Esikoislestadiolaisuuden vanhoillisuus

KHJS

24

1462

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Ennen nimeä Vanhaesikoislestadiolainen kristillinen yhdistys. Jos muistan oikein. Se kuka on vanhin olemassaoleva liike onkin taasen vaikea sanoa sillä kaikki ovat olleet ilmeisesti jo Lestadiuksen eläessä vaikkakaan ei vielä yhdistyksinä mutta seurakuntalaisia on silloinkin ollut eri näkövinkkelistä katsovia, aivan kuin on tänäkin päivänä, sillä ei kaikilla esikoislestadiolaisilla ole sama henki vaan eriseurat kukoistavat seurakunnan sisällä ja tämän raamattukin vahvistaa, sanoilla et teissä pitää eriseurat oleman. Mielenkiintoisen asian tekee siksi et kaikki puhuvat täydellisestä sovitustyöstä joka on tehty golgatalla ja tästä puhuvat niin Ortodoksit kuin Helluntailaisetkin mutta oppi kuitenkin on aivan eri mitä Luther tai Lestadius opetti.

      • ei-leeviläinen

        Nimetön on varsin hyvin oivaltanut, että ortodokseilla on eri oppi kuin Lutherilla. Näkyy olevan esikoisilla ja heistä eroinneilla koistislaisillakin eri oppi kuin Lutherilla. Koistislaisten ongelma on siinä, etteivät osaa erottaa Jumalan sanaa Laestadiuksen sanasta. Mutta, mikä on evankeliumin totuus, sitä kannattaisi joukolla miettiä.


      • teutatess

        Tuo nimi meni vielä 60 luvulla, Vanhalestaadiolainen kristillinen yhdistys Ry.


      • KHJS

        LYRS:n keskustelussa oli kysymys enemmän siitä kuka on vanhanaikaisin. Luulisin että esikoislestadiolaiset voittavat siinä kevyesti. Onko nuorisotyöstä (nuortenilloista) ollut väittelyjä teillä?


      • hhiiiiiiiiiiii
        KHJS kirjoitti:

        LYRS:n keskustelussa oli kysymys enemmän siitä kuka on vanhanaikaisin. Luulisin että esikoislestadiolaiset voittavat siinä kevyesti. Onko nuorisotyöstä (nuortenilloista) ollut väittelyjä teillä?

        Ainoastaan esikoisista eronnut ja oman seurakuntansa rakentanut L. Koistinen tuntee huolta esikoisten nuortenilloista. Hän ei sulata sitä, että esikoisnuoret kerääntyvät yhteen kuuntelemaan Jumalan sanaa ja laulamaan virsiä keskenään. Pitäisi ilmeisesti tehdä omien nuorten tapaan huoltamokeikkaa Eurassa.


      • GFT
        hhiiiiiiiiiiii kirjoitti:

        Ainoastaan esikoisista eronnut ja oman seurakuntansa rakentanut L. Koistinen tuntee huolta esikoisten nuortenilloista. Hän ei sulata sitä, että esikoisnuoret kerääntyvät yhteen kuuntelemaan Jumalan sanaa ja laulamaan virsiä keskenään. Pitäisi ilmeisesti tehdä omien nuorten tapaan huoltamokeikkaa Eurassa.

        Kauanko teillä on ollut "nuorisotyötä". Olivatko Euran daltonit esikoislestadiolaisia? Olen aina luulut niitä vanhoillisiksi.


      • teu
        GFT kirjoitti:

        Kauanko teillä on ollut "nuorisotyötä". Olivatko Euran daltonit esikoislestadiolaisia? Olen aina luulut niitä vanhoillisiksi.

        He olivat ns. Leeviläisiä jotka 60 luvulla erosi Es/Lestoist, ja sanoivat että me olemme eronneet heistä. tämä tuli ilmi kun tätini piti taas ruoka taloutta seuroissa kysyi Mieheltään ja pojiltaan. miksei täällä olekaan niin paljon seura vieraita kuin ennen.


      • GFT
        teu kirjoitti:

        He olivat ns. Leeviläisiä jotka 60 luvulla erosi Es/Lestoist, ja sanoivat että me olemme eronneet heistä. tämä tuli ilmi kun tätini piti taas ruoka taloutta seuroissa kysyi Mieheltään ja pojiltaan. miksei täällä olekaan niin paljon seura vieraita kuin ennen.

        Miksi "erositte" Leeviläisiltä? Joku kirjoitti että lähtivät omavanhurskauteen, mutta tuskin tämä ollut heidän puolelta päämäärä.


      • Nimetön
        ei-leeviläinen kirjoitti:

        Nimetön on varsin hyvin oivaltanut, että ortodokseilla on eri oppi kuin Lutherilla. Näkyy olevan esikoisilla ja heistä eroinneilla koistislaisillakin eri oppi kuin Lutherilla. Koistislaisten ongelma on siinä, etteivät osaa erottaa Jumalan sanaa Laestadiuksen sanasta. Mutta, mikä on evankeliumin totuus, sitä kannattaisi joukolla miettiä.

        Et Koistislaiset eivät erottaisi Lestadiuksen sanaa ja Jumalan-sanaa...taitaapi pikemmin olla niin et esikoislestadiolaisissa ei ymmärretä kuinka Jumala on rikkaalla tavalla tuonut tahtoansa esille rovastin kautta, LLL:n saarnoissa tulee voimakkaasti esille juuri armonvarastaminen ja se ettei varastetulla armolla tulla autuaaksi eli ei peritä taivaanvaltakuntaa. Jaa mitäs se armon varastaminen sitten on??? Jeesus opetti et kaikki me ihmiset olemme pois poikenneet, siis joka ainut ja ei siis kukaan ole onnistunut vaeltamaan toistaan paremmin vaan kaikki me olemme kadotuksen lapsia ellei tapahdu tämä taivaallinen ihme tämän maanpäällä josta Jeesus opettaa sanoin, ellette käänny ja tule niinkuin lapset ette suinkaan tule sisälle taivaanvaltakuntaan, siis kääntymyksestä hän puhui ja juuri tätä rovasti tarkoitti ettei kääntymätöntä hyödytä millään lailla omia itselleen Jumalan-lapsille kuuluvia armolupauksia sillä ne eivät kääntymättömälle kuulu. Luther puhui totisesta katumuksesta ja parannuksesta joka tapahtuu ihmisen tunnettavana tapahtumana kun Jumala vetää ihmisen perkeleen vankeudesta armovaltakuntaansa...tästä Herra Jeesus on opettanut kun uusi ihminen syntyy siinä on kipu niinkuin luonnollinen äiti synnyttää lapsen niin on myös kun uusi ihminen syntyy ja sen ihminen muistaa koko lopun elämäänsä, no mitenkäs on kun esikoislestadiolaisissa iso joukko väittää toista ettei he mitään ihmeellistä ole kokeneet eikä he koskaan missään maailmassa ole ollut, niin omaan siveyteensä he luottavat ja tällä on sellainen nimi kuin omavanhurskas...


      • teu
        GFT kirjoitti:

        Miksi "erositte" Leeviläisiltä? Joku kirjoitti että lähtivät omavanhurskauteen, mutta tuskin tämä ollut heidän puolelta päämäärä.

        Voihan olla että sohaisen muurahaispesää, mutta minusta on aina tuntunut siltä, että Tätini mies halusi saarnaajaksi, jolloin hän huomasi sen , että tuossa on tilaisuus, päästä naputtamaan meille niistä asioista jotka tuntuivat hänestä tärkeiltä, kuten A. Iisaksonnin oppi, silloin on heillä ollut, siis aluksi että kaikki miespuoliset olivat saarnaajia. Ehkä hekin koettelivat taitojaan kuka eroaa toisesta rukouksien pitäjästä Saarnaajaksi. No kuitenkin kaksi lähetettiin junalla lappiin toinen pajalaan ja toinen kiirunan, sieltä sitten heitä on kutsuttu 4 kertaa vuodessa kuin tapana, että lähetysmiehet ovat lapin vanhimmat heillä, siis pienoiskoossa meidän systeemit. Nyt kun Es/Lesta Lapin vanhimmat on kiristäneet säädöksiään, hekin on alkaneet käyttämään esikoilest nimeä. koska näkevät asiat niin pieninä eroina. eikä joukkoa ole kerääntynyt kuin n. 200 .


      • kysyväin
        Nimetön kirjoitti:

        Et Koistislaiset eivät erottaisi Lestadiuksen sanaa ja Jumalan-sanaa...taitaapi pikemmin olla niin et esikoislestadiolaisissa ei ymmärretä kuinka Jumala on rikkaalla tavalla tuonut tahtoansa esille rovastin kautta, LLL:n saarnoissa tulee voimakkaasti esille juuri armonvarastaminen ja se ettei varastetulla armolla tulla autuaaksi eli ei peritä taivaanvaltakuntaa. Jaa mitäs se armon varastaminen sitten on??? Jeesus opetti et kaikki me ihmiset olemme pois poikenneet, siis joka ainut ja ei siis kukaan ole onnistunut vaeltamaan toistaan paremmin vaan kaikki me olemme kadotuksen lapsia ellei tapahdu tämä taivaallinen ihme tämän maanpäällä josta Jeesus opettaa sanoin, ellette käänny ja tule niinkuin lapset ette suinkaan tule sisälle taivaanvaltakuntaan, siis kääntymyksestä hän puhui ja juuri tätä rovasti tarkoitti ettei kääntymätöntä hyödytä millään lailla omia itselleen Jumalan-lapsille kuuluvia armolupauksia sillä ne eivät kääntymättömälle kuulu. Luther puhui totisesta katumuksesta ja parannuksesta joka tapahtuu ihmisen tunnettavana tapahtumana kun Jumala vetää ihmisen perkeleen vankeudesta armovaltakuntaansa...tästä Herra Jeesus on opettanut kun uusi ihminen syntyy siinä on kipu niinkuin luonnollinen äiti synnyttää lapsen niin on myös kun uusi ihminen syntyy ja sen ihminen muistaa koko lopun elämäänsä, no mitenkäs on kun esikoislestadiolaisissa iso joukko väittää toista ettei he mitään ihmeellistä ole kokeneet eikä he koskaan missään maailmassa ole ollut, niin omaan siveyteensä he luottavat ja tällä on sellainen nimi kuin omavanhurskas...

        __________


      • kysyväin
        teu kirjoitti:

        Voihan olla että sohaisen muurahaispesää, mutta minusta on aina tuntunut siltä, että Tätini mies halusi saarnaajaksi, jolloin hän huomasi sen , että tuossa on tilaisuus, päästä naputtamaan meille niistä asioista jotka tuntuivat hänestä tärkeiltä, kuten A. Iisaksonnin oppi, silloin on heillä ollut, siis aluksi että kaikki miespuoliset olivat saarnaajia. Ehkä hekin koettelivat taitojaan kuka eroaa toisesta rukouksien pitäjästä Saarnaajaksi. No kuitenkin kaksi lähetettiin junalla lappiin toinen pajalaan ja toinen kiirunan, sieltä sitten heitä on kutsuttu 4 kertaa vuodessa kuin tapana, että lähetysmiehet ovat lapin vanhimmat heillä, siis pienoiskoossa meidän systeemit. Nyt kun Es/Lesta Lapin vanhimmat on kiristäneet säädöksiään, hekin on alkaneet käyttämään esikoilest nimeä. koska näkevät asiat niin pieninä eroina. eikä joukkoa ole kerääntynyt kuin n. 200 .

        Mikähän mahtaa olla syynä siihen, että joku haluaa esikoislestadiolaiseksi saarnaajaksi. Saarnamiehen asema on ollut epäinhimillinen, edelleen on monelta osin. Palvelijoiden sijasta saarnamiehiä on pidetty liikkeessä seurakunnan herroina ja kaikkitietävinä mestareina. sisäänlämpiävässä muista ihmisistä eristäytyneessä joukossa on paljon sairaita piirteitä, koska Jumalan sanan mukainen kritiikki kielletään kokonaan. Joku tavoittelee tuollaista asemaa, kun ei tunne Jeesusta joka on lähettänyt uskovat palvelemaan, julistamaan Kristusta koko maailmalle.


      • teutatess kirjoitti:

        Tuo nimi meni vielä 60 luvulla, Vanhalestaadiolainen kristillinen yhdistys Ry.

        ... Vaan Vanha Lestadiolais-Kristillinen yhdistys ry...


      • teu
        kysyväin kirjoitti:

        Mikähän mahtaa olla syynä siihen, että joku haluaa esikoislestadiolaiseksi saarnaajaksi. Saarnamiehen asema on ollut epäinhimillinen, edelleen on monelta osin. Palvelijoiden sijasta saarnamiehiä on pidetty liikkeessä seurakunnan herroina ja kaikkitietävinä mestareina. sisäänlämpiävässä muista ihmisistä eristäytyneessä joukossa on paljon sairaita piirteitä, koska Jumalan sanan mukainen kritiikki kielletään kokonaan. Joku tavoittelee tuollaista asemaa, kun ei tunne Jeesusta joka on lähettänyt uskovat palvelemaan, julistamaan Kristusta koko maailmalle.

        Oli vain minun mielipide!


      • Anonyymi

        Nimimerkki nimetön !
        Kirjoitit erittäin mielenkiintoisen tekstin että ortodoksit ja helluntailaiset puhuvat täydellisestä sivistystyöstä mutta heillä ei ole Laestadiuksen ja Lutherin oppia . Helluntaiseurakunnassa ei saarnata oikeaa armonjärjestystä eivätkä heidän kokoukset ole kristittyjen paikkoja AMEN


      • Anonyymi
        ei-leeviläinen kirjoitti:

        Nimetön on varsin hyvin oivaltanut, että ortodokseilla on eri oppi kuin Lutherilla. Näkyy olevan esikoisilla ja heistä eroinneilla koistislaisillakin eri oppi kuin Lutherilla. Koistislaisten ongelma on siinä, etteivät osaa erottaa Jumalan sanaa Laestadiuksen sanasta. Mutta, mikä on evankeliumin totuus, sitä kannattaisi joukolla miettiä.

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki ei-leeviläinen !
        Kirjoitit väärin tai sinulla muuten ei ole oikeaa ymmärrystä kristillisyyden asioissa . Nimittäin esikoislestaduolaisuudessa saarnataan Lutherin ja Laestadiuksen oppi . Se on muuttumaton . On surullisia asioita tapahtunut että jotkut ovat perustaneet eriseuroja kun rovastin postillasta on otettu törkeitä sanoja pois jotka ovat olleet sen aikaista voimakasta Lapin kieltä . Nimittäin rovastin saarnat eivät ole muuttuneet niistä sinapin siemenen vertaa ! Se kuuluisa sarvipää ei hyväksy että yksikään ihminen tulisi autuaaksi


      • Anonyymi

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki Nimetön !
        Joudumma vähän oikaisemaan kirjoituksiasi
        Kirjoitit että ei kaikilla esikoislestadiolaisilla ole sama henki . Nimittäin oikea kristillisyys on hengessä ja totuudessa ja esikoislestadiolais kristityt uskovat samalla tavalla . Kristityt eivät voi uskoa miten sattuu vaan se on hengessä ja totuudessa . Tarkoitit ehkä että jos eroaa kristillisyydestä ja perustaa eriseuraa kuten vanhoilliset 1902 niin sitten on eri henki . Mutta kristillisyyden sisällä pitää olla sama henki kuten on ollut Lutherilla Paavalilla Pietarilla Johanneksella ja kaikilla totisilla kristityillä


      • Anonyymi
        teutatess kirjoitti:

        Tuo nimi meni vielä 60 luvulla, Vanhalestaadiolainen kristillinen yhdistys Ry.

        Vanha- Laestadiolsis-Kristillinen Yhdistys ry. Tämä yhdistys on vieläkin olemassa.. Mr. Google tuntee ainakin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha- Laestadiolsis-Kristillinen Yhdistys ry. Tämä yhdistys on vieläkin olemassa.. Mr. Google tuntee ainakin

        suuresti kunniottamani ja lisäksi arvostamani nimimerkki anonyymi

        nyt meni multa ohi


      • Anonyymi

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimetön !
        Kirjoitit että eriseurat ovat seurakunnan sisällä mutta kristityillä ei voi Jumalan sanasta olla kahta tai satoja eri uskon käsityksiä eikä evankeliumi ole tulkinnan asia. Kun sanassa on kirjoitettu että eriseurat pitää teissä oleman niin se tarkoittaa että kristillisyydestä on eronnut muita kuten tapahtui 1902 kun vanhoilliset erosivat kristillisyydestä Sirkanmaan johdolla. Silloin olisi ollut autuaallista mennä Raatamaan Kuoksun Nikun Purnun tykö ja anoa niitä kauheita omanvanhurskauden riettaan vaikutuksia anteeksi mutta nyt uskottiin nämä saarnat ja rietas sai pettää kristityitä . Kristillisyyden sisällä on puhdas Kristuksen oppi ja kun rietas saa vaikuttaa jotakin sydänmen kovuutta niin silloin ahketoida konttamhan armo istuimelle jossa yletyin käsin saarnataan se korkea evankeliumi : Usko rakas veli kaikki synnit anteeksi Herran Jeesuksen pyhässä nimessä ja hänen kalliissa sovintoveren voimasta
        Silloin kristitty kulkee voitosta voittoon


      • Anonyymi
        ei-leeviläinen kirjoitti:

        Nimetön on varsin hyvin oivaltanut, että ortodokseilla on eri oppi kuin Lutherilla. Näkyy olevan esikoisilla ja heistä eroinneilla koistislaisillakin eri oppi kuin Lutherilla. Koistislaisten ongelma on siinä, etteivät osaa erottaa Jumalan sanaa Laestadiuksen sanasta. Mutta, mikä on evankeliumin totuus, sitä kannattaisi joukolla miettiä.

        Nimimerkki ei-leeviläinen !
        Kirjoitit että esikoisilla on eri oppi kuin Martti Lutherilla mutta sinä kirjoitit vastoin parempaa tietoa . Nimittäin esikoisilla on aivan sama oppi kuin oppi - isällämme ja kristityt uskovat itsensä armosta autuaiksi ja Jumalan lapsiksi. Ihminen ei voi tahdonvoimallaan vaikuttaa itselleen katumusta parannusta Jumalan pelkoa uskoa eikä rakkautta vaan kaikki ovat Pyhän Hengen työtä . Koska sydän on ihmisessä hallitseva elin niin Ihminen ei voi parantaa pahaa ja ilkeää sydäntään siksi apostoli kirjoittaa : Ei niin että olisin sen saavuttanut vaan minä riennän sitä kohti että sen saavuttaisin . Kun kristitty tuntee pahoja himoja ja haluja juoppouden huoruuden maailman rakkauden vihan koreuden maailman kunnian ja kateuden vaikutuksia ja vanhaa Aadamia niin ihmisen omavanhurskaus ei kelpaa Pyhän Jumalan edessä . Emmä nyt usko mitä Barabbas saarnaa vaan mitä ristiinnaulittu saarnaa tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa . Miksi ryöväri tuli autuaaksi Sentähden koska hän uskoi nämä sanat . Senvuoksi meillä pitää olla samanlainen kristillisyys kuin ryövärillä pienellä lapsella Lutherilla Lestadiuksella köyhällä mökin mummolla tai yksinkertaisella lapin ihmisellä. Oikea kristillisyys on hengessä ja totuudessa . Allekirjoittanut sanoo rovastin kanssa : voi minua syntistä ihmistä. .


    • Anonyymi

      Siis yhdistyksen tiedot löytyy netistä

    • Anonyymi

      Vai on lutterilla sama henki kuin raamatun merkkihenkilöillä huh mitä soopaa !

      Voin kertoa että apostoleilla ei ollut murhanhenkeä joka tulee ilmi monissa munkin jumalattomissa kirjoituksissa !

      Miksi ette ymmärrä mitään !

    • Uskonharjoituksen ongelmat koskevat kaikkia kirkkoja ja erätysliikkeitä! Jotenkin olemme ainakin aiemmin ymmärtäneet, että on muuttumaton perusta ja sitten on muuttuvia asioita, joita täytyy yrittää hallita yhdessä. Tämä muuttuvan ja muuttumattoman rja on häilyvä ja tuottaa sisäisiä ongelmia, varsinkin yhteyksissä, joissa jäsnyys ei edellytä minkäänlaista aktiviteettia.Kastettu veronmaksaja on ihan hyvä kirkon jäsen.
      Kun sitten aletaan soveltaa uskonelämää arkirutiineihin, tulee yhtä laaja kirjo, joka on lanseerattu seksuaalisuuden alalla. Monille uskomaton ihme, monelle ainoa totuus. Aiemmin on Raamatun opetuksesta ymmärretty, että on vain kaksi tietä ja kaksi päämäärää: Vaivan paikka ja Aabrahamin helma? Näin on myöskin uskongharjoituksessa on vain ehdoton muuttumattomuus ja sitten se, että kaikki asiat voivat elää ajassa. Kumpikaan ei ole Raamatun hengen mukaista tulkintaa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      94
      9277
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      57
      4826
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4521
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

      Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      54
      2845
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      100
      1556
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      40
      1336
    7. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1276
    8. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1232
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      43
      1214
    10. Kannattaa toimia yleisesti ottaen

      Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo
      Ikävä
      169
      1154
    Aihe