Mistä voisi johtua, kun 2vuotta sitten perustettu perenapenkki, multa alkaa sammlloitua, onkos maa liian hapan, vai mikä saa sen aikaan. Kiitän tiedoista etukäteen.
AUTTAKAA MINUA
3
464
Vastaukset
- miriam
viittaa kyllä vahvasti kalkin puutteeseen. Millainen lie ollut maa-aines, jota perennapenkkiin alunperin laitoitte, käytittekö valmiiksi lannoitettua säkkimultaa vai jostain kärrillä tuotettua lannoittamatonta multaa? Myös liian tiivis, varjoisa ja kostea maa saa aikaan sammalen kasvua. Ensiavuksi voisit jo nyt ripotella penkkiin ihan reippaasti kalkkia, vaikka siinä olisi vielä luntakin ja routaa. Myöhemmin maan sulettua muokkauskuntoon lisää sinne hiekkaa ja sekoita se pintamullan joukkoon niin hyvin kuin pystyt. Se tekee maasta ilmavamman. Mitään annostusmääriä en pysty tässä sanomaan, kun ei ole tietoa penkin kokoluokasta. Jos haluat selvittää maaperän laadun tarkalleen, osta pH-liuskoja ja tutki mullan happamuusaste niiden avulla. Syksyisin ei kannata siistiä perennapenkkiä liian puhtaaksi kuolleista kasvustoista, vaan antaa niiden maatua ravinteeksi tulevaa kasvukautta varten. Myös perennoille soveltuvia ostolannoitteita kannattaa käyttää, mikäli ei käytössänne ole esim. kompostimultaa. Kesällä penkkiin voi myös kipata ruohikon leikkuujätettä sopivina määrinä.
- ^WD^
ÄLÄ missään nimessa laita ruohikkoleikkuujätettä perenna penkkiin, ellet halua muuttaa sitä nurmikoksi! Nurmen seassa on paljon itämättömiä siemeniä, jotka odottavat tilaisuuttaan, siinä onkin semmonen homma´, kitkennässä, näääääs. Olin tehnyt saman, kun kuulin saman vihjeen tuttavaltani. Nyt olen pari kesää kitkenyt penkkiä ja nyt vasta ollaan voiton puolella.
- mie vaan...
^WD^ kirjoitti:
ÄLÄ missään nimessa laita ruohikkoleikkuujätettä perenna penkkiin, ellet halua muuttaa sitä nurmikoksi! Nurmen seassa on paljon itämättömiä siemeniä, jotka odottavat tilaisuuttaan, siinä onkin semmonen homma´, kitkennässä, näääääs. Olin tehnyt saman, kun kuulin saman vihjeen tuttavaltani. Nyt olen pari kesää kitkenyt penkkiä ja nyt vasta ollaan voiton puolella.
jos nurmeaan leikka asäännöllisesti niin eipä se pääse kukkimaan lainkaan jolloin katetta voi käyttää ja säästyy paljolta työltä. Katetta on laitettava kunnon kerros vaan että siitä on hyötyä. Meillä on nurmi7heinäkatteessa viljelty kasvimaata viimeiset kymmenen vuotta eikä vielä nurmea kasva.. Voikukkaa sen sijaan joskus pääsee luistamaan mukaan sillä sen siemenet kypsyvät vaika kasvi olisi vielä suht kukkivakin kun sen leikkaa eli voikukan kukka hiiteen katteen joukosta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk274665Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin133008Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_141249Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.451045Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.231014PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht120834Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport39817- 37784
- 110768
- 137697