Miniramppi pihalla valitus

veeee

Hei, Rakensin skeittirampin pihalleni viime syksynä. Nyt kevään tultua olen taas alkanut siinä rullailemaan ja tänään tuli rakennuslupaviranomainen kolkuttelemaan aamulla oveeni. Joku naapureista oli soittanut heille ja valittivat melua. Rakennuslupaviranomainen sanoi että kannattaisi hakea lupa virastosta, silloin naapurit eivät veisi luultavasti valitusta eteenpäin. Tietääkseni miniramppi ei kuitenkaan rakennuslupaa edes tarvitse kun sitä viime vuonna esim täällä tiedustelin? Voi kuitenkin olla, että lupa ehkäisi hieman valitusta? Olen tekemässä juuri äänieristystä ramppiini ja sopimassa että en skeittaisi pihallani enää klo 20-21 jälkeen. Toki näin hiljaisessa naapurustossa, jossa vain linnut visertävät ymmärrän, että ihmiset eivät ole tottuneet pieneen kolinaan vaikka se ei varmasti ylitä edes ruohonleikkurin äänen tasoa. Kannattaako minun hakea lupa vai sopia esim. asia vain naapureiden kesken? Onko mahdollista että saisin esim. purkutuomion? Olenko oikeutettu harrastamaan harrastuksiani pihallani? en toivo muuta kuin naapurisopua ja rauhaa. kiitos neuvoille.

19

7483

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • inssi'

      Kun jo kerran olet tällä pastalla saanut ohjeeksi, että lupaa ei tarvita, niin pidä vain siitä kiinni. Pätee todennäköisesti vielä KHO:ssakin. Joku tyhmempi kyselisi asiaa oman kuntansa lupavirastosta, mutta se on luusereita varten. Tosiäijät eivät moiseen sorru.

      • veeee

        haistan sarkasmin jo kahdesta sanasta. tietääkseni rampille ei kuitenkaan rakennuslupaa tarvitse, sehän on pienempi kausittainen laite eikä mikään autotalli. kyse oli siitä, että voinko saada esim purkutuomion jne seuraamuksia.


      • inssi'
        veeee kirjoitti:

        haistan sarkasmin jo kahdesta sanasta. tietääkseni rampille ei kuitenkaan rakennuslupaa tarvitse, sehän on pienempi kausittainen laite eikä mikään autotalli. kyse oli siitä, että voinko saada esim purkutuomion jne seuraamuksia.

        Niin se voi haiskahtaa. Joissakin tuppukylissä vaaditaan lupa jopa puun kaatamiseen omalta tontilta. Vaikka puu on pieni taimi (omasta mielestä) ja häiritsee pahasti rouvan auringonpalvontaa iltapäivisin syyskuussa. Mutta lupa pitää olla. Ja Suomen erityispiirrehän on, että käytännöt vaihtelevat kunnittain. Mikä kelpaa täällä, ei kelpaa siellä.


      • voooooooooooooooooo

        senku vaa skeittaat


      • pahasti
        veeee kirjoitti:

        haistan sarkasmin jo kahdesta sanasta. tietääkseni rampille ei kuitenkaan rakennuslupaa tarvitse, sehän on pienempi kausittainen laite eikä mikään autotalli. kyse oli siitä, että voinko saada esim purkutuomion jne seuraamuksia.

        ei siihe munkaa mielestä mitää lupaa tarvita,ei mullekaan oo tultu mitää sanomaan kun mä oon rakennellu ramppeja.



        mutta mulla ei kuulu siitä mitään ääntä


    • naapurin täti :)

      Pihoille rakennetaan monenlaista ja osaan on oltava lupa; jopa niin hulluun juttuun kuin "stageen" jos se nostaa siellä olevat ihmiset liian korkealle ja näkyvät häiritsevästi naapurille (meillä päin näkyvyyden korkeusraja kulkee n. parin metrin korkeudella). Joten jos ovellasi on käynyt rakennuslupaviranomainen hän tuskin on huvikseen ehdottanut sinua hakemaan lupaa? Heidän tehtävänsä on tarkastaa naapurien valituksien aiheellisuus ja harmi vain, ettet puhunut juttua jo selväksi hänen kanssaan. Koska naapurisi ovat sotajalalla hoitele vain lupa-asia ( tai uskoisin, että kyse on lähinnä ilmoituksesta) virastoon kuntoon. Sinun ei tarvitse enää sen jälkeen huolehtia purku-uhasta. Mutta selvää on, että suuressa osassa Suomen taajamia hiljaisuus tulee viimeistään klo 22 ja vaikka itse et omaa kolinaasi häiritseväksi koe, niin joku naapurisi voi olla eri mieltä. Ideasi äänen vaimentamisesta on huomaavaista ja toivottelen sinulle intoa skeittailuun. Se on joka tapauksessa hyvä harrastus versus kiljuvat kakaralaumat miettimässä, mitä kiusaa vois seuraavaksi tehdä. Ja jos uskot, että puhelu naapureiden kanssa auttaa, niin tee niin. Itse olisin ikäloppuna täti-ihmisenä hyvinkin mielissäni, jos nuori naapurini ottaisi minutkin huomioon ja voisimme vähän sopia metelistä ja muusta.

      • tarvita

        Mikä ihmeen lupa pitäisi olla skeittiramppiin omalle pihalle omaan köyttään ?? Naapurisi valittelee ja jos rak.valvonta on siihen noin reagoinut, niin johan on. Mikä laki kieltää oman skeittirampin...ei sitten niin mikään. Eikä rampista voi lähteä niin kovaa melua, että se riittäisi perusteeksi rampin purkamiselle. Näytä etusormea naapurillesi ja pyysä skeittailemaan. Pistä responssia miten tarinasi etenee.


    • vkjndgshfehjdj

      joo se on sitte semmosta oon kans harrastanu skaittausta pari kuukautta ja oon kans rakennellu ramppeja

    • Justiina_Mamalia

      Älä väitä, ettei skeittailusta tulisi ruohonleikkurin ylittävää äänen tasoa! Vai onko sinulla valikoiva kuulo! Asun 9. kerroksessa, ja kun kakaralauma tulee skeittailemaan tuohon alapuolelle, menee hermot. SItä jatkuvaa kolinaa ja mekastusta kestää tuntitolkulla, heti koulun loppumisen jälkeen iltakymmeneen ja taas viikonloppuna sekä lauantaina että sunnuntaina. Menkää ja skeittailkaa jossain äänieristetyssä hallissa! Ei ole oikeutta terrorisoida muita ihmisiä.

      • joonas223

        Olet justiina varmasti elänyt railakkaan ja tapahtumarikkaan elämän kun lasten leikkiminen sinua häiritsee. Mieti jos itse olisit lasten tilanteessa ja vanhat kurttunaama-mummot kieltäisivät sinua leikkimästä. Eivät he melua tahalleen vaan harrastavat kehittävää urheilua. Laajenna näkökulmaasi vanhus.


      • Peteukki

        Mutta onko kyseessä ramppi vaiko pihamaa ? Ramppi ei kolise niin paljon kun esim. laatoitettu aukio....


    • Huxtable

      Lainaus aloittajan tekstin lopusta: "en toivo muuta kuin naapurisopua ja rauhaa"

      hah hah - tuo taitaa enneminkin olla se mitä naapurisi haluaa - mutta sinun skeittailusi aiheuttama melu rikkoo koko alueen idyllin ja rauhan. Yömyöhään jatkuva nuorisoporukan loputon skeittaus aiheuttaa kyllä niin suuren haitan naapureille että en ihmettele lainkaan, että he ovat siitä valittaneet.

    • toleransssssi

      Miettikää mitä ne lapset tekee, jos eivät saa harrastaa?!?!? Juovat jossain kaljaa ja haistelevat liimaa. Onko se parempi kuin skeittaus? Valitettavasti fysiikan lakien mukaan maailmassa on monta asiaa, josta kuuluu ääni. Onneksi järjestyssäännöt estää metelöinnin ILLALLA ja YÖLLÄ.Päivällä saa ääntä tuottaa. Joka sitä ei kestä on itse ongelma, ei skeittaajat. Miettikää jos omat lapsenne tai lasten lapset haluaa skeitata pihalla. Menettekö ajamaan pois? Tsiisus.

      • uj oi pj oij jioåp o

        Desibelit.


        Asuinalueella melu saa olla 55 desibeliä päivisin. Se vastaa ihmisen normaalia puheääntä. 85 desibelissä, pitää käyttää kuulosuojia. Ihminen huutaa 110 desibeliä.

        Skeittirampin melu on mitattavissa, mittareita saa lainaan rakennusvirastosta, eikä ne paljoa maksa ostettunakaan.

        Melu on subjektiivinen asia. Kakarat kun kirkuu hiekkalaatikolla, kyllä se kaikkia häiritsee aina, sama skeittirampissakin. Melu kun ei ole tasaista, kuten vaikkapa junarata tai katumelu, niihin kyllä tottuu. Mutta äkullisiin aääniin ja paukkeeseen ei voi tottua. Joskus on hiljaista, joskus paukkuu pommit, juusii.

        Skeittiramppeja, julkisia, on purettu suomessa muutamia, naapureita häiritsevän melun takia. Tuollain yksityinen ramppi lähtee kuin leppäkeihäs, kun asia laitetaan vireille.


    • moottoripyöräilijä

      Sano naapureillesi jotain nättiä mutta rumaa. Jospa ne ymmärtävät, että ensitapaamisella heidän nenunsa voivat ollakkin punaisia. Jatka skeittaamista entiseen malliin.

    • jaakko97

      periatteessa naapureilla ei ole mitään valtaa siihen koska itse skeittailen tossa etupihalla varmaan 23.00 asti ja naapurit vat valittaneet mutta en kyllä ole joutunut mitään purkamaan tai mitään niin edes päin...

    • täti

      sinähän kiva naapuri olet.. kerropa osoittteesi, niin jatkan skeittailua siitä mihin jäit.. etpähän ainakaan nuku koko yönä!!!!

      terveisin täti, joka on elänyt pitkän ja vaiherikkaan elämän - se siitä "hanki elämä" -sloganista!

    • Skedesetä

      Kuinka tässä sitten mahtoi käydä..?

    • Ei.häiriintyvä

      Aina kannattaa kysyä ko. virastosta ja noudattaa ohjeita. Ei tämän palstan tiedot aina ole täydelliset. Ja paremminhan voit esittää asiasi virkamiehelle.
      Kiitos että olet luvannut lopettaa klo 21. Moni alkaa hermostua niinä aikoina, jos ovat huonounisia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 155
      4557
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      117
      4165
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2750
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1669
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1660
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      93
      1596
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1573
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe