Fortaleza , Brasilia

pelax

Olin marras - joulukuun -03 vaihteesa Fortalezassa lomalla, kaksi viikkoa ,kerron oman kokemukseni tuosta paikasta Teille, että olisi jotain vinkkiä kyseisestä paikasta.
Saapuminen lentokentälle sujui erittäin hienosti.
Lämpöaalto kohtasi sitten tälläisen pohjolan pojan, että paitahan siinä kastui heltteessä.
Ilmastoidulla bussilla sitten hotelille ja huoneiden jako. Kaikilla tuntui olevan kiire saada ensimmäisenä huone , olihan 13 tunnin lento välilaskulla takana.
Ponta Mar hoteli oli ihan siisti ja siellä huoneet siivottiin päivittäin.
Buffeaamiainan ei kuitenkaan muutunut kahden viikon aikana kovin paljon valikoimaltaan joten, alkoi tuntua että , heiltä on ainekset loppuneet uuden kehittämiseen. Munakas kaikisssa muodoissa tuntui tulevan jo korvistakin ulos.
Muiden suomalaisten käyttämien hotelien aamiaisesta minulla ei ole tietoa.
Nukutun yön jälkeen , tosin pommiin nukutun, kun olisi pitänyt lähteä tervetuliaiskierrokselle, alkoi tutustuminen Fortalezaan.
Aluksi alkoi etsiminen rahan vaihtooon. Meidän käyttämä euro ei maksuvälineenä suoranaisesti käy.
Eikun rahanvaihtopisteeseen ja eurot realeiksi.
Kannattaa vähän kierrellä mistä rahansa vaihtaa.
Suuria eroja on vaihtokursseissa , ja ainakin Brailian keskuspankki ottaa hyvät provikat päältä kiinteellä maksulla .
Suosittelen että,vaihdatte suuremman summan euroja realeiksi niin säästytte suuremmilta välityspalkkioilta. Jokainen vaihto verottaa välityksen, laskekaa.
Kun menette pankiin niin ottakaa passi mukaan rahan vaihtoon. Yli 200 sadan euron vaihdossa se vaaditaan esitettäväksi.
Ja nyt minulla on sitten realeita taskussa , eikun tuhlaamaan.
Yksi tärkeä sääntö on rahanvaihdossa paikallaan.
Älkää esitelkö rahojanne julkisesti edes pankissa, vaan laitatte ne visusti katseilta piiloon ja sitten suorinta tietä hotelin turvasäilytykseen ylimääräiset.
Aasin siltaa myöden tulemmekin sitten kaikkein tärkeimpään asiaan.
Kun puhutaan rahasta tai jostakin arvokkaasta niin kannattaa ottaa se AINA vakavasti.
Sääntö yksi: JÄTTÄKÄÄ KAIKKI ARVOKAS SUOSIOLLA KOTIIN JO ENNEN MATKALLE LÄHTEMISTÄ.
Koskee niin sormuksia , riipuksia , koruja ja muuta mikä on kultaista.
Isossa maailmassa , niin tuollakin Fortalezassa varoitettiin oppaiten taholta tämä jo lentokentältä ajaessa hotelille.
Sääntö kaksi: kuljettakaa kaupungilla liikuessanne niin paljon arvotavaraa mukananne kun olette valmis luopumaan , mahdollisen ryöstön tai varkauden sattuessa kohdallenne.
Ei sitten tule suru puseroon jos kaikki menee.
Minulle ei tapahtunut onneksi mitään mutta kyllä niitä suomalaisia kohtaan varkauksia ja ryöstö tapahtui, jopa keskellä kirkasta päivää.
No , turvallista siellä on kuitenkin liikkua, kunhan illalla muistaa olla pois slummialueelta ja käyttää valaistuja kajuja. Kaksin on aina turvallisempaa.
Käyttäkää taxia. Minä käytin myös. Liikuin yöllä
myös kävellen , eikä mulla mitään uhkaavaa tilannetta.
Taxi , lähtö oli 2.20 realia. Pyytäkää mittari kuskilta pääle ennen ajoon lähtemistä. Välttäkää pimeitä taxeja sillä ne saatta tulla kalliiksi matkustaa, siis ei mittaria, tunnusta taxi.
Kun olemme lämpimässä säässä , eikun helteesä ,kaipaa sitten ilmastointia. No , taxeissa ,useimmissa missä minä liikuin oli perinteinen ilmastointi, ikkunat auki ja menoksi.
Uudemmissa autoissa ehkä tuo ilmastointi oli mutta ei kohdannut minua.
Hotelissa oli ilmastointi , luojan kiitos.
Huomatkaa , kuten minä en aluksi tehnyt. Säätäkää jos on mahdollista lämpötila lähelle ulkoilman lämpötilaa ,säästytte ikävältä flunssalta.
Bussit olivat ilmastoitu , ikkunat ja luukut auki, kyllä ilma vaihtui. Kannattaa kokeilla matkustamista busseilla ,se on halpaa ja helppoa.
Hinta oli 1,50 realia /henk. matka ,lähtöpysäkiltä päätepysäkille. Matka maksetaan etukäteen rahastajalle. Käynti on aina takaosasta ja etuosasta ulos.
Bussipysäkkejä löytyy läheltä hotellirantakatua olevalla valtaväylältä.
Busseilla pääsee muuten kätevästi Futuro uimarannalle, eikä siis maksa paljon.
Kun olemme nyt ns. liikenteen kanssa tekemisissä , en malta olla keromatta että , jalankulkija on aika suojaton ylittäessä katuja , varovaisuuta ja malttia.
Uiminen , sehän hauskaa oli lämpimässä vedessä 28 asteinen. VAROKAA MERIVIRTOJA. Ei ole mitenkään häpeä ettei uskalla uida puolenkilometrin päähän rannasta. Hotelirantakatu jossa on BEIRA MAR ranta on ihan hyvä uimiseen vaikka jonkin verran likainen , roskainen.
Toinen , parempi ranta tulikin jo edellä mainittua FUTURO ranta. Rantaa on silmänkantamattomiin ja sunnuntaisin rannat ovat melko kansoitettu. Brasilialaiset lomalaiset ja tietysti paikalliset ovat huomanneet ne siistiksi ja puhtaaksi. Suosittelen.
Kun on vielä realeita tässä vaiheesa taskussa, niin pitäähän niitä käyttää.
Noilla rannoilla , kuten muuallakin rantakadulla on pitkin päivää noita kaupustelioita,riesaksi. Vaikka millaista krääsää on tarjolla.
Jokainen meistä tekee omat päätöksensä ostamaisesta niin minäkin, en sortunut katukauppaan. Kannattaa ensin katsella marketeista, kaupoista samojen tuotteiden hintoja.
Suomalaisen pitää osata tinkiä. Tämä koskee niin katukauppaa kuin tavarataloja , iltatoria.
Kenkäkadulla saa hinnoista usein pois 10-15% helposti kun ilmoittaa että maksaa käteisellä.
Brasilialainen ostaminen perustuu useimmiten osamaksukauppaan.
IGUATEMI ostari on amerikkalaismallinen ostari , noin 8 km pääsä hotelikadulta . Taxilla pääsee kätevästi, myös bussilla. Ostarissa on merkkituotteita joten hinnat ovat sen mukaiset. Valikoimaa löytyy runsaasti, vaikka mitä.
ALDEOTA ostari on myös tälläinen tasokas ostospaikka , merkkituotteineen, ja ei ole niin kaukana hotelirantakadusta , noin 1 km matkaa.
MERCADO ostari ns. kansan marketti . Hyväkuntoinen jaksaa kävellä , mutta taxit on käytössä. Kävelemällä on yksi hyvä puoli mennä tuonne kansan markettiin , joutuu menemään kenkäkadun , 1 km. mittaisen läpi. Saattaa tulla vaikka ostettua muutamat kengät heräteostoksena.
MERCADO ostarissa kannattaa tinkiä hinnoista sillä niissä on ainakin puolet liikaa , totesin sen itse. Sain alennusta.
Ruokapaikat. Brasiliassa on tapana syödä hyvin.
Muistakaa tämä sääntö :kun tilaatte ravintolassa ruokaa niin yleensä yhdestä tilauksesta syö kaksi henkilöä.
Fortalezassa on myös niitä kiloravintoloita . Keräät vaan lautaselle sitä mitä tarjolla on ja mistä itse pidät, menet kassalle jossa se punnitaan , maksetaan , eikun syömään.
Brasil Tropical ravintola on hyvä esimerkki aloittaa kiloruokailuun tutustuminen. Lähellä rantahotelikatua. Entä se hinta ? No, kun olet lähempänä turistikohteita niin siihen tuotteeseen on lisätty ns. turistilisä. Meneppäs jalkoja liikutellen vähän edemmäksi turistipaikasta niin saat tosi halvalla syödäksesi kiloravintoloissa , niitä löytyy kaupungista.
Tämä on vain esimerkki hinnoista . Rantakatu kiloravintola hinta noin 20 real /kg mutta sivummalla noin 500m tuosta kadusta , korkeintaan puolet , eli 10 realia /kg
Juomiset , pätee sama kaava, kaliimmat rantakadun kuppiloissa ja halvimmat syrjemmässä.
Hintoja en laita koska ne muutuu ajan myötä , varmaan ylöspäin.
Marketista sai oluen noin 1 realin hinnalla sekä kirkasta viinaa 3 realilla ison pullon.
Jouduin turvaantumaan apteekin palveluun kun kuume ,nuha ja yskä iskivät . Lääkeet sain edullisesti ja niin sitä oltiin seuraavana päivänä taas raitilla menemässä , melko terveenä.
Hintataso on jonkin verran halvempi kotimaan apteekeihin nähden. Valikoimassa kyllä löytyy lääkeitä.
Iltaelämä . IRACEMA kadulta löytyy sitten sitä jytää, forroa , tanssia , discoja , PIRATA baari. Discot ovat toisilleen kilpailijoita , asiakkaista ,niin ainakin minä päätelin.Meteli oli ainakin valtaisa. Jokaisen "pulju" halusi tulla kuulluksi metelin puolesta , että ,hei me täälä soitetaan jytää !!!
No , sisälle pääsi 10-15 realin hinnalla ja naiset ilman, riipui discosta. Juomat maksoi 5.50 real/paukku , mitä naiset joivat niin miehet maksoivat heidänkin juomansa. Merkittiin miehen korttiin juomiset. Pitäkää muuten vahtia juomistanne ettei laiteta tyrmäystippoja, tai joku kähvellä ja maksata teillä juomia. Ulos ei pääse ennekuin on maksettu, karskit vahdit pitää siitä huolen.
Ottakaa korviin pumpulit, sillä sisällä meteli on valtaisa (nauran)
Kuuluisa PIRATA BAARI on muuten auki vain maanantaisin ja kyllä siellä kannattaa käydä. Sisäänpääsymaksu oli 15 realia /henk.
Hinnoittelu : kaikki retket jotka suoritatte matkatoimiston kautta maksavat aina enemmän kuin itsehankitut. Nimeltä mainitsematon toimisto osasi ottaa ainakin osansa välistä.
Esimerkiksi Pirata baariin pääsee paljon halvemmalla kun menen itse ja ostaa tuon lipun.Pitkä matka ei ole edes kävellä hoteleilta.
No, jokainen tekee omat ratkaisunsa retkien hinnoissa sekä maksamisessa.
JALKAPALLO . Tuohan on kansallisurheilua Brasiliassa. Tulipahan käytyä ottelussa ja upeeta oli. Matkatoimisto pyytää 15 euroa matkasta , mutta minä menin taxilla ja mulle maksoi koko hoito pääsylippuineen 7 euroa /paluu taxilla.
Käykää ottelussa jos niitä on tarjolla.
Ottelu Fortaleza vastaan Parama päätyi 5-3 kotivoittoon. Kannattaa olla muuten aina kotijoukkueen puolella ettei ......fanit lynkkaa.
Kun ei sitten ole muuta tekemistä ja olet hotelihuoneesa niin voisit katsoa tv. kanavia.
Niitä löytyy 25 kanavaa ja mikäs se päälimmäisenä on kuin jalkkis. Ei vainenkaan , kyllä sieltä löytyy ohjelmaa joka lähtöön ihan yötämyöden.
INTERNET , löytyy myös sopukoita joilla voi hoitaa yhteyksiä kotisuomeen tai muualle. Hinnat ovat tosihalvat jopa 3 realia /tunti. Minun hotelissa oli rahastuksen makua netistä 3 real/15 min.
PUHELIN , ainakin minulla toimi ihan moitteitta. Miten sitten liene maaseudulla , siitä ei ollut kokemusta , mutta tuskin kaikkalla on linkkejä yhteyksiin, sen verran iso maa.
KIELI. Suomella pärjäsin ainakin minä hyvin. Paremmin kuin englannilla , koska sitä ei osata liikeissä, tosi harvoin, ei taxeissa ollenkaan.
Portugalin kielen opiskelu ei olisi pahasta kellekään Brasiliaan matkaavan.
Olen tälläinen sosiaalinen suomalainen ,joten en jäänyt nytkään pulaan tehdessäni ostoksia tai liikuessani kulkuneuvoilla yleisesti.
HEI, meinas jäädä yksi oleelinen asia sanomatta .
Pitäkää huolta itsestänne , sillä AURINKO POLTAA ÄKKIÄ, ilman suojausta jopa pilviseltä taivaalta.
Käyttäkää isoja kertoimia suojana aurinkovoiteissa.
Fortalezassa tuulee myös aina, ainkin minun aikana lomallani tuuli yötä päivää , eikä satanut onneksi yhtään, päivisin joten....
Ne itikka karkotteet voi unohtaa (pohjanmaalla itikka tais olla muuten lehmä ), ei lehmät lentäneet ei myöskään sääsket vaan tuuli vilvoittaa sopivasti ja petollisesti (aurinko).
Näin sitä on kaahlattu minun osaltani tuo Fortalezsan tieto Teille hyvät matkaajat kyseiseen paikkaan.
On kotiin lähdön aika , ja se on Brasilialaisen tulli ja passitarkastuksen taidetta kun lentokentälle pääsette . Ei jää epäselväksi, ettei vaan joku salaa pääse maasta pois ilman tarkastusta....
PELAX

14

7387

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laowai

Kyllä kiinnostaisi,eli mitä normaali liput maksaa tammikuulla?

• minä

En ole kullä käynyt tuolla mutta Aurinkomatkat tekee noita matkoja ja niillä maksaa jotain 100 euroa/2vk

• pelax

Tuosta ei oikein pääsyt perille , että mitä kysynys koskee maksusta tammikuussa?
        Oletan että, kysymys on futis ottelusta.
        Tuskin hinta on muutunut. Otteluun pääsi 12 realilla (3.60 euroa ) istumapaikoille portilta ostetulla lipulla ja mustassa pörssissä sai maksaa enemmän 15 realia /lippu.
        Se , mitä matkatoimistot perii ottelusta ,oli 15 EUROA , kuljetuksineen ,pääsylippuineen.
        Jos tuo kysymys koskee matkan hintaa Fortaletsaan Suomesta , kääny matkatoimiston puoleen.
        Terv: pelax

• pelax
        minä kirjoitti:

En ole kullä käynyt tuolla mutta Aurinkomatkat tekee noita matkoja ja niillä maksaa jotain 100 euroa/2vk

Olen käynyt Fortalezassa ja tiedän mitä maksaa matkatoimiston hinnoittelemat matkat ja retket paikanpäällä. Mustaa valkoiselta kyllä löytyy hinnoiteltuna joulukuulta -03.
        Tiedän myös mitä matkatoimistot perii Suomesta Fortalezaan /Brasiliaan kahden viikon matkasta.
        Hinnat nähtävänä myös matkatoimistojen esitteistä.
        Peruutuspaikat/ äkkilähdöt ja niiden hinnoittelu näkyy sitten netistä.
        terv. Pelax

• Mikko

Hyvä selostus matkasta.
      Minulle jäi epäselväksi, pystyikö valuutat vaihtamaan ainoastaan pankissa ja kuinka paljonko oli esim. 100 ja 200 euron vaihtopalkkio.
      100 euroa olisi hyvä niin passia ei varmasti tarvitsisi raahata/viedä ees-taas.
      Onko siellä korttiautomaatteja ja missä, käykö visa electron.
      Kuuluuko Radiolinjan 2-taajuuspuhelin
      Olisin menossa tammikuussa ja olisi kiva saada tietoja.

• pelax

Mikko
        Rahaa pystyy vaihtamaan muuallakin kuin pankissa.
        Hotelin respat ja kaupungilla olevissa rahanvaihto kopeissa voi vaihtaa.
        Kurssi vaan on pankin vaihdossa parempi ,euroilla , dollareista en tiedä.Pankki ottaa kiinteän maksun vaihdosta muistaakseni,6 euroa /vaihto. Kannattaa alussa vaihtaa aina isommalla summalla eurolla jopa 300 euroa,koska JOKA NOSTOSTA menee vaihtopalkkio riipumatta millaisesta vaihtopisteestä vaihdat. Tuohon hotelin respan ja rahanvaihtopisteiden määrään kuinka isoja summia euroja ottavat vastaan vaihdossa realeiksi en osaa vastata. Rahanvaihtopisteissä, joita on ainakin Beira Mar kadun varrella, loppuivat realit joskus vaihtajalta.
        Korttiautomaateja on kaupungissa ja lähellä hotelialueita ,kyllä käy kortit, mutta ei kuulema aina toimineet visa electon muovilla. Syytä en tiedä miksi. Tässä sanoisin, että portugalin kieli olisi hyvä hallita , jopa korttinostoissa.
        Mulla on itsellä radiolinja 2-taajuus ja ainakin pelasi moiteetomasti jopa puh. että textit.
        Kuuluvuus onkin sitten toinen, kaupungin ulkopuolella ei aina ehkä linkitys riitä.
        Hyvää ja ennekaikkea turvallista matkaa.
        pelax

• Tepa

Kiitos sinulle hyvästä matkakertomuksestasi. Ollaan ukon kanssa lähdössä Fortalezaan parin viikon päästä, saimme sinulta hyviä vinkkejä.
      Hyvää vuotta 2004!

• Heidi

Oon lähössä ite maaliskuussa 2004 Fortalezaan ja kaikki tuo mitä kirjoitit oli kyllä tarpeellista tietoa. Kiitos siis munkin puolesta paljon! Brasilia odottaa! :)

• pelax

Jos Teillä on jotakin kysyttävää kyseisestä paikasta niin minä vastaan sähköpostilla:
      [email protected]

• forro

KIITOS PELAX kerrankin joku on kirjoittanut ASIALLISEN kertomuksen matkasta
      MInäkin joulukuussa kaksi viikoa vietin ko. seudulla en tosin majoittunut fortalezaan vaan porto das dunakseen.
      SE on hiljainen rauhoittava paikka fortalezan hulinan jälkeen. HOtelli IBIS oli
      erittäin siisti all inclisive hotelli ei varmaan niin loistokas kuin thaimaan 5 tähden
      hotellit, mutta varman hintansa väärti.

• Junsku

Forro, oliko Porto das Dunaksessa automaatteja? Olen lähdössä Ibikseen helmikuussa yksin ja en haluaisi ottaa korttia aina mukaan, kun lähden Fortalezaan.

• pelax
        Junsku kirjoitti:

Forro, oliko Porto das Dunaksessa automaatteja? Olen lähdössä Ibikseen helmikuussa yksin ja en haluaisi ottaa korttia aina mukaan, kun lähden Fortalezaan.

Nyt täytyy sanoa valitettavasti , etten tiedä onko mahdollista muovikorteilla Porto das Dunaksesta nostaa rahaa.
        Jos löydät näiltä linjoilta henkilön joka on käynyt kyseisessä paikassa niin ......selaappa varmuuden vuoksi läpi keskustelulinjoja netistä.
        Ehkä löytyy vastaus. Vilkaise Sonera Plaza linjaa myös / etelä-amerikka /Fortaleza

• pelax

Sonera Plaz linjalla kerrottiin, että oli yritetty viedä tililtä 1000 euroa rahaa, siis Visa kortilta. Olikohan käytetty maksaessa kyseisellä muovilla, kopiointia kortista liikkeen, tai ravintolan takahuoneessa?
      Olkaa siis varovaisia muovirahalla maksaessa ostoksianne ettei tilit tyhjene, jälkeenpäin.
      Käteisen käyttäjä Pelax

• pelax

Minä olisin ottanut rullikset mukaani Fortalezaan ja päräyttänyt menemään innokkaana harrastajana pitkin katuja. Onneksi en ottanut mukaan , sillä ei niillä olisi voinut rullailla. Oli epätasaiset kadut, liikenne, ihmisiä, esteenä.
      Toinen asia se skeittaus. Kyllä sitä aiankin rantakadulla pystyy tekemään , mutta ei aamulla , tai illalla , sillä on paljon ihmisiä liikenteessä kyseisinä aikoina. Skeitti ramppeja
      en nähnyt kaupungissa joten....... en osaa sanoa niistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      42
      1472
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1365
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      305
      1313
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1125
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1081
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      66
      1068
    7. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1039
    8. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      177
      892
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      18
      841
    Aihe