ihmiset kävelevät

molemmin puolin

pyörätietä. hei mikä teihin on mennyt? suositus on oikea puoli eikä pitäisi jätää mitään vaihtoehtoo vasemmalle kuten maantiellä. ärsytää joka päivä nähdä näitä seilaavia torttoja, koirankuljettajat jotenki ymmärtää jos maantie on vieressä mutta muualla sinne oikeeseen reunaan käveleen. kun molemmin puolin kävellään vastaan joutuu aina väistään jos tulee vielä ohittaja vastaa. itse kävelen melkein yhtä paljon kun pyöräilen ja olen niin muut huomioonottava että katson usein taakseni että tuleeko mitään jos useamman kanssa kävelen. ja tämä rinnakkainkävely kun ei mitään älyä ole ollaan kuin jokisen eväät eikä mitään väliä muulla maailmalla; soitakoot kelloo jos haluavat ohi- ei stna tämmöstä ennen ollu edes pk-seudulla.

53

2810

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pyörätiellä

      Eihän jalankulkija saa kävellä pyörätien kummassakaan reunassa.

      • Pyörätiellä

        Otinpa nyt kokonaan tämän kohdan Tieliikennelaista taas kerran tänne. Asiassa ei ole *mitään* epäselvää. Tieliikennelaki 40 §: "Jalankulkijan paikka tiellä Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille. Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa. Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa. (7.5.1997/414) Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa." Siis jalankulkija _saa_ kävellä pyörätiellä. Muuten yhdistetyt kevyenliikenteenväylät eivät olisi ollenkaan mahdollisia. Ja lainlaatija on lähtenyt siitä, että ilman ajoneuvoa liikkuvalla ei voi olla kovin paljon vaatimuksia liikkumiselleen. Sen vuoksi ajoneuvon kuljettajalle (tässä pyöräilijä) on asetettu aika kovat vaatimukset kevyempien hyvinvoinnista huolehtimisessa. Tuo "yleensä käytettävä reunaa" on tullut lakiin aika myöhään. Sen takana on koiranomistajien ankara lobbaus siitä, että hyvin koulutetut koirat kävelytetään omistajansa vasemmalla puolella. Jotta koiran ei tarvitsisi olla liikenteen puolella, omistajan pitää saada kävellä vasemmalla myös pyörätiellä. Läpi meni. Ja sen mukaan nyt eletään. Valitettavasti. Viimeisenä muistuttaisin vielä, että pyörässä on jarrut. Jos tilanne näyttää hankalalta, käytä niitä. Itse yritän pysyä sellaisella asenteella liikenteessä, että pyöräily on pääasiassa kuntoilua. Sen lisäksi pääsen perille, aikanaan, jos olen myös varovainen. Molemmat ajatukset tukevat sitä, että hiljentäminen ja kiihdyttäminen ovat vain hyvästä...


      • jos tuo nyt noin oli
        Pyörätiellä kirjoitti:

        Otinpa nyt kokonaan tämän kohdan Tieliikennelaista taas kerran tänne. Asiassa ei ole *mitään* epäselvää. Tieliikennelaki 40 §: "Jalankulkijan paikka tiellä Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille. Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa. Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa. (7.5.1997/414) Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa." Siis jalankulkija _saa_ kävellä pyörätiellä. Muuten yhdistetyt kevyenliikenteenväylät eivät olisi ollenkaan mahdollisia. Ja lainlaatija on lähtenyt siitä, että ilman ajoneuvoa liikkuvalla ei voi olla kovin paljon vaatimuksia liikkumiselleen. Sen vuoksi ajoneuvon kuljettajalle (tässä pyöräilijä) on asetettu aika kovat vaatimukset kevyempien hyvinvoinnista huolehtimisessa. Tuo "yleensä käytettävä reunaa" on tullut lakiin aika myöhään. Sen takana on koiranomistajien ankara lobbaus siitä, että hyvin koulutetut koirat kävelytetään omistajansa vasemmalla puolella. Jotta koiran ei tarvitsisi olla liikenteen puolella, omistajan pitää saada kävellä vasemmalla myös pyörätiellä. Läpi meni. Ja sen mukaan nyt eletään. Valitettavasti. Viimeisenä muistuttaisin vielä, että pyörässä on jarrut. Jos tilanne näyttää hankalalta, käytä niitä. Itse yritän pysyä sellaisella asenteella liikenteessä, että pyöräily on pääasiassa kuntoilua. Sen lisäksi pääsen perille, aikanaan, jos olen myös varovainen. Molemmat ajatukset tukevat sitä, että hiljentäminen ja kiihdyttäminen ovat vain hyvästä...

        että annetaan valita vapaasti puoli. ihan maalaisjärjellä pitäs olla kuten maantielläkin että yhteen suntaa mennään yhtä puolta ongelmia ei olisi. luulempa että hiukan yli puolet kuitenkin etupäässä kävelee oikeaa reunaa kuten itsekin.yhdistetty jalankulku pyörätie on usein jopa erotettu jollain viivalla ja kivillä niin siltikin on epäselvää se vaikka merkin ohi kävellään. kylllä kaikista parhaiten liikenteessä mennään kun on selvät pelisäännnöt mutta ilmeisesti tässä nyt kiikastaa sitten.


      • viimeksi

        Tänään viimeksi kohtasin jalankulkijan, joka käveli kevyen liikenteen vasenta reunaa, ja hänen koiransa oikeaa. Tietysti naru välissä. Kumpikin väisti sivulle, kun lähestyin takaa ja jarrutin. Vauhtia ei ollut paljon, mutta äänekkäät jarrut.


      • 37män
        Pyörätiellä kirjoitti:

        Otinpa nyt kokonaan tämän kohdan Tieliikennelaista taas kerran tänne. Asiassa ei ole *mitään* epäselvää. Tieliikennelaki 40 §: "Jalankulkijan paikka tiellä Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille. Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa. Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa. (7.5.1997/414) Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa." Siis jalankulkija _saa_ kävellä pyörätiellä. Muuten yhdistetyt kevyenliikenteenväylät eivät olisi ollenkaan mahdollisia. Ja lainlaatija on lähtenyt siitä, että ilman ajoneuvoa liikkuvalla ei voi olla kovin paljon vaatimuksia liikkumiselleen. Sen vuoksi ajoneuvon kuljettajalle (tässä pyöräilijä) on asetettu aika kovat vaatimukset kevyempien hyvinvoinnista huolehtimisessa. Tuo "yleensä käytettävä reunaa" on tullut lakiin aika myöhään. Sen takana on koiranomistajien ankara lobbaus siitä, että hyvin koulutetut koirat kävelytetään omistajansa vasemmalla puolella. Jotta koiran ei tarvitsisi olla liikenteen puolella, omistajan pitää saada kävellä vasemmalla myös pyörätiellä. Läpi meni. Ja sen mukaan nyt eletään. Valitettavasti. Viimeisenä muistuttaisin vielä, että pyörässä on jarrut. Jos tilanne näyttää hankalalta, käytä niitä. Itse yritän pysyä sellaisella asenteella liikenteessä, että pyöräily on pääasiassa kuntoilua. Sen lisäksi pääsen perille, aikanaan, jos olen myös varovainen. Molemmat ajatukset tukevat sitä, että hiljentäminen ja kiihdyttäminen ovat vain hyvästä...

        Usein noilta tiukasti vaseta reunaa kl-väylillä käveleviltä unohtuu, että jos joku tulee vastaan samaa puolta, niin se vasenta kävelevän tulee väistää keskitielle ts. oikeanpuoleisen liikenteen sääntö. Vaikeeta tubtuu olevan joillekin.


      • rfn0

        ei mitään merkkiä pYörätiestä. sallittu kävelijöille ja pyöräilijöille. tarviiko tarkempaa selitystä.


      • oikenkädensääntö
        Pyörätiellä kirjoitti:

        Otinpa nyt kokonaan tämän kohdan Tieliikennelaista taas kerran tänne. Asiassa ei ole *mitään* epäselvää. Tieliikennelaki 40 §: "Jalankulkijan paikka tiellä Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille. Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa. Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa. (7.5.1997/414) Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa." Siis jalankulkija _saa_ kävellä pyörätiellä. Muuten yhdistetyt kevyenliikenteenväylät eivät olisi ollenkaan mahdollisia. Ja lainlaatija on lähtenyt siitä, että ilman ajoneuvoa liikkuvalla ei voi olla kovin paljon vaatimuksia liikkumiselleen. Sen vuoksi ajoneuvon kuljettajalle (tässä pyöräilijä) on asetettu aika kovat vaatimukset kevyempien hyvinvoinnista huolehtimisessa. Tuo "yleensä käytettävä reunaa" on tullut lakiin aika myöhään. Sen takana on koiranomistajien ankara lobbaus siitä, että hyvin koulutetut koirat kävelytetään omistajansa vasemmalla puolella. Jotta koiran ei tarvitsisi olla liikenteen puolella, omistajan pitää saada kävellä vasemmalla myös pyörätiellä. Läpi meni. Ja sen mukaan nyt eletään. Valitettavasti. Viimeisenä muistuttaisin vielä, että pyörässä on jarrut. Jos tilanne näyttää hankalalta, käytä niitä. Itse yritän pysyä sellaisella asenteella liikenteessä, että pyöräily on pääasiassa kuntoilua. Sen lisäksi pääsen perille, aikanaan, jos olen myös varovainen. Molemmat ajatukset tukevat sitä, että hiljentäminen ja kiihdyttäminen ovat vain hyvästä...

        aikoinana kun 2 koiraa oli mikään ongelma ei ollut heidän kanssa kävellä pyörätieden /yhdistetyjen oikeeta reunaa. oikekätisenä luonnollistakin. koira penkalla. muta nykyään näkee näitä pässejä jotka tulee vastaa helvata oikeaa reunaa eli kävelevät vasenta reunaa ja koira voi pahimmillää olla tien keskellä josta poukkoilla kuin ilmapallo. nämä eivät sitten väistä pyörää eivätkä oikeeta reunaa kävelijää hvetti. minä tungen kans painukoon omalle puolen.


      • järki käteen
        jos tuo nyt noin oli kirjoitti:

        että annetaan valita vapaasti puoli. ihan maalaisjärjellä pitäs olla kuten maantielläkin että yhteen suntaa mennään yhtä puolta ongelmia ei olisi. luulempa että hiukan yli puolet kuitenkin etupäässä kävelee oikeaa reunaa kuten itsekin.yhdistetty jalankulku pyörätie on usein jopa erotettu jollain viivalla ja kivillä niin siltikin on epäselvää se vaikka merkin ohi kävellään. kylllä kaikista parhaiten liikenteessä mennään kun on selvät pelisäännnöt mutta ilmeisesti tässä nyt kiikastaa sitten.

        Samaa mieltä minäkin. Laki antaa toki jalankulkijalle mahdollisuuden käyttää kumpaa puolta tahansa mutta sujuvampaa olisi kaikkien osapuolten kannata jos käytettäisiin aina oikeata reunaa.

        Vasenta reunaa käytettäisiin ehkä silloin kun on pakko kävellä ajotiellä. Vasenta reunaa siksi jotta jalankulkija näkee tulevat autot jotka ajavat läheltä ohi.


      • mäyräkoirana parasta
        oikenkädensääntö kirjoitti:

        aikoinana kun 2 koiraa oli mikään ongelma ei ollut heidän kanssa kävellä pyörätieden /yhdistetyjen oikeeta reunaa. oikekätisenä luonnollistakin. koira penkalla. muta nykyään näkee näitä pässejä jotka tulee vastaa helvata oikeaa reunaa eli kävelevät vasenta reunaa ja koira voi pahimmillää olla tien keskellä josta poukkoilla kuin ilmapallo. nämä eivät sitten väistä pyörää eivätkä oikeeta reunaa kävelijää hvetti. minä tungen kans painukoon omalle puolen.

        Nää koirankusettajat on kaikista pahintasakkia pyöräteillä. Ois kaiikkien edun mukasta jos käveltäs kulkusuunnassa oikeaa reunaa!


      • vaarantavat
        Pyörätiellä kirjoitti:

        Otinpa nyt kokonaan tämän kohdan Tieliikennelaista taas kerran tänne. Asiassa ei ole *mitään* epäselvää. Tieliikennelaki 40 §: "Jalankulkijan paikka tiellä Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille. Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa. Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa. (7.5.1997/414) Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa." Siis jalankulkija _saa_ kävellä pyörätiellä. Muuten yhdistetyt kevyenliikenteenväylät eivät olisi ollenkaan mahdollisia. Ja lainlaatija on lähtenyt siitä, että ilman ajoneuvoa liikkuvalla ei voi olla kovin paljon vaatimuksia liikkumiselleen. Sen vuoksi ajoneuvon kuljettajalle (tässä pyöräilijä) on asetettu aika kovat vaatimukset kevyempien hyvinvoinnista huolehtimisessa. Tuo "yleensä käytettävä reunaa" on tullut lakiin aika myöhään. Sen takana on koiranomistajien ankara lobbaus siitä, että hyvin koulutetut koirat kävelytetään omistajansa vasemmalla puolella. Jotta koiran ei tarvitsisi olla liikenteen puolella, omistajan pitää saada kävellä vasemmalla myös pyörätiellä. Läpi meni. Ja sen mukaan nyt eletään. Valitettavasti. Viimeisenä muistuttaisin vielä, että pyörässä on jarrut. Jos tilanne näyttää hankalalta, käytä niitä. Itse yritän pysyä sellaisella asenteella liikenteessä, että pyöräily on pääasiassa kuntoilua. Sen lisäksi pääsen perille, aikanaan, jos olen myös varovainen. Molemmat ajatukset tukevat sitä, että hiljentäminen ja kiihdyttäminen ovat vain hyvästä...

        henkensä pomppimalla edes takaisin pitkin kevyenliikenteenväylää.


      • Pyörällä ja autolla
        Pyörätiellä kirjoitti:

        Otinpa nyt kokonaan tämän kohdan Tieliikennelaista taas kerran tänne. Asiassa ei ole *mitään* epäselvää. Tieliikennelaki 40 §: "Jalankulkijan paikka tiellä Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille. Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa. Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa. (7.5.1997/414) Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa." Siis jalankulkija _saa_ kävellä pyörätiellä. Muuten yhdistetyt kevyenliikenteenväylät eivät olisi ollenkaan mahdollisia. Ja lainlaatija on lähtenyt siitä, että ilman ajoneuvoa liikkuvalla ei voi olla kovin paljon vaatimuksia liikkumiselleen. Sen vuoksi ajoneuvon kuljettajalle (tässä pyöräilijä) on asetettu aika kovat vaatimukset kevyempien hyvinvoinnista huolehtimisessa. Tuo "yleensä käytettävä reunaa" on tullut lakiin aika myöhään. Sen takana on koiranomistajien ankara lobbaus siitä, että hyvin koulutetut koirat kävelytetään omistajansa vasemmalla puolella. Jotta koiran ei tarvitsisi olla liikenteen puolella, omistajan pitää saada kävellä vasemmalla myös pyörätiellä. Läpi meni. Ja sen mukaan nyt eletään. Valitettavasti. Viimeisenä muistuttaisin vielä, että pyörässä on jarrut. Jos tilanne näyttää hankalalta, käytä niitä. Itse yritän pysyä sellaisella asenteella liikenteessä, että pyöräily on pääasiassa kuntoilua. Sen lisäksi pääsen perille, aikanaan, jos olen myös varovainen. Molemmat ajatukset tukevat sitä, että hiljentäminen ja kiihdyttäminen ovat vain hyvästä...

        Pyörätiellä23.4.2009 08:24 0
        "Siis jalankulkija _saa_ kävellä pyörätiellä. Muuten yhdistetyt kevyenliikenteenväylät eivät olisi ollenkaan mahdollisia."

        Jalankulkija ei saa kävellä pyörätiellä. Yhdistetyllä kevyenliikenteenväylällä voi olla valkoisella keskiviivalla erotetut pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden puolet.
        Silloin jalankulkijalla ei saa kävellä pyörille varatulla puolella tietä.
        Samoin yhdistetyillä kevyenliikenteenväylillä voi olla liikennemerkein ilmoitettu kummalla puolella on kävelijöiden puoli ja kummalla pyöräilijöiden. Liikennemerkit numero 424. Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain ja 425. Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain.
        Jos yhdistetyllä kevyenliikenteen väylällä on jompikumpi kysesistä merkeistä niin jalankulkijalla ei saa kävellä pyöräilijöiden puolella.

        Sen sijaan jos yhdistetyllä kevyenliikenteenväylällä on liikennemerkki numero 423. Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, niin silloin pyöräilijät noudattavat oikeanpuoleista liikennettä ja jalankulkijat saavat valita kävelevätkö oikean vai vasemmanpuoleista reunaa.
        Tässä tapauksessa ei ole siis eroteltu millään tavalla pyöräilijöiden puolta eikä jalankulkijoiden.


      • pyörätiellä
        Pyörällä ja autolla kirjoitti:

        Pyörätiellä23.4.2009 08:24 0
        "Siis jalankulkija _saa_ kävellä pyörätiellä. Muuten yhdistetyt kevyenliikenteenväylät eivät olisi ollenkaan mahdollisia."

        Jalankulkija ei saa kävellä pyörätiellä. Yhdistetyllä kevyenliikenteenväylällä voi olla valkoisella keskiviivalla erotetut pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden puolet.
        Silloin jalankulkijalla ei saa kävellä pyörille varatulla puolella tietä.
        Samoin yhdistetyillä kevyenliikenteenväylillä voi olla liikennemerkein ilmoitettu kummalla puolella on kävelijöiden puoli ja kummalla pyöräilijöiden. Liikennemerkit numero 424. Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain ja 425. Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain.
        Jos yhdistetyllä kevyenliikenteen väylällä on jompikumpi kysesistä merkeistä niin jalankulkijalla ei saa kävellä pyöräilijöiden puolella.

        Sen sijaan jos yhdistetyllä kevyenliikenteenväylällä on liikennemerkki numero 423. Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, niin silloin pyöräilijät noudattavat oikeanpuoleista liikennettä ja jalankulkijat saavat valita kävelevätkö oikean vai vasemmanpuoleista reunaa.
        Tässä tapauksessa ei ole siis eroteltu millään tavalla pyöräilijöiden puolta eikä jalankulkijoiden.

        "... Yhdistetyllä kevyenliikenteenväylällä voi olla valkoisella keskiviivalla erotetut pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden puolet...."

        Selvennetääs vähän käsitteitä:

        Väylä on yhdistetty silloin kun siinä on koko leveydeltä sekä jalankulku että pyöräily. Se on erillinen kun puolet on tuossa kuvatulla tavalla erotettu.

        Merkeissä olet ihan oikeassa. Ensimmäinen kuvaa erillistä ja jälkimmäinen juuriskin sitä yhdistettyä.

        Ja katsopa vielä kerran tuolta alussa olevasta lainauksesta TLL 40§ 2. Siinä sanotaan selvästi, että jalankulkija saa tarvittaessa kävellä pyörätielläkin.

        Joustavuu on se, mitä tässä kaikilta tarvitaan. Järjen käyttö ja lain tuntemus helpottavat myös.


      • Pyörällä ja autolla
        pyörätiellä kirjoitti:

        "... Yhdistetyllä kevyenliikenteenväylällä voi olla valkoisella keskiviivalla erotetut pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden puolet...."

        Selvennetääs vähän käsitteitä:

        Väylä on yhdistetty silloin kun siinä on koko leveydeltä sekä jalankulku että pyöräily. Se on erillinen kun puolet on tuossa kuvatulla tavalla erotettu.

        Merkeissä olet ihan oikeassa. Ensimmäinen kuvaa erillistä ja jälkimmäinen juuriskin sitä yhdistettyä.

        Ja katsopa vielä kerran tuolta alussa olevasta lainauksesta TLL 40§ 2. Siinä sanotaan selvästi, että jalankulkija saa tarvittaessa kävellä pyörätielläkin.

        Joustavuu on se, mitä tässä kaikilta tarvitaan. Järjen käyttö ja lain tuntemus helpottavat myös.

        Aivan kuten pyöräilijäkin saa tarvittaessa ajaa jalkakäytävällä.

        Tieliikennelaki 8 § 3 momentti.

        Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.
        Esimerkiksi pyörätie voi olla tukittu roskalavalla, jolloin pyöräilijän on ohitettava lava joko jalkakäytävän tai ajoradan kautta.
        Laki ei ota kantaa siihen, kumpi ratkaisu on suotavampi.


    • tahdon koko

      pyörätien itselleni ja viis muista. Jos joku jää alleni kun tulen tuhatta ja sataa niin oma on vikansa. Voisitte joskus mennä itseenne ja ajatella että maailmassa on muitakin ihmisiä joita pitää huomioida. Kun näette jalankulkijan, teillä on väistämisvelvollisuus varsinkin jos tulette takaapäin, hiljaista pyörää on mahdotonta kuulla etukäteen. Itse vaaditte autoilijoilta väistämisvelvollisuutta, noudattakaa samaa periaatetta jalankulkijoihin nähden. Pyöräilijöille liikennesääntöjen rikkomisesta samoin tuloihin sidotut sakot niin eiköhän liikennekulttuurinne siistiydy.

      • noin?

        Ei tuossa nyt ihan pelkästä pyöräilijöiden itsekkyydestä ole kyse. Liikennesääntöjen mukaan toki jalankulkijoilla on oikeus valita kummassa laidassa kävelevät, ja hiljaiseen aikaan se aivan sama onkin kummassa laidassa kävelevät. Ruuhka-aikaan olisi kuitenkin suotavaa käyttää omaakin järkeä. Siitä tulee aika härdelli kevyenliikenteenväylälle, kun sekä oikeaa, että vasenta laitaa kulkevia jalankulkijoita kävelee kahta rinnan molempiin suuntiin ja seassa on vielä muutama pyöräilijä. Jalankulkijat väistelevät toisiaan ja pyöräilijät yrittävät parhaansa mukaan ennakoida jalankulkijoiden liikeitä ja luovia välissä. Lopputuloksena on, että suurin osa tienkäyttäjista seilaa laidasta toiseen ja kukaan ei kulje siellä missä pitäisi, eli laidassa, kuin satunnaisesti. Tuntuuhan se jalankulkijanakin vähän kummalliselta, kun esimerkiksi bussista purkautuu parikymmentä henkeä, jotka kaikki lähtevät samaan suuntaan tien vasenta laitaa. Hetken päästä sitten vastaan tulee joku joka haluaa kävellä oikeassa laidassa ja kaikki ne kaksikymmentä vasemmassa laidassa kävelevää joutuvat väistämään tätä yhtä itsepäistä. Mitä tuohon muiden huomioimiseen tulee, niin väittäisin että jalankulkijoilla olisi siinä paljon enemmän opittavaa kuin pyöräilijöillä. Pyöräilijän kun on vähän pakko huomioida jalankulkijat kun päällekään ei voi ajaa. Ja miksi ihmeessä takaa tulevaa pyöräilijää pitäisi erikseen väistää? Kun ottaa tavakseen kävellä kevyenliikenteenväylän laidassa, niin kyllä se pyöräilijä mahtuu ohi toista laitaa käyttäen. Kokonaan toinen tilanne on tietenkin se varsin yleinen näky, että jalankulkija haahuilee siksakkia keskellä kevyenliikenteenväylää tai viidenhengen ryhmä kokee tarpeelliseksi kävellä rinnakkain tukkien koko väylän. Erityisesti yhdessä tilanteessa jalankulkijoiden kannattaisi yrittää huomioida myös pyöräilijät. Nimittäin siinä, kun päättävät siirtyä kevyenliikenteenväylän laidasta toiseen. Pyöräilijän on mahdoton ennakoida jalankulkijan liikkeitä, ellei jalankulkija anna pienintäkään viitettä aikeistaa. Vilkaisulla taakseen ennen äkkinäistä suunnan muutosta jalankulkija voi varmistaa, ettei pyöräilijä ole juuri silloin ohittamassa. Samalla se vilkaisu kertoo pyöräilijälle, että jalankulkija ehkä aikoo muuttaa suuntaansa ja pyöräilijä osaa sitä varoa. Rangaistusten puolesta pyöräilijät ovat jo samalla viivalla muiden tienkäyttäjien kanssa. Aivan samalla tavalla poliisi voi määrätä päiväsakkoja pyöräilijälle kuin autoilijallekin, mutta koska viimeksi olet nähnyt polisiin valvovan liikennekäyttäytymistä taajama-alueella?


      • yhdellä puolella tietä

        eikä 2 rinnakkain niin ei tartteisi hidastaa kun pyörällä ajelen. Yleensä menen autotielle kun nämä ala- ja yläasteelaiset ajavat koko tien leveydellä.


      • pierukas
        yhdellä puolella tietä kirjoitti:

        eikä 2 rinnakkain niin ei tartteisi hidastaa kun pyörällä ajelen. Yleensä menen autotielle kun nämä ala- ja yläasteelaiset ajavat koko tien leveydellä.

        Kävelin tänään kävely/pyörätien oikean puoleista reunaa, pyöräilijä tuli takaa ja valitti jotain, et pitäis kävellä toista reunaa. Siks tulin tutkimaan, et mitä reunaa oikeesti kuuluu kävellä. :D


      • tyylistäsi!
        pierukas kirjoitti:

        Kävelin tänään kävely/pyörätien oikean puoleista reunaa, pyöräilijä tuli takaa ja valitti jotain, et pitäis kävellä toista reunaa. Siks tulin tutkimaan, et mitä reunaa oikeesti kuuluu kävellä. :D

        Jos todella kävelit kulkusuuntaasi nähden oikealla laidalla liikennemerkki 423:n vaikutusalueella, ei kävelyssäsi ollut moitteen sijaa! Äksyileville pyöräilijöille voit vastaisuudessa huutaa perään: "Suomessa tulee noudattaa oikeanpuoleista liikennettä - myös kevyen liikenteen väylällä!"

        Itse en ole koskaan saanut moitteita sen kummemmin pyöräilijöiltä kuin jalankulkijoiltakaan, kun olen KÄVELLYT oikeaa laitaa. Sen sijaan PYÖRÄILLESSÄNI olen jatkuvasti törmätä vasenta laitaa vastaantuleviin jalankulkijoihin, joihin ei millään tunnu oikeanpuoleinen liikennekulttuuri iskostuvan.


      • höpö.
        pierukas kirjoitti:

        Kävelin tänään kävely/pyörätien oikean puoleista reunaa, pyöräilijä tuli takaa ja valitti jotain, et pitäis kävellä toista reunaa. Siks tulin tutkimaan, et mitä reunaa oikeesti kuuluu kävellä. :D

        Melko outo väittämä? Kyseenalaistaako joku, että Suomessa ei olisi oikeanpuoleinen liikenne?
        70 vuotta, jotka olen teitä tallannut, Suomessa on ollut oikeanpuoleinen liikenne.
        Kävelen kävely/pyörätien oikeaa reunaa, vastaantuleva jalankulkija väistää.


      • kävelijä*
        höpö. kirjoitti:

        Melko outo väittämä? Kyseenalaistaako joku, että Suomessa ei olisi oikeanpuoleinen liikenne?
        70 vuotta, jotka olen teitä tallannut, Suomessa on ollut oikeanpuoleinen liikenne.
        Kävelen kävely/pyörätien oikeaa reunaa, vastaantuleva jalankulkija väistää.

        saa valita millä puolen kevyenliikenteenväylää kävelee, jos sitä ei ole merkillä osoitettu.


      • kävelen,pyör,koirata
        kävelijä* kirjoitti:

        saa valita millä puolen kevyenliikenteenväylää kävelee, jos sitä ei ole merkillä osoitettu.

        oikeeta reunaa kohteeseen b eikä vasenta reunaa. toinen reuna on sitten käytössä pois tullessa. äkkiä järki käteen ja kynä sauhuamaan eduskunnassa jo muuta joku väittää. ihmisistä tulee ihan aidanseipäitä kun ei enää perinteistä maalaisjärkee osata käyttää. minkä hiton takia pitää tulla molemmin puolin vastaan. ei ei ei..


      • ja homma toimii

        Liikenteessä jokainen tulee olla tarkkaavainen, oli kulkupeli ja tapa mikä tahansa. Ei se pyöräilijä päälle aja jos et itse poukkoile sinne tänne kuin kiimassa oleva hirvi.


      • mitä sakkia maapääll
        ja homma toimii kirjoitti:

        Liikenteessä jokainen tulee olla tarkkaavainen, oli kulkupeli ja tapa mikä tahansa. Ei se pyöräilijä päälle aja jos et itse poukkoile sinne tänne kuin kiimassa oleva hirvi.

        kaikissa peleissä kun olisi selvät säännöt myös tässä liikkumisessa eikä mitään valinnanvapautta niin ei tarttis täsätkään aiheesta jauhaa. sekä hiukan enmmän koiranketjukalleilla mmaalaisjärkeä päässä.samoin rinnakkainkävelelevillä eun omistajilla.


      • Muuten vaan
        ja homma toimii kirjoitti:

        Liikenteessä jokainen tulee olla tarkkaavainen, oli kulkupeli ja tapa mikä tahansa. Ei se pyöräilijä päälle aja jos et itse poukkoile sinne tänne kuin kiimassa oleva hirvi.

        Eikö pyörätiellä olisi samat säännöt kuin ajoradalla, että kävellään vasenta laitaa ja pyöräilijät oikeata reunaa. Olisi kaikille paljon yhtenäisemmät säännöt ei tarvis tällaisestakin asiasta riidellä kun ajattelee tätäkin asiaa maailmanlaajuisesti, niin on meillä jollakin pienet ongelmat.


      • 1212121
        Muuten vaan kirjoitti:

        Eikö pyörätiellä olisi samat säännöt kuin ajoradalla, että kävellään vasenta laitaa ja pyöräilijät oikeata reunaa. Olisi kaikille paljon yhtenäisemmät säännöt ei tarvis tällaisestakin asiasta riidellä kun ajattelee tätäkin asiaa maailmanlaajuisesti, niin on meillä jollakin pienet ongelmat.

        Jos liikkujia on vähää, niin homma toimii miten vaan, mutta kun liikujia on paljon niin pyöräilijä joutuu pysähtymään vastaan kävelevän eteen odottamaan vastaan tulevaa pyörää päästäkseen jatkamaan matkaa.
        Jalankulkija ei ymmärrä sitä vaan hyppää takaa tulevan pyörän eteen jne.

        Pyöräteillä ei ole valkoisen viivan rajaamaa pientaretta.

        Eli, ei toimi hyvin ajatuksesi.

        Oikean puoleinen liikenne on parempi.


      • Pyörätie

        "tahdon koko23.4.2009 14:55 0
        Minä, minä, minä mhtava pyöräilijä
        pyörätien itselleni ja viis muista."

        Pyörätiet on tarkoitettu pyöräilijöille. Ei sillä jalankulkijalla pitäsi olla mitään asiaa sinne pyörätielle.


      • pyörätiellä
        Pyörätie kirjoitti:

        "tahdon koko23.4.2009 14:55 0
        Minä, minä, minä mhtava pyöräilijä
        pyörätien itselleni ja viis muista."

        Pyörätiet on tarkoitettu pyöräilijöille. Ei sillä jalankulkijalla pitäsi olla mitään asiaa sinne pyörätielle.

        Lues tätä ketjua alusta. Siellä on aika hyvin koottuna kaikki säädökset ja niiden käytännön sovelluksia. Kannattaisi tarkistaa ennen kuin tulee esiintymään "pitäisi"-tiedon kanssa täällä.


      • Pyörätie
        pyörätiellä kirjoitti:

        Lues tätä ketjua alusta. Siellä on aika hyvin koottuna kaikki säädökset ja niiden käytännön sovelluksia. Kannattaisi tarkistaa ennen kuin tulee esiintymään "pitäisi"-tiedon kanssa täällä.

        On luettu alusta asti. Kommenttini oli tarkoitettu nimimerkille "tahdon koko " joka kirjoitti 23.4.2009 14:55

        "Minä, minä, minä mhtava pyöräilijä
        pyörätien itselleni ja viis muista.
        Voisitte joskus mennä itseenne ja ajatella että maailmassa on muitakin ihmisiä joita pitää huomioida. Kun näette jalankulkijan, teillä on väistämisvelvollisuus varsinkin jos tulette takaapäin, hiljaista pyörää on mahdotonta kuulla etukäteen."

        Eli mitä se jalankulkija tekee siellä pyörätiellä. Tämä oli pointtini.


      • vasen oikea soikea
        1212121 kirjoitti:

        Jos liikkujia on vähää, niin homma toimii miten vaan, mutta kun liikujia on paljon niin pyöräilijä joutuu pysähtymään vastaan kävelevän eteen odottamaan vastaan tulevaa pyörää päästäkseen jatkamaan matkaa.
        Jalankulkija ei ymmärrä sitä vaan hyppää takaa tulevan pyörän eteen jne.

        Pyöräteillä ei ole valkoisen viivan rajaamaa pientaretta.

        Eli, ei toimi hyvin ajatuksesi.

        Oikean puoleinen liikenne on parempi.

        "Muuten vaan" kanssa täysin samaa mieltä. Jalankulkijat aina vasemmalla, ja ajoneuvot oikealla. Pyöräilijä on paljon helpompi kohdata vastakkain, silloin näkee mitä kukin tekee. Takaa tulevat pyöräilijät aiheuttavat usein yllätyksiä, kun ne hihaa hipoen ohittavat kävelijän.

        Jos on paljon kulkijoita, niin ei siinä sitten kyllä voi turvallisesti pyöräillä jalankulkijoiden seassa millään puolella.


      • pyörätiellä
        Pyörätie kirjoitti:

        On luettu alusta asti. Kommenttini oli tarkoitettu nimimerkille "tahdon koko " joka kirjoitti 23.4.2009 14:55

        "Minä, minä, minä mhtava pyöräilijä
        pyörätien itselleni ja viis muista.
        Voisitte joskus mennä itseenne ja ajatella että maailmassa on muitakin ihmisiä joita pitää huomioida. Kun näette jalankulkijan, teillä on väistämisvelvollisuus varsinkin jos tulette takaapäin, hiljaista pyörää on mahdotonta kuulla etukäteen."

        Eli mitä se jalankulkija tekee siellä pyörätiellä. Tämä oli pointtini.

        Katsopa nyt varsin Tieliikenneaseutksesta liikennemerkki 423. "Yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie"

        Eli mitä se jalankulkija siellä tekee? Kävelee.

        Mieti vielä kerran.


      • Pyörällä ja autolla
        pyörätiellä kirjoitti:

        Katsopa nyt varsin Tieliikenneaseutksesta liikennemerkki 423. "Yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie"

        Eli mitä se jalankulkija siellä tekee? Kävelee.

        Mieti vielä kerran.

        Katso itse tieliikenneasetuksen liikennemerkit 424.Pyörätie ja jalka- käytävä rinnakkain ja 425. Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain.

        Selvästi osoitettu kummalla puolella jalankulkijan pitää olla ja kummalla puolella pyöräilijän. Näiden merkkien vaikutusalueella on vielä useimmiten tiehen maalattu valkoinen sulkuviiva.
        Pyärätie ja jalakakäytävä on siis eroitettu toistaan sulkuviivalla tai liikennemerkin vaikutuksella.

        Liikennemerkki 423. Yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie on sitten asia erikseen sillä tämän merkin vaikutusalueella ei ole valkoista sulkuviivaa keskellä tietä, eikä pyörätietä ja jalkakäytävää ole erotettu toisistaan.
        Tämän merkin vaikutusalueella pyöräilijät noudattavat oikeanpuoleista liikennettä ja jalankulkijat saavat valita kummalla puolella tien reunaa kävelevät.


      • Anonyymi
        tyylistäsi! kirjoitti:

        Jos todella kävelit kulkusuuntaasi nähden oikealla laidalla liikennemerkki 423:n vaikutusalueella, ei kävelyssäsi ollut moitteen sijaa! Äksyileville pyöräilijöille voit vastaisuudessa huutaa perään: "Suomessa tulee noudattaa oikeanpuoleista liikennettä - myös kevyen liikenteen väylällä!"

        Itse en ole koskaan saanut moitteita sen kummemmin pyöräilijöiltä kuin jalankulkijoiltakaan, kun olen KÄVELLYT oikeaa laitaa. Sen sijaan PYÖRÄILLESSÄNI olen jatkuvasti törmätä vasenta laitaa vastaantuleviin jalankulkijoihin, joihin ei millään tunnu oikeanpuoleinen liikennekulttuuri iskostuvan.

        Suomessa ajoneuvoilla on oikeanpuoleinen liikenne eikä jalankulkija ole ajoneuvoja!

        Tutustu tieliikennelakiin niin sieltä saat tietää missä on jalankulkijan paikka yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä.

        Sinun pyöräilijänä tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila ja muista myös tilannenopeus!

        Sinun on ehkä syytä jättää pyörä kotiin ja kävellä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa ajoneuvoilla on oikeanpuoleinen liikenne eikä jalankulkija ole ajoneuvoja!

        Tutustu tieliikennelakiin niin sieltä saat tietää missä on jalankulkijan paikka yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä.

        Sinun pyöräilijänä tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila ja muista myös tilannenopeus!

        Sinun on ehkä syytä jättää pyörä kotiin ja kävellä!

        Sinun pitää huutaa vielä paljon kovempaa, että huutosi kuuluu sinne vuoteen 2009, jolloin tuo sinut raivostumaan saanut kirjoitus on kirjoitettu.


      • Anonyymi
        Pyörätie kirjoitti:

        On luettu alusta asti. Kommenttini oli tarkoitettu nimimerkille "tahdon koko " joka kirjoitti 23.4.2009 14:55

        "Minä, minä, minä mhtava pyöräilijä
        pyörätien itselleni ja viis muista.
        Voisitte joskus mennä itseenne ja ajatella että maailmassa on muitakin ihmisiä joita pitää huomioida. Kun näette jalankulkijan, teillä on väistämisvelvollisuus varsinkin jos tulette takaapäin, hiljaista pyörää on mahdotonta kuulla etukäteen."

        Eli mitä se jalankulkija tekee siellä pyörätiellä. Tämä oli pointtini.

        Kerrotko mitä ne pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat tekevät jalkakäytävillä?

        Sähköpotkulaudat ovat tulleet Helsinkiin talven jälkeen ja meidän jalankulkijoiden turvallisuus on uhattuna syksyyn asti!

        Pyöräilijöiden määrä on myös lisääntynyt talven jälkeen ja meidän jalankulkijoiden turvallisuus on uhattuna syksyyn asti!

        Pyöräilijät ajavat jalkakäytävillä vaikka eivät saa. Tänäänkin näki, että vaikka on rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä niin pyöräilijät ajavat jalkakäytävän puolella. Mainittakoon, että pyörätie on ajokunnossa! Ehkä huomenna siirryn jalankulkijana pyörätielle kävelemään, koska siellä on turvallisempaa kävellä pyöräilijöiden ajaessa jalkakäytävällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrotko mitä ne pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat tekevät jalkakäytävillä?

        Sähköpotkulaudat ovat tulleet Helsinkiin talven jälkeen ja meidän jalankulkijoiden turvallisuus on uhattuna syksyyn asti!

        Pyöräilijöiden määrä on myös lisääntynyt talven jälkeen ja meidän jalankulkijoiden turvallisuus on uhattuna syksyyn asti!

        Pyöräilijät ajavat jalkakäytävillä vaikka eivät saa. Tänäänkin näki, että vaikka on rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä niin pyöräilijät ajavat jalkakäytävän puolella. Mainittakoon, että pyörätie on ajokunnossa! Ehkä huomenna siirryn jalankulkijana pyörätielle kävelemään, koska siellä on turvallisempaa kävellä pyöräilijöiden ajaessa jalkakäytävällä.

        Salaliitto sinua vastaan tiivistyy koko ajan. On vain ajan kysymys, milloin rollaattoria käyttävät liittyvät siihen. Et ole missään turvassa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Salaliitto sinua vastaan tiivistyy koko ajan. On vain ajan kysymys, milloin rollaattoria käyttävät liittyvät siihen. Et ole missään turvassa!

        Yksi henkilö näillä palstoilla kirjoittaa useasti:

        "Helsingissä on tehty suuria suunnitelmia pyöräilyn sujuvoittamiseksi. Lisää väyliä rakennetaan ja osa autojen viemästä tilasta (esim. parkkitilat) osoitetaan pyöräilijöiden käyttöön. Kaupunkipyöriä lisätään.
        Pyöräily on tällä hetkellä suosituinta ja sen odotetaan yhä lisäävän suosiotaan joten pyöräilijöitä tulee lisää katukuvaan esim. sähköpyörät ovat lisääntyneet suuresti ja niillä päsee nopeasti kohteisiin taajamissa.
        Liikenneratkaisut laahaavat perässä koska ne on suuniteltu aikana jona pyöräilyn lisääntyvää suosiota ei osattu ennustaa. Näitä ollaan nyt korjaamassa vastaamaan nykypäivän vaatimuksia."

        Turha pyöräilijöiden on kuvitella, että kaikki muut liikennemuodot loppuvat Helsingissä eikä edes keskustassa! Siellä pitää on mahdollista liikkua myös jalankulkijana, autoilla, raitiovaunuilla jne.

        Helsingin keskustassa on turvallista liikkua pyörällä niin ajoradalla, pyöräteillä ja pyöräkaistoilla, kunhan vain itse noudattaa liikennesääntöjä.
        Kyllä autoilijat huomioivat pyöräilijät!
        Itse pyöräilijänä en ole koskaan, missään ajanut pyörällä jalkakäytävillä ja hyvin hengissä olen!

        Mikäli Helsingin keskustassa tai muualla ei uskalla ajaa pyörällä ajoradalla niin silloin tulee harkita pyöräilyn lopettamista!

        Miksi suurin osa pyöräilijöistä on sitä mieltä, että he saavat vaarantaa jalankulkijoiden turvallisuuden ajamalla pyörällä jalkakäytävillä?

        Pyörätiet on aina merkitty pyörätien liikennemerkillä, jotka on myös helppo nähdä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa ajoneuvoilla on oikeanpuoleinen liikenne eikä jalankulkija ole ajoneuvoja!

        Tutustu tieliikennelakiin niin sieltä saat tietää missä on jalankulkijan paikka yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä.

        Sinun pyöräilijänä tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila ja muista myös tilannenopeus!

        Sinun on ehkä syytä jättää pyörä kotiin ja kävellä!

        Vastasit 30.04.2012 kirjoitettuun viestiin. Onnittelut siitä. Uusi tieliikennelaki tuli voimaan 1.6.2020.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi henkilö näillä palstoilla kirjoittaa useasti:

        "Helsingissä on tehty suuria suunnitelmia pyöräilyn sujuvoittamiseksi. Lisää väyliä rakennetaan ja osa autojen viemästä tilasta (esim. parkkitilat) osoitetaan pyöräilijöiden käyttöön. Kaupunkipyöriä lisätään.
        Pyöräily on tällä hetkellä suosituinta ja sen odotetaan yhä lisäävän suosiotaan joten pyöräilijöitä tulee lisää katukuvaan esim. sähköpyörät ovat lisääntyneet suuresti ja niillä päsee nopeasti kohteisiin taajamissa.
        Liikenneratkaisut laahaavat perässä koska ne on suuniteltu aikana jona pyöräilyn lisääntyvää suosiota ei osattu ennustaa. Näitä ollaan nyt korjaamassa vastaamaan nykypäivän vaatimuksia."

        Turha pyöräilijöiden on kuvitella, että kaikki muut liikennemuodot loppuvat Helsingissä eikä edes keskustassa! Siellä pitää on mahdollista liikkua myös jalankulkijana, autoilla, raitiovaunuilla jne.

        Helsingin keskustassa on turvallista liikkua pyörällä niin ajoradalla, pyöräteillä ja pyöräkaistoilla, kunhan vain itse noudattaa liikennesääntöjä.
        Kyllä autoilijat huomioivat pyöräilijät!
        Itse pyöräilijänä en ole koskaan, missään ajanut pyörällä jalkakäytävillä ja hyvin hengissä olen!

        Mikäli Helsingin keskustassa tai muualla ei uskalla ajaa pyörällä ajoradalla niin silloin tulee harkita pyöräilyn lopettamista!

        Miksi suurin osa pyöräilijöistä on sitä mieltä, että he saavat vaarantaa jalankulkijoiden turvallisuuden ajamalla pyörällä jalkakäytävillä?

        Pyörätiet on aina merkitty pyörätien liikennemerkillä, jotka on myös helppo nähdä!

        En tiedä, miksi huudat minulle ja kysyt kummallisuuksia, mutta tuolle ahdistuksellesi sinun kannattaisi yrittää tehdä jotain.


    • näin mennään

      Vasenta puolta jalankulkija ja siihen on muuten syykin miksi näin.Kas jalankulkija huomaa vastaan tulevan auton tai pyöräilijän ja voi tarvittaessa väistää tai joutuu yliajetuksi.Jos kävelisi oikeaa reunaa ei ehtisi reagoimaan mitenkän takaatulevaan liikenteeseen.Mutta ihan sama missä kävelee sillä pyöräilijä väistää AINA.
      Koiran kusettajat ehdottomasti vasemmalla reunalla.Syitä pari sillä minne puolelle koira opetetaan aina jos on koulutettu koira.Virallinen sääntö(Kennelliitto) koira on aina omistajan vasemmalla puolella.Näyttelyt ja kaikki kilpailut sekä koirakoulut määrää näin.Et pääse yhdestäkään läpi jos koira kulkee oikealla.Jopa opaskoirat opetetaan kulkemaan omistajan vasemmalla puolella kaikki.Tällä on myös syvällisempikin merkitys,kuin pelkkä tapa josta tullut sääntö.Susilaumassakin johtaja kulkee oikealla aina.
      Eli koiran kusettaja vasemmalla puolella aina ja koira kusettajan vasemmalla puolella.Silloin myös ulkoiluttaja huomaa pyörät ajoissa aina ja voi turvata koiran ja pyöräilijän liikkumisen seisahtumalla tai muuten.Takaa tuleva pyörä säikäyttää koiran ja voi singahtaa mihin tahansa lisäksi ottaen huomioon nyky pyörät ei tule takaa pari kilsaa tunnissa vaan hyvin kulkee 40-50km/h jopa.Ei ole nopeusrajoituksia pyöräteillä.

      • Mennään oikealla

        Voi että on tyhmää ja paatoksellista narsismia.

        Ainoa mikä piti paikkansa jutussasi on, että pyöräilijä väistää aina, mutta vain, jos kerkiää tekemään väistöliikkeen.
        Juuri vasemmalla kävelevät torvelot aiheuttavat odottamattomia sivuttaisliikkeitä kohdatessaan vastaan tulijoita.
        Jos haluat välttämättä kulkea siellä vasemmalla, niin kulje pientareella, niin kuin ajotiellä opastetaan kulkemaan.


      • Pyörällä ja autolla

        "Ei ole nopeusrajoituksia pyöräteillä. "

        Pyöräteiden nopeusrajoitukset ovat samat kuin viereisellä kadulla.
        Jos siinä kadulla on 80 km / h rajoitus niin mikään laki ei kiellä ajamasta pyörällä samaa nopeutta jos pystyy.

        Eri asia on sitten onko se järkevää.


      • Turvallista matkaa
        Pyörällä ja autolla kirjoitti:

        "Ei ole nopeusrajoituksia pyöräteillä. "

        Pyöräteiden nopeusrajoitukset ovat samat kuin viereisellä kadulla.
        Jos siinä kadulla on 80 km / h rajoitus niin mikään laki ei kiellä ajamasta pyörällä samaa nopeutta jos pystyy.

        Eri asia on sitten onko se järkevää.

        Siksi juuri siellä pitäisi kulkea oikealla, jotta se ohittaja voisi ohittaa vasemmalta laidalta ne hitaammat.

        Jos joku vasenta laitaa kulkeva tulee vastaan, niiin sitä ei tarvitse ohittaa, vaan voi jatkaa suoraan oikeaa puolta ja vaikka hipaista.
        Oh ho, jopa meni läheltä, mutta ei se mitään, se vasenta laitaaa vastaan tulijahan näkee sen pyöräilijän ja vaikka väistää, jos pelottaa.


      • kävelijät vasemmalle
        Mennään oikealla kirjoitti:

        Voi että on tyhmää ja paatoksellista narsismia.

        Ainoa mikä piti paikkansa jutussasi on, että pyöräilijä väistää aina, mutta vain, jos kerkiää tekemään väistöliikkeen.
        Juuri vasemmalla kävelevät torvelot aiheuttavat odottamattomia sivuttaisliikkeitä kohdatessaan vastaan tulijoita.
        Jos haluat välttämättä kulkea siellä vasemmalla, niin kulje pientareella, niin kuin ajotiellä opastetaan kulkemaan.

        Ei pidä paikkaansa kirjoituksesi. Pyöräilijänkin on turvallisempaa kohdata vastaantuleva kävelijä, silloin molemmat näkee missä mennään. Takaa tulevat pyöräilijät aiheuttavat jalankulkijoille ja päinvastoin liian usein yllättäviä tilanteita. Siksi myös yleisilläteillä jalankulkijat kulkevat vasentapuolta, että näkisivät kohtaavan liikenteen.


      • Mennään oikealla
        kävelijät vasemmalle kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa kirjoituksesi. Pyöräilijänkin on turvallisempaa kohdata vastaantuleva kävelijä, silloin molemmat näkee missä mennään. Takaa tulevat pyöräilijät aiheuttavat jalankulkijoille ja päinvastoin liian usein yllättäviä tilanteita. Siksi myös yleisilläteillä jalankulkijat kulkevat vasentapuolta, että näkisivät kohtaavan liikenteen.

        Älä koskaan vertaa yleistä tietä kevyen liikenteen väylään, ne ovat eri tarkoitukseen suunnitellut. Hämäät vain itseäsi.
        Polkupyöräilijä ei ole auto, eikä klv:llä ole erotettuja pientareita.
        Väylien kapeudesta johtuen takaa tuleva pyöräilijä joka tapuksessa ajaa aika läheltä, kävelipä jalankulkija kumpaa laitaa hyvänsä.
        Käypä kokeilemassa pyöräilyä joskus, niin huomaat, että pyöräilijä pelkää jalankulkijaa, sillä pyöräilijään sattuu yleensä pahemmin.

        Jos sinulla intoa riittää, niin koeta saada mopot pois kevyen liikenteen väyliltä. siinä olisi järkeä. Niitä ei ole tehty mopojen nopeuksille ja mopo tekee pahaa jälkeä törmätessään vaikkapa lastenvauhuihin.


    • aina vasemmalla

      Nuorison logiiggaa.Poliisi vain katsoo kenen syy oli.Se on aina fillaristin ja sillä hyvä ellei nyt joku muu todista jalankulkijan tahalleen hypänneen eteen.Minä tööttään aina kävelijän kohdalla jos kävelee ajoradalla oikeaa reunaa,kun on varoitettava lain mukaan jalankulkijaa,kun se ei huomaa.Hyppäävät järjestään pöpelikköön,...huvittavaa.Nykyisin vielä muotia ajaa autolla jalankulkijan läheltä ovi auki tai joku muu putki mukana(nuoriso)ja en todellakaan uskaltaisi kävellä niin että auto tai mopo tulee selän takaa.Edestä huomaa jos jotain yrittää.Samoin pystyy väistään rattijuoppot ja muut.

      • Klv-nuorisoa

        Hei, tämä on kevyen liikenteen palsta.
        Tööttäile vaan autollas ajotiellä kavelijöille, mutta älä tule tänne tööttäilemään ja törppöilemään.


    • Anonyymi

      Mikset Ulvilassa koulu kävelen mitäs sattuu vittu sakko että oppisi liikenne säännöt

      • Anonyymi

        Vaikka viesti on hyvin lyhyt, niin silti en ymmärrä, mitä sinä yritetään sanoa.


    • Anonyymi

      Miksi pyöräilijät ajavat jalkakäytävillä?

      Polkupyörä on ajoneuvo ja sillä ajetaan ajoradalla ellei ole pyörätietä. Se, että ajaessa ajoradalla tulee "löysät" housuihin ei oikeuta ajamaan jalkakäytävillä.

      Silloin jätetään pyörä kotiin ja siihen kaupunkipyörätelineeseen ja kuljetaan vaihtoehtoisella tavalla; kävellen, juosten, kontaten, autolla, bussilla, traktorilla jne.

      Suomessa myytävät ja vuokrattavatt sähköpotkulaudat kuuluvat ajoradalle tai pyörätielle, ei koskaan jalkakäytäville.

      Se millä nopeudella pyörällä tai sähköpotkulaudalle ajetaan ei ratkaise sitä missä sillä saa ajaa!

      Eräs ikäluokka saa ajaa pyörällä jalkakäytävillä ellei siitä ole haittaa eli he väistävät jalankulkijoita!

      • Anonyymi

        En ymmärrä miksi pyöräilijät ovat niin aggressiivisia ja pitävät kovaa meteliä kaikesta. Eikö heidänkin pitäisi sopeutua yhteiseen liikkumiseen?


      • Anonyymi

        Maaninen vaihe alkanut. Sääliksi käy.


    • Anonyymi

      Kun kaivatte esiin näitä vanhoja keskusteluja, niin huomioikaa että uusi tieliikennelaki on tullut voimaan 1.6.2020 ja jotkut asiat ovat muuttuneet.

    • Anonyymi

      Minä jalankulkijana kävelen pyörätiellä mikäli pyörätien lumet on harjattu tai aurattu viereiselle jalkakäytävälle! Näin on esim. Helsingissä Porkkalankadulla.

      Jalkakäytävällä on sen verran isot kinokset, että siellä on todella vaikeata kävellä.

      Viherpiipertäjille harjataan kyllä pyörätiet kesäkelille talvella maksoi mitä maksoi. Useassa paikassa lumet harjataan jalkakäytävälle. Kovista lumisateista on jo toista kuukautta, mutta lumia ei ole vieläkään aurattu jalkakäytäviltä. Lähipäivinä tulee ilmeisesti verran lämmintä, että lumet alkavat sulamaan jalkakäytävillä. Ja kaupunki säästää siinä!

      No, pyöräilijäthän ei siitä tykkää, että jalankulkijat kävelevät jalkakäytävillä tällaisissa tilanteissa! Itse he ajavat kesät talvet jalkakäytävillä, mutta se on heidän mielestä toinen asia. Pyöräilijöiden kannattaisi tutustua lakiin missä he saavat/pitää ajaa pyörällä ja myös missä jalankulkijat saavat kävellä ellei ole jalkakäytävää tai sen on kulkukelvoton.

      Helsingissä on niin, että ensiksi pyöräilijät ja sitten vasta muut liikenteessä liikkuvat!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2146
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      58
      2011
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1925
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1408
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe