Mistä voisi johtua, kun 2vuotta sitten perustettu perenapenkki, multa alkaa sammlloitua, onkos maa liian hapan, vai mikä saa sen aikaan. Kiitän tiedoista etukäteen.
Vastaukset 3
- miriam
viittaa kyllä vahvasti kalkin puutteeseen. Millainen lie ollut maa-aines, jota perennapenkkiin alunperin laitoitte, käytittekö valmiiksi lannoitettua säkkimultaa vai jostain kärrillä tuotettua lannoittamatonta multaa? Myös liian tiivis, varjoisa ja kostea maa saa aikaan sammalen kasvua. Ensiavuksi voisit jo nyt ripotella penkkiin ihan reippaasti kalkkia, vaikka siinä olisi vielä luntakin ja routaa. Myöhemmin maan sulettua muokkauskuntoon lisää sinne hiekkaa ja sekoita se pintamullan joukkoon niin hyvin kuin pystyt. Se tekee maasta ilmavamman. Mitään annostusmääriä en pysty tässä sanomaan, kun ei ole tietoa penkin kokoluokasta. Jos haluat selvittää maaperän laadun tarkalleen, osta pH-liuskoja ja tutki mullan happamuusaste niiden avulla. Syksyisin ei kannata siistiä perennapenkkiä liian puhtaaksi kuolleista kasvustoista, vaan antaa niiden maatua ravinteeksi tulevaa kasvukautta varten. Myös perennoille soveltuvia ostolannoitteita kannattaa käyttää, mikäli ei käytössänne ole esim. kompostimultaa. Kesällä penkkiin voi myös kipata ruohikon leikkuujätettä sopivina määrinä.
- ^WD^
ÄLÄ missään nimessa laita ruohikkoleikkuujätettä perenna penkkiin, ellet halua muuttaa sitä nurmikoksi! Nurmen seassa on paljon itämättömiä siemeniä, jotka odottavat tilaisuuttaan, siinä onkin semmonen homma´, kitkennässä, näääääs. Olin tehnyt saman, kun kuulin saman vihjeen tuttavaltani. Nyt olen pari kesää kitkenyt penkkiä ja nyt vasta ollaan voiton puolella.
- mie vaan...
^WD^ kirjoitti:
ÄLÄ missään nimessa laita ruohikkoleikkuujätettä perenna penkkiin, ellet halua muuttaa sitä nurmikoksi! Nurmen seassa on paljon itämättömiä siemeniä, jotka odottavat tilaisuuttaan, siinä onkin semmonen homma´, kitkennässä, näääääs. Olin tehnyt saman, kun kuulin saman vihjeen tuttavaltani. Nyt olen pari kesää kitkenyt penkkiä ja nyt vasta ollaan voiton puolella.
jos nurmeaan leikka asäännöllisesti niin eipä se pääse kukkimaan lainkaan jolloin katetta voi käyttää ja säästyy paljolta työltä. Katetta on laitettava kunnon kerros vaan että siitä on hyötyä. Meillä on nurmi7heinäkatteessa viljelty kasvimaata viimeiset kymmenen vuotta eikä vielä nurmea kasva.. Voikukkaa sen sijaan joskus pääsee luistamaan mukaan sillä sen siemenet kypsyvät vaika kasvi olisi vielä suht kukkivakin kun sen leikkaa eli voikukan kukka hiiteen katteen joukosta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 671084
- 981054
Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."
Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i22902Olet nainen ollut vaikein rasti
Eniten olet tunteitani myllännyt ja niitä kuluttanut, ja tuottanut. 🤔62852Anteeksi J-mies
Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t124825- 134817
- 57735
Kenen viisautta on ollut laittaa tie väärällä murskeella pilalle
Kenen viisautta on ollut kun Siimeksen/Kylmänpurontie pantu pilalle kun on ajettu liian karkeaa mursketta. Rengasliikke26710Kuhmolainen opettaja tuomittu vainoamisesta
https://yle.fi/a/74-20248184 ”Kuusikymppinen kuhmolaisnainen piinasi naapureitaan lähes kahdeksan vuoden ajan. Nainen16685- 45666
Minä muistan
Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol45620- 19617
Siinä kävi mies nyt niin että tämä ämmä muuttaa ulkomaille
Vuonojen maa kutsuu, joten ei hätää. Et kuule minusta enää. 😂 Lycka till! Ämmä riittää.82596Mitä muuta on olemassa kuin lisääntyminen
Jos mies ei pääse lisääntymään niin mikä hänen osansa elämässä on? mitä jää jäljelle? Hän on vain muiden palvelija kok127592Koska Martina viettää aikaansa lapsiensa kanssa
Äiti vaan juoksee miehen perässä Tallinnassa, Lontoossa, Turussa. Kyllä oli kätilö oikeassa, kun sanoi, että ei olisi ka142592Ähtäri on taas TV: n ja radion ykkösuutinen
Uusi podcast on julkaistu ja on nyt kuunneltavissa. Mot on tehnyt hyvää työtä! Mikko Savola ja kepu ei ota mitään vast48590- 35580
- 46578
Elämäni biisi -paljastus: Tänä lauantaina 26.9. nämä julkkikset istahtavat sinisille sohville!
Katsotko Elämäni biisiä? Elämäni biisi on monen suomalaisen suosikki. Vieraslista lauantaina 26.9. tarjoilee vieraita m6563Pahkalassa tapahtuu
Mitäs on tapahtunut yöllä pahkalan kerrostaloilla.oli poliisia ja ambulanssia taas vaihteeksi11549