nyt luusereitakaan, voihan joku olla ihan oikeastikin tykästynyt Sinuun :)
- maija-inkeri
Pirrejuupas kirjoitti:
aina yhtä ärhäkkänä... Kaikki nyt luusereitakaan, voihan joku olla ihan oikeastikin tykästynyt Sinuun :)
etsin vielä vierelleni kumppania. Kuten joku sanoi kumppani myös lisää arvostusta muiden silmissä. Ehkä hän ei etsimällä tule vaan pitäisi olla löydettävänä. Mutta vaikka etsimällä ei tulisikaan niin etsiminen on silti hauskaa ja mielenkiintoista puuhaa.
- Jääkö luu käteen
maija-inkeri kirjoitti:
etsin vielä vierelleni kumppania. Kuten joku sanoi kumppani myös lisää arvostusta muiden silmissä. Ehkä hän ei etsimällä tule vaan pitäisi olla löydettävänä. Mutta vaikka etsimällä ei tulisikaan niin etsiminen on silti hauskaa ja mielenkiintoista puuhaa.
Voihan sitä etsiä ja olla etsimättä, mutta ilmeisesti lähi- ja kaukonäkö on sen verran huonontunut ja tuntoaisti niin turta, että sitä vaan kulkee ja etsii. Nuorena kumppanin löytäminen se oli elinehto, mutta näin senorina se ei aiheuta mitään paniikkia. Minä ainakaan en tarvitse mitään sellaista arvostusta, jossa arvostetaan vain kumppanin kanssa olemista. Rientoja, menoja, tekemistä ja ystäviä riittää yllin kyllin ilman aveciakin.
- partnerin kanssa
Jääkö luu käteen kirjoitti:
Voihan sitä etsiä ja olla etsimättä, mutta ilmeisesti lähi- ja kaukonäkö on sen verran huonontunut ja tuntoaisti niin turta, että sitä vaan kulkee ja etsii. Nuorena kumppanin löytäminen se oli elinehto, mutta näin senorina se ei aiheuta mitään paniikkia. Minä ainakaan en tarvitse mitään sellaista arvostusta, jossa arvostetaan vain kumppanin kanssa olemista. Rientoja, menoja, tekemistä ja ystäviä riittää yllin kyllin ilman aveciakin.
on kivempi tanssia lavatansseja ja seksikin on hauskempaa jos on partneri
- 1943
partnerin kanssa kirjoitti:
on kivempi tanssia lavatansseja ja seksikin on hauskempaa jos on partneri
voi olla menemättä lavatansseihin, seksittäkin voi elää. Monenlaista muuta puuhaa riittää, on sellaisiakin kausia ollut.
- entäs päivälliskutsut
1943 kirjoitti:
voi olla menemättä lavatansseihin, seksittäkin voi elää. Monenlaista muuta puuhaa riittää, on sellaisiakin kausia ollut.
Olisi kivaa kun kutsuu vieraita pariskuntia että on myös oma mies. Olen huomannut että naimisissa olevat naiset eivät ole kovin halukkaita seurustelemaan vapaana olevan naisen kanssa. Kun on yksin jää seuraelämä aika köyhäksi. Ainoat joiden kanssa voi seurustella on muut yksinäiset ja sukulaiset sekä varatut miehet jotka hakevat seksiseuraa.
- 1943
entäs päivälliskutsut kirjoitti:
Olisi kivaa kun kutsuu vieraita pariskuntia että on myös oma mies. Olen huomannut että naimisissa olevat naiset eivät ole kovin halukkaita seurustelemaan vapaana olevan naisen kanssa. Kun on yksin jää seuraelämä aika köyhäksi. Ainoat joiden kanssa voi seurustella on muut yksinäiset ja sukulaiset sekä varatut miehet jotka hakevat seksiseuraa.
pariskuntia käy kylässä ja minua kutsutaan, vaikka olen yksinkin. En edes mieheni eläessä kuulunut mihinkään säännöllisesti kokoontuviin piireihin. Nautimme siitä, että täysin tuntemattomina tutustuimme uusiin ihmisiin. Sitten erottiin eikä tullut mitään sitoumuksia. Nykyinen partnerini on samantyylinen. En juuri kutsu ihmisiä, mulle voi tulla spontaanisti. Tietyt perhejuhlat ovat poikkeus. Ja onhan se kiva, että seuralaiseni tulee lauantaina kanssani hautajaisiin, vaikka yksinkin olisin selvinnyt.
- ole saanut
1943 kirjoitti:
pariskuntia käy kylässä ja minua kutsutaan, vaikka olen yksinkin. En edes mieheni eläessä kuulunut mihinkään säännöllisesti kokoontuviin piireihin. Nautimme siitä, että täysin tuntemattomina tutustuimme uusiin ihmisiin. Sitten erottiin eikä tullut mitään sitoumuksia. Nykyinen partnerini on samantyylinen. En juuri kutsu ihmisiä, mulle voi tulla spontaanisti. Tietyt perhejuhlat ovat poikkeus. Ja onhan se kiva, että seuralaiseni tulee lauantaina kanssani hautajaisiin, vaikka yksinkin olisin selvinnyt.
kutsua yksityistilaisuuksiin. Ainoa poikkeus juuri sukulaiset ja paras ystävätär joka kutsui 60-vuotisjuhliinsa. Ei hänkään muuten kutsu minua, vaikka hän juhlii paljon aviomiehensä kanssa. Kutsun kotiini useinkin ystäviä ja tuttavia mutta eivät he koskaa kutsu minua takaisin. Käyn kyllä paljon ulkona eri tilaisuuksissa monta kertaa viikossa. Nämä ovat työn ja harrastusten kautta tulleita tilaisuuksia.
- Tervetullut kutsuille
ole saanut kirjoitti:
kutsua yksityistilaisuuksiin. Ainoa poikkeus juuri sukulaiset ja paras ystävätär joka kutsui 60-vuotisjuhliinsa. Ei hänkään muuten kutsu minua, vaikka hän juhlii paljon aviomiehensä kanssa. Kutsun kotiini useinkin ystäviä ja tuttavia mutta eivät he koskaa kutsu minua takaisin. Käyn kyllä paljon ulkona eri tilaisuuksissa monta kertaa viikossa. Nämä ovat työn ja harrastusten kautta tulleita tilaisuuksia.
Ei elämäni ole pilalla, vaikkei olekaan sitä avecia kutsuille. Loppujen lopuksi ei ne kutsut ole jokapäiväinen asia, jos on pakko olla seuralainen, voin pyytää jotain miespuolista ystävääni tai sukulaistani tai jopa poikaani aveciksi virallisiin kutsuihin. Pienimuotoiset kyläänkutsut taas ovat monesti hauskempia, koska seurustelu on vähemmän muodollista. Täytyy kyllä sanoa, etten loppujen lopuksi ole mikään kyläilijätyyppi ja en nyt mitenkään enää rakasta isoja kutsuja. Jo niiden järjestäminen on aika työlästä, oma porukka on kyllä mukava pyytää silloin tällöin syömään tai juhlistamaan jotain asiaa. - Ja todellakin, ei se seksi ole ihan tärkein asia mikä pitää olla ensisijaisena kuvioissa. Aivan rauhassa voin viettää vapaa-aikaa jopa seurustelemisesta.
- on enemmän naisten
mieleen kun miehet jotka on hoitaneet työnsä ja kaikki asiansa aina.Luusereilla on jutut paremmat.
- Onelinen ja tytyväinen
Oikeita on ollut ainakin minulla jo monia tähän ikään ja kaikki ovat osoittauneet pitemmässä juoksussa vääriksi tai minä vääräksi heille. Kun katson peiliin, näen - paitsi aika itsekkään - myös hyvin itsenäisen ihmisen, jolle sopii huonosti alistuminen, passaaminen ja kaikenkarvainen joustaminen. Kun näin on, on parasta olla yksin. Nautin aivan rehellisesti ja oikeasti itsenäisestä olemisesta. Seuraa saa, jos haluaa, mutta voi olla haluamattakin. Jos olisin jäänyt vaille avioliittoa, lasten tekemistä, perhe-elämää, vapaita suhteita ja muita suhteita sekä kaikenlaista elämän kirjoa ja kokemuksia, voisin ehkä haikailla, mutta tällä kokemuksella en enää. Rakkausromaanien ja naistenlehtien hömpötystä on mielestäni "se oikea"- tyypittely. Oikeita eli sopivia on oikeasti monia, kun silmänsä avaa eikä haihattele haavekuvien perään. Perimmäinen kysymys on kuitenkin se, jaksaako ja haluaako jakaa elämänsä toisen kanssa. Minä en halua, ystävät ja tuttavat riittävät elämän jakamiseen harrastusten ja muiden puuhastelujen ohella mainiosti. Mutta kaikki eivät ole kaltaisiani arkirealisteja, romantikkoja riittää ja mikä ettei heitä saisi olla.
- Olisipa ihanaa
Mieluummin ottaisin vaikka loton päävoiton. Olisipa ihanaa, sille löytyisi tarvetta ja käyttöä.
- mieluummin
Olisipa ihanaa kirjoitti:
Mieluummin ottaisin vaikka loton päävoiton. Olisipa ihanaa, sille löytyisi tarvetta ja käyttöä.
hyvän miehen ja vähemmän rahaa. Liiasta rahasta tulee kuvottava olo.
- harvinainen
Olisipa ihanaa kirjoitti:
Lottovoitto tai mies? No riippuu summasta ja miehestä. Kyllä raha kaikille kelpaa, raha ei haise. Se voidaan sijoittaa ja antaa meklarille valtakirja hoitaa varoja. Mies taas voisi olla kiva jos se on kiva.
- jos ei ole
ystäviä tai ystävillä ei ole aikaa?
- Onelinen ja tytyväinen
jos ei ole kirjoitti:
ystäviä tai ystävillä ei ole aikaa?
Muuta vastausta ei ole, joko sinä valitset ns. ystäväsi siten,että et ole rehellinen itsellesi, jolloin olet epäaito ns. ystävillesi. Mieluisalle ihmiselle löytyy aina aikaa,se on valintakysymys. Se, ettei aikaa löydy, on vain siisti tekosyy sille, ettei halua tavata. Teeskentelijällä ja kaikkien ystävällä ei ole ystäviä. Joustamisella tarkoitin joustamista suhteessa, mikä on mielestäni eri asia kuin ystävysten kesken. Mikä sinua estää hankkimasta ystäviä muu kuin itsesi - ? Niin on, että siten makaa kuin petaa - lähes kaikessa.
telkusta ohjelma jossa 80 - 90 vuotias pari vihittiin, eli ei tässä kai vanhoja vielä oltaisi sekoittamaan pakkaamme täysin :)
- Mumppa
Juttukaveri olisi kiva olla olemassa, ja joku ns tavallinen mies jonka kanssa voisi puhua - myös tunteista. Sellainen mies, jota en ole löytänyt. Aviomies oli tuppisuu teppo. Toinen asia on se, onko tällaisia vapaita miehiä olemassa? Jos on - niin olen sitten hakenut / katsellut vääristä paikoista..........
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3563045Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3011473En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841302- 1081301
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991285Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591245- 481135
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi791045Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24941- 33847